• 1
  • 2
2009-03-04, 11:50
Medlem
Hej, har en fråga som jag var lite osäker vart jag skulle posta, tillslut blev det kemi och pyroteknik. Så halshugg mig inte om jag postat fel.

Frågan är iallafall, O''boy från ett nyöppnat paket sjunker snabbt i kall mjölk. Medan gammal O''boy håller sig flytande... Varför är det så?

Help a brother out. MVH Jhonny
Citera
2009-03-04, 11:54
Medlem
WordOfMouths avatar
Kan tänka mig att det har att göra med att ny oboy inte hunnit packas så hårt i paketet vilket gör att det innehåller mer luft och mindre oboy per sked. Gammal oboy har packats i paketet och innehåller därför mindre luft och mer oboy per sked.

Kontentan: Med gammal oboy får du högre koncentration av oboy per sked, och därför tar det längre tid att blanda ner i mjölken.
Citera
2009-03-04, 11:55
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhonnyO
Hej, har en fråga som jag var lite osäker vart jag skulle posta, tillslut blev det kemi och pyroteknik. Så halshugg mig inte om jag postat fel.

Frågan är iallafall, O''boy från ett nyöppnat paket sjunker snabbt i kall mjölk. Medan gammal O''boy håller sig flytande... Varför är det så?

Help a brother out. MVH Jhonny
Är också intresserad av att veta detta, har stört mig hela livet på det. Värst av allt när jag var liten var när morsan köpte någon billigare variant som hon sen försökte kamouflera i Oboyförpackningen.

Min gissning är att det är något som dunstar från Oboyen när den blir gammal, alternativt att det blir typ luft i den efter ett tag.
Citera
2009-03-04, 12:11
Medlem
micaeles avatar
Jag ställer mig också till skaran som skanderar att ny oboy är lösare packad än den som har stått i skafferi och blivit runtflyttad under längre tid. Tätare samling på skeden ger bättre flytförmåga.
Citera
2009-03-04, 14:06
Medlem
Kioskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordOfMouth
Kan tänka mig att det har att göra med att ny oboy inte hunnit packas så hårt i paketet vilket gör att det innehåller mer luft och mindre oboy per sked. Gammal oboy har packats i paketet och innehåller därför mindre luft och mer oboy per sked.

Kontentan: Med gammal oboy får du högre koncentration av oboy per sked, och därför tar det längre tid att blanda ner i mjölken.

Du säger i mot dig själv lite där, ju mer luft ju bättre flyter det. Frågan är ju om han menar att det är torrt pulver som flyter på ytan eller om det är sånna där "kulor" med ett skal av blött pulver och med torr i mitten.
Citera
2009-03-04, 14:11
Medlem
Bäckahästs avatar
Det är lösare packat där på toppen, vilket kan tydligt ses då dom första skedarna är större fast fortfarande lättare. Testa att skaka oboyen när den börjar se tätare ut... har aldrig testat det så jag vet inte hur bra det funkar själv, men någon måste ta det första steget.
Citera
2009-03-04, 14:17
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Hmm...kollade innehållsdeklarationen och pekar på sojalecitinet och utropar - J'accuse!

Misstänker att lecitinet, som i Oboyen fungerar som emulgeringsmedel (låter det nästan olösliga kakaon blanda sig med vätskan) hydrolyseras av luftfuktigheten med tiden. Det förlorar då, ironiskt nog, en del av sin lösande effekt och det blir svårare att blanda i pulvret i vätskan.

Förvarar man sitt Oboypulver i en lufttät burk så bör denna effekt kunna undvikas.
Citera
2009-03-04, 19:31
Medlem
WordOfMouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskar
Du säger i mot dig själv lite där, ju mer luft ju bättre flyter det. Frågan är ju om han menar att det är torrt pulver som flyter på ytan eller om det är sånna där "kulor" med ett skal av blött pulver och med torr i mitten.

Du missade poängen tror jag. Mer luft gör att oboyen får en lägre densitet vilket gör att mjölken kan tränga in i "oboymassan" och därmed beblandas lättare än om det inte finns någon luft i pulvret.

Vad gäller sojalecitinet så verkar ju det vara en jäkligt mycket coolare lösning (ha-ha) på problemet då ingen egentligen besitter kunskapen att kunna säga emot!
Citera
2009-03-04, 21:23
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Hmm...kollade innehållsdeklarationen och pekar på sojalecitinet och utropar - J'accuse!

Misstänker att lecitinet, som i Oboyen fungerar som emulgeringsmedel (låter det nästan olösliga kakaon blanda sig med vätskan) hydrolyseras av luftfuktigheten med tiden. Det förlorar då, ironiskt nog, en del av sin lösande effekt och det blir svårare att blanda i pulvret i vätskan.

Förvarar man sitt Oboypulver i en lufttät burk så bör denna effekt kunna undvikas.

Men även nytt gammal oboy flöt som fan.
Mindre fett i den nya?
Citera
2009-03-04, 22:26
Medlem
kanulas avatar
Är det helt enkelt inte så simpelt som att Oboy är hygroskopiskt och därmed inte blandas lika lätt där den dragit åt sig fukt?
Citera
2009-03-04, 22:29
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordOfMouth
Vad gäller sojalecitinet så verkar ju det vara en jäkligt mycket coolare lösning (ha-ha) på problemet då ingen egentligen besitter kunskapen att kunna säga emot!

Det borde ju vara enkelt att testa för den som vill och orkar. Öppna ett nytt paket och häll över hälften i en glasburk och sätt på locket. Låt påsen stå öppnad. Stämmer min teori så kommer alltså påsoboyen vara mer svårlöslig än burkoboyen efter någon månad.

Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Men även nytt gammal oboy flöt som fan.
Mindre fett i den nya?

Här måste jag säga att jag inte fattar vad du menar... Nytt gammal oboy? Menar du någon originaloboy från 1964 som förvarats i de apcoola runda plåtburkarna ända sedan dess? (Som i denna annons från eniro )
Citera
2009-03-04, 22:42
Medlem
WordOfMouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det borde ju vara enkelt att testa för den som vill och orkar. Öppna ett nytt paket och häll över hälften i en glasburk och sätt på locket. Låt påsen stå öppnad. Stämmer min teori så kommer alltså påsoboyen vara mer svårlöslig än burkoboyen efter någon månad.

Värt att testa för TS! Dock höjer jag ett varningens finger - oboyen blir ju något packad när man flyttar över den till burken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in