2019-01-05, 06:23
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Sedan skriver vi inte språk, nationaliteter, veckodagar, månader, högtider m.m med inledande versal, som man gör i engelskan. Gör samhället en tjänst och skriv inte engelska med stort E. Ser detta alltför ofta numera, liksom att felaktigt skriva ihop ord som t ex ”morsdag”.

Vi bör heller inte inleda meningar med sedan.
Citera
2019-01-05, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Vi bör heller inte inleda meningar med sedan.

Sedan när är denna regel etablerad? På min skoltid var det "och" som var bannlyst som första ord (där gör sig bland annat den gamla bibelöversättningen skyldig till en hel del försyndelser redan i Genesis' första verser!)
Citera
2019-01-05, 07:05
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Antager att jag skriver för "döva öron" i detta forum enär jag misstänker
att merparten av deltagarna här ej besitter denna trasiga pinne
på DNA-stegen.

Djävla fjant! Tror du att du är intellektuellt överlägsen för att du klarar av att inte särskriva? ><

Vilken lingvistisk gigant du är " mild dyslexi".

Du borde överväga att åka till den där mottagningen i Schweiz.
Citera
2019-01-05, 08:07
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Sedan när är denna regel etablerad? På min skoltid var det "och" som var bannlyst som första ord (där gör sig bland annat den gamla bibelöversättningen skyldig till en hel del försyndelser redan i Genesis' första verser!)

Sedan länge

I det nu citerade stycket tillbakasyftar sedan som en fråga på vad jag skrev, den knyter direkt an till det du citerar. I det förra exemplet är det annorlunda.

Jag är inte någon grammatisk auktoritet men min språkkänsla reagerar mer på det tidigare exemplet.
Citera
2019-01-05, 16:48
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Djävla fjant! Tror du att du är intellektuellt överlägsen för att du klarar av att inte särskriva? ><

Vilken lingvistisk gigant du är " mild dyslexi".

Du borde överväga att åka till den där mottagningen i Schweiz.

Citat:
...merparten av deltagarna här *ej* besitter denna trasiga pinne
på DNA-stegen...

Ta det lite lugnt med invektiven, du läste nog lite väl snabbt där.
Citera
2019-01-05, 17:31
Medlem
salvelinuss avatar
Verkar som jag trampat på några mycket ömma tår med mina frågeställningar,
nästan som att påtala hur man skall använda blinkers i rondeller
Invektiv och önskemål om min hädanfärd tyder på att man man helt enkelt bestämt sig för att
särskrivning är någonting godtyckligt som skribenten bestämmer, och ingen skall ha någon åsikt om.

Om så är fallet så har jag ju fått svar på min fråga, och har bara att gilla läget.
Citera
2019-01-05, 19:47
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Verkar som jag trampat på några mycket ömma tår med mina frågeställningar,
nästan som att påtala hur man skall använda blinkers i rondeller
Invektiv och önskemål om min hädanfärd tyder på att man man helt enkelt bestämt sig för att
särskrivning är någonting godtyckligt som skribenten bestämmer, och ingen skall ha någon åsikt om.

Om så är fallet så har jag ju fått svar på min fråga, och har bara att gilla läget.

Knappast, men hela det Svenska tjatet angående särskrivningar är så patetisk.

1. Hur vanligt hade gnället angående särskrivningar varit om inte Fredrik Lindström hade hade kämpat så hårt för denna fråga?

2. Om du brinner så för språket, utbilda dig till svensklärare istället för att leka polis på nätet, en plats där kommunikation är det viktigaste, inte korrekt grammatik, klarar du inte att koda av texten om den har felaktigheter? kan du möjligen råka ha Aspergers syndrom?

En del folk du möter på nätet är garanterat slarviga, obildade och ointresserade, en del har garanterat dyslexi, vissa får arbeta med det hela tiden och andra skiter i det.

Dyslexi är ett handikapp, skulle du skälla på någon som haltar och är i vägen för dig i rulltrappan också?

3. Jag gissar att Svenskarnas andraspråk Engelskan kan spela in och bidra till särskrivningar.
Citera
2019-01-05, 20:10
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Knappast, men hela det Svenska tjatet angående särskrivningar är så patetisk.

1. Hur vanligt hade gnället angående särskrivningar varit om inte Fredrik Lindström hade hade kämpat så hårt för denna fråga?

2. Om du brinner så för språket, utbilda dig till svensklärare istället för att leka polis på nätet, en plats där kommunikation är det viktigaste, inte korrekt grammatik, klarar du inte att koda av texten om den har felaktigheter? kan du möjligen råka ha Aspergers syndrom?

En del folk du möter på nätet är garanterat slarviga, obildade och ointresserade, en del har garanterat dyslexi, vissa får arbeta med det hela tiden och andra skiter i det.
(FB) Ni som "Sär skriver"
Dyslexi är ett handikapp, skulle du skälla på någon som haltar och är i vägen för dig i rulltrappan också?

3. Jag gissar att Svenskarnas andraspråk Engelskan kan spela in och bidra till särskrivningar.

Tack för ett mer konstruktivt svar!

Och nej, jag leker inte språkpolis på vare sig nätet eller i pappersinsändare.
Jag har aldrig påtalat vare sig särskrivningar eller andra brister på något annat ställe än just här och nu, och då mer som en nyfiken frågeställning i ett forum där jag utgår från att det finns intresserad expertis.

För övrigt så avser inte min kritik nätet eller annan snabbkomunikation, utan riktar sig i första hand till
journalister, författare, manualskrivare, talskrivare mm.

När tex samhällsinformation från myndigheter börjar innehålla uppenbara språkliga felaktigheter
så anser jag att något är fel i den akademiska världen.

Med hälsning och handslag!
Citera
2019-01-05, 20:19
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Tack för ett mer konstruktivt svar!

Och nej, jag leker inte språkpolis på vare sig nätet eller i pappersinsändare.
Jag har aldrig påtalat vare sig särskrivningar eller andra brister på något annat ställe än just här och nu, och då mer som en nyfiken frågeställning i ett forum där jag utgår från att det finns intresserad expertis.

För övrigt så avser inte min kritik nätet eller annan snabbkomunikation, utan riktar sig i första hand till
journalister, författare, manualskrivare, talskrivare mm.

När tex samhällsinformation från myndigheter börjar innehålla uppenbara språkliga felaktigheter
så anser jag att något är fel i den akademiska världen.

Med hälsning och handslag!

Ok ja då ber jag om ursäkt för min ytterst dryga attityd.

Ja när jag ser dessa uppblåsta fjantar som kallar sig för journalister och som inte ens klarar av att vara opartiska i frågorna dom behandlar samtidigt inte ens klara av enkelt grammatik eller ens korrekturläsa sina små bajshögar med ord innan man exponerar dom gör mig också upprörd och hade jag haft mandat så hade dom blivit degraderade till ett arbete liknande stationen för säckvändning på Tomteboda/Posten.
Citera
2019-01-05, 20:36
Medlem
RZLAs avatar
Sär skriv mitt röv hål!

Men jag antar att det har med anglifieringen att göra. Jävligt konstigt dock, då den generella regeln i det Svenska språket är att skriva ihop. I det engleska språket särskriver man. Borde vara lätt att lära sig.
Citera
2019-01-05, 20:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok ja då ber jag om ursäkt för min ytterst dryga attityd.

Ja när jag ser dessa uppblåsta fjantar som kallar sig för journalister och som inte ens klarar av att vara opartiska i frågorna dom behandlar samtidigt inte ens klara av enkelt grammatik eller ens korrekturläsa sina små bajshögar med ord innan man exponerar dom gör mig också upprörd och hade jag haft mandat så hade dom blivit degraderade till ett arbete liknande stationen för säckvändning på Tomteboda/Posten.

Tror inte journalister korrekturläser särskilt ofta - det är redigerarens uppgift, likaså att sätta rubrik till texten.. Problemet är att de flesta redaktioner idag är under hård ekonomisk press och de första som ryker då är just redigerarna/korrekturläsarna. Samtidigt förväntas journalisterna leverera i än högre takt än tidigare och artiklar översätts med Google translate för billig utfyllnad. Kvaliteten och kraven sjunker snabbt, men det är knappast enbart journalisternas fel.
Just Google translate-artiklar där korrekt särskriven engelska blir till felaktigt särskriven svenska är nog en stor bov.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-01-05 kl. 20:46.
Citera
2019-01-05, 21:52
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror inte journalister korrekturläser särskilt ofta - det är redigerarens uppgift, likaså att sätta rubrik till texten.. Problemet är att de flesta redaktioner idag är under hård ekonomisk press och de första som ryker då är just redigerarna/korrekturläsarna. Samtidigt förväntas journalisterna leverera i än högre takt än tidigare och artiklar översätts med Google translate för billig utfyllnad. Kvaliteten och kraven sjunker snabbt, men det är knappast enbart journalisternas fel.
Just Google translate-artiklar där korrekt särskriven engelska blir till felaktigt särskriven svenska är nog en stor bov.

Har man en IQ över 100 poäng så gör man ju detta på max en minut, och behöver man google translate för Engelska så har man inte det minsta lilla att göra på ett arbete som inkluderar språk.

Utan tvekan media av idioter för idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in