2012-03-08, 19:20
Medlem
godawdos avatar
Mitt förslag till dig är att försöka få tag i andra studenter, och då kan ni kanske hyra en bostad tillsammans, och dela på utgifterna.
Citera
2012-03-08, 23:36
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Hej, vill ha lite insyn samt tipps från er.
det börjar med att jag går in på blocket, ser en annons och ringer denna kille som vill hyra ut sin lya för utlandsstudier. Det var en person innan mig som ringt på lägenheten men uthyraren som vi kan kalla honom säger att eftersom jag kändes mer pålitlig då han har/hade eller kanske inte ens har en nyrenoverdad lya som han sa.
enda kravet var att jag skulle sätta in 3700 på hans konto dum som man är sagt och gjort.
Men jag krävde ett kontrakt via mejl där han beskriver att jag för över pengar till honom, med hans bank nr, person nr ink. de 4 sista och har även dessa uppgifter på han föräldrar.

jag har lyckats få tag i nr:et till hans mor som säger: han studerar mycket, jag vet inte vart han bor, ja man kan säga att de ej har god kontakt eller ingen kontakt alls.
nu har hans mor slutat svara i luren då jag ringt 2 ggr och frågat hur det gick och om hon försökt få tag i honom som hon skulle göra. vad ska jag göra nu? en polisanmälan är redan gjord.

vågar man outa honom i syfte att någon här på bygget känner igen honom?? som sagt har alla uppgifter. Han är från örebro...
Jag kan fixa en lägenhet centralt i Stockholm till dig! Sätt bara in femtusen på mitt konto fort som fan så skall du se att det löser sig!

Idiot.
Citera
2012-03-09, 05:54
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Ja jag har angivit varenda siffra på honom. På polisen lät de som att det är troligt att detta leder till åtal så det är bara till att vänta och se. fattar inte hur ond man får vara.

Jag beklagar att du blivit lurad, dock skulle jag i ditt ställe kolla upp personuppgifterna du fått innan du hänger ut personen så dessa uppgifter inte är stulna, det är ganska vanligt att så är fallet. Om du outar personen så inkludera vilken bank samt kontonummer personen använder sig liksom telefonnummer samt mail så är chansen stor att fler som blivit lurad hittar hit. Förmodligen är du inte ensam om att ha blivit blåst utan det finns säkert ett flertal där ute.

Se även till att polisanmäla personen i fråga dock är chansen liten att polisen agerar om du är den enda som blivit lurad däremot ökar chansen att de agerar om det är ett större antal drabbade. Du kan alltid prova dra en rövare och testa föra över en liten summa pengar till kontot du fört över pengar till tidigare inne på ett bankkontor och i samband med det frågar du om det är personen du fått namn på som är kontohavare. Dock har bankpersonal tystnadsplikt så förmodligen får du ej något svar men med lite tur så kanske bankmannen/kvinnan säger ja eller nej, (ta och fråga innan överföringen av pengarna är gjorda så slipper du förlora pengar i onödan). Det finns personer som lyckats med detta vilket framgår i andra trådar som tar upp blåsningar på blocket.
Citera
2012-03-09, 13:02
Medlem
Snurrens avatar
Bankerna vill inte lämna ut uppgifter om vem kontoinnehavaren är, men om man är i den situationen att man vill kolla en person så kan man göra som så att man stegar in på bankkontoret och ber om att få sätta in ett belopp på angivet konto. Välj typ en 50-lapp eller ett belopp som du kan avvara, Fyll i blanketten och sen när kassörskan hanterar insättningen så frågar du, jag måste bara kolla, är det "Kalle Svensson" är kontohavare? Det brukar dom kunna svara ja eller nej på. Då vet man i alla fall om det är rätt namn bakom ett kontonummer.
Citera
2012-03-09, 21:43
Medlem
godawdos avatar
Till alla som fortfarande bor hemma hos mor och far/ eller.

Förlita dig inte på någon annan än ditt eget sunda förnuft. När du "släpps" ut i denna verkliga världen, kommer du upptäcka, att allt är så annorlunda, än när mor och far var i din ålder!

Dina föräldrar kan "uppdatera" dig om IRL, Men de vet inte vad som gäller. Gå nära in på folk, innan du gör en deal, spelar ingen roll vilken. Känn efter. Och betala ALDRIG i förskott! Allt skall ske på ett PAPPER, som är äkta, och har verifierats/ kontrollerats, av andra + dig själv.

Det är inte längre som förr. I början var Blocket och Tradera, (tx.) Helt pålitliga, nu har det flippat ut i värsta "chamen". Man får helt enkelt ta sitt förnuft till fånga, och vara kritisk i alla lägen. Förlåt om detta är ot. Då ber jag mod. Om ursäkt.
Senast redigerad av godawdo 2012-03-09 kl. 21:59.
Citera
2012-03-26, 01:18
Medlem
Mvks avatar
Tänkte starta en tråd men hittade denna.

Detta är en tjej som kallar sig Stine Busch.
Hon jobbar för amerikanska marinen men vill hyra lägenheten som jag annonserat ut.

Hon vill betala 2 månadshyror i förskott via paypal.
Hon vill också att jag skickar 3000 till ett flyttföretag så hon kan flytta sina grejer.
Hon säger att hon ska inkludera dom 3000 i hyrespengarna som hon skickar via paypal..
Efter några dagar kommer ett fakemail från paypal som säger att pengarna är på plats men jag loggar in på min paypal och ser saldo = 0.

Hon skriver från:
buschgirl1@gmail.com
och
buschgurl@gmail.com

Här är en annan som nästan blev lurad av henne:
http://www.prakard.com/default.aspx?g=posts&t=525110

Fattade direkt att nått var knas och skrev att hon skulle skaffa sig ett jobb och att hon var en faggot.
Can't fool a fooler bitch.

Stine Busch är en identitet som hon har snott från ett offer som mailat henne ett inscannat pass.
Så nu vet ni det, bra att detta syns om man googlar på henne.
Citera
2012-03-26, 06:50
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Tänkte starta en tråd men hittade denna.

Detta är en tjej som kallar sig Stine Busch.
Hon jobbar för amerikanska marinen men vill hyra lägenheten som jag annonserat ut.

Hon vill betala 2 månadshyror i förskott via paypal.
Hon vill också att jag skickar 3000 till ett flyttföretag så hon kan flytta sina grejer.
Hon säger att hon ska inkludera dom 3000 i hyrespengarna som hon skickar via paypal..
Efter några dagar kommer ett fakemail från paypal som säger att pengarna är på plats men jag loggar in på min paypal och ser saldo = 0.

Hon skriver från:
buschgirl1@gmail.com
och
buschgurl@gmail.com

Här är en annan som nästan blev lurad av henne:
http://www.prakard.com/default.aspx?g=posts&t=525110

Fattade direkt att nått var knas och skrev att hon skulle skaffa sig ett jobb och att hon var en faggot.
Can't fool a fooler bitch.

Stine Busch är en identitet som hon har snott från ett offer som mailat henne ett inscannat pass.
Så nu vet ni det, bra att detta syns om man googlar på henne.

Det där var faktiskt en ny variant för mig, alltså att de vill att du skall betala 3000 kr i flyttpengar till ett företag men likväl är det bluff och båg rakt igenom.
Citera
2012-05-19, 23:22
Medlem
Är detta för bra för att vara sant?

Hej! Jag fick ett mejl från en som vill hyra ut sin lägenhet. Lägenheten ligger på vasagatan (har fått exakta adressen), 100 kvm för endast 5000 i månaden. Han hävdar att han nu jobbar i England och måste därför hyra ut sin lägenhet. Han kan inte svenska, och hans engelska är inte felfri. Han sa att han har vuxit upp i Slovakien men att hans mamma är svensk, därav flytten till Sverige. Först ville han att jag skulle betala en disposition på 8000 kr, och då skulle han mejla över kontraktet och nycklarna. Men efter att vi hade mejlat lite bestämde han sig för att han kan flyga ner till Stockholm för att möta upp mig och visa mig lägenheten osv. Och att han kunde sänka dispositionsavgiften om jag så ville. Först lät det väldigt lurt, men efter ett tag lät det mer okej, för han hade tänkt ta emot pengar efter att vi skrev på kontraktet.

Hur vet jag att han inte bluffar? Han har som sagt hävdat att han gärna flyger ner till Stockholm för att möta upp mig, vad händer om han är en våldtäktsman eller eller mördare? Vad ska jag göra?

Mer info om detta finns, skriver mer på förfrågan.
Citera
2012-05-19, 23:30
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punker9

Hej! Jag fick ett mejl från en som vill hyra ut sin lägenhet. Lägenheten ligger på vasagatan (har fått exakta adressen), 100 kvm för endast 5000 i månaden. Han hävdar att han nu jobbar i England och måste därför hyra ut sin lägenhet. Han kan inte svenska, och hans engelska är inte felfri. Han sa att han har vuxit upp i Slovakien men att hans mamma är svensk, därav flytten till Sverige. Först ville han att jag skulle betala en disposition på 8000 kr, och då skulle han mejla över kontraktet och nycklarna. Men efter att vi hade mejlat lite bestämde han sig för att han kan flyga ner till Stockholm för att möta upp mig och visa mig lägenheten osv. Och att han kunde sänka dispositionsavgiften om jag så ville. Först lät det väldigt lurt, men efter ett tag lät det mer okej, för han hade tänkt ta emot pengar efter att vi skrev på kontraktet.

Hur vet jag att han inte bluffar? Han har som sagt hävdat att han gärna flyger ner till Stockholm för att möta upp mig, vad händer om han är en våldtäktsman eller eller mördare? Vad ska jag göra?

galet bra deal om de visar sig vara sant
Citera
2012-05-20, 06:29
Moderator
v50s avatar
Citat:

Det är med all sannolikhet bluff, läser du här i tråden så ser du att flera stycken har blivit lurade på exakt samma sätt eller varit på väg att bli lurad. Det förekommer även att en "ägare" till en bostad eller en så kallad kompis till denne visar upp en lägenhet, dock är det en liten hake de äger ej lägenheten och när inflyttningen skall ske så står du inte där ensam utan ca 10-20 andra par skall flytta in samtidigt, har varit artiklar om det sistnämnda för inte så länge sedan i aftonbladet.

Det du kan göra är att du begär ut foto + personuppgifter från denna person (dessa är falska med 99,99999% säkerhet) sedan kan du knacka på hos hans påstådda lägenhet och hans grannar och fråga om de känner igen personen samt fråga om hyran då kommer det förmodligen visa sig att allt är en scam och att de aldrig har hört talas om den personen. Den som bor i bostaden som han försöker hyra ut kommer med all sannolikhet inte ha en aning om vad du pratar om.

En annan sak du kan göra är att ringa fastighetsägaren, det krävs tillstånd från dem att hyra ut en bostad oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt, de kan även svara på vad hyran ligger på och visar den sig inte stämma så är det ännu ett bevis på att det är en scam.

Du kan även kolla upp vem som bor i den aktuella lägenheten på ratsit.se där kan du söka dels på personens namn men även på adressen för att få upp vilka som bor där (personer under 18 år finns ej med i dessa sökningar såvitt jag vet).

Antar att du har sett denna annons på blocket, ta och kolla upp om bilderna är stulna och kommer från en annan bostad (använd googles bildsök), det är mycket vanligt förekommande, spara ner bilderna och skriv ut sedan kan du mejla över dem till fastighetsägaren och fråga dem om planlösningen stämmer alternativt ta med dem och visa upp till de som bor i bostaden just nu / grannarna.
Senast redigerad av v50 2012-05-20 kl. 06:38.
Citera
2012-05-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är med all sannolikhet bluff, läser du här i tråden så ser du att flera stycken har blivit lurade på exakt samma sätt eller varit på väg att bli lurad. Det förekommer även att en "ägare" till en bostad eller en så kallad kompis till denne visar upp en lägenhet, dock är det en liten hake de äger ej lägenheten och när inflyttningen skall ske så står du inte där ensam utan ca 10-20 andra par skall flytta in samtidigt, har varit artiklar om det sistnämnda för inte så länge sedan i aftonbladet.

Det du kan göra är att du begär ut foto + personuppgifter från denna person (dessa är falska med 99,99999% säkerhet) sedan kan du knacka på hos hans påstådda lägenhet och hans grannar och fråga om de känner igen personen samt fråga om hyran då kommer det förmodligen visa sig att allt är en scam och att de aldrig har hört talas om den personen. Den som bor i bostaden som han försöker hyra ut kommer med all sannolikhet inte ha en aning om vad du pratar om.

En annan sak du kan göra är att ringa fastighetsägaren, det krävs tillstånd från dem att hyra ut en bostad oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt, de kan även svara på vad hyran ligger på och visar den sig inte stämma så är det ännu ett bevis på att det är en scam.

Du kan även kolla upp vem som bor i den aktuella lägenheten på ratsit.se där kan du söka dels på personens namn men även på adressen för att få upp vilka som bor där (personer under 18 år finns ej med i dessa sökningar såvitt jag vet).

Antar att du har sett denna annons på blocket, ta och kolla upp om bilderna är stulna och kommer från en annan bostad (använd googles bildsök), det är mycket vanligt förekommande, spara ner bilderna och skriv ut sedan kan du mejla över dem till fastighetsägaren och fråga dem om planlösningen stämmer alternativt ta med dem och visa upp till de som bor i bostaden just nu / grannarna.

Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! Jag tvivlade också på om han verkligen ägde lägenheten. Jag frågade om han kunde mejla över ägarbeviset, men det fanns i lägenheten sa han, vilket låter konstigt. Sedan frågade jag om hans facebook, men den ville han inte att jag skulle se. Jag ska åka utomlands nu i en vecka, men när jag kommer tillbaka ska jag försöka kontakta fastighetsägaren och kolla om han verkligen bor där. Eftersom hyran är så låg måste det nästan vara en bostadsrätt vi pratar om, eller vad säger ni?
Citera
2012-05-20, 08:47
Moderator
v50s avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! Jag tvivlade också på om han verkligen ägde lägenheten. Jag frågade om han kunde mejla över ägarbeviset, men det fanns i lägenheten sa han, vilket låter konstigt. Sedan frågade jag om hans facebook, men den ville han inte att jag skulle se. Jag ska åka utomlands nu i en vecka, men när jag kommer tillbaka ska jag försöka kontakta fastighetsägaren och kolla om han verkligen bor där. Eftersom hyran är så låg måste det nästan vara en bostadsrätt vi pratar om, eller vad säger ni?

Vad är det för adress till stället som han påstår sig hyra ut, finns annonsen kvar ute på blocket ännu, antar att det var där du hittade erbjudandet?

En sak du kan göra är att be en kompis mejla också och höra vad snubben säger åt honom, då kan en av er påstå att ni skall ha bostaden (utan att betala pengarna så klart) och om då denna person ändå ska hyra ut åt er båda två så är det en bevisad bluff

Skippa denna person är mitt tips du blir bara lurad, typiska kännetecken på att det är bluff är att priset/hyran är för bra (dvs låg) för att vara sann, det är bara ett sätt att locka godtrogna personer att snabbt gå i fällan och betala in pengar för en lägenhet / sak som ej existerar.

Du kan kolla på blocket eller www.hemnet.se och se om det finns bostäder i samma område/fastighet till salu, om så är fallet är det med stor sannolikhet en bostadsrätt och då är hyran i regel lägre än om det är en insatslägenhet. Dock är det standard att om man hyr ut en lägenhet i ett attraktivt område så höjer man hyran x antal hundra / tusen kr för att själv gå med vinst och i attraktiva områden så är efterfrågan hög så en sak du kan fråga dig själv är varför han inte hyr ut den till betydligt högre pris om efterfrågan ändå existerar där? Kan tänka mig att en hyresrätt i området kostar 50-100% mer så varför inte ta ut motsvarande summa då och stoppa i egen ficka?

Att han inte vill skicka över ägarbeviset / kopia på hyreskontraktet beror på att han inte har ett sådant och den lämnar man knappast kvar i bostaden om man ej har planer på att åka dit (vilket han ej har såvitt jag förstår).
Senast redigerad av v50 2012-05-20 kl. 08:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in