Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-29, 19:17
  #1
Medlem
Har en del SEB aktier som är köpta för 370 kr. Kursen står idag i 226 kr. Borde jag sälja och gå vidare? Behöver inte ta ut pengarna, men det kanske finns bättre investeringar för 80 000 ?
Tack
Citera
2007-07-29, 20:16
  #2
Medlem
Med tanke på att börsen har dykt den senaste veckan är min rekomendation att behålla tills du verkligen är behov av pengarna.

När är dessa aktier köpta? Verkar knepigt att aktierna ska ha kostat dig över 300kr
Citera
2007-07-30, 07:00
  #3
Medlem
De kanske är köpta före en split? Så mycket har de inte gått ner den senaste tiden...
Citera
2007-07-30, 08:27
  #4
Medlem
Det är nog så att dom är köpta för ganska så länga sedan. Man skulle kunna säga att det är ett arv...
Citera
2007-07-30, 10:09
  #5
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porry Hatter
Det är nog så att dom är köpta för ganska så länga sedan. Man skulle kunna säga att det är ett arv...

Ehh.. isåfall kanske dom inte gått ner? Vad var anskaffningsvärdet? Har inte koll på SEB så jag vet inte om det varit någon split de senaste åren..
Citera
2007-07-30, 16:29
  #6
Medlem
Då är det nog rätt stora vinster på aktierna. Stor nackdel att sälja om du inte har aktierna i en kapitalförsäkring vilket jag tvivlar. Behåll och vänta på utdelning.

Fortsätt också att spara i antingen fonder om du har mindre kapital eller öka på i fler aktier för större riskspridning. Spara till ditt framtida boende tex
Citera
2007-07-30, 20:11
  #7
Medlem
Tack för svaren!

Verkar som jag missuppfattade att anskaffningsvärdet va 370 kr. Har försökt ta reda på vad anskaffningsvärdet är men det går inte att få fram.

Jag är hur som helst intresserad av att för över dessa pengar till någon form av fondsparande. Gärna med lite högre risk, fast fortfarande någon "vanlig" fond, om ni förstår vad jag menar. Kanske något i Asien?
Citera
2007-07-30, 21:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porry Hatter
Tack för svaren!

Verkar som jag missuppfattade att anskaffningsvärdet va 370 kr. Har försökt ta reda på vad anskaffningsvärdet är men det går inte att få fram.

Jag är hur som helst intresserad av att för över dessa pengar till någon form av fondsparande. Gärna med lite högre risk, fast fortfarande någon "vanlig" fond, om ni förstår vad jag menar. Kanske något i Asien?
Det är ganska troligt att du har så mycket vinst att det är bäst att använda schablonregeln och sätta anskaffningsvärdet till 20 % av försäljningsintäkten.
Det betyder att du bara kommer ha 0,8*0,7 + 0,2 = 76 % av kapitalet kvar att investera i annat. Det gör det tyvärr till en ganska dålig affär att sälja och omplacera, såvida inte du ändå ska använda pengarna ganska snart.
Citera
2007-07-31, 00:00
  #9
Medlem
Sälj inte... SEB är en bra aktie att ha i sin portfölj!
Citera
2007-07-31, 07:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarAway
Sälj inte... SEB är en bra aktie att ha i sin portfölj!

Varför har du den åsikten? Kommer det hända något spännande i aktien?
Citera
2007-07-31, 10:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Varför har du den åsikten? Kommer det hända något spännande i aktien?

Det han menar är att det är en bra och trygg aktie att äga långsiktigt.
Citera
2007-07-31, 21:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Det han menar är att det är en bra och trygg aktie att äga långsiktigt.


Precis..
Banker överlag är oftast trygga aktier att äga.
Mina SEB har ökat över 240% sen köp. Många aktier som alldeles säkert ökar mer, men det är som sagt en trygg aktie.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback