2009-03-07, 00:36
Medlem
inter-preters avatar
begraven hund..

Mycket tack vare vissa Hamilkar mm, kan jag nu bara konstatera att vi vet för lite, på tok för lite, i denna fråga måste, bara måste, avgörande fakta förekomma, som vi ännu ej delgivits..

(nåja, måste, med reservation...)
Citera
2009-03-07, 00:49
Medlem
Tantaloras avatar
http://dn.se/sthlm/lakaren-foljde-normala-rutiner-1.815472
Citat:
Stefan Engqvist ger en helt annan bild än åklagaren av vad som hände när den allvarligt hjärnskadade flickan avled den 20 september i fjol.

– Flickan var bortom allt hopp. Då fattade man under ordnade former beslut om att avbryta den livsuppehållande behandlingen. Det beslutet fattades av flera personer tillsammans, berättar Stefan Engqvist.

I det här fallet handlade det om att avsluta respiratorbehandlingen för flickan. För att lindra hennes besvär sprutade man in lugnande, smärtlindrande och ångestdämpande medel, morfin och tiopental.

– Jag vet inte exakt vilka doser man hade i detta fall, men enligt vad jag har hört skedde det enligt den praxis som är medicinskt och etiskt utprövad på alla intensivvårdsavdelningar i hela västvärlden, säger Stefan Engqvist.

Åtalet kommer att läggas ner. Min spekulation
Citera
2009-03-07, 00:51
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca

Sådärja, låt mig bli först: Viveka Lindén, bosatt på Öfvre Östermalm i Stockholm.
Du var långt ifrån först med namnet. Adelsfröken länkade till det redan på Torsdagen. Vi som har läst tråden ordentligt vet det redan:
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsfröken
Om namnet här stämmer så har jag träffat henne: http://kaptennemo.wordpress.com/2009/03/05/aven-lakare-ar-lika-infor-lagen/

Otrolig pöbelmentalitet hos en del användare. Själv tror jag att vi ser början på en av Sveriges största rättsskandaler.
Citera
2009-03-07, 00:55
Medlem
inter-preters avatar
mm..

Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora

Åtalet kommer att läggas ner. Min spekulation

mm... men, enl nyhetskanalen så har detta fallet inte något med den avbrutna respiratorvården att göra..
Citera
2009-03-07, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Fast jag tror att OM nu denna överläkare, som jobbar i över 20 år, vill ta livet av ett barn av barmhärtiga skäl, så kan hon göra det utan att pumpa den full med ofantliga mängder morfin och det andra ämnet...Hon har nog en ganska bra koll precis vart gränsen ligger, och skulle nog inte ta i med 10 gånger så stor dos bara för att vara säker...det känns som om det, som du säger, ligger någonting mer bakom
Vill inte säga för mycket men hon VAR väldigt sjuk, blev bättre ,sen väldigt sjuk och dog.
Fick hon en stor mängd utöver normaldos är det förmodligen inte nerskrivet i journaler.De måste utreda HELA situationen från dag 1 på förlossningen till flickans dödsdag.
Det känns inte som en ÖVL men vist fan är det en "hund" begraven.
Kommer inte detta utredas grundligt blir det ett förtroendebrott beträffande vårdpersonal.
Man önskar att familjen själva skulle orka berätta öppet men det pågår polisutredning ,den tiden kommer nog.
Citera
2009-03-07, 01:03
Bannlyst
Åklagaren har kanske samma karriär som van der Kwast, en massa förlorade sensationsmål?
Senast redigerad av Sexarbetare 2009-03-07 kl. 01:14. Anledning: Hittat namnet i sök.
Citera
2009-03-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexarbetare
625 svar tar tid att läsa, är namnet och bakgrund känd?
Kolla typ tre eller fyra inlägg ovan ditt så ser du namnet på läkaren.
Citera
2009-03-07, 01:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Åklagare Brandt är helkörd nu.
Inte helkörd än. Men Stefan Engqvists uppgifter är synnerligen besvärande för åtalet.

Citat:

Hoppsan!

Under förutsättning att Engqvist inte har gått för långt i kollegial lojalitet, utan verkligen har på fötterna fullt ut för det han säger, så är det en dramatisk vändning. Jag begriper bara inte varför inte Lindén hade kunnat klämma ur sig det själv vid häktningsförhandlingen.

Citat:
Nu är det bevisat på att Elisabeth Brandt har ljugit om utredningen.
Du menar om vem som var anmälare?

Det mest intressanta är ju dock att Brandt inte vill kommentera om hon har hört Engkvists version tidigare. Om hon inte hade hört den före häktningsförhandlingen, så är det bara jävligt oskicklig yrkesutövning - fortfarande under förutsättning att Engkvists version är alltigenom korrekt. Men om hon har hört den före häktningsförhandligen, då är det tjänstefel.
Citera
2009-03-07, 01:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
Jag tror att en viss kvinnlig läkare (Astrid Lindgrens Angel of Death) skall vara väldigt tacksam över att vi har slutat bränna häxor.
Eh... du läste möjligen inte DN-artikeln som SingleStar länkade till?
Citera
2009-03-07, 01:16
Medlem
Traxdata läser inte så mycket, han bara trollar.
Citera
2009-03-07, 01:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Otrolig pöbelmentalitet hos en del användare. Själv tror jag att vi ser början på en av Sveriges största rättsskandaler.

Jag tror inte det blir den sista heller med tanke på att de finns så lite sakkunskap utanför de rättsvårdande myndigheterna. Nu har Socialstyrelsen gått ut och sagt att Brandt inte har inhämtat några sakkunniga utlåtanden från de själva.

Nu tror jag precis som tantalora säger att fallet läggs ner och jag hoppas det sker per omgående. Och att Brandt sparkas från sin tjänst.
Citera
2009-03-07, 01:18
Medlem
Tantaloras avatar
”Åklagaren har allvarligt skadat vår barnsjukvård”

Citat:
Barnläkaren Hugo Lagercrantz: Konsekvenserna av häktningen blir att alla hopplösa fall måste behandlas och att intensivvårdsavdelningarna blir fullständigt blockerade.
Citat:
Om inte klarare riktlinjer införs när det gäller möjligheter att avbryta meningslös behandling, så finns det risk för att läkare hoppar av från intensivvårdsarbete. I samband med den aktuella händelsen hör jag yngre uppskrämda kolleger tala om den möjligheten. Kammaråklagaren Elisabeth Brandt har gjort stor skada med sin häktningsorder och dramatiska polisingripande och bör ställas till svars.

HUGO LAGERCRANTZ

Här är hela artikeln:
http://dn.se/opinion/debatt/aklagaren-har-allvarligt-skadat-var-barnsjukvard-1.815393

De skickliga läkarna flyttar väl till England för ingen vill ta tjänst i Sverige.
Men jag är hoppfull, tror att åtalet läggs ner.
Annars får Sverige börja bygga intensivvårdhem för alla vårdpaket. Det lär inte bli billigt. Sedan hjälp till utbrända föräldrar. För med maskiner, till andning och mediciner och sondmatning, överlever barnen sina föräldrar.
Men krassliga gamlingarna räknas numer som färdigbehandlade och skickas hem. Inte servicehus för dem inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in