Betala ALDRIG deposition, hyra, avgift etc för än du har sett lägenheten och har fått nycklarna. Är det seriösa människor så fixar de någon som visar lägenheten, diskuterar avtal mm, och sedan ger dig nycklarna efter att ni skrivit avtal och du betalat deposition. Antingen att man går gemensamt till banken eller att du betalar dem där kontant.
Så har iaf alltid jag kört när jag har hyrt privat.
Betala ALDRIG deposition, hyra, avgift etc för än du har sett lägenheten och har fått nycklarna. Är det seriösa människor så fixar de någon som visar lägenheten, diskuterar avtal mm, och sedan ger dig nycklarna efter att ni skrivit avtal och du betalat deposition. Antingen att man går gemensamt till banken eller att du betalar dem där kontant.
Så har iaf alltid jag kört när jag har hyrt privat.
Fixade din procentsats.
Det är nog den vanligaste bluffen på bostadsmarknaden, bara att lägga ner.
Jag har en kompis som råkat ut för samma sak. Hon betalade depositionen och såg aldrig röken av varken sina pengar eller nycklar till lägenheten. Bluff!
Lite obehagligt är att dessa lurendrejare ibland till och med använder sig av andras namn (folk som står skrivna på adressen). Jag skulle vilja veta om någon använt sig av mitt namn, för att om möjligt göra en polisanmälan.
Vissa uthyrningsförmedlingar har ibland ett antal "fejkannonser" och jag vet i alla fall en som inte var medveten om det, så när de fick reda på "scamet" så raderades dessa annonser. Gäller det blocket så ska man genast anmäla till blockets admin.