2014-08-31, 17:06
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elof-Brink
... Jag anser att det är fel svenska av SVT att skriva "5 000 meters loppet".
Du gör dig själv en tjänst om du intar en mera öppen attityd till variation. Bland de som skriver just så finns svensktalande i Finland och frivilliga på Wikipedia. Med tanke på variationerna inom engelskan ska vi akta oss för att kalla variationer för fel.

Jämför engelska “fire fighter” / “fire-fighter” / “firefighter”. Alla sägs vara rätt.

I stort sett driver svenskan mot mera analytisk (uppdelad) ordbildning. Möjligen är det tvärtom med engelskan, nu när de ser mer av andra germanska språk. Ombudsman & smorgasbord. Ansiktsbok ska rätteligen heta “face book” på engelska men av olika skäl blev det Facebook. Varumärken som ThinkPad ...
Citera
2014-09-01, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elof-Brink
Måhända att det är ett beskrivande händelseförlopp för somliga i den svenska befolkningen, men det är icke förty, påstår jag, inte lämplig svenska av SVT.
Jag anser att det är fel svenska av SVT att skriva "5 000 meters loppet".

Du är inte mottaglig. Jag tror jag hoppar från 5000 "metershöjd" nu.
Citera
2014-09-01, 12:50
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Du är inte mottaglig.
Fast det är väl bara bra att Elof-Brink inte är? Det är ju solklara särskrivningar.
Citera
2014-09-01, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fast det är väl bara bra att Elof-Brink inte är? Det är ju solklara särskrivningar.

Men är det felaktiga särskrivningar....
Citera
2014-09-01, 14:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Men är det felaktiga särskrivningar....
Ja. Innan 5000 meters loppet och På 10 000 meters loppet är felaktiga särskrivningar.
Citera
2014-09-02, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ja. Innan 5000 meters loppet och På 10 000 meters loppet är felaktiga särskrivningar.

Du får gärna utveckla. Gick inte SVTs anställda journalistlinjen
Citera
2014-09-02, 03:04
Medlem
PeterNosters avatar
"Hon utklassade alla på 5 000 meter när hon vann på 16.13,14."
Så enkelt det blev helt plötsligt. Man har sträckan och man har tiden och kan då räkna ut att det måste ha varit ett lopp.
Citera
2014-09-02, 04:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
"Hon utklassade alla på 5 000 meter när hon vann på 16.13,14."
Så enkelt det blev helt plötsligt. Man har sträckan och man har tiden och kan då räkna ut att det måste ha varit ett lopp.

Nyhetsrapporteringar är explicita. Det ska inte antas eller räknas ut någonting alls på egen hand.
Citera
2014-09-02, 08:20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Du får gärna utveckla.
Från vilken utgångspunkt? Är vi överens om att nedanstående är (felaktiga) särskrivningar?

Tio meters trampolinen
Hundra kronors vinsten
Fem kilos vikten
Halv timmes rasten

Eller ska vi backa tillbaka till "skum tomte"?

Det känns egentligen mer rimligt om du kunde utveckla varför det inte skulle anses vara särskrivningar.
Citera
2014-09-02, 13:32
Bannlyst
Citat:
Från vilken utgångspunkt? Är vi överens om att nedanstående är (felaktiga) särskrivningar?

Tio meters trampolinen
Hundra kronors vinsten
Fem kilos vikten
Halv timmes rasten

Eller ska vi backa tillbaka till "skum tomte"?

Det känns egentligen mer rimligt om du kunde utveckla varför det inte skulle anses vara särskrivningar.

Är du blond? Nej, vi är verkligen inte överens om att dina exempel är felaktiga. Vad sägs om att besvara mina frågor? Gick SVTs anställda journalistlinjen eller inte?

Ifrågasätter du uträkningar från kalkylatorn också?
Citera
2014-09-02, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Till skillnad från svenskan är särskrivningar i engelskan aldrig felaktiga!

Cocksucker ska aldrig särskrivas.
Citera
2014-09-02, 16:22
Medlem
egon2bs avatar
Blev det dålig stämning här?

Åter igen vill jag föra fram frågan om ändamålsenlig eller inte, framför rätt eller fel. Gruppgenitiv anses numera ändamålsenligt, i förhållande till rotgenitiv på den centrala ägaren. Tydlighetskommatering är ändamålsenlig därför att den bidrar till tydlighet bättre än kommatering för kommateringens egen skull. Skrivning 10 000 för stora tal är inget annat än ändamålsenlig särskrivning. Särskrivning kan vara ändamålsenlig för att avbilda en analytisk prosodi:

... den nya 10 meters trampolinen ... = den {nya 10 meters trampolin}en ...

... en stackars halv timmes lunchrast ... / ... en stackars halvtimmes lunch ...

Jämför »en stackars halvtimmeslunch« som minimerar särskrivningen, men tappar must och mening i en klagovisa.

Gruppgenitiv i engelskan är oproblematiskt, därför att apostrofen antyder räckvidd flera ord bakåt. Bara för resonemanget vill jag demonstrera hur en mellanpunkt kunde indikera utökad räckvidd för bestämd-form-suffix -en / -et i svenska.

She read her older brother’s book.

– Hon utklassade alla på 5 000 meters lopp·et.

Nu tar SVT-textaren bort mellanpunkten för husfridens skull. Voilà, så har inget hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in