2013-01-28, 15:08
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Jag upfattar inter riktigt - gick d bra lr dåligt? Hoppas d
Det gick inte bra nej, gjorde så man inte kunde ändra/redigera texten i .pdf. Så fick jag detta svaret i min mail
Citera
2013-01-28, 18:12
Medlem
Kastanjeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Det gick inte bra nej, gjorde så man inte kunde ändra/redigera texten i .pdf. Så fick jag detta svaret i min mail
aha hoppas det inte innebär en stor förlust att d inte gick vägen.
Citera
2013-02-01, 15:03
Medlem
GolgeJacobssons avatar
Fan också. Brukar skriva hemtentor så att jag klistrar in text i råform direkt från författaren och sedan arbetar jag om texten till egna ord. Nu råkade jag av tidsnöd missa att arbeta om tre meningar. Anklagas för plagiat. Läraren tyckte inte det var så grovt så att jag fick bara Underkänt på tentan. Är det korrekt?
Citera
2013-02-01, 15:27
Medlem
hm, det är klurigt det här med plagiering.
plagiering handlar ju om att stjäla någon annans arbete utan att ge credd för det.
men ingen forskare eller författare skulle ju bli särskilt upprörd över att nån högskolestudent kopierade.
det är ju liksom ingen forskarkollega som stjäl och arbetena är på inget sätt vetenskapliga utan i formen av tentor och uppsatser.
så istället handlar det väl om att inte fuska och att lära sig att referera och citera korrekt.
Citera
2013-02-06, 10:04
Medlem
epiks avatar
Jag går i tankarna att skapa en hemsida där man kan skicka in uppsatser och ta uppsatser, kanske med någon typ utav system som att man skickar in 1 uppsats och man får 5 st i retur, eller något annat liknande. Dock undrar jag hur jag skall stoppa Urkund (och lärare?) att logga in på sidan. Någon som vet om Urkund använder ett speciellt Ip eller user-agent?
Citera
2013-02-06, 10:11
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolgeJacobsson
Fan också. Brukar skriva hemtentor så att jag klistrar in text i råform direkt från författaren och sedan arbetar jag om texten till egna ord. Nu råkade jag av tidsnöd missa att arbeta om tre meningar. Anklagas för plagiat. Läraren tyckte inte det var så grovt så att jag fick bara Underkänt på tentan. Är det korrekt?

Jag skulle säga att du kommit lindrigt undan. Det är läraren som gör bedömningen av din text och har anmälningsplikt vid misstanke om ex. plagiering. Den här läraren var tillmötesgående och valde att underkänna istället för anmäla. Menar du att du hellre hade velat bli anmäld?
Citera
2013-02-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Jag skulle säga att du kommit lindrigt undan. Det är läraren som gör bedömningen av din text och har anmälningsplikt vid misstanke om ex. plagiering. Den här läraren var tillmötesgående och valde att underkänna istället för anmäla. Menar du att du hellre hade velat bli anmäld?

Sedan är ju frågan om tre meningar kan bli föremål för en utredning om personen dessutom har refererat (antar jag) till ursprungstexten, i min värld är det inte regelrätt plagiering utan snarare ouppmärksamhet som givetvis ska dra ned ett betyg men kanske inte till underkänt. Man skulle kunna argumentera för att det är slarv och att personen inte hänvisade korrekt till ett citat.
Citera
2013-02-06, 12:48
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Sedan är ju frågan om tre meningar kan bli föremål för en utredning om personen dessutom har refererat (antar jag) till ursprungstexten, i min värld är det inte regelrätt plagiering utan snarare ouppmärksamhet som givetvis ska dra ned ett betyg men kanske inte till underkänt. Man skulle kunna argumentera för att det är slarv och att personen inte hänvisade korrekt till ett citat.
Var ska man dra gränsen vid plagiat då? Jag tycker det är bra att man visar nolltolerans mot uppenbart fusk. Att skriva om texter med egna ord sysslade man med på högstadiet. Att lämna in arbeten som i grunden är någon annans verk men "skrivna med egna ord" hör inte hemma på universitetet.
Citera
2013-02-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Var ska man dra gränsen vid plagiat då? Jag tycker det är bra att man visar nolltolerans mot uppenbart fusk. Att skriva om texter med egna ord sysslade man med på högstadiet. Att lämna in arbeten som i grunden är någon annans verk men "skrivna med egna ord" hör inte hemma på universitetet.

Det beror naturligtvis på vad det är för sorts arbete. Gränsen för uppenbar plagiering bör man nog dra vid att kopiera någons arbete utan referens. Genom att källhänvisa är man fortfarande transparent med var men har fått informationen ifrån. Det må inte vara skrivande i den högre skolan men knappast underlag för avstängning.
Citera
2013-03-11, 12:53
Medlem
LillePs avatar
Är det någon som vet om Urkund registrerar uppsatser man skrev i högstadiet?
Citera
2013-03-11, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LilleP
Är det någon som vet om Urkund registrerar uppsatser man skrev i högstadiet?
Nej, har du gjort arbetet så är det lugnt!
Citera
2013-03-22, 18:53
Medlem
meganegerdases avatar
jag behöver hjälp! Det är så att jag skriver skräddarsydda uppsatser till mina klasskompisar på begäran mot betalning. Gav en snubbe ett verk som jag skrivit själv, men nu påstår han att denne har fastnat i urkund och att originalet är skrivet 2009. Jag undrar därför om det finns någon lärare på flashback med tillgång till urkund som kan skicka in verket för att se om det får några träffar från år 2009, eller från någonsin. Det är nämligen så att jag skrivit allting själv. SKRIV PM ifall ni har tillgång till urkund, självklart gäller total anonymitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in