Media och jag verkar ha haft lite svårt att få ordning på siffrorna idag! Pressmeddelandet från SEB ger oss dock Haubits87's korrekta 2,2 nya aktier per gammal aktie:
http://www.avanza.se/aza/press/news....icleId=1165244
Min första uträkning stämmer dock fortfarande, fast jag räknade lite omvänt. Helt korrekt kan det se ut så här, baserat på SEBs kurs för några minuter sedan:
(10*34.7+22*10)/32 = 17.71......
SEB verkar dock inte gå att att blanka hos Avanza för stunden. Är det en begränsning hos Avanza eller har det införts någon form av blankningsförbud?
Den teoretiska diskussionen är ju dock fortfarande intressant. Varför kan man inte tjäna pengar på att blanka en aktie som man vet kommer gå ned? Blankning går väl till så att jag säljer en aktie jag inte har (alternativt en lånad aktie) för att sedan köpa tillbaka den till en förhoppningsvis lägre kurs.
Exempel: Jag lånar och säljer en SEB A idag, får 35kr och är skyldig en aktie. Köper tillbaka den på måndag för 18kr och lämnar tillbaka den. 35-18=17 och eventuellt ränta på lånet av aktien, courtage tillkommer.
Om detta fungerade så borde marknaden redan ha korrigerat kursen till 18kr, vilket den inte har. Men vad är det som är fel i resonemanget?
EDIT: Klistrar in ett svar från smacken, postat i en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av smacken
Din uträkning ser ut att stämma även om det var en krånglig em undrar om dom inte krånglar till för att vanlig folk ska göra bort sig så det blir gratispengar för andra. Blanka nu = krångel eftersom du även blir kort teckningsrätter
Teckningsrätten kommer naturligtvis handlas separat på måndag och jag kommer bli tvungen att återköpa även den. Är det alltså så att teckningsrätten kommer att kosta ca 17kr och därmed väga upp tappet i aktiekursen? Det låter ju rimligt faktiskt.
Men hur fungerar det vid utdelningar. Swedbank kommer ju t.ex dela ut 20% utav aktiekursen i skrivande stund, där finns det inga teckningsrätter som krånglar till det.