2009-03-07, 00:07
  #613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caas
om det skulle visa sig att någon annan i personalen gett den dödliga dosen till flickan av oaktsamhet - får läkaren ändå bära hundhuvudet som medicinskt ansvarig?

Jag har väldigt svårt att få in att en överläkare med så lång erfarenhet och med vad jag förstår tidigare klanderfria arbetsår skulle kunna ha begått ett s k barmhärtighetsmord.

Det här "nyckelvittnet" (läs: åklagarens benämning från aktuellt ikväll), tydligen en undersköterska, har ännu inte blivit hörd men det ska ske så snart som möjligt.
Nu är jag ute på väldigt tunn is, men min första tanke var att då det är svårt även för sjukvårdspersonal att se barn som lider, så är det mer troligt att en personal med kortare arbetslivserfarenhet och med inte lika lång medicinsk utbildning och därmed kanske något mindre etisk erfarenhet som en överläkare(jag säger att jag är på tunn is, no offence) skulle kunna göra lidandet kort för barnet.

Jag kan inte hjälpa att tankarna skenar iväg och får det till att det skulle kunna vara den här undersköterskan som åsamkat barnet överdoseringen i smyg, för att förkorta barnets lidande, men av någon anledning väljer att vittna till överläkarens nackdel för att få bort misstankarna från sig själv.

Jag gillar inte vad jag tänker, å andra sidan ogillar jag händelsen i sig oerhört starkt


Jag förutsätter att om överläkaren döms, så ska dom mer eller mindre ha bildbevis eller ett erkännande från överläkaren om att denna personligen stod med sprutan i handen och feldoserade. Annars kan det ha vart vem som helst på avdelningen som gjorde det/gjorde fel.
OM det nu är någon som har felat.

Jag håller fortfarande mina pengar på en attentionseeking mamma och en karriärstörstande åklagare
Citera
2009-03-07, 00:10
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Vilka poliser, åklagare, domare och nämndemän har någonsins dömts till ansvar för felaktigt frihetsberövande? Se på JKs rapport om felaktigt dömda. Vilka av ovanstående grupper dömdes för att ha frihetsberövat Joy Rahman? Det är bara att inse att folk inom rättsväsendet står utan personligt ansvar. Vi behäver en lagstiftning som är hård och brutal, främst mot åklagare som har för mycket makt att förstöra människors liv. Iställer för att justieminister Beata Ask kastar ut fler miljoner till inkompetenta åklagare för fler felaktiga friehtsberövande borde hon se till att åklagare blir personligt betalningsansvariga för skadestånd till felaktigt frihetsberövande. Det är den kostnad som i dagsläget accelerar snabbast inom svenskt rättsväsande. Den som döms för brott måste ju själv betala böter och skadestånd, så varför inte driva det lika hårt uppåt också?


Är helt inne på din tanke. Bara för att ingen mister sitt liv när polis (oftast) och åklagare är i farten, så är dom minst lika bra på att ödelägga liv som en läkare som mördar småbarn
Citera
2009-03-07, 00:11
  #615
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack för länken.

I den kan man läsa:

Ang. min fetmarkering:
Varför har det inte hänt något på så lång tid?

Handläggningstiden är rätt lång hos HSAN. Vissa ärenden är lätta och går sedan fort, medan man i andra behöver kommunicera och hämta in utlåtanden mm. Så det är nog inget konstigt med det.


Vi hamnar off topic, Hamilkar.
Citera
2009-03-07, 00:14
  #616
Medlem
Flickan.

Jag har fått veta lite mer om flickan sett bilder på henne.
Ska jag underdriva var hon riktigt sjuk utan lämna ut information ,problematisk graviditet/förlossning osv.
Det är svårt att veta exakt hur flickan skulle må ifall hon fått chans
nio av tio födda i vecka 25 överlever.
Men sjukvården ÄR skyldiga finns fog för varenda anmälan.
Känner sorg med båda (helsvenska)föräldrarna men även uns glädje.
Hoppas att en ängel vakar över dem när deras liv går vidare.

Förstår åklagarens tankar gällande barmhärtighetsmord,hon var så sjuk.
Men läkaren var färdig specialiserad slutet på 80 talet (88) hon måste ha träffat många sjuka barn genom åren.
Varför skulle hon döda just detta barn?
Känns som det finns annat i bakgrunden.
Citera
2009-03-07, 00:18
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Jag har fått veta lite mer om flickan sett bilder på henne.
Ska jag underdriva var hon riktigt sjuk utan lämna ut information ,problematisk graviditet/förlossning osv.
Det är svårt att veta exakt hur flickan skulle må ifall hon fått chans
nio av tio födda i vecka 25 överlever.
Men sjukvården ÄR skyldiga finns fog för varenda anmälan.
Känner sorg med båda (helsvenska)föräldrarna men även uns glädje.
Hoppas att en ängel vakar över dem när deras liv går vidare.

Förstår åklagarens tankar gällande barmhärtighetsmord,hon var så sjuk.
Men läkaren var färdig specialiserad slutet på 80 talet (88) hon måste ha träffat många sjuka barn genom åren.
Varför skulle hon döda just detta barn?
Känns som det finns annat i bakgrunden.


Fast jag tror att OM nu denna överläkare, som jobbar i över 20 år, vill ta livet av ett barn av barmhärtiga skäl, så kan hon göra det utan att pumpa den full med ofantliga mängder morfin och det andra ämnet...Hon har nog en ganska bra koll precis vart gränsen ligger, och skulle nog inte ta i med 10 gånger så stor dos bara för att vara säker...det känns som om det, som du säger, ligger någonting mer bakom
Citera
2009-03-07, 00:21
  #618
Medlem
inter-preters avatar
mm

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Vilka poliser, åklagare, domare och nämndemän har någonsins dömts till ansvar för felaktigt frihetsberövande? Se på JKs rapport om felaktigt dömda. Vilka av ovanstående grupper dömdes för att ha frihetsberövat Joy Rahman? Det är bara att inse att folk inom rättsväsendet står utan personligt ansvar. Vi behäver en lagstiftning som är hård och brutal, främst mot åklagare som har för mycket makt att förstöra människors liv. Iställer för att justieminister Beata Ask kastar ut fler miljoner till inkompetenta åklagare för fler felaktiga friehtsberövande borde hon se till att åklagare blir personligt betalningsansvariga för skadestånd till felaktigt frihetsberövande. Det är den kostnad som i dagsläget accelerar snabbast inom svenskt rättsväsande. Den som döms för brott måste ju själv betala böter och skadestånd, så varför inte driva det lika hårt uppåt också?

...men du, singelstjärna, AB-bloggare och så, ditt resonemang föranleder ju en omedelbar emigration till USA, vad håller dig kvar här i sverige? Allt du förespråkar finns ju redan? I USA?
Citera
2009-03-07, 00:24
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
...men du, singelstjärna, AB-bloggare och så, ditt resonemang föranleder ju en omedelbar emigration till USA, vad håller dig kvar här i sverige? Allt du förespråkar finns ju redan? I USA?


Tror mer han syftade på det resonemang som förde förut, att dom inte ska vara fria från ansvar bara för att dem är läkare. Borde även appliceras på andra yrkergrupper också i så fall
Citera
2009-03-07, 00:25
  #620
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Fast jag tror att OM nu denna överläkare, som jobbar i över 20 år, vill ta livet av ett barn av barmhärtiga skäl, så kan hon göra det utan att pumpa den full med ofantliga mängder morfin och det andra ämnet...Hon har nog en ganska bra koll precis vart gränsen ligger, och skulle nog inte ta i med 10 gånger så stor dos bara för att vara säker...det känns som om det, som du säger, ligger någonting mer bakom

Ja exakt, narkosläkare som hon är..!

.. här finns en begraven hund... som sagt..
Citera
2009-03-07, 00:25
  #621
Medlem
SingleStars avatar
Åklagare Brandt är helkörd nu.

http://dn.se/sthlm/lakaren-foljde-normala-rutiner-1.815472

Citat:
Kammaråklagare Elisabeth Brandt var nöjd efter fredagens häktningsförhandling. Men senare tvingades hon i ett pressmeddelande rätta uppgifter som hon hade lämnat. Hon påstod felaktigt att anmälan i fallet kom från en rättsläkare. När DN frågar varifrån anmälan kom och om anmälaren är medicinskt kunnig hänvisar Elisabeth Brandt till de utredande poliserna. Dessa har dock inte gått att nå under fredagseftermiddagen.

När DN berättar om chefsläkare Stefan Engqvists version av händelseförloppet blir Elisabeth Brandt tyst.

– Jag har ingen kommentar, säger hon efter en lång paus.

Hon vill inte heller kommentera om Stefan Engqvists version är ny för henne.

Nu är det bevisat på att Elisabeth Brandt har ljugit om utredningen. Att hon är inkompent visar på att hon inte ens har tagit reda på grundläggande fakta om den vård sjukvården kan ge. Ett typiskt tecken på att rättsväsendet har utvecklat Roland Freisler-metodik bara för att söka uppmärksamhet.

Som till råga på eländet så gömmer sig de utredande poliserna i fallet.

Häxbränningarna slutade alldeles för tidigt i Sverige. Går dessa att återuppta?
Citera
2009-03-07, 00:30
  #622
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idem
Hoppas utredningen går snabbt, kan ju inte vara så hemskt mycket att göra för åklagarsidan mer än att förhöra den där undersköterskan. Hur tror ni försvaret skulle kunna se ut om åklagaren vilar på dels ett intyg om de extrema doserna i barnet, och dels ett vittnesmål från sköterskan om att läkaren injicerat ämnena? Känns som en något olustig situation.
Jag skulle ju alltså som försvarare ifrågasätta om narkosmedlet och morfinet verkligen har varit dödsorsak. Jag förstår inte hur medel som tar livet av folk genom att hämma andningen kan döda en patient som befinner sig i respirator som ju är en maskin som uttryckligen är till för att sköta andningen för patienter som inte klarar den själva. Detta taget tillsammans med att det finns en alternativ dödsorsak gör att det inte räcker för åklagaren att bevisa att läkaren med uppsåt tillfört en överdos. Hon måste också bevisa att den faktiskt har dödat flickan.
Citera
2009-03-07, 00:30
  #623
Medlem
Tuesdays avatar
Här är Högsta Domstolens dom i Kalmarmålet, som har diskuterats tidigare i tråden.

http://svt.se/content/1/c6/57/62/46/2006-04-dom.pdf
Citera
2009-03-07, 00:32
  #624
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Åklagare Brandt är helkörd nu.



Häxbränningarna slutade alldeles för tidigt i Sverige. Går dessa att återuppta?
Jag tror att en viss kvinnlig läkare (Astrid Lindgrens Angel of Death) skall vara väldigt tacksam över att vi har slutat bränna häxor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in