2007-08-01, 07:32
Medlem
240% över hur lång tid? Kanske värt att köpa XACT BULL istället? Följer OMX30 med 1.5 i hävstång.
Ok, men då förstår jag. Trodde de hade planer på uppköp eller något spännande
Citera
2007-08-01, 08:04
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porry Hatter
Tack för svaren!

Verkar som jag missuppfattade att anskaffningsvärdet va 370 kr. Har försökt ta reda på vad anskaffningsvärdet är men det går inte att få fram.

Jag är hur som helst intresserad av att för över dessa pengar till någon form av fondsparande. Gärna med lite högre risk, fast fortfarande någon "vanlig" fond, om ni förstår vad jag menar. Kanske något i Asien?

Ja, det har du missuppfattat. SEB-aktien har aldrig stått så högt som den gjort de senaste månaderna. Toppen var i maj på 250:-.
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEBA...=on&z=m&q=l&c=
Om du har någon aning om när dom är inköpta så kan man försöka gissa. På 80-talet var SEB när konkurs och aktien var nästan värdelös så anskaffningsvärdet kan ju ha varit 3:70 kr om dom köptes då.
Citera
2009-03-04, 11:02
Medlem
Ace Venturas avatar
SEB - SEB A - SEB C

Eftersom det är sånt jävla lallande i daytrader-tråden just nu så bryter vi ut den här frågan hit för att se om vi kan få några vettiga svar här istället. Börjar med att paste:a ett inlägg från idag:

Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Karlsson
En liten fundering angående SEBs emission. Kursen är just nu 32.70 och 5 aktier ger rätt till 11 teckningsrätter. Så om jag köper 5 aktier idag och utnyttjar teckningsrätterna så har jag i praktiken köpt 16 aktier för 273.50 alltså 17.10 per aktie, om min matte stämmer:

(5*32.7+11*10)/16 = 17,093...

Courtage ej inräknat. Kursen justeras väl först när teckningsrätterna skiljs från aktien på måndag kan jag tro. Men vad hindrar mig från att blanka SEB på nuvarande kurs och vänta tills kursen justeras i nästa vecka?

Det faktum att kursen inte redan har justerats bevisar ju på sätt och vis att konceptet inte fungerar. Det samma gäller för övrigt när aktier börjar handlas utan utdelning, jag antar det inte heller är gratis blankarpengar.

Eftersom nedgången nästan känns garanterad från dagens kurs (se t.ex. vad som hänt med Swedbank) så funderar jag även på möjligheten att köpa lämpliga warrants som löper en bit framåt i tiden (vilka det nu kan vara)?

Vad säger panelen? Vi kan ju inte vara de enda som funderat på det här? Vad är haken?
Citera
2009-03-04, 11:07
Medlem
bifogar även min fråga: https://www.flashback.org/showpost....postcount=2721

Borde inte förhållandet bli 2.2. 11/5
Citera
2009-03-04, 11:10
Medlem
Ace Venturas avatar
Upplägget (och spekulationer om nedgång) kan ni läsa om här: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...el_2546681.svd
Citera
2009-03-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
bifogar även min fråga: https://www.flashback.org/showpost....postcount=2721

Borde inte förhållandet bli 2.2. 11/5
jo tycker din uträkning ser ut att stämma,
Citera
2009-03-04, 13:22
Medlem
TommyGBGs avatar
vad finns det som säger att warranterna inte kommer räknas om precis som optioner vid emission?
Citera
2009-03-04, 13:41
Medlem
Media och jag verkar ha haft lite svårt att få ordning på siffrorna idag! Pressmeddelandet från SEB ger oss dock Haubits87's korrekta 2,2 nya aktier per gammal aktie: http://www.avanza.se/aza/press/news....icleId=1165244

Min första uträkning stämmer dock fortfarande, fast jag räknade lite omvänt. Helt korrekt kan det se ut så här, baserat på SEBs kurs för några minuter sedan:

(10*34.7+22*10)/32 = 17.71......

SEB verkar dock inte gå att att blanka hos Avanza för stunden. Är det en begränsning hos Avanza eller har det införts någon form av blankningsförbud?

Den teoretiska diskussionen är ju dock fortfarande intressant. Varför kan man inte tjäna pengar på att blanka en aktie som man vet kommer gå ned? Blankning går väl till så att jag säljer en aktie jag inte har (alternativt en lånad aktie) för att sedan köpa tillbaka den till en förhoppningsvis lägre kurs.

Exempel: Jag lånar och säljer en SEB A idag, får 35kr och är skyldig en aktie. Köper tillbaka den på måndag för 18kr och lämnar tillbaka den. 35-18=17 och eventuellt ränta på lånet av aktien, courtage tillkommer.

Om detta fungerade så borde marknaden redan ha korrigerat kursen till 18kr, vilket den inte har. Men vad är det som är fel i resonemanget?

EDIT: Klistrar in ett svar från smacken, postat i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av smacken
Din uträkning ser ut att stämma även om det var en krånglig em undrar om dom inte krånglar till för att vanlig folk ska göra bort sig så det blir gratispengar för andra. Blanka nu = krångel eftersom du även blir kort teckningsrätter

Teckningsrätten kommer naturligtvis handlas separat på måndag och jag kommer bli tvungen att återköpa även den. Är det alltså så att teckningsrätten kommer att kosta ca 17kr och därmed väga upp tappet i aktiekursen? Det låter ju rimligt faktiskt.

Men hur fungerar det vid utdelningar. Swedbank kommer ju t.ex dela ut 20% utav aktiekursen i skrivande stund, där finns det inga teckningsrätter som krånglar till det.
Senast redigerad av Anders.Karlsson 2009-03-04 kl. 13:48.
Citera
2009-03-04, 13:43
Medlem
Citat:
Media och jag verkar ha haft lite svårt att få ordning på siffrorna idag! Pressmeddelandet från SEB ger oss dock Haubits87's korrekta 2,2 nya aktier per gammal aktie: http://www.avanza.se/aza/press/news....icleId=1165244

Min första uträkning stämmer dock fortfarande, fast jag räknade lite omvänt. Helt korrekt kan det se ut så här, baserat på SEBs kurs för några minuter sedan:

(10*34.7+22*10)/32 = 17.71......

SEB verkar dock inte gå att att blanka hos Avanza för stunden. Är det en begränsning hos Avanza eller har det införts någon form av blankningsförbud?

Den teoretiska diskussionen är ju dock fortfarande intressant. Varför kan man inte tjäna pengar på att blanka en aktie som man vet kommer gå ned? Blankning går väl till så att jag säljer en aktie jag inte har (alternativt en lånad aktie) för att sedan köpa tillbaka den till en förhoppningsvis lägre kurs.

Exempel: Jag lånar och säljer en SEB A idag, får 35kr och är skyldig en aktie. Köper tillbaka den på måndag för 18kr och lämnar tillbaka den. 35-18=17 och eventuellt ränta på lånet av aktien, courtage tillkommer.

Om detta fungerade så borde marknaden redan ha korrigerat kursen till 18kr, vilket den inte har. Men vad är det som är fel i resonemanget?
samma svar som i daytradar tråden , du blir även kort tecknnigsrätter
Citera
2009-03-04, 14:15
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Teckningsrätten kommer naturligtvis handlas separat på måndag och jag kommer bli tvungen att återköpa även den. Är det alltså så att teckningsrätten kommer att kosta ca 17kr och därmed väga upp tappet i aktiekursen? Det låter ju rimligt faktiskt.
Ja så är det förstås. Fungerar allt som det ska behöver inte kursen gå ner alls.

Att vi sett att den gjort det vid många nyemissioner på sista tiden beror förmodligen på att inte tillräckligt många haft råd eller velat vara med på nyemissionen, vilket då skapat ett säljtryck på teckningsrätten som i sin tur dragit med sig aktien.

Det som talar emot att det ska ske med SEB är flera saker:
  • Det är många som observerat det här fenomenet vilket gör att aktiekursen redan justerats ned innan, eftersom nyemissionen varit känd sedan tidigare.
  • Garanter backar upp den till 100% så det kommer inte bli något brist på kapital som skapar säljtryck.
  • Emissionskursen är satt väldigt långt ifrån aktiekursen, vilket förmodligen gör att folk kommer vara mer observanta på var dom får betalt för sina teckningsrätter. Det är knappast någon som förväntar sig att aktiekursen ska ner till 10 kr och därför snabbt vill dumpa aktier och teckningsrätter.

Att aktiekursen stiger idag talar faktiskt för det jag skrivit ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Eftersom det är sånt jävla lallande i daytrader-tråden just nu
Det har blivit en chattråd för folk som tror sig vara stjärnor men som för det mesta inte har en susning utan istället är helt ute och cyklar.
Jag har helt slutat att läsa där då det sällan finns något vettigt att hämta från den tråden.
Citera
2009-03-04, 14:31
Medlem
Citat:
Men hur fungerar det vid utdelningar. Swedbank kommer ju t.ex dela ut 20% utav aktiekursen i skrivande stund, där finns det inga teckningsrätter som krånglar till det.

Jag svarar på min egen fråga! Det blir naturligtvis så att jag själv får betala utdelningen när jag blankat en aktie. Så där försvinner även den tanken.
Citera
2009-03-04, 22:50
Medlem
jag tror jag hoppar över.
Kan bli som med swedbank då de emitterade aktier för 36kronor eller något o nu nere runt 22kr.

vill se någon form av ljusning i baltikum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in