Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Självklart skall vi göra det. Golgata har just förklarat varför.
Jag delar som sagt inte hans uppfattning.
Citat:
Med din formulering "känner för det" antyder du att medicineringen ges med dåligt omdöme.
Ja, just det. Eller kanske rättare sagt, det kan ske att beslut tas med dåligt omdöme, därför bör det finnas en möjlighet till överprövning. Sen är det alltid fel att aktivt avsluta ett liv, vi tillåter inte dödshjälp i Sverige.
Citat:
Själv tror jag det som avgör när läkarna "känner för" olika behandlingar avgörs av medicinskt praxis inte viket humör läkaren råkar vara på för stunden. Så visst skall man ge dödliga doser morfin när man känner för det. På rätt indikation. Som Golgata beskrev.
Jag delar inte den moralisk/etiska uppfattningen och det är definitivt mot lagen.
Citat:
Jag trodde inte du var så insatt i palliativ vård? Kan du utveckla? och varför skriver du "spridd cancer" hos 89-åringen men inte "spridd cancer" hos barnet i ditt exempel?
Vad vill du att jag ska utveckla om palliativ vård?
Mitt uttalande syftade till att förklara skillanden i potential och var man befinner sig i livet. Att det blir 0-IVA och 0-HLR på en 89-åring med spridd cancer kan man förstå och på något sätt acceptera. Att det blir det på en tremånaders bebis är svårare att acceptera, även fast man kan förstå logiken bakom beslutet. Sen kan vi för argumentationens skull konstruera hälsotillstånd hos bebisen som gör frågan än svårare, ska man avbryta om det som i det här fallet finns hjärnskador (som ironiskt nog förmodligen härstammar från en annan vårdskada) och obefintlig chans till ett normalt liv? Vem ska fatta det beslutet om läkare och föräldrar är oense?
Och, det är därför jag menar att vi måste ha en diskussion om vem som ska ha rätt att fatta dessa beslut. Jag accepterar inte att vi ska ge läkarkåren ett carte blanche här, det måste finnas möjlighet till ifrågasättande och överprövning.