2009-04-20, 13:10
Medlem
Tuesdays avatar
Brandt hoppar av - chefsåklagaren tar över

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1540103/aklagare-i-spadbarnsmalet-byts-ut
Citera
2009-04-20, 14:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Nu åretstår det väl bara att se hur de skall göra en snygg sorti ur det hela och lägga ner åtalet utan att framstå som idioter..
Citera
2009-04-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu åretstår det väl bara att se hur de skall göra en snygg sorti ur det hela och lägga ner åtalet utan att framstå som idioter..
Min första reflektion är att det blir en ännu känsligare fråga att lägga ner ett åtal som en kollega väckt, snarare än att hon gjorde det själv. Att de försöker avvisa kritik genom att byta ansvarig tycker jag snarare antyder att de tänker fortsätta att driva fallet.
Citera
2009-04-20, 14:55
Medlem
Jävla råttor åklagarna är, det är helt okej att hänga ut, ge falsk information, ljuga m.m om misstänkta personer. Men när det kommer till dom själva så springer dom iväg med svansen mellan benen...
Citera
2009-04-20, 15:58
Medlem
Kvasar2000s avatar
För stort fokus på hennes person....
Visst Visst. Nu 1,5 månader efter då frågan inte alls syns till i debatten uppger hon det.

Naturligtvis är det här första steget i åklagarnas reträtt.
Citera
2009-04-20, 22:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
"Polisutredningen mot den dråpmisstänkta läkaren fortsätter enligt Claeson som tidigare. Hur lång tid som är kvar till eventuellt åtal kan han inte säga utan bara att 'det tar en tid till'."
Det skulle vara intressant att veta vilka utredningar polisen har gjort under alla dessa dagar. Kanske har de bara låtit hela ärendet ligga.
Citera
2009-04-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
"Polisutredningen mot den dråpmisstänkta läkaren fortsätter enligt Claeson som tidigare. Hur lång tid som är kvar till eventuellt åtal kan han inte säga utan bara att 'det tar en tid till'."
Det skulle vara intressant att veta vilka utredningar polisen har gjort under alla dessa dagar. Kanske har de bara låtit hela ärendet ligga.
Jag tror du har missförstått nåt' här.
Polis och åklagare är per definition alltid rätt ute och agerar så skyndsamt, effektivt och korrekt som möjligt. De bör därför inte heller hållas till ansvar om ovanstående skulle kunna ifrågasättas.
Citera
2009-04-22, 21:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Grund för misstanken?

Med reservation för att jag inte lusläst tråden och att svaret kanske redan finns här så ställer jag frågan:

Vad är åklagarens grund för misstanke mot barnläkaren överhuvudtaget?
Såvitt jag förstått föreligger två stora luckor:

1) det finns ett antal personer som kan ha injicerat läkemdlen som bildade "en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp" (hur f-n tänkte EB när hon fällde den kommentaren?). Det är väl för övrigt inte normalt en läkare som sköter injicering av läkemedel i patienter, små eller stora?

2) läkare har väl normalt inte tillgång till läkemedelsförrådet och den stora kvantitet tiopental som hon misstänkts för att ha dödat barnet med, utan det är väl en eller flera av sjuksköterskorna som har den tillgången?
Citera
2009-04-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Med reservation för att jag inte lusläst tråden och att svaret kanske redan finns här så ställer jag frågan:

Vad är åklagarens grund för misstanke mot barnläkaren överhuvudtaget?

Nån' annan kanske borde svara men jag vet inget i tråden som egentligen talar emot det du säger när det gäller att misstänka just narkosläkaren. Dock är stora delar av förundersökningen fortfarande sekretssbelagd. Noterbart är att EB ej vågade få häktningen prövad i hovrätten. Vi har en misstänkt mördare som ej är frihetsberövad??? Tingsrätten häktade dock.
Det vi vet är att en rättsläkare hävdar orimliga doser av dödliga ämnen (ej journalförda?). Rättsläkarens slutsatser är ifrågasatta av två skäl:
Dosen som hävdas är i sig svår att uppnå vid ett tillfälle.
Även en mycket hög (men lägre) dos är i efterhand svår att härleda till misstag eller uppsåt i behandlingen.

Citat:
Såvitt jag förstått föreligger två stora luckor:

1) det finns ett antal personer som kan ha injicerat läkemdlen som bildade "en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp" (hur f-n tänkte EB när hon fällde den kommentaren?). Det är väl för övrigt inte normalt en läkare som sköter injicering av läkemedel i patienter, små eller stora?
Det händer att IVA-läkare (narkos) ger injektioner. (För att dom tycker det är "kul" eller har råkat bli skickliga på det.)

Citat:
2) läkare har väl normalt inte tillgång till läkemedelsförrådet och den stora kvantitet tiopental som hon misstänkts för att ha dödat barnet med, utan det är väl en eller flera av sjuksköterskorna som har den tillgången?
Det kan finnas utkviterat på salen men varför just läkaren misstänks står höljt i dunkel.
Citera
2009-04-25, 01:21
Medlem
Beslut om åtal väntas i maj?

I Läkartidningen står det idag att "beslut om eventuellt åtal väntas i maj". Är det verkligen så? Någon som vet varifrån detta kommer?
Citera
2009-04-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klingha66
I Läkartidningen står det idag att "beslut om eventuellt åtal väntas i maj". Är det verkligen så? Någon som vet varifrån detta kommer?
Peter Claesson har sagt det.
Googla hittar du säkert något.
Citera
2009-04-25, 21:16
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
"en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp" (hur f-n tänkte EB när hon fällde den kommentaren?).

Förmodligen tänkte hon på att tiopental är ett av medlen som används när man avrättar fångar i USA med injektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in