2013-04-23, 14:33
Moderator
rotadents avatar
Japp, Eva var en klassisk scammare och jag dammar av den här tråden som blir ett fint dokument över alla varianter på andrahandsuthyrnings-blåsningar.

//Mod
Citera
2013-08-06, 20:36
Medlem
Mitt första inlägg blir ett grovt deprimerande sådant.

Har fått ett liknande mail. Så här:
Hej,
Ledsen att kontakta dig på engelska, men min svenska är på nybörjarnivå, och jag tror inte att jag kan uttrycka mig enkelt. Det är därför jag bestämde mig för att kontakta dig på engelska, är jag säker på att du inte kommer att ha några svårigheter att förstå mig.
My name is Eleonora and I own the apartment you are interested to rent. The apartment was bought 2 years ago by my husband's parents as our wedding gift. Apartment is still for rent priced at 6500 SEK per month with all utilities included and 2 parking spaces. The apartment is in a good condition, all equipment works perfectly, you have everything you need ... internet, TV subscription, HD TV and DVD + surround system, brand new dishes in the kitchen, washer+dryer.
During the past year the apartment was rented as holiday residence on some european websites. All my tenants were satisfied with the apartment and have only good things to say about the apartment location and Sweden. Many of my acquaintances were stunned by the Sweden and it's culture. One of my tenants advised me to post the apartment on Blocket and to my surprise I received offers from more than 100 people interested to rent the apartment. It seems that the Sweds lacks of housing. Because of my family situation (my husband is a lieutenant-colonel in the British Army and his platoon was sent to Afghanistan for the next 6 months and I am 4 months pregnant with our first child and working as chief engineer on Dunbar oil rig - I am free only 2 days at 2 weeks ) and nobody can show you the apartament in personl. Because Blocket does not have an international offer a service for Landlords and Tenants and because I can not come to Sweden in the next few months I suggest to use a multinational company that will handle the delivery of the keys, payment, signing the contract, insurance. I used this company when I was renting the apartment as holiday residence and me and my tenants have been 100% satisfied with the services they offer. With Their help, you, as the tenant, Will have 10 days period to inspect the apartment and THEN to decide if you want to rent it or not and I, as the landlord, will not receive any money until you see the apartment and confirm you accept to rent it. So, if you are interested to rent the apartment now or for the near future, i can reserve the apartment for you without any problems, we just need to agree for the transaction details. Now to confirm if you are interested to rent my apartment, please give me more information about you, about your job, references (if available). I am waiting for your reply so i can give you more information about the whole rental process.

Thank you in advance!

Jag köpte detta till viss del och började undersöka lite.
Därefter hänvisade hen till Prime Location som är ett fastighetsföretag i England. Det jag inte visste just då var att den sidan jag kom till hette Primelocationrentals.com och är/var en i princip perfekt kopia av den brittiske sidan.

Vi gick vidare i samtalet och tyvärr så trodde jag mer och mer på det eftersom hen visste exakt vilka regler som gällde för lägenheten och dessutom att den sidan var så bra gjord.

När jag accepterat att vi skulle starta transactionen så kom detta mailet:
Dear Renter,

Through this invoice message Prime Location Rentals has the pleasure to confirm that your Transaction has been started. We confirm that the Landlord is the legal owner of the property and that the rental procedure is done according to the Swedish legislation.
In the content of the invoice message below, you will find Transaction information and future payment instructions regarding your Transaction with Our Company. In order to successfully complete your Transaction, you must follow the instructions presented in the content of this invoice message.
Landlord Name and Address
Renter Name and Address
Property Address
Eleonora Olofsson
7 Queen St
Ulverston Cumbria
LA12 7AF United Kingdom Nils Espfors
Vemmenhögsgatan 10
Kristianstad 29137
Sweden Neversvägen 33
224 79 Lund
Sweden
Step 1: Deposit payment requested to be sent.
According to our company policy, the Renter should transfer the deposit payment to Our company's Bank Account in the next 24 hours. The buyer should send SEK 13,000.00 (representing 1 month rent value + 1 month deposit value) using the option Urgent Payment, to Prime Location Rentals company's Bank Account.

Account Holder Name Prime Location
Bank Name Barclays Bank PLC
Bank Address NOTTINGHAM HIGH STREET, Leicestershire, LE87 2BB United Kingdom
Bank Identifier Code - BIC / SWIFT BARCGB22
Bank Sort Code 206328
Bank Account Number 80074543
International Bank Account Number - IBAN GB69 BARC 2063 2880 0745 43

Note* The Bank Transfer can be initiated also as Normal Payment type but it is strongly recommended to initiate it as a Urgent Payment.
Note* The money is sent to Prime Location Rentals Bank Account and LOCKED until the Transaction is completed. ( Until the envelope is delivered and the 10 days inspection period expires ). The funds will be transferred to the Landlord only after we receive the approval from the Renter.

Step 2: Payment confirmation requested.
According to Our company policy, after the payment is sent according to Our instructions, you must contact us, by simply reply to this message, with the scanned copy of the document that certifies the wire transfer has been completed according to Our instructions.
According to Our company Policy, after we will receive the payment confirmation for the deposit payment, the shipment will start and the envelope with the keys/contract will be in transit in maximum 24 hours. A separate message will be sent to you after we will receive the confirmation of payment from you. The message will contain future transaction details and also future shipment information.

The shipping of the keys/contract is scheduled to be started within the next 48 hours.
The Renter is required to confirm the payment within the next 24 hours to our Company Bank Account from above According to our Company Transaction Terms. Using other payment information beside the information shown above will void and cancel this Transaction.

Transaction started through Our Third Party Agency
Estimated Time of Delivery ( ETD ): 5 Business Days Upon Payment Confirmation.

Thank you,
Prime Location Rentals Financial Department!
Website address: http://primelocationrentals.com
Market Sector: Escrow Agency, Real Estate Agency
This is a System Invoice message generated in compliance with Prime Location Rentals for Tenancy Transaction ID# 6755GG

Även här var allting väldigt snyggt och banken de använde sig av är en känd sådan.
Glad som man var så undersökte jag lite mer men ville gärna tro att det var sant.
Försökte komma i kontakt med Prime Location (den äkta sidans kontaktformulär) och även kontakta bostadsrättsföreningen. Båda hann tyvärr inte svara innan det var för sent.

Jag var på banken och la iväg en betalning för att ca 1 timme senare inse att den sidan var en kopia av den äkta Prime Location. Även i samband med det så fick jag mail av den äkta sidan som skrev att detta antagligen var ett scam-försök.

Nu till det luriga:
Jag kontaktade banken omgående (ca 1 timme efter att jag godkänt den) och sa som det var:
Jag ville stoppa betalningen med alla mån möjliga och att jag var säker på att det var en scam.
Kvinnan sa att hon skulle försöka så mycket hon kunde men att hon inte kunde garantera något.
Jag lägger även ett meddelande på min internetbank om samma sak.

Blir sedan 1 timme efter det ( 2 timmar efter att betalningen godkänts) uppringd av en tjej som sitter på en växel/telefonbank på en annan bank. Hon påstår att betalningen gått i retur pga okänd anledning.

Jag pustar nu ut och känner att jag precis dodgat scammen.
Börjar därefter göra djupare sökningar om hemsidan och lite whois/etc info.
Lyckas få ner sidan efter att jag varit i kontakt med ISP'n som var med på noterna. Därefter får jag ett mail på lördagen (3/8) där scammarna nu lagt upp en ny sida:
prime-location-rentals.com
och där de säger att jag kan vara lugn. Denna sidan går dock ner ganska snabbt igen efter mailkontakt med ISP'n som säger att de stänger ner alla sidor med samma mönster.
Börjar nu anmäla sidan på alla möjliga ställen, Blocket.se, Action fraud UK, CIA, FBI, Polisen i Sverige samt till den äkta Prime Location.

Därefter till den sjukaste kallduschen:
Igår 7/8 blir jag uppringd av banken där kvinnan säger att den info jag fått den 1/8 är felaktig och att betalningen gått iväg ändå. Jag börjar ifrågasätta hur detta kan ha hänt och hon säger att Utlandsdelen på Swedbank hade strul i sina system den dagen.

I denna stund har min banktjänsteman skickat en blankett (woho!) om återbetalning till den brittiske banken men jag misstänker att det kommer leda till ungefär jack shit. Min fråga är som följer:
Har jag rätt till någon ersättning då man kan anse att banken har utfört en felaktig betalning då den först markerats som "retur" men ändå gått iväg?
Senast redigerad av Epforced 2013-08-06 kl. 20:39.
Citera
2013-08-07, 09:53
Medlem
Bam.Bams avatar

Förlåt, men, ååååh så dum du varit! Skolorna borde fan börja undervisa i hur man undviker att bli scammad på nätet. Tycker synd om dig också såklart, jättetrist, men du får nog se de där pengarna som sk. läropengar. Nästa gång kanske du tänker realistiskt (den gamla klassikern: om nånting verkar vara för bra för att vara sant, så är det oftast det. Jag menar tex TVÅ parkeringsplatser i Stockholm, bara det kostar 3000/månad), eller frågar nån (smart) vän.

Edit: om det är värt att driva ett ärende mot banken borde du fråga i juridikforumet.
Citera
2013-08-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam

Förlåt, men, ååååh så dum du varit! Skolorna borde fan börja undervisa i hur man undviker att bli scammad på nätet. Tycker synd om dig också såklart, jättetrist, men du får nog se de där pengarna som sk. läropengar. Nästa gång kanske du tänker realistiskt (den gamla klassikern: om nånting verkar vara för bra för att vara sant, så är det oftast det. Jag menar tex TVÅ parkeringsplatser i Stockholm, bara det kostar 3000/månad), eller frågar nån (smart) vän.

Edit: om det är värt att driva ett ärende mot banken borde du fråga i juridikforumet.

Nu var det ju så att i den bostadsrättsföreningen så får man 2 parkeringsplatser tillsammans med lägenheten när man köper den. Så jag förstår inte hur det inte skulle vara realistiskt.

Men jag testar juridikforumet!
Citera
2013-11-13, 14:00
Medlem
Lägenheter på craigslist, scam eller vad är grejen?

När man kollar på "normala" andrahandslägenhetsförmedlare ligger lägenheter i innerstan på ca 7000-12000 i månaden, ett enskilt rum kan kosta 3-4000.

Kollar man dock på svenska craigslist kan man hitta annonser med lägenheter för 3000-4000 i månaden. Hur fasen går det ihop? Min misstänksamhetsradar pingar igång direkt. Jag är på jakt efter en andrahandslägenhet men har inte lust att bli scammad på mina pengar eller rånmördad i "min" nya lägenhet.

Någon som har erfarenhet av lägenheter på craigslist och/eller har någon förklaring på hur det kan vara så billigt? Känns skumt alltså.
Citera
2013-11-13, 14:16
Moderator
v50s avatar
Ett talesätt som är gångbart här är att "om det låter för bra för att vara sant så är det inte sant".

Så nej det är knappast seriösa annonser och skulle du nappa på ett sådant erbjudande så är chansen stor att du bli blåst på x antal tusen kr som de vill att du ska betala i förskott innan du ens får se på bostaden eller skriver några papper på att du ska hyra den.
Citera
2013-11-13, 15:55
Medlem
Ja, jag kommer då inte lämna ifrån mig några pengar innan jag har skrivit ett kontrakt iallafall. Dock så är jag inte säker om jag vet hur man ser att ett kontrakt är legitimt eller inte. Jag menar, en lurendrejare skulle bara kunna skriva lite bullshit på ett papper och kalla det ett kontrakt, sedan ta mina pengar och dra iallafall, right?
Citera
2013-11-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseCorner
Ja, jag kommer då inte lämna ifrån mig några pengar innan jag har skrivit ett kontrakt iallafall. Dock så är jag inte säker om jag vet hur man ser att ett kontrakt är legitimt eller inte. Jag menar, en lurendrejare skulle bara kunna skriva lite bullshit på ett papper och kalla det ett kontrakt, sedan ta mina pengar och dra iallafall, right?

Du verkar ha noll koll på det här, så jag skulle vilja rekommendera dig att inte skriva under nåt och tro att det är ett legitimt kontrakt och sen betala massa pengar för en hyra som låter för bra för att vara sann... Såna dealer finns inte idag nämligen.
Ett hyreskontrakt har inga formkrav och kan därför utformas i stort sett hur som helst, och det är även lätt att lura folk på detta sätt genom depositioner.
Svar på sista frågan där: JA.
Citera
2013-11-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Du verkar ha noll koll på det här, så jag skulle vilja rekommendera dig att inte skriva under nåt och tro att det är ett legitimt kontrakt och sen betala massa pengar för en hyra som låter för bra för att vara sann... Såna dealer finns inte idag nämligen.
Ett hyreskontrakt har inga formkrav och kan därför utformas i stort sett hur som helst, och det är även lätt att lura folk på detta sätt genom depositioner.
Svar på sista frågan där: JA.

Ok, vi tänker lika. Tur att min magkänsla inte är helt lost! Har du någon rekommendation för hur jag kan få bättre koll på området? Kan nämligen tänka mig att det finns lurendrejare även på de mer "seriösa" hemsidorna.
Citera
2013-11-13, 18:08
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseCorner
Ok, vi tänker lika. Tur att min magkänsla inte är helt lost! Har du någon rekommendation för hur jag kan få bättre koll på området? Kan nämligen tänka mig att det finns lurendrejare även på de mer "seriösa" hemsidorna.

Det är mycket vanligt numera att skojare/bedragare kapar en annan persons identitet och utger sig för att vara denna individ när de säljer saker eller påstår sig hyra ut en bostad så ska snarare utgå från att alla bostadsannonser är fejkade (i synnerhet de med låg hyra) tills motsatsen är bevisad.

Ett vanligt förfaringssätt bland de som påstår sig hyra ut är att kräva x antal månaders hyra i förskott innan du ens får se lägenheten, om så är fallet så kan du utgå från att det är en bedragare du har att göra med. De uppger ofta som ursäkt att de jobbar på annan ort eller i ett annat land och därför ej kan visa den förrän om x antal dagar / veckor men om du betalar så håller de bostaden åt dig.

Det man ska göra när man försöker se om en annons kan vara seriös eller oseriös (oavsett om det är saker som säljs eller bostäder som hyrs ut) är att man kan googla på mejladress, namnen personen använder sig av, telefonnummer, adresser som uppges och googla på eventuella bilder som används i annonsen samt delar av / hela texten som annonsen består av m.m.

De bilder som visas av objektet i fråga är i många fall stulna från tidigare seriösa annonser som bedragaren sedan använder i sin egen annons. Så söker man på bilder via google så kan man i många fall återfinna de bilder via google. En annan sak man kan göra om bostaden finns i en stad där t.ex. hitta.se eller google har kartlagt och fotat gatorna är att jämföra bilderna i annonsen med bilder från t.ex. hitta.se gatuvy då kan man t.ex. jämföra fönster och se om de är identiska / lika och eventuella andra hus som man kan se på bilderna från annonsen m.m.

Likaså ska man googla på de svar man får från säljaren / den som hyr ut via mejl, de använder ofta färdiga mallar eller skriver på liknande sätt i sina svar till olika personer och i många fall har folk som blivit lurade lagt ut sådana mejl för att varna andra. Så får man då upp träffar där samma mejladress, namn, telefonnummer, adresser eller hela meningar m.m. använts tidigare av en bedragare så kan man utgå från att det är en sådan man också har att göra med.

Många som ägnar sig åt sådana här bedrägerier bor utomlands och kan inte svenska så de använder googles översättningsverktyg när de översätter till svenska och den klarar i regel inte av att översätta korrekt så ser man diverse konstiga ord eller böjningar i texten som inte riktigt hör hemma där så är det en indikation på att det kan vara en bedragare man har att göra med.

Som jag skrev i början av inlägget är det vanligt att bedragare kapar en identitet så om man söker på för- och efternamnet som personen använder sig av på t.ex. google eller ratsit så är det inte ovanligt att en person med det namnet finns skriven på den aktuella adressen.

Då kan man gå vidare genom att kontakta personen i fråga som är skriven på adressen (gärna göra ett personlig besök eftersom bedragare ibland registrerar kontantkort i det namn som de för tillfället använder) och tala direkt med den personen. I många fall har den individen inte en aning om att deras bostad är ute på t.ex. blocket eftersom det är en bedragare som lagt upp annonsen.

Vidare kan man kontakta bostadsbolaget / bostadsrättsföreningen där lägenheten / bostaden finns och hör med dem om de har godkänt att bostaden får hyras ut i andra hand, det krävs ett sådant godkännande annars riskerar både den som hyr svart men även den vanliga hyresgästen att vräkas.
Citera
2014-02-25, 23:38
Medlem
Vi fick sama scam mail!

Hej,

My name is Carina and I own the apartment you are interested to rent. The apartment was bought 2 years ago by my husband's parents as our wedding gift. Apartment is still for rent priced at 8300 SEK per month with all utilities included and 2 parking spaces. The apartment is in a good condition, all equipment works perfectly, you have everything you need ... internet, TV subscription, HD TV and DVD + surround system, brand new dishes in the kitchen, washer+dryer. The apartment can be rented without furniture but for at least 6 months. During the past year the apartment was rented as holiday residence on some european websites. All my tenants were satisfied with the apartment and have only good things to say about the apartment location and Sweden. Many of my acquaintances were stunned by the Sweden and it's culture. One of my tenants advised me to post the apartment on Blocket and to my surprise I received offers from more than 100 people interested to rent the apartment. It seems that the Sweds lacks of housing. Because of my family situation (my husband is a lieutenant-colonel in the British Army and his platoon was sent to Afghanistan for the next 6 months and I am 4 months pregnant with our first child and working as chief engineer on Dunbar oil rig - I am free only 2 days at 2 weeks ) and nobody can show you the apartment in person.
Because Blocket does not have an international offer a service for Landlords and Tenants and because I can not come to Sweden in the next few months I suggest to use a multinational company that will handle the delivery of the keys, payment, signing the contract, insurance. I used this company when I was renting the apartment as holiday residence and me and my tenants have been 100% satisfied with the services they offer. With Their help, you, as the tenant, Will have 10 days period to inspect the apartment and THEN to decide if you want to rent it or not and I, as the landlord, will not receive any money until you see the apartment and confirm you accept to rent it. So, if you are interested to rent the apartment now or for the near future, i can reserve the apartment for you without any problems, we just need to agree for the transaction details. Now to confirm if you are interested to rent my apartment, please give me more information about you, about your job, references (if available). I am waiting for your reply so i can give you more information about the whole rental process.
Thank you in advance!

tur att flashback finns! men vem betalar innan lagenheten ar inspected
Citera
2014-04-16, 23:40
Medlem
AteistenOlles avatar
Erbjuden att hyra lägenhet. Anar ugglor i mossen...

Hallå!

Jag mailade på en lägenhetsannons som kom ut på blocket igårkväll (finns ej kvar, så kan ej länka). Det lät först för bra för att vara sant, en mycket central 3a i uppsala på 84kvm för 7000kr/mån, lägenheten såg mycket fräsh ut på bilderna.

Jag skickade i alla fall omdelelbart iväg ett mail, och fick detta till svar:

Jag svarade med info och fick några timmar senare detta till svar:

Jag svarade med att jag skulle återkomma imorgon efter att ha diskuterat det med min flickvän, samt att jag ville att hon gav mig fullständiga adressen till lägenheten samt fastighetsbeteckningen.

Så... Vad tycker ni, låter detta seriöst? Jag har inga erfarenheter av blockets direktbetalning och av att läsa det som stog på blockets infosida är jag osäker om det verkligen fungerar som hon påstår. Bland annat står det att blocket kan skydda upp till 10 000 SEK, inte 50 000 som hon säger.

Tack på förhand
Senast redigerad av AteistenOlle 2014-04-16 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in