Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag erkänner mig skyldig till spydigheten
Däremot har jag väldigt svårt att se att staten (samhället eller våra myndighetsutövare vilken benämning som föredras) tar sig rätten att utan konsekvens för sig själv med en grund som varken får genomlysas eller prövas med en svarande sida under mer än 17 månader offentligt kan misstänkliggöra en person för ett så grovt brott. (Claeson har inte missat något tillfälle att understryka att misstankarna kvarstår trots denna långa utredningstid.)
Det vore intressant att höra ditt svar på min fråga.
För det första förstår jag inte riktigt vad du menar med att grunden inte får genomlysas eller prövas - det är ju i princip vad som pågår och har pågått. Skulle misstankarna inte kvarstå skall åtalet återkallas.
För det andra handlar frågan om fullt legitima, motstående intressen. Läkare får inte avliva patienter (å ena sidan), samhället får inte utan grund väcka åtal mot fysiska eller juridiska personer (å andra sidan). Tittar man på straffskalan ser man ju omgående vilket av dessa brott som har den högre vikten. "Säkringen" i detta kan bara vara att man inte är skyldig innan man fällts i domstol, även om jag mycket väl förstår hur en hederlig person upplever att vara misstänkt och utredas.
Det är ju inte heller så att åtalet skulle vara uppenbart obefogat, åtminstone inte på sakens nuvarande ståndpunkt. Bevisläget är möjligen diskutabelt, men jag kan inte avgöra på något sätt om åklagarens bevisning kommer att räcka för en fällande dom eller inte. Det tror jag inte du kan, heller.
Till saken hör också SoS direkta motvilja mot att ta ställning, vare sig för eller emot. Vad det pekar på kan jag inte avgöra, men det hjälper inte läkaren, kan man misstänka.