2020-10-01, 14:06
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Har ett problem.

För att få bra resultat på pizzabottnen med min pizzastål så måste jag ha väldigt hög temperatur i ugnen, 275 grader, då blir pizzabottnen bra. Problemet är att kanterna blir alldelles för gräddade och hela pizzan blir seg med hårt tuggmotstånd. Då gräddar jag den endast i ca 5 minuter. Om jag kör på 225 grader så blir kanterna bra men pizzabottnen inte tillräckligt gräddad. Då gräddar jag den i 12 minuter.

Vad ska jag göra? Tror ni det fungerar bättre att ha pizzastålen/pizzan längst ner i ugnen så att värmen är mer fokuserad nerifrån? Ska jag helt stänga av värmen uppifrån?
Vad kör du med för deg? Bästa sättet att baka pizza i vanlig ugn enligt min erfarenhet är att sätta bakstålet typ 10 cm från ugnstaket där grillelementet finns. Sedan värmer du upp bakstålet en timme på högsta temperaturen. Typ 10-15 minuter innan du ska göra pizzan sätter du på "snabben" eller övre grillelementet. In med pizzan, efter 30-60 s stänger du av grillelementet men kör fortfarande på maxtemperatur. Pizzan bör vara klar på 2-3 minuter. Detta under förutsättning att du har en bra deg och bakar ut pizzan tillräckligt tunt.
Citera
2020-10-01, 17:49
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad kör du med för deg? Bästa sättet att baka pizza i vanlig ugn enligt min erfarenhet är att sätta bakstålet typ 10 cm från ugnstaket där grillelementet finns. Sedan värmer du upp bakstålet en timme på högsta temperaturen. Typ 10-15 minuter innan du ska göra pizzan sätter du på "snabben" eller övre grillelementet. In med pizzan, efter 30-60 s stänger du av grillelementet men kör fortfarande på maxtemperatur. Pizzan bör vara klar på 2-3 minuter. Detta under förutsättning att du har en bra deg och bakar ut pizzan tillräckligt tunt.

4 pizzor deg:

12,5 dl mjöl (Manitoba Cream eller Tipo 00)
4,3 dl vatten
1 msk salt
1 tsk torrjäst
1 msk olivolja

Fermenterar i kylskåp 1-3 dagar.

Brukar värma upp ugnen 1 timma innan och har testat att ha den högt uppe i ugnen, men körde 5 minuter då, brödet får för hårt tuggmotstånd, samtidigt som toppingen inte var klar.

Blir bottnen och toppingen bra efter 2-3 minuter med din metod? Får bottnen "leopard" fläckar? Vill ha den så här: https://www.google.com/imgres?imgurl...MygAegUIARCeAQ

Inte så här: https://www.google.com/imgres?imgurl...MygCegUIARCjAQ
Citera
2020-10-01, 20:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
4 pizzor deg:

12,5 dl mjöl (Manitoba Cream eller Tipo 00)
4,3 dl vatten
1 msk salt
1 tsk torrjäst
1 msk olivolja

Fermenterar i kylskåp 1-3 dagar.

Brukar värma upp ugnen 1 timma innan och har testat att ha den högt uppe i ugnen, men körde 5 minuter då, brödet får för hårt tuggmotstånd, samtidigt som toppingen inte var klar.

Blir bottnen och toppingen bra efter 2-3 minuter med din metod? Får bottnen "leopard" fläckar? Vill ha den så här: https://www.google.com/imgres?imgurl...MygAegUIARCeAQ

Inte så här: https://www.google.com/imgres?imgurl...MygCegUIARCjAQ
Fick absolut fin botten när jag bakade på bakstål. Inte så leopardmönstrade kanter på ovansidan dock, men ändå helt ok pizzor och toppingen blev alldeles lagom klar. Tycker din deg verkar lite ”torr”. Typ 57% i bakers percent. Mina brukar vara på 60-65%.

Bild på en pizza. Botten har mer mönster än ovansidan: https://imgur.com/gallery/8FxEVch
Senast redigerad av irrbloss 2020-10-01 kl. 20:05.
Citera
2020-10-02, 10:25
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Fick absolut fin botten när jag bakade på bakstål. Inte så leopardmönstrade kanter på ovansidan dock, men ändå helt ok pizzor och toppingen blev alldeles lagom klar. Tycker din deg verkar lite ”torr”. Typ 57% i bakers percent. Mina brukar vara på 60-65%.

Bild på en pizza. Botten har mer mönster än ovansidan: https://imgur.com/gallery/8FxEVch

Låter konstigt. På pizzerior har de väl pizzan inne längre än 2-3 minuter?

Har jag för lite vatten i degen? Blir svårt att hantera den när den är för våt. Vad rekomenderar du med 12 dl mjöl?

Brukar du pensla kanterna med olja innan bakning?
Citera
2020-10-02, 20:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Låter konstigt. På pizzerior har de väl pizzan inne längre än 2-3 minuter?

Har jag för lite vatten i degen? Blir svårt att hantera den när den är för våt. Vad rekomenderar du med 12 dl mjöl?

Brukar du pensla kanterna med olja innan bakning?
Jag tror 3-4 min är ganska vanlig gräddningstid för en vanlig pizzeriapizza. Själv föredrar jag oftast napolitansk pizza, då ska man ha högre värme och kortare tid.

Jobba ihop degen snabbt och låt den vila 15-20 min innan du knådar den, då sugs vattnet upp bättre och degen blir mindre kladdig.

Sedan borde du köpa en våg om du inte redan har det. Baka med mjöl i dl blir för inexakt. Cramby har ett ganska trevligt degrecept som jag oftast använder som grund. Googla på Cramby pizzadeg så hittar du nog receptet. Kolla även längre bak i tråden så har det postats lite olika degrecept (bland annat av mig ).

Har testat pensla kanter, men numera låter jag bli. Det viktiga är att borsta bort överflödigt mjöl från kanterna.
Citera
2020-10-06, 08:17
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Jag tror 3-4 min är ganska vanlig gräddningstid för en vanlig pizzeriapizza. Själv föredrar jag oftast napolitansk pizza, då ska man ha högre värme och kortare tid.

Jobba ihop degen snabbt och låt den vila 15-20 min innan du knådar den, då sugs vattnet upp bättre och degen blir mindre kladdig.

Sedan borde du köpa en våg om du inte redan har det. Baka med mjöl i dl blir för inexakt. Cramby har ett ganska trevligt degrecept som jag oftast använder som grund. Googla på Cramby pizzadeg så hittar du nog receptet. Kolla även längre bak i tråden så har det postats lite olika degrecept (bland annat av mig ).

Har testat pensla kanter, men numera låter jag bli. Det viktiga är att borsta bort överflödigt mjöl från kanterna.

Vill inte hålla på och väga saker. Föredrar mått.

Vad tror du om 5,5 dl vatten (+1 msk olivolja) till 12 dl mjöl? Eller är det fortfarande för torrt?

Jag använder endast en köksmaskin med degkrok. Hur länge borde jag mixa degen? Har läst både 15 minuter och att 2 minuter räcker.
Citera
2020-10-06, 11:11
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Vill inte hålla på och väga saker. Föredrar mått.

Vad tror du om 5,5 dl vatten (+1 msk olivolja) till 12 dl mjöl? Eller är det fortfarande för torrt?

Jag använder endast en köksmaskin med degkrok. Hur länge borde jag mixa degen? Har läst både 15 minuter och att 2 minuter räcker.

Gör som föregående skrev, köp en våg, det är värdelöst att mäta i dl.
Använd dig av en pizza calculator på nätet, denna fungerar bra:
https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

Du har alldeles för lite vatten i degen, alldeles för lite.
Citera
2020-10-06, 20:01
Medlem
Astrobiologis avatar
Har precis skaffat pizzastål som snart ska invigas. En fråga bara: hur lägger ni pizzan på stålet/stenen? Med spade? Hittills har jag kavlat degen på bakplåtspapper och sen lagt hela pappret på plåt som åkt in i ugnen. Inser dock att pappret kanske delvis isolerar från värmen från bakstålet men det kanske går att punktmarkera pizzan och dra bort pappret så fort botten blivit lite gräddad.
Citera
2020-10-11, 18:21
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Har precis skaffat pizzastål som snart ska invigas. En fråga bara: hur lägger ni pizzan på stålet/stenen? Med spade? Hittills har jag kavlat degen på bakplåtspapper och sen lagt hela pappret på plåt som åkt in i ugnen. Inser dock att pappret kanske delvis isolerar från värmen från bakstålet men det kanske går att punktmarkera pizzan och dra bort pappret så fort botten blivit lite gräddad.

Jag använder denna, 50 cm versionen: https://www.kitchenlab.se/p/pizzaspade-i-bjorktra/

Lite mjöl på så att inget fastnar sedan formar jag pizzan direkt på spaden. Jag skakar den lite innan jag öppnar ugnen för att se till att pizzan inte sitter fast så att överförningen till pizzastålet sker så problemfritt som möjligt.
Citera
2020-10-15, 01:03
Medlem
carminaburanas avatar
jag skulle behöva borra ett par hål i min sten, nån som vet om de går eller testat? verkar var ok efter googling men tänkte fråga här.
Citera
2020-10-19, 18:43
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Jag försökte nyss följa bakers percent, jag använde 6,8 dl vatten + 2 msk olivolja och 12 dl mjöl. Det blev typ pannkakssmet. Jag var tvungen att lägga till 3 dl extra mjöl för att få en deg man kan arbeta med.
Citera
2020-10-19, 20:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag försökte nyss följa bakers percent, jag använde 6,8 dl vatten + 2 msk olivolja och 12 dl mjöl. Det blev typ pannkakssmet. Jag var tvungen att lägga till 3 dl extra mjöl för att få en deg man kan arbeta med.
Därför ska du köpa dig en våg. Går ej lita på volymmått när det gäller bakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in