2009-05-06, 21:12
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Förstår ärligt talat inte varför folk hakar upp sig på särskrivningar, verkar vara en modefluga att man ska det.
Man= jag förstår ju ändå vad som menas.
Kan ju bero på dyslexi att man inte ser att orden hänger samman.

Vill man haka upp sig på det ska man läsa gamla handlingar från 1600-talet där det var mer regel att man skrev så.

Vi hakar upp oss på det för att det är väldigt jobbigt att läsa sådan text, när man får gissa sig fram till vad som menas. Dessutom ger det ett väldigt korkat intryck.
Citera
2009-05-06, 21:20
Medlem
netkos avatar
Titta på "pogrammet" Laul Calling på aftonbladet.se, där har ni en som sär snackar alltså..
Citera
2009-05-06, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Vi hakar upp oss på det för att det är väldigt jobbigt att läsa sådan text, när man får gissa sig fram till vad som menas. Dessutom ger det ett väldigt korkat intryck.

Själv tycker jag att det finns massor med människor som skriver korrekt, välstavat och utan särskrivningar där jag ändå inte förstår vad de skriver eftersom det endast är välstavad smörja.
Och ger mig ett intryck av att personen är korkad.
Citera
2009-05-06, 22:54
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Själv tycker jag att det finns massor med människor som skriver korrekt, välstavat och utan särskrivningar där jag ändå inte förstår vad de skriver eftersom det endast är välstavad smörja.
Och ger mig ett intryck av att personen är korkad.
Skulle det alltså vara ett försvar för särskrivningar att det finns alternativa sätt att försvåra för läsaren och visa sig korkad?
Citera
2009-05-06, 23:15
Bannlyst
Ok ej, allah.

Men saken var alltså lite att tal- och skriftspråk ej får blandas(gammal svenska- regel= 1980- tal). Så därför undrade jag lite då hur en sär skrivare pratar som. För skriver man som sitt talspråk, så borde det gå flertalet sär pratare lösa där ute? Och lider alla av "dyseleksi"? Det gjorde då ingen på 1980- talet, i alla fall.
A ja, nog bara jag som borde omvända mig till detta nya språkket, jaaa??

Men om man vänder på det, då? Man börja sär prata..... är det ok ej, lr?
Citera
2009-05-07, 00:09
Medlem
Nej, det är klart att folk inte "särpratar". Det hade låtit idiotiskt. Jag har precis börjat skriva en b-uppsats om särskrivning, så om du frågar om nån månad har jag nog bra svar på varför folk särskriver.
Citera
2009-05-07, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batch
Nej, det är klart att folk inte "särpratar". Det hade låtit idiotiskt. Jag har precis börjat skriva en b-uppsats om särskrivning, så om du frågar om nån månad har jag nog bra svar på varför folk särskriver.

Åter kom gärna
Citera
2009-05-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Åter kom gärna
hihihi... vad lustig du var! Men visst ska jag göra det.
Citera
2009-05-07, 00:41
Medlem
Det finns olika teorier om varför särskrivning har blivit allt mer vanligt.
  • Man införde i småskolan, som pedagogisk metod, att eleverna skulle avdela sammansatta ord med bindestreck för att det lättare skulle se ordets beståndsdelar och lättare kunna stava det.
  • Inflytande från engelskan där man inte skriver ihop på samma sätt som i svenskan.
  • Folk har alltid särskrivit, men nu uttrycker sig fler i skrift än nånsin, även de som inte har så noga koll på skrivregler.
Citera
2009-05-07, 00:50
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
En sär_skrivare kan aldrig få min respekt.

Om h*n inte uppvisar läkarintyg på sin dyslexi.

"Kort hårig sjuk sköterska"... är tillräcklig anledning.
Citera
2009-05-07, 00:58
Bannlyst
Det skills så mycket i dag vs Det gäller att se frammot:

Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Det finns olika teorier om varför särskrivning har blivit allt mer vanligt.
  • Man införde i småskolan, som pedagogisk metod, att eleverna skulle avdela sammansatta ord med bindestreck för att det lättare skulle se ordets beståndsdelar och lättare kunna stava det.
  • Inflytande från engelskan där man inte skriver ihop på samma sätt som i svenskan.
  • Folk har alltid särskrivit, men nu uttrycker sig fler i skrift än nånsin, även de som inte har så noga koll på skrivregler.

1: an där: Var tog då bindestrecket(lr bindesträcket )vägen?
Och det blev ju tydligen och uppenbarligen mycket svårare att stava då Vi skrev med bindestreck... ord som då SKULLE skrivas med bindestreck.
3: "Folk har alltid särskrivit", nä, du!!
2: Det är väl det närmaste en förklaring på detta man kan komma, detta utan ens ett komma. För inte ens skiljetecken(lr skiljetäcken )gäller ju i dag- tur vi alla ändock fortfarande pratar när vi kommunicerar.
Tänk att prata såsom tala/ kommunicera utan skiljetecken och med sär prat. Men i dag är i går i morgon, så!

Och alla dessa svårigheter, för att vidareutveckla detta "språkfelandet", så svårigheterna mellan att veta när "o" och "å"(fotölj/ fåtölj) skall användas och "e" och "ä"(ändå/ endå). Är det också "dyseleksi" kontra "felpedagogik" inom skolan? Eller är det rätt pedagogik?

Jag ska endå börga prata sär för då börgar jag rett endå då?
Senast redigerad av Toort 2009-05-07 kl. 01:04.
Citera
2009-05-07, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
1: an där: Var tog då bindestrecket(lr bindesträcket )vägen
Jo, när sedan bindestrecket skulle tas bort och orden sättas samman så var det en hel del som aldrig fick den där känslan för att orden hörde ihop och nöjde sig med att skriva isär de sammansatta orden...

Jag var gift med en svensklärare, och hon kunde se en skiljelinje mellan barnen som inte lärt sig denna metod, och de senare som "utsattes" för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in