2012-02-09, 02:26
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Som redan påpekats i tråden så har engelskan förstört, engelsmännen är väldigt duktiga på att stycka upp allt i små korta ord.
Lite exempel:
"kattlåda" - "litter box"
"kritvit" - "pure white"
"högstadielärare" - "secondary teacher"
"fågelskit" - "bird shit"
"elmixer" - "electrical mixer" osv.

Då vi konsumerar stora mängder engelska så kommer detta givetvis färga språket som tex. franskan och tyskan har gjort genom tiderna, det har nog alltid betraktats som osvenskt, konstigt och "korkat" under tiden som språket har ändrats men nu för tiden reagerar vi ju inte på orden "paraply", "trottoar" eller "hantverkare". Vem vet, om femtio år så kanske vi börjar använda kinesiska ändelser om Kina blir tillräckligt stort.
Citera
2012-02-09, 02:43
Medlem
Kongruensbojds avatar
Så kom den vanliga förklaringen att allt är engelskans fel. Men hur jävla lärda på det språket är Sveriges alla särskrivare egentligen? Kan gemene forummisshandlare av svenska språket författa något korrekt i skrift där? Min uppfattning är att de suger på språk rent generellt nämligen.

Ett tag var det brist på fettsyror i hjärnan som gjorde folk dyslektiska. Kanske vi ska gräva i detta även här?

TS kan för övrigt inte hantera de/dem. I klass med särskrivarna säger jag.
Citera
2012-02-09, 03:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är även i väldigt stor utsträckning ett fenomen som är kopplat till folks användande av rättstavningsfunktioner i datorer...

Eftersom många idag till exempel använder sig av MS Word och liknande program som inte har en obegränsad mängd ord i sin bas, blir de förvånade när datorn markerar dessa ord som felstavade (Vilket sker väldigt ofta med sammansatta ord.) och föreslår att ordet ska delas. Då de flesta har fått med sig att datorn inte gör fel tror de därför att ordet ska särskrivas och de själva har gjort fel, de godkänner förslaget istället för att att klicka på "Lägg till i ordlistan" (Eller liknande formuleringar.) så att inte samma situation uppstår nästa gång datorn föreslår samma sak. Efter ett tag vänjer sig användaren vid att särskriva ordet istället för att skriva det som ett ord och språket blir lite konstigt.
Citera
2012-02-09, 04:04
Medlem
IDoNotKnows avatar
Jag tror folk som särskriver har svårare att koppla sammanhang etc.
Personligen har jag har lärt en del vänner hur man inte särskriver... De som är bra på matte och på att se kopplingar m.m. har fattat "systemet", om man kan kalla det för det, på cirka tio minuter eller mindre. Däremot andra vänner som är dummare har det tagit extremt lång tid att lära alt. att dem inte kunnat lära sig alls.

En kompis lärde jag till och med på cirka 30 sekunder, även om han kan göra fel ibland

Men jag tror att det finns en hel del människor som aldrig fått klart för sig att dem gör fel när dem särskriver. Lyckas man däremot inte lära sig hur det fungerar är man nog lite lätt efterbliven!
Citera
2012-02-09, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Så kom den vanliga förklaringen att allt är engelskans fel. Men hur jävla lärda på det språket är Sveriges alla särskrivare egentligen? Kan gemene forummisshandlare av svenska språket författa något korrekt i skrift där? Min uppfattning är att de suger på språk rent generellt nämligen.

Ett tag var det brist på fettsyror i hjärnan som gjorde folk dyslektiska. Kanske vi ska gräva i detta även här?

TS kan för övrigt inte hantera de/dem. I klass med särskrivarna säger jag.

Jag är inte speciellt insatt när det gäller brist på diverse fettsyror i hjärnan hos dyslektiker. Men däremot väldigt varse om att halva Sverige verkar ha väldiga svårigheter när det gäller just särskrivningar. Fettsyror eller inte- jag vill veta vad det är för fel på min omgivning. Och den värsta särskrivaren av mina bekanta kan inte säga vad han/hon/det heter i förnamn på engelska. Så att min vän sitter och tänker i engelska småord låter lite långsökt. Så där är vi på samma sida.

Och om det stör dig att jag skrev fel på de/dem och tycker att jag borde låsas in tillsammans med landets särskrivare iförd tvångströja i ett rum med vadderade väggar, borde du skapa en tråd om det istället och se vad jag har för smaskiga brister på mina fettsyror i min hjärna. Jag faktiskt aldrig sagt att jag är mästare i Svenska. Jag är faktiskt inte bra på svenska alls om jag ska vara ärlig. Men inte fan sitter jag och särskriver som en annan idiot, för det.
Citera
2012-02-09, 04:56
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDoNotKnow
Jag tror folk som särskriver har svårare att koppla sammanhang etc.
Personligen har jag har lärt en del vänner hur man inte särskriver... De som är bra på matte och på att se kopplingar m.m. har fattat "systemet", om man kan kalla det för det, på cirka tio minuter eller mindre. Däremot andra vänner som är dummare har det tagit extremt lång tid att lära alt. att dem inte kunnat lära sig alls.

En kompis lärde jag till och med på cirka 30 sekunder, även om han kan göra fel ibland

Men jag tror att det finns en hel del människor som aldrig fått klart för sig att dem gör fel när dem särskriver. Lyckas man däremot inte lära sig hur det fungerar är man nog lite lätt efterbliven!
Det är även oerhört lätt att lära sig hur man använder de/dem. Du kanske har en kompis som kan lära dig? Du skrev ju trots allt rätt en gång av fyra så det finns kanske hopp för dig.
Citera
2012-02-09, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är även i väldigt stor utsträckning ett fenomen som är kopplat till folks användande av rättstavningsfunktioner i datorer...

Eftersom många idag till exempel använder sig av MS Word och liknande program som inte har en obegränsad mängd ord i sin bas, blir de förvånade när datorn markerar dessa ord som felstavade (Vilket sker väldigt ofta med sammansatta ord.) och föreslår att ordet ska delas. Då de flesta har fått med sig att datorn inte gör fel tror de därför att ordet ska särskrivas och de själva har gjort fel, de godkänner förslaget istället för att att klicka på "Lägg till i ordlistan" (Eller liknande formuleringar.) så att inte samma situation uppstår nästa gång datorn föreslår samma sak. Efter ett tag vänjer sig användaren vid att särskriva ordet istället för att skriva det som ett ord och språket blir lite konstigt.

Jag tror att, de som särskriver, liksom dyslektiker saknar "den inre rösten" man använder sig av när man skriver. Man "läser" ju upp det högt för sig själv i sitt huvud samtidigt som man skriver det. Och vi har ju en tendens att, om vi är osäkra på hur ett ord stavas, skriva ned det för att sedan se på ordet att det ser fel ut. Och därav rätta till det. Den signalen/funktionen tror jag fattas. Då jag upprepade gånger sett bekanta skriva ett meddelande till någon på Facebook, och NOGA granskar meddelandet 2-3 gånger innan denne skickar iväg det. Och som jag senare inte hittar ett enda ord de inte misshandlat till två delar i. Förbryllande.

Det måste ju finnas forskning på detta. För det är ju som du och jag tidigare också sagt - att alla dessa autokorrektfunktioner på våra teknikprylar vi använder oss av saboterar lite av den där funktionen (att se hur ett ord skall se ut) eftersom man idag kan skriva fel utan att ens tänka två gånger, för att datorn/telefonen ändrar ju det innan man själv kanske inser det. Och man får aldrig någon chans att rätta till den "synen" på ordet?
Citera
2012-02-09, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Det är även oerhört lätt att lära sig hur man använder de/dem. Du kanske har en kompis som kan lära dig? Du skrev ju trots allt rätt en gång av fyra så det finns kanske hopp för dig.

Tack så mycket för tipset! Jag skall ringa min mamma imorgon och berätta att hon gjort ett uselt jobb när hon försökte uppfostra mig, att hon inte lärt mig att skriva rätt när jag skall posta ett nytt ämne på Flashback. Nu kanske mitt liv börjar gå i rätt riktning när jag postar nästa ämne i framtiden, och kanske skriver rätt på de/dem- allt tack vare dig. Tänk hur mycket en Flashbackanvändare kan förändra för mig och kanske för IDoNotKnow, också.
Senast redigerad av EdBanger 2012-02-09 kl. 05:07. Anledning: Jag skrev fel på de/dem, såklart
Citera
2012-02-09, 06:49
Medlem
Jag tror vi påverkas mycket av engelskan som vi dagligen möter främst online. De särskriver 98%av alla sina ord, medan svenskan ihopskriver nästan 98%.
Så jag skulle säga en stor påverkan från det engelska språket.
Citera
2012-02-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Särskrivning kommer förstöra det vackra med svenska språket - att vi skriver ihop ord och kan bilda nya.
Den möjligheten försvinner inte för att vi stoppar in ett mellanslag. Det är fortfarande sammansättningar, morfologiskt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av EdBanger
Jag har en egen teori jag funderat på. Särskrivning verkar ha blivit mycket vanligare på senare år. Kan det vara så att vår användning utav mobiltelefoner med autokorrekt och liknande funktioner, gör våra språkkunskaper nedsatta för att vi egentligen aldrig behöver tänka efter själva när vi snickrar ihop meningar, utan telefonen rättar det åt oss?
Särskrivning har funnits i svenskan i hundratals år. Anledningen till att det kan verka som det blir vanligare är att människors språk syns mycket mer i dag genom internet. Förr korrekturlästes alltid texterna innan de publicerades.

(Det lustiga är att det oftast inte är någon som preciserar vad dessa ”senare år” är. Det tyder på att de som anser att det är så snarare har lagt märke till problemet på senare år.)

Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jag tror vi påverkas mycket av engelskan som vi dagligen möter främst online. De särskriver 98%av alla sina ord, medan svenskan ihopskriver nästan 98%.
Så jag skulle säga en stor påverkan från det engelska språket.
Vi skriver ihop 100 % av våra sammansättningar, ja. Engelskans sammansättningar särskrivs till kanske 80 %.
Senast redigerad av In-Fredel 2012-02-09 kl. 07:56.
Citera
2012-02-09, 08:15
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Oj! En tråd som särskrivning! Nytt och fräscht på min ära! Det har ju aldrig diskuterats förut på det här forumet.
Citera
2012-02-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Som redan påpekats i tråden så har engelskan förstört, engelsmännen är väldigt duktiga på att stycka upp allt i små korta ord.
Lite exempel:
"kattlåda" - "litter box"
"kritvit" - "pure white"
"högstadielärare" - "secondary teacher"
"fågelskit" - "bird shit"
"elmixer" - "electrical mixer" osv.

Då vi konsumerar stora mängder engelska så kommer detta givetvis färga språket som tex. franskan och tyskan har gjort genom tiderna, det har nog alltid betraktats som osvenskt, konstigt och "korkat" under tiden som språket har ändrats men nu för tiden reagerar vi ju inte på orden "paraply", "trottoar" eller "hantverkare". Vem vet, om femtio år så kanske vi börjar använda kinesiska ändelser om Kina blir tillräckligt stort.
Problemet är ju att folk skyller på engelskan. De som särskriver borde ju vara ytterst duktiga på det engelska språket då?? Fast de brukar de vara ännu sämre på. Det handlar om att folk inte bryr sig, att det accepteras och att folk är nötter. Använda bara stavningsfunktionen i firefox. Skriver man "särskriver" får man rött under texten och som förslag får man "sär skriver", jag får lust att gå och dö i en tunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in