Följande är lite funderingar som jag hade i början på veckan och som jag inte har tid att kontrollera samt utveckla. mao så finns massa fel och ofullständiga resonemang i texten nedan.
Men den kanske kan stimulera diskussionen så därför tänkte jag att det är bättre att posta än att radera.
+++++++++++
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
.....det är klarlagt att det funnits avsevärda mängder pentotal i kroppen, att det finns olika åsikter om vad mätvärdet motsvarar för dos och att det finns möjligheter att det pekar på en avsevärt mindre, (men fortfarande dödande) dos än den maximala dos som mätvärdet också kan peka på. ....
Ett exempel på ett hypotetiskt fall? som kan vara intressant att höra den juridiska samt medicinska kompetensen här uttala sig om.
tiopental, om givet när någon ligger i respirator, behöver inte vara dödligt i doser som utan respirator skulle vara dödligt, dvs förgiftning, korrekt?. Om vi nu ger en dödlig dos medans respiratorn är inkopplad och sedan tar ett korrekt medicinskt beslut på att koppla bort respiratorn kan vi då hamna i en situation? att vävnader(fett) innehåller höga koncentrationer av tiopental medans blodet innehåller en förhållandevis låga koncentration? Personen krampar, doktor ger en liten dos, som hamnar i blodet, går till hjärnan, löser krampen. Personen dör sedan direkt eller efter en liten tid.....och obduceras efter 19 dagar, koncentrationen i blodet är nu dödlig, eventuellt. RMV tittar på detta och säger MORD!
Ni kan prova ovanstående resonemang också med situationen att ingen ger någon tiopental efter respirator kopplas bort. Igen så kommer ju RMV att finna en "mördar dos" i den avlidne, men i detta fall med en svårare situation att hitta en gärningsman.
I all situationer så är sanningen? att inget brott har förekommit, men från RMV så kommer man? iom att detta är vetenskapligt outforskat alternativt svagt utforskat? att tro att de har att göra med höga/dödliga koncentrationer.
Självmord samt avrättningar har ju inget med detta att göra....det bygger dock på omfördelning av tiopental efter döden vilket inte tycks helt utforskat....men inte omöjligt efter vad vi har sett...?
Invändningen kanske är att:
"men det finns ingen dokumentation om tiopental givet överhuvudtaget..." (något om inte straffbart)