2010-11-03, 22:29
Medlem
Man kan ju också påpeka att om de hade varit ärliga och raka i sin hantering av dessa ljudband samt
transkript av de samma så hade de vi varje plats där utskriften avvek från ljudbandet tydligt
markerats att något var utelämnat.

dvs
[person A] bla, bla,bla

<1 MIN 10 SEK UTELÄMNAT PGA SEKRETESS>

[person B] bla, bla,bla
...
...

Dylik avsaknad av markerings, om jag förstått rätt, har legat till grund för Bustophers problem att uppfatta att detta var gjort.
Citera
2010-11-04, 08:20
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gron-brandbil
Man kan ju också påpeka att om de hade varit ärliga och raka i sin hantering av dessa ljudband samt
transkript av de samma så hade de vi varje plats där utskriften avvek från ljudbandet tydligt
markerats att något var utelämnat.

dvs
[person A] bla, bla,bla

<1 MIN 10 SEK UTELÄMNAT PGA SEKRETESS>

[person B] bla, bla,bla
...
...

Dylik avsaknad av markerings, om jag förstått rätt, har legat till grund för Bustophers problem att uppfatta att detta var gjort.

Nej, det är inte så det ser ut. Tjänsteanteckningarna är utskrivna i sammanfattande form och inte i dialogform. Det är alltså så att polisen, när man sammanfattade vad som sades, helt enkelt valde att utelämna vissa uppgifter. Man ville uppenbarligen inte dokumentera dem. När det nu uppenbarats att det finns mer information på ljudfilerna försöker man slippa redovisa den genom att hävda sekretess.

Kammarrätten konstaterade för övrigt i sitt beslut att det fanns information på ljudfilerna som inte fanns i sammanfattningarna och som man inte ansåg omfattades av sekretess och vissa andra uppgifter som gjorde det. Bara de uppgifter som man bedömde som sekretessbelagda kommer att raderas på de kopior som nu ska lämnas ut.
Citera
2010-11-04, 22:15
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Den som vill kan ta sig en närmare titt på en av huvudpersonerna i fallet i bifogad länk. Det är PR-A som berättar om sitt arbete med start drygt 23 minuter in i programmet. Får säga att hon gav ett mycket sympatiskt intryck på mig när jag såg det och då utan att jag först noterat att det var hon som blev intervjuad.
http://svtplay.se/t/143571/veckans_brott
Så vad tycker ni?

Vissst är RP-A en kvinna som ger ett gott intryck? Jag kan önska att sådana saker inte skulle ha någon betydelse men för att travestera lasse lasse liten så är rättens omdömen så långt ifrån matematiska bevis som man någonsin kan komma.
Citera
2010-11-05, 06:43
Medlem
Citat:
Så vad tycker ni?

Vissst är RP-A en kvinna som ger ett gott intryck? Jag kan önska att sådana saker inte skulle ha någon betydelse men för att travestera lasse lasse liten så är rättens omdömen så långt ifrån matematiska bevis som man någonsin kan komma.

Synd att inte Petra var mer nogrann i det här fallet.
Spännande med ljudfilerna och om hon framstår lika seriös där.
I FUP ger hon ju inte det bästa intrycket!
Citera
2010-11-05, 07:47
Medlem
Citat:
Så vad tycker ni?

Att domstolars omdöme och beslutsgrunder kan och delvis bör (fri bevisprövning) vara irrationella har jag förstått när jag följt tråden.

Då kan Petras skådespelartalanger i en eventuell förhandling vara till nytta för åklagaren i detta fall där hon så tydligt tagit ställning baserat på annat än vetenskaplig grund som Bustopher så noga förklarat är hennes jobb. Det är helt oseriöst att utfärda ett rättsintyg som hon gjort utan att kommentera det anmärkningsvärda i 100-tals gånger högre koncentrationer än vad som skulle kunna anses väntat vid förgiftning. Hon lyckades inte ens förklara för Brandt att det rörde sig om koncentrationer och inte givna doser.

Nu har rättsväsendet efter 1,5 år insett att man faktiskt måste pröva relevansen av mätvärdena. Därmed kommer inte Petra vara någon viktig spelare i det här fallet ens om det skulle bli domstolsförhandling.
Citera
2010-11-05, 08:04
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har rätt. Det framgår inte vad som har hänt med Hurtigs ansökan. Däremot är det naturligtvis åt helvete redan att ljudfilen inte ingick i den slask som försvaret fick tillgång till i samband med att FUP.et färdigställdes, och det väcker de vid det här laget vanliga frågorna om vad förundersökningsledningen egentligen tror att den sysslar med.

Det skall sägas att ljudfiler som antingen finns med som utskrifter i FUP (oavsett om det är i koncept eller dialogform) eller finns med i utskriven form i slasken aldrig finns med i slasken (det är således absolut inte unikt för detta fall).

Polisens oförmåga att korrekt återge vad som skett vid förhör och liknande är inte heller unikt för detta fall utan snarare regel.
Citera
2010-11-05, 15:40
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det skall sägas att ljudfiler som antingen finns med som utskrifter i FUP (oavsett om det är i koncept eller dialogform) eller finns med i utskriven form i slasken aldrig finns med i slasken (det är således absolut inte unikt för detta fall).

Polisens oförmåga att korrekt återge vad som skett vid förhör och liknande är inte heller unikt för detta fall utan snarare regel.

Just det där sista är ju lite skrämmande.. Om det nu stämmer (vilket jag inte har någon
anledning att betvivla).
Citera
2010-11-07, 20:47
Medlem
Inget nytt om det påstådda sekretessbrottet?

Polisen verkar inte se sig som en objektiv spelare i denna utredning.
Citera
2010-11-09, 18:26
Medlem
Fickludds avatar
Är det inte dags för åklagaren att lägga ner detta mål? Vad vet man imorgon som man inte vet idag?
Citera
2010-11-12, 22:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Är det inte dags för åklagaren att lägga ner detta mål? Vad vet man imorgon som man inte vet idag?
I morgon vet man vad en oberoende sakkunning har att säga om grunden till åtalet! Så i morgon finns det antingen en stark grund att bygga ett starkt åtal på eller en visshet att grunden inte duger att bygga ett åtal på.

Det är bra.
Citera
2010-11-15, 19:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
I morgon vet man vad en oberoende sakkunning har att säga om grunden till åtalet! Så i morgon finns det antingen en stark grund att bygga ett starkt åtal på eller en visshet att grunden inte duger att bygga ett åtal på.

Det är bra.

...fast "imorgon" var för några dagar sedan.....
Citera
2010-11-23, 14:00
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
...fast "imorgon" var för några dagar sedan.....
Eloge framför en intressant uppgift. Problemet är bara att eloge är avstängd ett tag, så du får nog vänta på svar längre än några dagar. https://www.flashback.org/sp27033675

Inte desto mindre är jag nyfiken på vad eloge menade, då det ang. fallet - tycks vara tvärtyst i media f.n. Har vi tur tar socialstyrelsens snigelrally slut före det att eloge är tillbaka.

Nån som hört nåt mer om fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in