2009-03-04, 22:58
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Men sedan så har vi ju också den extra lilla biten med hur polisen verkställde häkningen på hennes arbetsplats och inför hennes arbetskamrater. Allt verkar ju som taget ur någon dålig kioskdeckare. Man vet inte vad man skall tro. Det är nästan så man hoppas att allt är iscénsatt av Konstfack som ännu ett fjantigt stunt.
Är ganska vanligt att man gör så när man griper "vanliga människor" - alltså sådana som inte har en kriminell umgängeskrets. Detta skapar nämligen panik bland de som är nära den misstänkte. Tänk dig när hennes arbetskamrater förhörs av polisen. Säger de något positivt om den misstänkte eller till den misstänktes fördel så kommer polisen kasta fram frågor som får den hörde (i det här fallet arbetskamraten) att känna sig anklagad och därmed livrädd eftersom de såg hur den misstänkte behandlades och hur lätt polisen tar med sig folk. Finns få vanliga människor i en sådan situation som inte säger precis allt för att slippa ur den förhörssituationen och för att göra det så säger de negativa saker om den misstänkte vilket åklagare och polis tar emot med öppna armar. Ett exempel på detta är ju mordet på Caroline Stenvall där TA pressades att erkänna då polisen fick honom att tro att hans son skulle bli anhållen för mordet.

Åklagaren har nog litegranna på fötterna får man anta, även åklagare passar sig lite innan man anhåller en av samhällets stöttepelare (tex läkare, jurister, högt näringslivsfolk, höga politiker).
Citera
2009-03-04, 22:59
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
För mig lyser det karriärlystnad om kvinnan i fråga.

Ja, jag kan bara hålla med! Synd att dessa typer av människor är beredda att offra vem annan som helst för sin egna "framgång". Vi får hoppas att just det här fallet löser sig innan veckans slut.
Citera
2009-03-04, 23:03
Medlem
chribsson2s avatar
Givet det som nämnts i tråden och moderns tidigare beteende och anmälningar är jag förvånad över att ingen ens har nämnt Münchausen syndrome by proxy ....

Edit: länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchausen_syndrome_by_proxy
Senast redigerad av chribsson2 2009-03-04 kl. 23:10.
Citera
2009-03-04, 23:10
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Givet det som nämnts i tråden och moderns tidigare beteende och anmälningar är jag förvånad över att ingen ens har nämnt Münchausen syndrome by proxy ....

Brukar det ingå anmälningar och misstro i den sjukdomen? Jag trodde den gick ut på att få ett tajt band med sjukhuspersonalen och en massa uppmärksamhet från dessa. Inte att komma på kant med dem. Och att man medvetet skadar sitt barn för att få denna uppmärksamhet. Inget här tyder ju på detta.
Citera
2009-03-04, 23:13
Medlem
Citat:

Edit: länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchausen_syndrome_by_proxy

Nää, vad får du det ifrån
Hur tänker du då ?
Citera
2009-03-04, 23:15
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Brukar det ingå anmälningar och misstro i den sjukdomen? Jag trodde den gick ut på att få ett tajt band med sjukhuspersonalen och en massa uppmärksamhet från dessa. Inte att komma på kant med dem. Och att man medvetet skadar sitt barn för att få denna uppmärksamhet. Inget här tyder ju på detta.
Jag bollar ju iofs bara idéer helt oansvarigt här, men jag tycker allt att en del saker stämmer rätt bra. Sen har vi ju inte särskilt mycket på fötterna överhuvudtaget. Grundbulten i MSBP (snygg förkortning) är väl uppmärksamhetssökandet. Ett risigt förhållande mellan föräldrarna är visst också vanligt. Vad jag förstår är det modern som har gjort anmälningarna.
Citera
2009-03-04, 23:21
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Jag bollar ju iofs bara idéer helt oansvarigt här, men jag tycker allt att en del saker stämmer rätt bra. Sen har vi ju inte särskilt mycket på fötterna överhuvudtaget. Grundbulten i MSBP (snygg förkortning) är väl uppmärksamhetssökandet. Ett risigt förhållande mellan föräldrarna är visst också vanligt. Vad jag förstår är det modern som har gjort anmälningarna.

Grundbulten i MBSP är att framkalla symtom hos ett friskt barn för att själv få vinning av det. Det finns inget som talar för att detta var ett friskt barn som mamman fejkade sjukdomar hos för att få det opererat och medicinerat.
Citera
2009-03-04, 23:27
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Grundbulten i MBSP är att framkalla symtom hos ett friskt barn för att själv få vinning av det. Det finns inget som talar för att detta var ett friskt barn som mamman fejkade sjukdomar hos för att få det opererat och medicinerat.
Nej du har nog helt rätt. Men är det bara jag som får lite konstiga vibbar av modern? Jag får en stark känsla av att det sitter en oskyldigt anklagad Barnläkare i häktet just nu. Sen finns det väl varianter på MSBP så jag ska nog googla lite tror jag.
Citera
2009-03-04, 23:31
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Nej du har nog helt rätt. Men är det bara jag som får lite konstiga vibbar av modern? Jag får en stark känsla av att det sitter en oskyldigt anklagad Barnläkare i häktet just nu. Sen finns det väl varianter på MSBP så jag ska nog googla lite tror jag.

Det kan ju finnas andra störningar än MSBP som passar in på henne. Eller så är hon bara en förtvivlad mamma som tror eller vet att hon och dottern inte fick den rätta vården och vill få rättvisa. Det gör ju inte henne knäpp eller så. Sorgen kan ta sig många konstiga uttryck när den är kantad av trauman.
Citera
2009-03-04, 23:36
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Det kan ju finnas andra störningar än MSBP som passar in på henne. Eller så är hon bara en förtvivlad mamma som tror eller vet att hon och dottern inte fick den rätta vården och vill få rättvisa. Det gör ju inte henne knäpp eller så. Sorgen kan ta sig många konstiga uttryck när den är kantad av trauman.
Ja så är det naturligtvis. Hur det än ligger till här så kommer det att bli ett rättsfall som kommer att leva kvar länge. Galen Läkare, Galen Åklagare eller Galen förälder.
Citera
2009-03-04, 23:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Galen Läkare, Galen Åklagare eller Galen förälder.
Det här fallet verkar vid första anblicken vara orsakat av en familj i kris efter att deras barn dött, och att de inte fått tillräckligt med stöd efteråt. Förmodligen gick allt så snabbt, att de aldrig "hann med" mentalt, och sedan har det brustit i efterhanteringen.

Vad åklagaren har för ursäkt är dock svårare att sia om. :\
Citera
2009-03-04, 23:53
Medlem
Tantaloras avatar
Läkaren nekar

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1487234/mordmisstankta-lakaren-nekar
Citat:
Svår syrebrist

På det aktuella sjukhuset föddes i juni förra året en flicka mycket för tidigt. Hon kom till världen med svår syrebrist.
Under hennes andra dygn fick hon av misstag för mycket natrium av en sjuksköterska. Ultraljud visade att hon led av dubbelsidig hjärnblödning.
Felbehandlingen ledde till en lex Maria-anmälan. Socialstyrelsen behandlade anmälan en månad efter barnets död, utan att ta ställning i ansvarsfrågan. Då var dödssätt och dödsorsak oklara, men fynden talade för att barnet avlidit i sviterna av hjärnblödningen.
Enligt obekräftade uppgifter till Aftonbladet misstänks nu läkaren för ett så kallat barmhärtighetsmord. Motivet skulle vara att förkorta barnets lidande.

Mamman anmälde

Flickans mamma anmälde sjuksköterskans felbehandling till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) en månad efter födseln. Mamman har även anmält en annan läkare för felbehandling under graviditeten. Ärendena är inte avgjorda.
Den nu mordmisstänkta läkaren är däremot inte anmäld till HSAN i något fall. Det finns heller ingen anmälan rörande flickans död.
Sveriges läkarförbund är kritiskt mot att polisen hämtade läkaren inför kollegor och patienter.
- Om det här dessutom är ett fall som man har utrett under ett tag, att då komma och hämta någon på arbetsplatsen tycker jag är oerhört dramatiskt, säger ordföranden Eva Nilsson Bågenholm till TT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in