2009-03-04, 14:51
Medlem
Att bli häktad betyder inte alltid att någon gjort sig skyldig.
En åklagare vill inte att förundersökningen ska förstöras.
Innan de hämtar bevisning vill åklagaren plocka bort
den utpekade så ingen bevisning förstörs.
Nu har de förmodligen hämtat journaler
,ska till ett rättsmedicinskt utlåtande, journaler ska tolkas och förhör med läkaren mfl.

Modern har tidigare anmält felbehandlingar som inträffade under graviditeten. Försummelsen skulle resulterat i att barnet föddes för tidigt –> läkare blev anmäld av modern.
Därefter anmäldes sjuksköterska för att ha överdoserat natrium i flickans dropp.
Nu detta …
Citera
2009-03-04, 15:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22

Modern har tidigare anmält felbehandlingar som inträffade under graviditeten. Försummelsen skulle resulterat i att barnet föddes för tidigt –> läkare blev anmäld av modern.
Därefter anmäldes sjuksköterska för att ha överdoserat natrium i flickans dropp.
Nu detta …

Anmälan efter anmälan alltså. Detta ökar sannolikheten för att åklagaren är ute och cyklar.
Citera
2009-03-04, 15:14
Medlem
Skulle bli mycket förvånad om det rör sig om mord, om ens barmhärtighetsmord.
Det är inte helt ovanligt att anhöriga försöker att skylla på vårdpersonalen när inte utgången blir den önskvärda. Visst händer det att misstag begås, men det är sällsynt och jag skulle vilja påstå att uppsåtliga felbehandlingar är ännu mer sällsynta, för att inte säga icke existerande.
Det skulle vara ytterst tragiskt för berörd läkare om polisen fallit till föga för besvikna anhöriga. Om det är så att det handlar om en felbehandling är bara det ytterst påfrestande för aktuell läkare, att sen bli anklagad för mord är sannolikt olidligt jobbigt.
Observera att jag inte vill förringa barnets föräldrars sorg, men det finns inget som kan göras för att de ska få sitt barn tillbaka
Citera
2009-03-04, 15:35
Medlem
Pratbubblans avatar
Det är nog inget ovanligt att sjukhuspersonal polisanmäls av anhöriga. Men hur ofta anhålls någon? Jag kan inte minnas något sådant fall där anhörigas polisanmälan lett till misstankar om mord eller anhållan. Nu har man ju obducerat flickan på rättsmedicinska och uppenbarligen har man inte efter det kunnat fastslå att läkaren är oskyldig.
Citera
2009-03-04, 15:39
Medlem
Kenny Kuks avatar
Vad har föräldrarna för härkomst egentligen? Kan det vara något kulturellt som ligger bakom denna drastiska anmälan?
Citera
2009-03-04, 15:47
Medlem
SingleStars avatar
om anhållande

Rättegångsbalken:

Citat:
24 Kap. Om häktning och anhållande

12 § Häktningsframställning skall göras utan dröjsmål och senast klockan tolv tredje dagen efter anhållningsbeslutet.
Har anhållningsbeslutet meddelats i den misstänktes frånvaro, skall vid tillämpning av första stycket som dag för beslutet anses dagen då beslutet verkställdes.
Görs inte häktningsframställning inom föreskriven tid, skall åklagaren omedelbart häva anhållningsbeslutet. Lag (1995:1310).

13 § Har en häktningsframställning gjorts, skall rätten utan dröjsmål hålla förhandling i häktningsfrågan.
Häktningsförhandlingen får aldrig hållas senare än fyra dygn efter det att den misstänkte greps eller anhållningsbeslutet verkställdes. Lag (1995:1310).
Citera
2009-03-04, 16:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Det är nog inget ovanligt att sjukhuspersonal polisanmäls av anhöriga. Men hur ofta anhålls någon? Jag kan inte minnas något sådant fall där anhörigas polisanmälan lett till misstankar om mord eller anhållan. Nu har man ju obducerat flickan på rättsmedicinska och uppenbarligen har man inte efter det kunnat fastslå att läkaren är oskyldig.
Det är likafullt besynnerligt att anhålla läkaren på basen av en rättsmedicinsk obduktion helt oavsett allt annat. I samband med medicinsk slutenvård är det ett flertal människor som på det ena eller andra sättet ansvarar för patientens välbefinnande, och det är t ex normalt aldrig läkaren själv som står för själva medicintillförseln. Det går således inte att utkräva juridiskt ansvar på basen av en obduktionsrapport av en patient som dött inom sjukvården. För att jag skulle anse att ett anhållande skulle vara motiverat i en sån här situation, skulle jag vilja ha dels en rättsmedicinsk obduktion som tyder på "foul play", och dels vittnesmål inifrån avdelningen som pekar ut en specifik person.

Jag håller med de andra som har yttrat i ärendet att det är bekymmersamt att familjen uppenbarligen är högt anmälningsbenägen rent generellt, och det av ytterligare skäl än de som redan diskuterats. Jag är inte helt främmande för att mer eller mindre aktiv dödshjälp skulle kunna förekomma på svenska sjukhus i vissa synnerligen speciella situationer, trots att det är lagstridigt. Läkare är drillade i att värdera de hippokratiska ederna minst lika högt som lagstiftningen. Att det däremot skulle ske utan tyst eller uttalat samförstånd med de anhöriga bedömer jag som i princip uteslutet. Och i det här fallet var familjen uppenbarligen en sådan som inget samförstånd kan finnas med överhuvudtaget.

Vi får se vad som händer. Om det finns något konkret att gå på, lär det visa sig inom ett par dygn. Om det är en övernitisk åklagare som har skjutit från höften i avsaknad av goda kunskaper om sjukhusvård och sjukhusmiljö, så är det alldeles förfärligt. Det duger liksom inte att bara säga "Ja, förlåt, misstankarna kunde inte styrkas, sånt händer ibland" i ett sånt läge.
Citera
2009-03-04, 16:37
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är likafullt besynnerligt att anhålla läkaren på basen av en rättsmedicinsk obduktion helt oavsett allt annat. I samband med medicinsk slutenvård är det ett flertal människor som på det ena eller andra sättet ansvarar för patientens välbefinnande, och det är t ex normalt aldrig läkaren själv som står för själva medicintillförseln. Det går således inte att utkräva juridiskt ansvar på basen av en obduktionsrapport av en patient som dött inom sjukvården. För att jag skulle anse att ett anhållande skulle vara motiverat i en sån här situation, skulle jag vilja ha dels en rättsmedicinsk obduktion som tyder på "foul play", och dels vittnesmål inifrån avdelningen som pekar ut en specifik person.

Jag håller med de andra som har yttrat i ärendet att det är bekymmersamt att familjen uppenbarligen är högt anmälningsbenägen rent generellt, och det av ytterligare skäl än de som redan diskuterats. Jag är inte helt främmande för att mer eller mindre aktiv dödshjälp skulle kunna förekomma på svenska sjukhus i vissa synnerligen speciella situationer, trots att det är lagstridigt. Läkare är drillade i att värdera de hippokratiska ederna minst lika högt som lagstiftningen. Att det däremot skulle ske utan tyst eller uttalat samförstånd med de anhöriga bedömer jag som i princip uteslutet. Och i det här fallet var familjen uppenbarligen en sådan som inget samförstånd kan finnas med överhuvudtaget.

Vi får se vad som händer. Om det finns något konkret att gå på, lär det visa sig inom ett par dygn. Om det är en övernitisk åklagare som har skjutit från höften i avsaknad av goda kunskaper om sjukhusvård och sjukhusmiljö, så är det alldeles förfärligt. Det duger liksom inte att bara säga "Ja, förlåt, misstankarna kunde inte styrkas, sånt händer ibland" i ett sånt läge.

Åklagaren kan ju så klart ha fått bevis/vittnesmål från någon på läkarens avdelning. Men om det inte är så och det krävs ytterligare bevis än obduktionen som du säger så har åklagaren så klart gjort fel. Och gett läkaren ett rykte som är svårt att reparera. Samt ett trauma av att sitta anhållen oskyldig, Den som väntar får se vad som händer.
Citera
2009-03-04, 16:37
Medlem
Snöblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Vad har föräldrarna för härkomst egentligen? Kan det vara något kulturellt som ligger bakom denna drastiska anmälan?

Varför måste ni få allt till att handla om "blatteproblemet"? Lägg ner.
Citera
2009-03-04, 16:41
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöblind

Det var du som sa blatte! Fakta är att det kommer människor till Sverige med väldigt annorlunda kultur och dessa människor kan även ha en benägenhet att misstänka allt som myndigheter och sjukvård gör.

Så nog kan det vara intressant vad föräldrarna har för härkomst för att förstå hela den här situationen bättre!

Att hela tiden försöka dölja denna diskussion är knappast till fördel för någon.
Citera
2009-03-04, 16:41
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöblind

Jag har mycket kontakt med föräldrar i mitt jobb. Påstridiga, tjurskalliga föräldrar av svensk etnisk härkomst som aldrig ger upp fast de har fel finns det gott om. WT eller hög socialgrupp sak samma. Jag ser inte detta som ett exklusivt blatteproblem. Däremot kan traumat att ens barn blir sjukt, felbehandlat (?) redan från start i livet framkalla ett behov att hitta en syndabock.
Citera
2009-03-04, 16:53
Medlem
Snöblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det var du som sa blatte! Fakta är att det kommer människor till Sverige med väldigt annorlunda kultur och dessa människor kan även ha en benägenhet att misstänka allt som myndigheter och sjukvård gör.

Så nog kan det vara intressant vad föräldrarna har för härkomst för att förstå hela den här situationen bättre!

Att hela tiden försöka dölja denna diskussion är knappast till fördel för någon.

Observera att jag gjorde det inom " ".
Och ja du har mer eller mindre rätt - men att hänga på flashback har gjort en väldigt misstänksam mot liknande kommentarer. I stort sett alla trådar under Veckans brott har någon som fäller kommentarer som "vad är oddsen att det var en ren svensk som gjorde det?" och liknande. Tolkade det som att du var en av dem.. ledsen om jag överreagerade!

F.ö så förstår inte heller jag hur hon kan sitta i två dygn utan att få veta vad hon är anklagad för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in