2010-11-25, 17:00
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Eloge framför en intressant uppgift. Problemet är bara att eloge är avstängd ett tag, så du får nog vänta på svar längre än några dagar. https://www.flashback.org/sp27033675

Inte desto mindre är jag nyfiken på vad eloge menade, då det ang. fallet - tycks vara tvärtyst i media f.n. Har vi tur tar socialstyrelsens snigelrally slut före det att eloge är tillbaka.

Nån som hört nåt mer om fallet?

Nej det verkar dessvärre som det är locket på.

Extra!

Jag har f ö nominerat barnläkaren till Flashbacks årliga evenemang Skicka Julkort 2010 - Flashback sprider Julefrid omröstning (Fas 2)

Jag föreslår att Ni, om Ni anser att barnläkaren förtjänar en uppmuntran efter denna häxjakt, går in och röstar på henne som kandidat (hon är kandidat nummer 3)
Citera
2010-11-26, 23:26
Medlem
Förlåt för bumbning men var i tråden står läkarens namn?
Citera
2010-11-29, 11:18
Medlem
Bustophers avatar
I väntan på tomten och utlåtandet från Jørg Mørland kan det kanske vara intressant att lyssna till de ljudupptagningar som gjordes när polisens utredare efter att rättsläkaren avgett sitt obduktionsutlåtande samtalade först med PR-A och därefter med experterna på rättskemiska. Efter en timmes samtal med PR-A var utredarna på det klara med att ärendet skulle handläggas som mord.

Filerna finns för nedladdning här: http://tinyurl.com/34633yf (OBS! Filen är på cirka 60 MB).
Citera
2010-11-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
I väntan på tomten och utlåtandet från Jørg Mørland kan det kanske vara intressant att lyssna till de ljudupptagningar som gjordes när polisens utredare efter att rättsläkaren avgett sitt obduktionsutlåtande samtalade först med PR-A och därefter med experterna på rättskemiska. Efter en timmes samtal med PR-A var utredarna på det klara med att ärendet skulle handläggas som mord.

Filerna finns för nedladdning här: http://tinyurl.com/34633yf (OBS! Filen är på cirka 60 MB).
Tackar!

Synnerligen egendomligt att varken rättskem eller rättsläkare hänvisar till några egentliga beräkningar för vad de uppmätta koncentrationerna representerar (given dos/volym/konc etc). Det finns inte i FUP heller så man förstår hur gärningsbeskrivningen blivit som den blivit. Samtliga parter upprepar också hur extrema (orimliga?) värdena är och att en tid för gärningen skulle vara ytterst svår att få fram.

På rättskem (tidigt mars 2009) påtalar man behovet av att utreda vilken narkos som givits vid alla ingrepp under den sista tiden på sjukhus (även upp mot 10 dagar före flickan dog). Detta gjordes av utredningen i somras...

Det borde inte vara spännande att vänta på Mörland. Jag hoppas att han har samma goda integritet som tomten och undrar hur många jular till de drabbade skall behöva väna på Claeson.
Citera
2010-11-29, 22:17
Bannlyst
Jag råkar känna en person som satt regelbundet vid kaffebordet på Astrid Lindgren hösten 2009. Det här målet var självklart prejudicerande tyckte alla men då inte i någon juridisk mening. De hade slutat ge smärtstillande i livets slutskede i avvaktan på att Socialstyrelsen skulle säga bu eller bä. Den här bebisen hade 10 % kvar av hjärnsubstans. Som snacket gick var det en självklar utgångspunkt att livet skulle fly. Det var vardagsmat för dem. Det var bara frågan om man skulle underlätta döden eller inte. Alla läkarna hade mer eller mindre parallella erfarenheter av hur lätt det var att bli anmäld av invandrare. Det var nästan alltid invandrare inblandade i dessa fall beroende att de behövde få utlopp för sin sorg..
Citera
2010-11-29, 22:32
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Nej det verkar dessvärre som det är locket på.

Extra!

Jag har f ö nominerat barnläkaren till Flashbacks årliga evenemang Skicka Julkort 2010 - Flashback sprider Julefrid omröstning (Fas 2)

Jag föreslår att Ni, om Ni anser att barnläkaren förtjänar en uppmuntran efter denna häxjakt, går in och röstar på henne som kandidat (hon är kandidat nummer 3)

Bra initiativ! Självklart röstade BG på barnläkaren. Fast egentligen borde FB skicka julkort till alla stackare som ligger i svåra smärtor på grund av att läkarna inte vågar ge dem smärtstillande på grund av ett inkompetent rättsväsende.

- BG
Citera
2010-11-29, 23:43
Medlem
buggenbus avatar
Många bra kandidater, men självklart fick läkaren min röst - med tjejen från Bjästa som god tvåa.
Citera
2010-11-30, 08:29
Medlem
Bergakungens avatar
Ponera, Buggenbu, och ni andra, tänk om (ja, jag vet...) läkaren blir fälld? Ett julkort från Flashback till en dömd dråpare, men inte till offrets familj, hur skulle det se ut.

Själv är jag feg, jag väntar tills saken är nerlagd. Men då, å andra sidan, skulle det vara ovanligt befogat.
Citera
2010-11-30, 08:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pqr37pqr37
Jag råkar känna en person som satt regelbundet vid kaffebordet på Astrid Lindgren hösten 2009. Det här målet var självklart prejudicerande tyckte alla men då inte i någon juridisk mening. De hade slutat ge smärtstillande i livets slutskede i avvaktan på att Socialstyrelsen skulle säga bu eller bä. Den här bebisen hade 10 % kvar av hjärnsubstans. Som snacket gick var det en självklar utgångspunkt att livet skulle fly. Det var vardagsmat för dem. Det var bara frågan om man skulle underlätta döden eller inte. Alla läkarna hade mer eller mindre parallella erfarenheter av hur lätt det var att bli anmäld av invandrare. Det var nästan alltid invandrare inblandade i dessa fall beroende att de behövde få utlopp för sin sorg..

1. Det var en kort tid i början innan omfattningen av misstanken blev känd. Ett antal läkare och människovänner, gu´signe dem, ansåg att något sådant inte skulle kunna ha hänt och agerade i förvissningen att misstanken gällde fullt tillåten och ändamålsenlig palliativ vård.

2. Vad har invandrare med detta att göra?
Citera
2010-11-30, 09:20
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ponera, Buggenbu, och ni andra, tänk om (ja, jag vet...) läkaren blir fälld? Ett julkort från Flashback till en dömd dråpare, men inte till offrets familj, hur skulle det se ut.

Själv är jag feg, jag väntar tills saken är nerlagd. Men då, å andra sidan, skulle det vara ovanligt befogat.

Vilket jävla offer pratar du om här? Är du så skenhelig att du sitter och insinuerar
att ungen inte redan var död. Oavsett vad juristerna sitter och kokar ihop.

Alltså ibland undrar jag vad fan det är för folk i den här tråden.
Man undrar ju om en del ens läst vad det handlar om från början?
Citera
2010-11-30, 09:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vilket jävla offer pratar du om här? Är du så skenhelig att du sitter och insinuerar
att ungen inte redan var död. Oavsett vad juristerna sitter och kokar ihop.

Alltså ibland undrar jag vad fan det är för folk i den här tråden.
Man undrar ju om en del ens läst vad det handlar om från början?

Dina ideer om vad som är brottsligt i vården och bästa behandlingen av svårt hjärnskadade barn är säkert intressanta, men tills vidare kanske vi skall förhålla oss till svensk lag i detta ärende?

Misstanken och åtalet gäller aktiv dödshjälp, vilket enligt gällande svensk rätt är straffbart. Huruvida läkaren är skyldig till gärningen är ganska oklart, till och med diskutabelt om gärningen kan ha begåtts så som påståtts. Det verkar som du anser att läkaren är skyldig till gärningen, men att den inte skulle vara straffbar. I så fall har du helt fel.
Citera
2010-11-30, 09:54
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Dina ideer om vad som är brottsligt i vården och bästa behandlingen av svårt hjärnskadade barn är säkert intressanta, men tills vidare kanske vi skall förhålla oss till svensk lag i detta ärende?

Misstanken och åtalet gäller aktiv dödshjälp, vilket enligt gällande svensk rätt är straffbart. Huruvida läkaren är skyldig till gärningen är ganska oklart, till och med diskutabelt om gärningen kan ha begåtts så som påståtts. Det verkar som du anser att läkaren är skyldig till gärningen, men att den inte skulle vara straffbar. I så fall har du helt fel.

Du pratar juridik nu. Jag pratar verkligheten. Tyvärr har åklagaren sett till att en juridisk
teknikalitet har gjort juridiken till verkligheten. Jag anser inte att läkaren är skyldig till
någon gärning annat än smärtstillande palliativ behandling under slutskedet av vården
på en prematur som inte hade någon chans. ca 10% kvar av hjärnsubstansen.

Om vi istället börjar diskutera vad som hände innan detta slutskede så är vi mera inne
på rätt spår. Hur gick det till innan ungen blev hjärndöd? Vems fel var det att barnet
föddes så mycket för tidigt? Var det ens någons fel?

Det som NU diskuteras är fjanterier om dom sista timmarna i livet för en liten varelse
som inte längre var ett barn. Pappan ville att läkaren skulle spruta in mer, av vad är
oklart, men antagligen morfin. Jag förstår honom. Att läkaren enligt egen utsago INTE
gjorde det kan jag också förstå med tanke på anmälningsrisken (Ja, det var inget okänt
faktum i detta fall).

Vad sedan en mediakåt åklagare tillsammans med en rättsläkare klurar ihop och genomför
med föräldrarnas och deras advokats goda minne är något HELT annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in