Citat:
Ursprungligen postat av EdBanger
Och om det stör dig att jag skrev fel på de/dem och tycker att jag borde låsas in tillsammans med landets särskrivare iförd tvångströja i ett rum med vadderade väggar, borde du skapa en tråd om det istället och se vad jag har för smaskiga brister på mina fettsyror i min hjärna. Jag faktiskt aldrig sagt att jag är mästare i Svenska. Jag är faktiskt inte bra på svenska alls om jag ska vara ärlig. Men inte fan sitter jag och särskriver som en annan idiot, för det.
Visst kan det tyckas lite off topic, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. För det kan ju vara ett relevant argument i sammanhanget att undra varför just särskrivning skulle vara en sjukdom men inte dina avvikelser från standardspråket i form av sammanblandning av
de/dem, konstiga kommateringar, avvikande versalbruk o.s.v. Bara för att just du har råkat reta dig på just det?
Du pratar om att använda den inre rösten. Gör du det själv och lyssnar på dina kommateringar för att avgöra vad som hör ihop frasmässigt och vad som bör skiljas åt med komma? Ta till exempel den här meningen:
Citat:
Ursprungligen postat av EdBanger
Jag tror att, de som särskriver, liksom dyslektiker saknar "den inre rösten"
Är inte
att, de att betrakta som en fraseologisk särskrivning egentligen? Är slumpkommatering en sjukdom?