2009-03-19, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Att ett ord ska särskrivas, bara för att det består utav flera ord köper jag inte. Det finns mängder utav ord som sätts ihop för att bilda ett ord. Felstavning är två olika ord, särskrivning är två olika ord, kvällstidningar är två olika ord. Du ser vart jag försöker komma? Det är mycket möjligt att du har rätt, men alla ord som särskrivs består utav minst två ord. Med din teori så är lösningen alltså att alltid särskriva?
Nej. Fel och stavning är helt korrekt två olika ord. Felstavning är däremot ett sammansatt ord, dvs ett ord som består av två andra ord som satts ihop. Samma sak med kvällstidning osv. "I och för sig" är inte ett ord, det är fyra ord som är en del av en mening.

Ofta fungerar det att säga ordet högt för sig själv, långsamt och ge sig själv tid att lyssna på ordet och fundera över saken. Lätt för mig att säga visserligen som alltid haft väldigt lätt för stavning, men det funkar för mig i alla fall.

Man kan även fundera lite över betydelsen av ordet/orden. Ta till exempel "i alla fall". Vad är det egentligen som sägs? "I alla möjliga fall av en viss företeelse..." Det är helt skilda ord, ska särskrivas. Du kan ju i just detta exemplet byta ut "alla" mot "vissa", skulle det då stå "ivissafall"? Eller "iendelfall"?
Citera
2009-03-19, 03:58
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Nej. Fel och stavning är helt korrekt två olika ord. Felstavning är däremot ett sammansatt ord, dvs ett ord som består av två andra ord som satts ihop. Samma sak med kvällstidning osv. "I och för sig" är inte ett ord, det är fyra ord som är en del av en mening.

Ofta fungerar det att säga ordet högt för sig själv, långsamt och ge sig själv tid att lyssna på ordet och fundera över saken. Lätt för mig att säga visserligen som alltid haft väldigt lätt för stavning, men det funkar för mig i alla fall.

Man kan även fundera lite över betydelsen av ordet/orden. Ta till exempel "i alla fall". Vad är det egentligen som sägs? "I alla möjliga fall av en viss företeelse..." Det är helt skilda ord, ska särskrivas. Du kan ju i just detta exemplet byta ut "alla" mot "vissa", skulle det då stå "ivissafall"? Eller "iendelfall"?

Tack så mycket. Den förklaringen köper jag.
Nu kanske man äntligen kan somna. Återigen, tack.
Citera
2009-03-19, 05:36
Medlem
Shoffens avatar
Är det inte så att i engelskan är det oftast tvärt emot svenskan vad gäller särskrivning?
Och att man i dagsläget tar efter för mycket av engelskan och därför har svårt att skilja på när man ska särskriva och när man inte ska det?
Citera
2009-03-19, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Är det inte så att i engelskan är det oftast tvärt emot svenskan vad gäller särskrivning?
Och att man i dagsläget tar efter för mycket av engelskan och därför har svårt att skilja på när man ska särskriva och när man inte ska det?

Tror att det finns ett samband där ja.
Citera
2009-03-19, 08:53
Medlem
Nappjucks avatar
"idag" vs "i dag" ?
Citera
2009-03-19, 15:00
Medlem
Jiiimboohs avatar
Att TS tvekar kring de nämnda orden är inte så konstigt eftersom bruket varierar från skribent till skribent. Jag skulle själv föredra särskrivning då jag tycker att de "känns" mer som olika ord än som sammansättningar.

SAOL accepterar:

iallafall "särskr. oftast"
hursomhelst "särskr. äv."

De listar dock inte ivarjefall.

Vad gäller idag/i dag, imorgon/ i morgon, igår/ i går, så accepteras både särskrivning och ihopskrivning.
Citera
2009-03-26, 11:19
Medlem
Tore Franss avatar
Var bara tvungen att ta med detta från en annan forumdel, blev enormt irriterad över denna särskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Asdfhhasdd
...Skrik andes ny vaken i mörkret trillar han ner från sängen och blir liggandes på golvet till krampen släppt...

Hur i hela fridens namn lyckas människan (sent 80- eller 90-talist, tar jag för givet) särskriva ett ord som ens inte på långa vägar ska kunna gå att dela upp?!
Citera
2009-05-06, 20:42
Bannlyst
Pratar särskrivare som de skriver och är det därför de särskriver?

Pratar särskrivare som de skriver, är det därför de sär skriver?

I dag blir det potatis mos till middag och Falu korv.
Köp pizza deg till i morgon kväll
.

Värsta "särskriveriet" dock: Strept o cocker(läst på FL). Jag har en strept o cock(hehe) infektion.
Och hur låter det när en sär skrivare pratar? Någon som hört det?
Citera
2009-05-06, 20:49
Bannlyst
Förstår ärligt talat inte varför folk hakar upp sig på särskrivningar, verkar vara en modefluga att man ska det.
Man= jag förstår ju ändå vad som menas.
Kan ju bero på dyslexi att man inte ser att orden hänger samman.

Vill man haka upp sig på det ska man läsa gamla handlingar från 1600-talet där det var mer regel att man skrev så.
Citera
2009-05-06, 20:57
Medlem
Nej, särskrivare pratar helt vanligt.
Citera
2009-05-06, 20:59
Medlem
Savoys avatar
Trams tråd men rätt under hållande
Citera
2009-05-06, 21:03
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Förstår ärligt talat inte varför folk hakar upp sig på särskrivningar, verkar vara en modefluga att man ska det.
Man= jag förstår ju ändå vad som menas.
Kan ju bero på dyslexi att man inte ser att orden hänger samman.

Vill man haka upp sig på det ska man läsa gamla handlingar från 1600-talet där det var mer regel att man skrev så.

Kanske för att det är fel och ger meningar en helt annan innebörd..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in