Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Har den här tråden övergått i en "sluta sparka på läkarkåren, de är ofelbara och alla åklagare och poliser är svin"-tråd? Jag tycker inte det förs någon relevant diskussion alls nu...
Först vill jag påpeka att juristlinjen är en mycket lång utbildning med mycket höga intagningspoäng. Så har det länge varit. Så att kåren skulle bestå av några ointelligenta muppar tror inte jag på i alla fall. Sen kan ju även välutbildade månniskor ha fördomar mot människor såklart.
För det första behöver man inte vara det minsta intelligent för att få höga skolbetyg, och för det andra är intelligens generellt överskattat när det gäller att komma till rätt slutsatser i det vanliga mänskliga livet. Kunskap är mycket viktigare än begåvning. Och det väsentliga för att kunna komma till rätt slutsats är antingen att man a) har adekvat kunskap, eller b) om inte, att man har självinsikt nog att inse att man inte har det, och möjlighet att antingen inhämta den, eller anlita personer som besitter den. Det är
därvidlag som man kan ifrågasätta åklagarnas handlande.
Citat:
Men många läkare verkar förnärmade bara av att någon ifrågasätter deras handlingar...
Problemet är att just läkare har som yrkesuppgift att hantera döende människor. Massor med människor där trots deras behandling - i slutändan dör vi ju alla exakt en gång var. En hel del människor dör till följd av deras behandling. Andra får skador för resten av sitt återstående liv. Om man inte ger sjukvården någon typ av särställning är alla de sådana fall där läkaren har varit medveten om att det fanns en risk att det skulle gå åt helvete, vållande till annans död eller vållande till kroppskada. Och tanken att man skulle åtala för vållande till annans död varje gång någon avlider till följd av vad som i efterhand visat sig vara själva behandlingen må kännas principiellt tilltalande för jurister med en viss inställning, men är pragmatiskt omöjlig, eftersom den skulle innebära att ingen läkare skulle våga utföra behandlingar som medför någon som form av risk. Är man riktigt jävlig är ju naturligtvis varje operation principiellt grov misshandel - man skadar ju patienten med ett föremål som faller under knivlagen, och hon är dessutom helt värnlös och ut stånd att skydda sig själv.
Så läkare och annan vårdpersonal måste ha rätt att göra en massa saker som andra inte får göra utan att bli åtalade. Och inte bara det, läkare och annan vårdpersonal måste ha en, implicit eller explicit, generalklausul för detta - en specifik och exklusiv undantagskatalog är orimlig, eftersom en sådan aldrig skulle kunna täcka läkarvetenskapens senaste framsteg.
Den väg vi har valt i Sverige är att ha en implicit generalklausul i praxis att inte åtala för uppsåtsbrott i vården så länge det inte finns något, inte bara
direkt, utan också
primärt, uppsåt att skada. Om svenska åklagare börjar utnyttja det faktum att den är implicit till att rådda runt i vården som om den inte funnes alls, skulle detta innebära att vårdkvaliten för Sveriges svårt sjuka och döende sänktes på ett dramatiskt sätt. Det är i ingens intresse - heller inte i åklagarnas. Också åklagare blir omsänder gamla och sjuka.
Citat:
Tänk om det är så att detta har blivit något "alla gör". Av mycket förståeliga skäl, men likväl olagligt... Man kan ju bara föreställa sig hur hemskt det är att se ett spädbarn lida i timmar när respiratorn stängs av. Jag har själv sett patienter med lungcancer sakta kvävas till döds. Det var fruktansvärt och då var det ändå vuxna människor som själva orsakat sin sjukdom genom att röka.
När jag satt vid min pappas dödsbädd vet jag att sjuksköterskan var så frikostig med morfin att han antagligen fick somna in av andningsdepression. Jag kände mig oerhört lättad och jag vet att hon visste att jag förstod...
Oavsett detta så kan inte läkare och annan sjukvårdspersonal ställa sig över lagen. Om detta kommer till åklagarens kännedom måste han självklart agera. Vi har inte aktiv dödshjälp i Sverige men med anhörigas acceptans finns den ändå...
För det första vill jag bemöta att det "kan" vi visst. Frågor om lindring av lidande i livets slutskede är en fråga som måste hanteras pragmatiskt, helt med fokus på den döende patientens intresse, eftersom detta intresse är det enda som är legitimt när vi talar om en döende patient. Vilka andra legitima intressen
skulle det överhuvudtaget kunna finnas? Och juridiken är en
alldeles för opragmatisk konstart för att kunna hantera sådant väl.
Mer specifikt är frågan om terminalpatienter som tas av respiratorn komplex. Det är
när man tar patienten av respiratorn som dödsdomen utfärdas. Det är där och då som läkaren "leker gud". Vad därutöver är, är bara en akut dödskamp på ett av de plågsammare sätt som det överhuvudtaget går att dö på, kvävning. I det läget har medicinsk konsensus sedan länge varit att fokus ska ligga på att lindra den döende patientens lidande,
också om adekvat terapi för att lindra lidande skulle medföra en risk för att patienten avlider ett antal minuter, eller i extremast tänkbara fall, någon timma, tidigare än eljest.
Denna praxis har nu råkat i gungning till följd av förundersökningen mot barnläkaren. Den har råkat i gungning dels i och med att förindersökningen öht inleddes, dels genom att åklagarna konsekvent har talat i sibyllinska tungor om vad det egentligen är för bevisning de föreligger och vilken bevisning de skulle kunna vara tillfredsställda med, och dels för att förundersökningen har tagit så lång tid. Och att så med stor sannolikhet skulle bli fallet under dessa omständigheter borde åklagarna ha insett. De har uppenbarligen varit likgiltiga inför den risken.
Men min främsta invändning mot åklagarna är inte att de försöker åt juridiken erövra en gränsdragningsproblematik som den kloke juristen avstår från att alls lägga sig i. Min främsta invändning är att de fortsätter att driva en förundersökning som det är fullkomligt uppenbart för var och en som dels har lite medicinsk erfarenhet, och dels litet kunskap om beviskrav i mord- och dråprättegångar, aldrig kommer att kunna leda till fällande dom. Och de driver den vidare, antingen på pin kiv för att jävlas, eller för att de inte har tagit till sig den miedicinskt/toxikologiska kunskap och den insikt om klinisk praxis som krävs för att komma till den slutsatsen.
Oavsett vilket, bedriver den åklagare som gör så inte ett gott professionellt arbete. Rent juridiskt, alltså.