Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Med reservation för att jag inte lusläst tråden och att svaret kanske redan finns här så ställer jag frågan:
Vad är åklagarens grund för misstanke mot barnläkaren överhuvudtaget?
Nån' annan kanske borde svara men jag vet inget i tråden som egentligen talar emot det du säger när det gäller att misstänka just narkosläkaren. Dock är stora delar av förundersökningen fortfarande sekretssbelagd. Noterbart är att EB ej vågade få häktningen prövad i hovrätten. Vi har en misstänkt mördare som ej är frihetsberövad??? Tingsrätten häktade dock.
Det vi vet är att en rättsläkare hävdar orimliga doser av dödliga ämnen (ej journalförda?). Rättsläkarens slutsatser är ifrågasatta av två skäl:
Dosen som hävdas är i sig svår att uppnå vid ett tillfälle.
Även en mycket hög (men lägre) dos är i efterhand svår att härleda till misstag eller uppsåt i behandlingen.
Citat:
Såvitt jag förstått föreligger två stora luckor:
1) det finns ett antal personer som kan ha injicerat läkemdlen som bildade "en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp" (hur f-n tänkte EB när hon fällde den kommentaren?). Det är väl för övrigt inte normalt en läkare som sköter injicering av läkemedel i patienter, små eller stora?
Det händer att IVA-läkare (narkos) ger injektioner. (För att dom tycker det är "kul" eller har råkat bli skickliga på det.)
Citat:
2) läkare har väl normalt inte tillgång till läkemedelsförrådet och den stora kvantitet tiopental som hon misstänkts för att ha dödat barnet med, utan det är väl en eller flera av sjuksköterskorna som har den tillgången?
Det kan finnas utkviterat på salen men varför just läkaren misstänks står höljt i dunkel.