2012-02-09, 09:07
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdBanger
Och om det stör dig att jag skrev fel på de/dem och tycker att jag borde låsas in tillsammans med landets särskrivare iförd tvångströja i ett rum med vadderade väggar, borde du skapa en tråd om det istället och se vad jag har för smaskiga brister på mina fettsyror i min hjärna. Jag faktiskt aldrig sagt att jag är mästare i Svenska. Jag är faktiskt inte bra på svenska alls om jag ska vara ärlig. Men inte fan sitter jag och särskriver som en annan idiot, för det.

Visst kan det tyckas lite off topic, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. För det kan ju vara ett relevant argument i sammanhanget att undra varför just särskrivning skulle vara en sjukdom men inte dina avvikelser från standardspråket i form av sammanblandning av de/dem, konstiga kommateringar, avvikande versalbruk o.s.v. Bara för att just du har råkat reta dig på just det?

Du pratar om att använda den inre rösten. Gör du det själv och lyssnar på dina kommateringar för att avgöra vad som hör ihop frasmässigt och vad som bör skiljas åt med komma? Ta till exempel den här meningen:

Citat:
Jag tror att, de som särskriver, liksom dyslektiker saknar "den inre rösten"

Är inte att, de att betrakta som en fraseologisk särskrivning egentligen? Är slumpkommatering en sjukdom?
Citera
2012-02-09, 10:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
... Är slumpkommatering en sjukdom?
Det är väl snarare ett å-komma. Man sätter komma därhelst slumpen kommer å.
Citera
2012-02-09, 13:11
Medlem
KapitalistAnarkists avatar
Det är väl lite kul att du tycker att vi finlandssvenskar förstör ert språk. I min erfarenhet känns det tvärtom.
Citera
2012-02-09, 13:50
Medlem
muscleheadss avatar
Vi kan väl skylla lite på förpackningsdesigners och grafiska formgivare också?

Gå till en random affär och kolla hur många produktnamn som är särskrivna.
Tydligen är det så gräsligt fult med bindestreck/avstavningstecken.

http://www.spisa.nu/productImages/pfi_14431_3.jpg
Är den kåt eller brinner det i flaskan?
Citera
2012-02-09, 14:24
Medlem
Fickludds avatar
Det går inte att skylla på engelskan. Vi är allt för många som frekvent använder engelska som aldrig särskriver.

Kan det vara så enkelt att man ser mer av det idag eftersom man ser så ofantligt mycket mer skriven text än förr och mycket av texten är skriven av människor som inte är professionella skribenter?
Citera
2012-02-09, 15:16
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDoNotKnow
Jag tror folk som särskriver har svårare att koppla sammanhang etc.
Personligen har jag har lärt en del vänner hur man inte särskriver... De som är bra på matte och på att se kopplingar m.m. har fattat "systemet", om man kan kalla det för det, på cirka tio minuter eller mindre. Däremot andra vänner som är dummare har det tagit extremt lång tid att lära alt. att dem inte kunnat lära sig alls.

En kompis lärde jag till och med på cirka 30 sekunder, även om han kan göra fel ibland

Men jag tror att det finns en hel del människor som aldrig fått klart för sig att dem gör fel när dem särskriver. Lyckas man däremot inte lära sig hur det fungerar är man nog lite lätt efterbliven!

Ett enkelt knep att tänka på är att om du kan ersätta dom med VI ska det vara de, är det OSS som istället ersätter dom så ska det vara dem.

VI=DE OSS=DEM
Citera
2012-02-10, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Visst kan det tyckas lite off topic, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. För det kan ju vara ett relevant argument i sammanhanget att undra varför just särskrivning skulle vara en sjukdom men inte dina avvikelser från standardspråket i form av sammanblandning av de/dem, konstiga kommateringar, avvikande versalbruk o.s.v. Bara för att just du har råkat reta dig på just det?

Du pratar om att använda den inre rösten. Gör du det själv och lyssnar på dina kommateringar för att avgöra vad som hör ihop frasmässigt och vad som bör skiljas åt med komma? Ta till exempel den här meningen:

Är inte att, de att betrakta som en fraseologisk särskrivning egentligen? Är slumpkommatering en sjukdom?

Varför det inte skulle vara ett relevant argument i sammanhanget är följande: Tråden handlar inte om mina svenskafärdigheter, utan om särskrivning. Enkelt svar.
Citera
2012-02-10, 02:26
Bannlyst
HAr aldrig förstått mig på svenska som svenskar.

Särskriva. Hur är ord? Ur funktion, horunge, fittunge, granatäpple, vänta. Granat äpple?
Ja, hur är den svenska gramstiken uppygdd?
Citera
2012-02-10, 02:40
Medlem
Jag tror det faktum att särskrivningar börjat uppmärksammas mycket på "senare tid" (precis som någon tidigare nämnde i tråden) absolut har med internetanvändning och dylikt att göra. Att det blivit betydligt mer synligt via Facebook och liknande. Men om så vore fallet, borde särskrivningar inte förekomma i äldre generationer så mycket som det ändå gör, även utanför internet?

Jag får dagligen höra min mammas rövarhistorier om kollegors missöden med särskrivningar på arbetet. Och dessa kollegor har inte i närheten av vad som kan kallas datorkunskaper eller är vidare aktiva på internet.

Lågt IQ kan det inte bero på. Engelska-teorin känns aningen långsökt, men kan tänkas stämma i vissa fall. Dock inte alla. Men jag tror fortfarande på min teori om den inre rösten. Det känns mest troligt. Tankar på det?

Ingen som sitter inne på teorier ifrån artiklar, hört om på radion eller blivit berättad för av en lärare etcetera?
Citera
2012-02-10, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
Vi kan väl skylla lite på förpackningsdesigners och grafiska formgivare också?

Gå till en random affär och kolla hur många produktnamn som är särskrivna.
Tydligen är det så gräsligt fult med bindestreck/avstavningstecken.

http://www.spisa.nu/productImages/pfi_14431_3.jpg
Är den kåt eller brinner det i flaskan?

Väldigt sant! Helt sjukt att inte ens förpackningsdesigners skall kunna undvika särskrivningar.

Tänk, när ens "lång håriga flicka" går med sin mamma som jobbar som "sjuk gymnast" eller "hög stadielärare" på affären och skall köpa "tänd vätska". Det kan bara sluta illa.
Citera
2012-02-10, 08:26
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Varför det inte skulle vara ett relevant argument i sammanhanget är följande: Tråden handlar inte om mina svenskafärdigheter, utan om särskrivning. Enkelt svar.

Liksom fegt, slingrigt och skygglappigt. Men eftersom du uppenbarligen inte vill diskutera t.ex. den inre rösten, fastän du fortsätter att tjata om den, så får du väl gnälla vidare.
Citera
2012-02-10, 10:07
Medlem
Citat:
Att det blivit betydligt mer synligt via Facebook och liknande. Men om så vore fallet, borde särskrivningar inte förekomma i äldre generationer så mycket som det ändå gör, även utanför internet?
Det är bara det att du inte ser det.

Citat:
Väldigt sant! Helt sjukt att inte ens förpackningsdesigners skall kunna undvika särskrivningar.
Det är ju ofta de som särskriver medvetet.

Jag tror för övrigt inte att din teori om den inre rösten är särskilt trolig. På vilket sätt hör man att ord som alltför skrivs ihop men i år skrivs isär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in