Citat:
Ursprungligen postat av punker9
Är detta för bra för att vara sant?
Hej! Jag fick ett mejl från en som vill hyra ut sin lägenhet. Lägenheten ligger på vasagatan (har fått exakta adressen), 100 kvm för endast 5000 i månaden. Han hävdar att han nu jobbar i England och måste därför hyra ut sin lägenhet. Han kan inte svenska, och hans engelska är inte felfri. Han sa att han har vuxit upp i Slovakien men att hans mamma är svensk, därav flytten till Sverige. Först ville han att jag skulle betala en disposition på 8000 kr, och då skulle han mejla över kontraktet och nycklarna. Men efter att vi hade mejlat lite bestämde han sig för att han kan flyga ner till Stockholm för att möta upp mig och visa mig lägenheten osv. Och att han kunde sänka dispositionsavgiften om jag så ville. Först lät det väldigt lurt, men efter ett tag lät det mer okej, för han hade tänkt ta emot pengar efter att vi skrev på kontraktet.
Hur vet jag att han inte bluffar? Han har som sagt hävdat att han gärna flyger ner till Stockholm för att möta upp mig, vad händer om han är en våldtäktsman eller eller mördare? Vad ska jag göra?
Mer info om detta finns, skriver mer på förfrågan.
Det är med all sannolikhet bluff, läser du här i tråden så ser du att flera stycken har blivit lurade på exakt samma sätt eller varit på väg att bli lurad. Det förekommer även att en "ägare" till en bostad eller en så kallad kompis till denne visar upp en lägenhet, dock är det en liten hake de äger ej lägenheten och när inflyttningen skall ske så står du inte där ensam utan ca 10-20 andra par skall flytta in samtidigt, har varit artiklar om det sistnämnda för inte så länge sedan i aftonbladet.
Det du kan göra är att du begär ut foto + personuppgifter från denna person (dessa är falska med 99,99999% säkerhet) sedan kan du knacka på hos hans påstådda lägenhet och hans grannar och fråga om de känner igen personen samt fråga om hyran då kommer det förmodligen visa sig att allt är en scam och att de aldrig har hört talas om den personen. Den som bor i bostaden som han försöker hyra ut kommer med all sannolikhet inte ha en aning om vad du pratar om.
En annan sak du kan göra är att ringa fastighetsägaren, det krävs tillstånd från dem att hyra ut en bostad oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt, de kan även svara på vad hyran ligger på och visar den sig inte stämma så är det ännu ett bevis på att det är en scam.
Du kan även kolla upp vem som bor i den aktuella lägenheten på ratsit.se där kan du söka dels på personens namn men även på adressen för att få upp vilka som bor där (personer under 18 år finns ej med i dessa sökningar såvitt jag vet).
Antar att du har sett denna annons på blocket, ta och kolla upp om bilderna är stulna och kommer från en annan bostad (använd googles bildsök), det är mycket vanligt förekommande, spara ner bilderna och skriv ut sedan kan du mejla över dem till fastighetsägaren och fråga dem om planlösningen stämmer alternativt ta med dem och visa upp till de som bor i bostaden just nu / grannarna.