Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag tror definitivt att Gud har koll på allt.
Jag tror oxå att han verkligen bryr sig om oss precis som han låter oss få veta i och med det som sägs om sparven.
Han har omsorg om fåren, men getterna, hundarna och svinen är en annan sak. Vi måste både veta vilka Jesus addresserar, och vilka Han
inte addresserar, då Han talar om sitt herdeskap.
Citat:
Frälsning/räddning är inte given...."en gång frälst alltid frälst" funkar inte.
Räddningen finns inom räckhåll, det är det som Jesus gjort möjligt.
Men människan måste göra resten.
Så vad du säger är alltså just exakt att nåden är till för att syndaren skall kunna arbeta lite bättre så att hon kan frälsa sig själv.
Med andra ord så är Jesu försoningsdöd, försonande blod samt tillräknade rättfärdighet i sig själva värdelösa att kunna frälsa en enda själ. Det som är det enda utslagsgivande i frälsningen är i praktiken "den allsmäktiga fria viljan": För dig är det med andra ord självfrälsning och egenrättfärdighet som gäller. Trots att Jesus själv säger att det är omöjligt för en människa att frälsa sig själv (Matt.19:26) så säger du att det är möjligt.
Där har vi skillnaden mellan ditt och mitt synsätt i ett nötskal, du tror att din egen rättfärdighet och gärning, i bästa fall kanske, skall kunna frälsa dig, jag tror att Kristi rättfärdighet, som är Guds rättfärdighet, samt Hans gärning är det enda som kan frälsa mig.
Då har vi detta svart på vitt.
Citat:
Liknas inte människosonens dagar vid Noas dagar? Vad var Noa tvungen att göra för att överleva?
"Ty var och en som anropar Jehovas namn ska bli räddad" -Rom 10:13
"Men hur ska de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur ska de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur ska de höra utan att någon predikar?" -Rom 10:15
Noa löd Guds befallningar i sin tid. Men det var för att Noa var rättfärdig, och det var han för att han trodde på Gud. Det var inte Noas båtbyggande som sådant som räddade honom undan domen, utan det var det vatten som Gud sände för att dränka den otrogna världen som samtidigt var Guds medel i att frälsa Noa undan världens dom och att avskilja honom från syndarna och deras öde. Guds gärningar, inte Noas gärningar!
Citat:
Jesu egna ord igen:
"Och ni ska vara föremål för hat från alla för mitt namns skull, men den som har hållit ut till slutet, han ska bli räddad." -Matt10:22
Vem sas skulle bli räddad här? Vad krävdes?
Endast Gud kan bevara en människa i tron på Kristus. Eftersom endast Gud kan ge tro till en syndare. En syndare kan inte tro av sig själv. Den tro som en syndare väljer åt sig blir alltid falsk. Endast den tro som Gud ger som en gåva till syndare är sann. Jesus säger att det är
Guds gärning att man tror på den Han har sänt (Joh.6:29).
Citat:
Jesu befallning i Matt 28:19,20 tror jag betyder ngt oxå...här krävs en del....
"Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er......"
Visst, detta skall vi göra. Men det står inte att detta frälser oss. Skriften är övertydlig i att frälsning är av nåd, inte av mänskliga gärningar (Ef.2:5,8-9).
Citat:
Och ett annat exempel...
"Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, inte bara under min närvaro, utan nu mycket villigare under min frånvaro, så fortsätt att med fruktan och bävan arbeta på er egen räddning...." -Filipp 2:12
Detta bibelställe kan inte tas ur sin kontext eller ställas mot de många andra ställen som säger att Gud är den som utför frälsningsverket, samt att Jesus har gjort allt som behövs för den skull.
Versen i fråga antyder inte att vi kan ansvara för vår egen frälsning. Däremot uppmanas vi att fortsättningvis frukta och lyda Gud och därmed göra trons gärningar, och det står i nästa vers att det är Gud som utför detta verk i oss.
Därför skall vi tänka på lönen som åstundar de troende och inte gå miste om denna, vi skall bygga med ädla stenar och inte halm och strå. Det är vad sammanhanget har att säga. Men allt förutsätter att vi har frid med Gud, genom Jesu gärning.