Det brukar vara så här:
De annonserar på blocket och vill hyra ut sina bostäder som brukar ligger mycket centralt i Stockholm. Hyran var ovanligt låg, till exempel, för en 2a på 60 kvm i Vasastan begär de endast ca 5500 kr eftersom 'de måste flytta utomlands eller till en annan stad pga jobbet eller studien'. Här skriver de oerhört fin svenska.
När man lockas av annonsen och mejlar får man efter en dag eller två svar där står att de vill ha handpenning. De skulle kunna skicka kontraktet till en efter att pengarna finns på deras konto. Även nycklarna ska skicka via posten. Men nu skriver de så dåligt svenska att man misstänker att de använder GOOGLE TRANSLATE och ctrl+c, ctrl+v.
Här är bara två exemplar:
XX
till mig
visa information 06:21 (7 timmar sedan)
Från XX <XX@hotmail.com>
Hej.Kan skicka bilder och kontrakten till dig via min mail.
Skicka gärna dina uppgifter och Deposition 5200 kr som skickas till mitt konto
Jag garantera dig att du kommer hyra så fort handpenningen syns på mitt konto för då
har ingen annan chans att hyra lägenheten.
YY
till mig
-----------------------------------------
visa information 9 jan (5 dagar sedan)
Från YY <YY@hotmail.com>
Hej..
Min utbildning har börjat i ystad därför kommer jag upp så fort jag har hitta den rätta personen för hyra min lägenhet
Jag vill ha dina uppgifter så jag kan fylla i den samt vad du gör och jobbar med?
Jag kan fylla i kontrakten samt skicka den till dig på mailen och du skriver under skicka den tillbaka så har du de som ett bevis.
Vi kommer skriva kontrakten igen när vi ses om de behövs.
Lägenheten kan du garantera att hyra så fort handpenningen syns insatta på mitt konto.
Du kan berätta kort lite om dig själv.
Skicka gärna dina uppgifter så jag kan göra en kreditupplysning
Jag vill ha en handpenning på 6000 kr som återbetalas tillbaka och
garantera dig att ingen får hyra lägenheten så fort jag har fått Handpenningen.