• 1
  • 2
2009-03-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det borde ju vara enkelt att testa för den som vill och orkar. Öppna ett nytt paket och häll över hälften i en glasburk och sätt på locket. Låt påsen stå öppnad. Stämmer min teori så kommer alltså påsoboyen vara mer svårlöslig än burkoboyen efter någon månad.
Fast då kan ju även fukthalten påverka.
Citera
2009-03-04, 23:17
Medlem
piraten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Fast då kan ju även fukthalten påverka.

Var inte det precis vad som var meningen?
Citera
2009-03-05, 00:22
Medlem
WordOfMouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piraten8
Citera
2009-03-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piraten8
Nej meningen var väl att låta sojalektinet oxideras?
Citera
2009-03-05, 22:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Nej meningen var väl att låta sojalektinet oxideras?

Den ena hälften ja. (Den i påsen) Den andra hälften är ju i burken och påverkas inte.

För den nyfikne kan jag avslöja att oavsett vad som egentligen händer, så är det så att om pulvret förvaras i en burk med lufttätt lock, så förlorar det inte sin blandbarhet. Har själv kört med burk i många år och har inte detta problem längre.

Häller man dessutom upp ett pulver så sänker man (alltid?) dess densitet då det fluffas upp med luft. Det blir alltså inte mer packat, som någon påstod, utan tvärtom.
Citera
2009-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Den ena hälften ja. (Den i påsen) Den andra hälften är ju i burken och påverkas inte.

För den nyfikne kan jag avslöja att oavsett vad som egentligen händer, så är det så att om pulvret förvaras i en burk med lufttätt lock, så förlorar det inte sin blandbarhet. Har själv kört med burk i många år och har inte detta problem längre.

Häller man dessutom upp ett pulver så sänker man (alltid?) dess densitet då det fluffas upp med luft. Det blir alltså inte mer packat, som någon påstod, utan tvärtom.
Precis, men kan man inte tänka sig att luftfuktigheten kan påverka provet i den öppna behållaren?
Du borde ta två lufttäta behållare och fylla rent syre och den andra med en inert gas. Då får du ett mycket mer kontrollerat experiment.
Citera
2009-03-05, 22:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Precis, men kan man inte tänka sig att luftfuktigheten kan påverka provet i den öppna behållaren?
Du borde ta två lufttäta behållare och fylla rent syre och den andra med en inert gas. Då får du ett mycket mer kontrollerat experiment.

Nja, det var ju inte så mycket syret som vattnet som var pudelns kärna. Enligt uppgift så ska lecitinet innehålla en massa fosfolipider som skall kunna klumpa ihop sig mot vatten med sin hydrofila sida och således bilda små bollar som är hydrofoba. Genom att en del av sockret fångar litet vatten från luften, under tid alltså.
Citera
2009-03-07, 19:08
Medlem
Citat:
Nja, det var ju inte så mycket syret som vattnet som var pudelns kärna. Enligt uppgift så ska lecitinet innehålla en massa fosfolipider som skall kunna klumpa ihop sig mot vatten med sin hydrofila sida och således bilda små bollar som är hydrofoba. Genom att en del av sockret fångar litet vatten från luften, under tid alltså.
Ah du tänker så. Jag fick för mig att du var ute och fiskade efter en oxidation av någon anledning.
Det framgår inte hur mycket lecitin oboy innehåller så man kan göra en grov uppskattning av effekten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in