Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
För några dagar sen blev jag ägare till en Dodge Van B250 LE Wagon -87.
318cui (insprut) och 727låda!
Anledningen till att jag köpte den är pga stort sug efter lite V8 muller och en party buss!
Så till köpet: Bilen hade stått några år och startade inte när jag kollade på den. Som tur var bonden som ägde vänlig och lät mig meka hur mkt jag ville med den.
Efter slitit loss kåpan som sitter inne i kupén som tillät mig gå loss på motorn bytte jag detta:
Tändstift
Voilá ! V8 motorer är känsliga på tänd detaljer.
Bilen startade på 3varv och mullrade gott, gick lite orent men skall få fason på detta!
Ser helt okey ut för att vara en -87, ingen överdriven rost i kaross, bara nederkant av dörrar.
Så till planerna:
För tillfället sitter det 2st kaptenstolar & ett 3sits baksäte.
Skall in med 6st bilhögtalare + baslåda.
Klä om inredning till porrigt värre, discokula, stor soffa med bädd möjligheter.
Åka upp till Norge och besöka Gatebil och få in så många brudar som möjligt i vanen!
Är det någon som äger eller har ägt en Party van så får ni gärna komma med idéer !
Grattis till ditt köp. Bli gärna medlem på
www.vanclubsweden.se.
angående vanen, är du säker på att den har 727-lådan? Jag har för mig att den lådan är ovanlig på smallblock mopar-möllor. Den satt nog bara på bigblockare har jag för mig.
Själv har jag en Dodge RAM B250 Royal Van -88. Och min har en TBI-insprutad 318-V8 med en TorqueFlite 999-låda (förbättring av en TF-904).
Har tyvärr inte gjort mycket åt inredningen på min van ännu då jag dras av ett motorfel som jag ska ge mig på så fort det blir lite varmare ute.
Att din van går ojämnt kan bero på förgasaren med att den kanske är felinställd. Vissa -87´or hade en lambda-styrd förgasare. Och tidigare ägare av Dodge och Cheva-vanar är mycket glada för att riva bort system, och plugga vakuumslangar och annat sådant med följd att fordonen går konstigt. Dessa hemmameckare fixar då inte felen utan bara symptomen.
Byt gärna bränslefilter, luftfilter, vevhusventilation och PCV-ventilen med när du håller på. Kolla även över vakuumslangar.
Edit: Har du bilder på den som man får se?