Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Åklagaren kan ju så klart ha fått bevis/vittnesmål från någon på läkarens avdelning. Men om det inte är så och det krävs ytterligare bevis än obduktionen som du säger så har åklagaren så klart gjort fel. Och gett läkaren ett rykte som är svårt att reparera. Samt ett trauma av att sitta anhållen oskyldig, Den som väntar får se vad som händer.
Det här fallet är onekligen konstigt. I ena fallet har föräldern anmält en läkare för att inte undersöka henne då hon hade förvärkar http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1486807/mamman-har-gjort-tva-anmalningar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4552040.ab
I sin anmälan riktar mamman skarp kritik mot läkaren för att hon inte undersökte henne vid ett besök i slutet av maj förra året, något som mamman hävdar kunde ha stoppat hennes för tidiga förlossningsvärkar.
Föddes för tidigt
Mamman gick med värkar i knappt en vecka innan hon åkte in akut i juni. Läkarna försökte stoppa värkarna men det gick inte och flickan föddes i vecka 25. I sin anmälan skriver mamman att på grund av att ”ingen undersökning gjordes fick vi föda vår dotter tre månader för tidigt och det har orsakat stora komplikationer för henne”.
Föddes för tidigt
Mamman gick med värkar i knappt en vecka innan hon åkte in akut i juni. Läkarna försökte stoppa värkarna men det gick inte och flickan föddes i vecka 25. I sin anmälan skriver mamman att på grund av att ”ingen undersökning gjordes fick vi föda vår dotter tre månader för tidigt och det har orsakat stora komplikationer för henne”.
Citat:
Enligt obekräftade uppgifter misstänks den kvinnliga läkaren för ett så kallat barmhärtighetsmord där motivet är att förkorta lidande. Flickan ska vid ett tidigare sjukhusbesök ha fått allvarliga hjärnskador på grund av en misstänkt felbehandling.
Alltså har kvinnan fått värkar i vecka 24!
Barnet föds i vecka 25.
Avlider i september ca 4 månader gammal, om jag förstår det rätt vecka 40 borde vara mitten/slutet på September
Det är alltså ett hjärnskadat prematurbarn. Åklagaren ska ha mycket på fötterna för att kunna påvisa att barnet inte dött av komplikationer på grund av födseln i vecka 25.
30 cm 600gram
Jag lider med föräldrarna i sin sorg.
Jag hoppas prematuravdelningar och barnsjukhus runt om i Sverige inte blir rädda för att försöka ge all vård till sjuka barn. För detta kan ju i förlängningen betyda att man inte opererar prematurbarn utan låter naturen ha sin gång och försöker underlätta och smärtfria barnet istället.
Senast redigerad av Tantalora 2009-03-04 kl. 17:22.
Senast redigerad av Tantalora 2009-03-04 kl. 17:22.
Missförstå mig rätt (prematurbarn kan väl mördas de också) men precis som Tantalora skriver är man väldigt skör då man är född runt femte gravidtetsmånaden, ofta får man alla möjliga komplikationer helt naturligt. Tyvärr verkar föräldrarna inte kunna få stöd i sin sorgeprocess utan anmäler istället en stackars läkare.