Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det här är den principiellt mest viktiga aspekten av det här fallet i mitt tycke (vilket flera har påtalat i tråden). SKL/RMV och andra myndigheter som för rättssystemets räkning drar vetenskapliga slutsatser kan inte ses som oraklet i Delphi. Det måste finnas process och system för att få en prövning/'second opinion' på deras slutsatserna inom ramen för rättssystemet. Det är viktigt både för åklagaren och för den misstänkte.
Framförallt Hamilkar har ju tidigare lagt fram ett antal förslag på hur ett sådant system kan se ut.
Det är inte bara en fråga om hur de här bägge myndigheterna drar vetenskapliga slutsatser utan det måste också vara en fråga om hur de slutsatser de drar
kan och får användas i rättsprocessen. Med risk för att bli tjatig vill jag påminna om RMV:s riktlinjer som tillkom delvis som ett resultat av kritiken i Osmo Vallo utredningen. Här framhålls dels kravet på att den rättsmedicinska verksamheten ska ske på vetenskaplig grund dels att de slutsatser som rättsläkaren drar inte kan överprövas vare sig administrativt eller av domstol utan att de antingen måste accepteras eller förkastas. Det tror jag är en riktig princip och det är bl.a. därför som jag menar att åklagaren "våldfört sig" på rättsläkarens slutsats beträffande dödsorsaken i det aktuella fallet, när han för att förenkla det för sig, väcker åtal
enbart baserat på överdosering med tiopental. Det är en slutsats som rättsläkaren uppenbarligen
inte ansett sig kunnat dra eftersom hon uttalat att dödsorsaken var förgiftning med tiopental
och morfin.
Bortser man då från morfinhalten är det sannolikt att man kan konstruera en till synes acceptabel förklaring av den höga tiopentalhalten. Men, det är inget som säger att den skulle fungera om man även tvingades beakta morfinet. Frågan blir då om det verkligen är en
acceptabel förklaring.
Jag tycker inte att åtal ska få väckas på det här sättet. För mig som naturvetare gäller att gjorda iakttagelser och utredningsfynd ska antingen förklaras eller så ska det förklaras varför man kan bortse från dem. Rättsläkarens slutsatser ska antingen accepteras eller förkastas men inte "plockas i" efter gottfinnande.