Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Dina ideer om vad som är brottsligt i vården och bästa behandlingen av svårt hjärnskadade barn är säkert intressanta, men tills vidare kanske vi skall förhålla oss till svensk lag i detta ärende?
Misstanken och åtalet gäller aktiv dödshjälp, vilket enligt gällande svensk rätt är straffbart. Huruvida läkaren är skyldig till gärningen är ganska oklart, till och med diskutabelt om gärningen kan ha begåtts så som påståtts. Det verkar som du anser att läkaren är skyldig till gärningen, men att den inte skulle vara straffbar. I så fall har du helt fel.
Du pratar juridik nu. Jag pratar verkligheten. Tyvärr har åklagaren sett till att en juridisk
teknikalitet har gjort juridiken till verkligheten. Jag anser inte att läkaren är skyldig till
någon gärning annat än smärtstillande palliativ behandling under slutskedet av vården
på en prematur som inte hade någon chans. ca 10% kvar av hjärnsubstansen.
Om vi istället börjar diskutera vad som hände innan detta slutskede så är vi mera inne
på rätt spår. Hur gick det till innan ungen blev hjärndöd? Vems fel var det att barnet
föddes så mycket för tidigt? Var det ens någons fel?
Det som NU diskuteras är fjanterier om dom sista timmarna i livet för en liten varelse
som inte längre var ett barn. Pappan ville att läkaren skulle spruta in mer, av vad är
oklart, men antagligen morfin. Jag förstår honom. Att läkaren enligt egen utsago INTE
gjorde det kan jag också förstå med tanke på anmälningsrisken (Ja, det var inget okänt
faktum i detta fall).
Vad sedan en mediakåt åklagare tillsammans med en rättsläkare klurar ihop och genomför
med föräldrarnas och deras advokats goda minne är något HELT annat.