2010-10-03, 18:19
Medlem
Stromaes avatar
Hejsan!
Jag försöker hitta ett boende i Stockholm. Svarade på en annons jag hittade http://www.andrahandsguiden.com/

Har nu fått svar att han bor i London. Såhär skriver han i mailet

"Jag söker någon som kan flytta in snarast möjligt, pga mitt företag har vunnit en action för ett bygg projekt som ska byggas upp i London. Jag är en civilinjeniör och projektet kommer att ta ca 2 år, den tiden kommer jag att bo i London. Jag hyr ut min lägenhet ett år men jag kan förlänga perioden. Jag vill hitta rätt person som jag kan hyra ut min lägenhet till. Jag äger lägenheten och lägenheten är som den ser ut på fotona.
Lägenheten är möblerad men det finns en möjlighet att jag kan lagra mina möbler på ett lager om så behövs. Hyran per månad är 5000 Sek för hela lägenheten, i priset inkluderas vatten, el, internet, kabel tv, bil parkering, luftkonditionering, diskmaskin, sophantering, mikrovågsugn, kylskåp.
Du kan flytta in i lägenheten samma dag som du har fått nycklarna till den. Problemet är att jag är den enda personen som har nycklarna till lägenheten, men jag hoppas att vi kan hitta en lösning på det.
Tack än en gång för ditt intresse, jag ser fram emot att höra av dig snart."

och såhär

". Ett företag som heter Moneybookers är som fedex, företag som tar emot pengar och levererar dina nycklar samtidigt. För att du ska få nycklarna ska du betala företaget en månadshyra och då får du nycklarna. När du har flyttat in i lägenheten kan du se om du ska forsätta hyra lägenheten.
Var snäll och gå in på Moneybookers hemsidan som jag har skrivit nedanför, för att se hur vi kan göra klar uthyrninge av lägenheten säkert och fort, direkt från företagets hemsida:
https://www.moneybookers.com/app/help.pl?s=escrow&l=SE
Var snäll och säg mig om ni är intresserade eller ej pga jag behöver verkligen hyra ut lägenheten."

Vad tror ni? Blir jag lurad?

Tacksam för svar
Citera
2010-10-03, 18:21
Medlem
Du blir lurad. Det är en välkänd scam och det finns trådar om detta här, men jag hinner inte leta upp dem nu.

[Edit]
En tråd i ämnet, https://www.flashback.org/t1248062
[/Edit]
Senast redigerad av DivisionByZero 2010-10-03 kl. 18:26.
Citera
2010-10-03, 18:30
Medlem
Låter som årets blåsning.
Tunnt som vatten!
Dessutom så ska du ha ett påskrivet och giltigt andrahandskontrakt om du ska hyra i andrahand.
Gå inte på den här minan.
Sök vidare och hitta en seriös uthyrare istället.
Citera
2010-10-03, 18:33
Medlem
Stromaes avatar
Ja det känns himla oklart.
Jag har skickat ett mail till bostadsrätts föreningen som lägenheten är med i och bett dom ringa mig. Får se vad dom har att säga. Tack för svaren.
Citera
2010-10-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromae
Ja det känns himla oklart.
Jag har skickat ett mail till bostadsrätts föreningen som lägenheten är med i och bett dom ringa mig. Får se vad dom har att säga. Tack för svaren.

jag säger det en gång till!
Utan giltigt andrahandskontrakt där BRF godkänner att personen ifråga får hyra ut lägenheten så ska du absolut inte hyra den!
Om något är oklart har BRF rätt att slänga ut dig på gatan med omedelbar verkan.
Då står du helt plötsligt i Sthlm utan någonstans att bo!
Det är jävligt tufft även på andrahandsmarknaden här.

mvh/T
Citera
2010-10-03, 18:57
Medlem
Trumpeters avatar
Det är skam!
Citera
2010-10-03, 19:18
Medlem
Snurrens avatar
Lägenhet med luftkonditionering som ingår... låter inte stockholmskt... inte heller parkering (vore det garage skulle det nämnas, och det i sig kostar minst tusenlappen per månad) Nä för femtioelfte gången ser vi i det här forumet en sådan annons och det är alltid likadant, det där med nyckeln. Också återkommande är att hyran är mycket låg (för att vara andrahand i innerstan). Har du kollat om personen är skriven på andressen (ratsit.se t ex)?

Edit: Hm, jag tittade på denna sajt och det fanns flera "skumma annonser". Låga hyror och skrivet på dålig svenska trots att det var svenska namn som angavs som kontakt. Detta fick mig att tänka på vad Dr Phil brukar säga "If it seems too good to be true, it IS too god to be true". Har inte sett ovanstående sajt förut och nu känner jag mig helt klart misstänksam. Bara annonsen som annonserade ut en 2:a som hade ett flertal sovrum för att barnen hade gästat där och ett kontor som hyrs ut separat, det låter i mina öron (nåja ögon för jag läser det) konstigt. En märkligt låg hyra också. 2:na på min gata kostar med förstahandskontrakt 6-7 000.

En kille som enligt sidan heter A****s Forsberg och har en lägenhet på Birger Jarlsgatan finns inte skriven där och telefonnumret man kan nå honom på under kvällstid går till Forex vid Centralplan !!! Lite käckt har han skrivit att hyran inkluderar "skatt", ?. Är han kvällsstädare på kontoret månde?

Mera edit: Moneybrokesidan ser ut så här när man klickar på betalning:https://www.moneybookers.com/app/login.pl Min dator varnade mig för både mailadressen och hänglåsets utseende.

Det skulle vara intressant att veta om fler misstänkta fall från andrahandsuthyrningssidan "använder" sig av denna pengaförmedling. Känner sig någon manad att agera lockbete? Testa i så fall lgh på Östermalm, den som var en 2:a med ett antal sovrum och arbetsrum...
Senast redigerad av Snurren 2010-10-03 kl. 19:44.
Citera
2010-10-04, 15:05
Medlem
Stromaes avatar
Givetvis mailade jag Anders Forsberg också ang lägenheten.

Svaret:

Anders Forsberg till mig
visa information 09:14 (5 timmar sedan)

Hello,
I want to apologize for the late answer but I had a busy day and I could not reply you earlier!

My name is Anders Forsberg, I have 48 years and from the internet add, I have available the apartment located in:Roslagstull, Birger Jarlsgatan 58, 111 39 Stockholm.It has 2 bedrooms, 1 bathrooms, 1 kitchen and have 85 m2.
I'm looking for someone to live in it, as soon as possible because my company has won the auction for a project, in construction for a building that will rise up in Manchester/United Kingdom.I'm a civil engineer, so my accommodation period here will be about 6-8 years.The renting period is from min. 2 months up to 8 years.As a result of this I want to rent for this period, at this price and also to find the perfect person for my apartment.I'm the owner of the apartment and it is fully equipped and fully furnished, just like in the photos.
The apartment is furnished, but I have the option of sending all my furniture into storage if you want to bring your own (no extra costs).The rent for 1 month is SEK 5,100 (for the whole apartment) including all utilities (water, electricity, Internet, cable, parking, air conditioning, dishwasher, garbage disposal, microwave, refrigerator).You can move in the apartment in the same day when you receive the keys.The only problem is that I'm in Manchester and I'm the only person who have the keys, but I have a solution.

Thank you for your interest and I will look forward to hearing from you soon!

Best regards, Anders

Date: Thu, 30 Sep 2010 15:38:30 +0200
Subject: Ang lägenhet.
To: anders.forsberg65@hotmail.com

Citera
2010-10-04, 17:50
Medlem
Snurrens avatar
Knappast Roslagstull: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Birger+Jarlsgatan+58+Stockholm

Antagligen är den där sajten full av sådana där fejkannonser, frågan är hur man kan anmäla den... Det är bedrövligt att folk kan luras på det här sättet. By the way så hade han ju en riktigt charmig engelska särskilt som han borde skrivit på svenska...
Citera
2010-10-22, 13:34
Medlem
Snurrens avatar
Den här andrahandsförmedlingen har nu lagt in varning i rött på sin hemsida, varning att INTE betala i förväg via Western Union eller liknande. Dom hade ett antal mycket skumma annonser förut, men det verkar rensat nu.
Citera
2010-11-18, 08:55
Medlem
Bedrägeri så det smäller om det. Kom alltid ihåg detta: Är erbjudandet för bra för att vara sant, då är det inte heller sant.

Har ett liknande mail här, där avsändaren heter Dafina Wikström:

Hello,
I want to apologize for the late answer but I had a busy day and I could not reply you earlier!

My name is Dafina Wikström, I have 47 years and I have available the apartment located in:Strandvägen, Riddargatan 23, etage #2, 114 57 Stockholm, Sweden.It has 2 bedrooms, 1 bathroom, 1 kitchen and have 82 m2.
I'm looking for someone to live in it, as soon as possible because my company has won the auction for a project, in construction for a building that will rise up in Manchester/United Kingdom.I'm a civil engineer, so my accommodation period here will be about 6-8 years.The renting period is from min.1 month up to 8 years.As a result of this I want to rent for this period, at this price and also to find the perfect person for my apartment.I'm the owner of the apartment and it is fully equipped and fully furnished, just like in the photos.
The apartment is furnished, but I have the option of sending all my furniture into storage if you want to bring your own (no extra costs).The rent for 1 month is SEK 4.650 (for the whole apartment) including all utilities (water, electricity, Internet, cable, parking, A/C, dishwasher, microwave, refrigerator).You can move in the apartment in the same day when you receive the keys.The only problem is that I'm the only person who has the keys and I live in Manchester but I have a solution, don't worry.

Thank you for your interest and I will look forward to hearing from you soon!

Have a nice day, Dafina

Kollade IP-numret och avsändaren finns i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in