2011-01-14, 13:22
Medlem
Det har uppstått mycket bedrägeri på blocket

Det brukar vara så här:
De annonserar på blocket och vill hyra ut sina bostäder som brukar ligger mycket centralt i Stockholm. Hyran var ovanligt låg, till exempel, för en 2a på 60 kvm i Vasastan begär de endast ca 5500 kr eftersom 'de måste flytta utomlands eller till en annan stad pga jobbet eller studien'. Här skriver de oerhört fin svenska.

När man lockas av annonsen och mejlar får man efter en dag eller två svar där står att de vill ha handpenning. De skulle kunna skicka kontraktet till en efter att pengarna finns på deras konto. Även nycklarna ska skicka via posten. Men nu skriver de så dåligt svenska att man misstänker att de använder GOOGLE TRANSLATE och ctrl+c, ctrl+v.
Här är bara två exemplar:
XX
till mig

visa information 06:21 (7 timmar sedan)
Från XX <XX@hotmail.com>

Hej.Kan skicka bilder och kontrakten till dig via min mail.
Skicka gärna dina uppgifter och Deposition 5200 kr som skickas till mitt konto
Jag garantera dig att du kommer hyra så fort handpenningen syns på mitt konto för då
har ingen annan chans att hyra lägenheten.

YY
till mig
-----------------------------------------
visa information 9 jan (5 dagar sedan)
Från YY <YY@hotmail.com>

Hej..
Min utbildning har börjat i ystad därför kommer jag upp så fort jag har hitta den rätta personen för hyra min lägenhet
Jag vill ha dina uppgifter så jag kan fylla i den samt vad du gör och jobbar med?
Jag kan fylla i kontrakten samt skicka den till dig på mailen och du skriver under skicka den tillbaka så har du de som ett bevis.
Vi kommer skriva kontrakten igen när vi ses om de behövs.
Lägenheten kan du garantera att hyra så fort handpenningen syns insatta på mitt konto.

Du kan berätta kort lite om dig själv.

Skicka gärna dina uppgifter så jag kan göra en kreditupplysning
Jag vill ha en handpenning på 6000 kr som återbetalas tillbaka och
garantera dig att ingen får hyra lägenheten så fort jag har fått Handpenningen.

Senast redigerad av rotadent 2011-01-16 kl. 20:12. Anledning: Personuppgifter raderade
Citera
2011-01-14, 13:31
Medlem
Bukizs avatar
Jo jag har fått maila av några bedragare som försökt lura till sig stålar av mig .
Här är ett mail jag fått

Hej. Lägenheten finns kvar. Jag kommer hyra ut den slutet av månaden.Jag reservera den till dig när jag har fått en handpenning på 4000 kr som jag skrev i annonsen.Berätta lite om dig själv?Gatuadress: Scheelegatan 13 Bostadsform: Bostadsrätt Kommun: Stockholms stad - Kungsholmen Månadshyra: 5800:-Antal rum: 2 Boyta: 57 m²Postnummer: 112 28 Annonstext:Hyr ut min 2:a på 57m2 Lägenheten hyrs ut möblerad. Eventuellt kan ett par saker ställas ner ikällaren om så önskas. Sovrum som rymmer en dubbelsäng med ingång till en klädkammare. I köket ryms ett mindre matbord. Diskmaskin finns.Liten hall med plats för avhängning, samt litet badrum med dusch (det endarummet som ej renoverats sen jag flyttat dit). Inga djur och ingen rökning i lägenheten. Deposition på 4000 kr skickas till mig för att reservera lägenheten till dig. Ha det bra!
Senast redigerad av rotadent 2011-01-16 kl. 20:13. Anledning: Personuppgifter raderade
Citera
2011-01-14, 13:33
Medlem
Bukizs avatar
Såg att det var samma konto nummer som jag fick
Citera
2011-01-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukiz
Såg att det var samma konto nummer som jag fick

Ja, det är säkert samma person med olika alias. Bara önskar att ingen har blivit lurad...
Citera
2011-01-14, 15:23
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukiz
Jo jag har fått maila av några bedragare som försökt lura till sig stålar av mig .
Här är ett mail jag fått

Hej. Lägenheten finns kvar. Jag kommer hyra ut den slutet av månaden.Jag reservera den till dig när jag har fått en handpenning på 4000 kr som jag skrev i annonsen.Berätta lite om dig själv?Gatuadress: Scheelegatan 13 Bostadsform: Bostadsrätt Kommun: Stockholms stad - Kungsholmen Månadshyra: 5800:-Antal rum: 2 Boyta: 57 m²Postnummer: 112 28 Annonstext:Hyr ut min 2:a på 57m2 Lägenheten hyrs ut möblerad. Eventuellt kan ett par saker ställas ner ikällaren om så önskas. Sovrum som rymmer en dubbelsäng med ingång till en klädkammare. I köket ryms ett mindre matbord. Diskmaskin finns.Liten hall med plats för avhängning, samt litet badrum med dusch (det endarummet som ej renoverats sen jag flyttat dit). Inga djur och ingen rökning i lägenheten. Deposition på 4000 kr skickas till mig för att reservera lägenheten till dig. Ha det bra!

Den annonsen såg jag. Det var väldigt tjusiga bilder från lägenheten, men fönsterpartierna stämde inte alls med bilderna från hitta.se !!! Dock fanns det en person med det namnet i huset, men det var väl snodd identitet. En tanke som jag har haft är att man kan sätta in eett mindre belopp, typ 60 kr i stället för 6000 och då fråga bankkassören/kassörskan och kontot innehas av NN? Dom lämnar oftast inte ut uppgifter "bara sådär" men om man sätter in pengar brukar det gå.
Senast redigerad av rotadent 2011-01-16 kl. 20:14. Anledning: Personuppgifter raderade
Citera
2011-01-14, 16:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Inte för att detta är Blocket, men kolla bara:
Jag hjälper er hitta tomt i stockholm.

Mot en viss summa. som vi diskutera. först skriver vi
avtal. vad som gäller. sen börjar jag att leta tomt ått
er. alltså det blir ju mer. än 1000 kronor. det är ju bara
en sumbål summa.
Citera
2011-01-14, 23:20
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paniklilla
-----------------------------------------
visa information 9 jan (5 dagar sedan)
Från YY <YY@hotmail.com>

Hej..
Min utbildning har börjat i ystad därför kommer jag upp så fort jag har hitta den rätta personen för hyra min lägenhet
Jag vill ha dina uppgifter så jag kan fylla i den samt vad du gör och jobbar med?
Jag kan fylla i kontrakten samt skicka den till dig på mailen och du skriver under skicka den tillbaka så har du de som ett bevis.
Vi kommer skriva kontrakten igen när vi ses om de behövs.
Lägenheten kan du garantera att hyra så fort handpenningen syns insatta på mitt konto.

Du kan berätta kort lite om dig själv.

Skicka gärna dina uppgifter så jag kan göra en kreditupplysning
Jag vill ha en handpenning på 6000 kr som återbetalas tillbaka och
garantera dig att ingen får hyra lägenheten så fort jag har fått Handpenningen.

Man måste bara älska den meningen.

Jag har fått precis samma tre mail. Verkar som sagt vara en och samma person just dessa tre, för de är väldigt snarlikt uppbyggda. Jag brukar roa mig med att läsa dem då och då, lockar alltid till ett gott skratt. Det tragiska är väl dock att han/hon/den/det/dem säkerligen har fått in en slant. Man slutar aldrig förvånas över hur dumma människor är...samtidigt som trycket på bostäder i Stockholm säkert lockar en del att försöka och hoppas in i det sista på att det inte var fejk.

Fler namn lär dyka upp. Ska bli intressant att följa.
Senast redigerad av rotadent 2011-01-16 kl. 20:15. Anledning: Personuppgifter raderade
Citera
2011-01-16, 20:42
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Här har vi 2 till som med största sannolikhet känns lite "för bra för att vara sant".

http://www.blocket.se/stockholm/Lagenheten_Uthyrs_i_Gotgatan_31651676.htm?ca=11&w= 1

Månadshyra: 5 600:- Antal rum: 2 Maria/...: Visa var
Bostadsform: Bostadsrätt Boyta: 50 m² Gatuadress: Götgatan 78
Typ: Lägenheter, Uthyres

Inflyttning sker i så fall mellan början av februari tillsvidare.

Lägenheten har bland annat:

Balkong
Tvättmaskin/Torktumlare
Vindsförråd
Garderobsrum/förvaringsrum
Helkaklat badrum

I hyran ingår TV, värme/vatten, 100 Mbit internet.
Efterträdare måste godkännas av hyresvärden. Fast tillräcklig inkomst eller borgenär krävs för kontrakt. Förstahandskontrakt finns att lösa om jag blir nöjd.

Maila vid intresse/visning så hör jag av mig

Fredrik

http://www.blocket.se/stockholm/Uthyres_fullt_moblerad_3rum_centrum_Stockholm_3165 0232.htm?ca=11&w=1

Månadshyra: 6 000:- Antal rum: 3 Vasastan/...: Visa var
Bostadsform: Bostadsrätt Boyta: 98 m² Gatuadress: Döbelnsgatan 87

Uthyres fullt möblerad 3rum centrum Stockholm.
6 000 kr/månad inklusive el, bredband och tv.

3 manad = 18000 SEK

Andres

De brukar ju försvinna ganska fort, så vi får se hur länge de ligger kvar...
Senast redigerad av Spongebobfyrkant 2011-01-16 kl. 20:45.
Citera
2011-01-16, 21:09
Moderator
rotadents avatar
En tråd infogad.

//Mod
Citera
2011-01-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongebobfyrkant
Här har vi 2 till som med största sannolikhet känns lite "för bra för att vara sant".

http://www.blocket.se/stockholm/Lagenheten_Uthyrs_i_Gotgatan_31651676.htm?ca=11&w= 1

Månadshyra: 5 600:- Antal rum: 2 Maria/...: Visa var
Bostadsform: Bostadsrätt Boyta: 50 m² Gatuadress: Götgatan 78

Gillar när man kollar på tredje bilden (sovrummet) så har man ganska fin utsikt. Men det känns inte riktigt som det stämmer mot verkligehten? http://www.hitta.se/partners/blocket/map/?cx=6578954&cy=1629234&px=6578954&py=1629234&cg=30 20&ca=11&z=7&name=%3Cstrong%3EPostnummer:%2011830% 3C/strong%3E
Citera
2011-03-19, 13:35
Medlem
Är detta bluffmakare jag har att göra med?

Söker som en gast efter en lägenhet i Stockholm och har hittat två lägenheter som hyrs ut. Den ena, en lägenhet på östermalm och den andra på söder. Jag har mailat med det som hyr ut och båda har dragit historier om att det ska flytta till London och vill därför att någon flyttar in bums!!
Båda har brister när det kommer till det svenska språket vilket redan där är ganska suspekt eftersom båda har svenska namn. Dom hävdar också att dom just nu inte är i Sverige vilket betyder att det inte kan visa lägenheten och att nycklarna till lägenheten självklart inte finns tillgängliga här. Den ena personen hänvisar till ett företag som heter http://unionmoving.co.uk som jag googlat utan att hitta något om företaget? Via denna hemsida, så vitt jag förstår det, ska man alltså betala en deposition samt en hyra via dom. Som dom senare, när man skrivit på ett kontrakt och fått nycklarna, betalar in till hyresvärden.
Allt känns bara jävligt skeptiskt och jag är verkligen i desperat behov av en lägenhet. Önskar att allt kunde ske på ett smidigare sätt men jag ville kolla ifall det är någon som upplevt samma strul eller ifall någon känner igen situationen?!
Tacksam för alla svar som kan ges!
Citera
2011-03-19, 13:38
Medlem
Självklar bluff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in