2010-08-10, 14:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattrumpa
Såg detta på en pizzeria för ett par år sedan:
"Hamburger tal rik 50 :-".
Pizzerior är mästare på att särskriva. På mitt lokala hak har de erbjudande om Plankstek + stark öl 139 kr.
Citera
2010-08-10, 14:33
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattrumpa
Såg detta på en pizzeria för ett par år sedan:
"Hamburger tal rik 50 :-".

Hahaha. Fick mig ett gott skratt där! TAL RIK haha
Citera
2010-08-10, 14:34
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Pizzerior är mästare på att särskriva. På mitt lokala hak har de erbjudande om Plankstek + stark öl 139 kr.

Haha, ja, men det stämmer ju på sätt och vis, de kanske för ovanlighetens skull ville beskriva hur ölen smakade, eller att den bara var stark.
Citera
2010-08-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
"Invandrare eller andra" - Vilka är de andra?

Hur som helst så blev jag lite ledsen i ögat, när följande kom som allmän information på en, mig närstående, arbetsplats.

Det är inte en invandrare som skrivit det.

Det är troligen en kollega till mig som skrivit det. När han skickar mail så blir jag stunget att justera och rätta dem först innan jag läser, annars går det inte att förstå. Han särskriver allt han kommer över.
Vartenda lilla sammasatta ord skrivs isär.
Citera
2010-08-27, 21:33
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Det är troligen en kollega till mig som skrivit det. När han skickar mail så blir jag stunget att justera och rätta dem först innan jag läser, annars går det inte att förstå. Han särskriver allt han kommer över.
Vartenda lilla sammasatta ord skrivs isär.

Visst men "invandrare eller andra" är ju en tämligen meningslös beskrivning om nu inte syftet är att lyfta fram invandrare som de huvudsakliga bärarna av problemet.

"...eller andra" = alla
Citera
2010-08-27, 23:17
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
De med läs och skrivsvårigheter som oftast går i en specialklass.
Fast numera är det så vanligt att de flesta unga verkar särskriva orden. Själv har jag svårt för det även om jag säkert bidrar med grodor ibland, men när det är ett konsekvent särskrivande åker den personen ner lite på min skala, trots att jag vet att jag inte borde reagera så efersom det är skolans fel...
Citera
2010-09-28, 01:49
Medlem
Hej! Har några funderingar ang. hur man ska skriva ihop vissa ord.

Hur satan skriver man att man har varit på ett "50-årsjubileum"?
50-jubileumsår?

När ska man använda apostrofer? "Det är Britta's kaka!" Där ska det inte vara någon va?
På namn av affärer kanske? "Konsum's rabatt på korv"?

Hoppas ni förstod vad jag frågade efter.
Citera
2010-09-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Hej! Har några funderingar ang. hur man ska skriva ihop vissa ord.

Hur satan skriver man att man har varit på ett "50-årsjubileum"?
50-jubileumsår?
50-årsjubileum.

Citat:
När ska man använda apostrofer? "Det är Britta's kaka!" Där ska det inte vara någon va?
På namn av affärer kanske? "Konsum's rabatt på korv"?
Aldrig.
Citera
2010-09-28, 11:39
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Aldrig.

Ovanligt är det, men aldrig är väl hårt. Man kan använda apostrof i svenska för att tydligöra. Om både Andrea och Andreas är bilägare kan det vara lämpligt att kunna skilja på Andreas’ och Andreas bil.
Citera
2010-09-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Ovanligt är det, men aldrig är väl hårt. Man kan använda apostrof i svenska för att tydligöra. Om både Andrea och Andreas är bilägare kan det vara lämpligt att kunna skilja på Andreas’ och Andreas bil.
Javisst, men det är inte obligatoriskt, och om man inte är helt säker på vad man gör bör man nog avstå från att använda apostrof. För övrigt råder det lite delade meningar i frågan. Vissa menar att man inte ska sätta apostrof vid Andreas bil, medan Det är inte min bil, det är Andreas' fordrar en sådan. Själv håller jag med dig, men som sagt, det är ändå inte nödvändigt. I talet är det ju ingen skillnad! Det värsta är nog ändå de som säger Andreas(e)s bil.
Senast redigerad av In-Fredel 2010-09-28 kl. 12:01.
Citera
2010-09-28, 17:07
Medlem
Då har jag en sista fråga, det är typ bara dom här som jag har problem med, då jag inte har tagit reda på vad som är rätt.

Alla hjärtansdag? Hur skriver man det då? Gå fan inte att googla efter skiten heller, många som särskriver på dessa ord.
Citera
2010-09-28, 17:24
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Då har jag en sista fråga, det är typ bara dom här som jag har problem med, då jag inte har tagit reda på vad som är rätt.

Alla hjärtansdag? Hur skriver man det då? Gå fan inte att googla efter skiten heller, många som särskriver på dessa ord.
Man skriver "alla hjärtans dag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in