2013-05-11, 12:40
Medlem
Nej, NurseRatched! Det är inte irrelevant i fallet att tiopental givits hur som helst på Astrid Lindgrens barnsjukhus. För eftersom tiopental givits lite hur som helst finns det inget case! Det borde åklagaren o PCuri insett för länge sedan.
Det finns däremot ett case mot barnsjukhuset och de tre läkare (EO, LF och MF) som inte noterat sina ordinationer i journalen. Men inte mot den läkare som blev åtalad för att hon INTE skrivit in i journalen det hon INTE givit.
Sedan är PCuri galen med ett torftigt liv. Men ni som svarar honom ger både luft och näring till fortsatta förvirrade inlägg. Den man ignorerar brukar tyna bort.
Citera
2013-05-11, 19:30
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumble-bee
Nej, NurseRatched! Det är inte irrelevant i fallet att tiopental givits hur som helst på Astrid Lindgrens barnsjukhus. För eftersom tiopental givits lite hur som helst finns det inget case! Det borde åklagaren o PCuri insett för länge sedan.
Det finns däremot ett case mot barnsjukhuset och de tre läkare (EO, LF och MF) som inte noterat sina ordinationer i journalen. Men inte mot den läkare som blev åtalad för att hon INTE skrivit in i journalen det hon INTE givit.
Sedan är PCuri galen med ett torftigt liv. Men ni som svarar honom ger både luft och näring till fortsatta förvirrade inlägg. Den man ignorerar brukar tyna bort.
Mmmm.... Ligger någonting i det, men det finns en annan sida också; PCuri visar upp ett stalkerbeteende gentemot den frikända läkaren, och försöker utmåla det som om hon i själva verket var skyldig - som om domstolen i sin frikännande dom skulle ha gett efter för påtryckningar från dagens nyheter (sic!). Flashback forum är sökbart på Google, och jag tycker därför att det är viktigt att PCuris grundlösa beskyllningar inte får stå oemotsagda; gör de det skulle det kunna framstå som om det faktiskt låg något i hans argument. Jag tror också att exempelvis Nurse Ratched har en liknande inställning. Om jag agerar rätt vet jag inte...
Citera
2013-05-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumble-bee

Nej om jag gav sken av att jag menade något annat än det du skriver i detta inlägg så har jag uttryckt mig dumt.

Naturligtvis är det oförsvarligt att läkarkollegor glömmer att dokumentera ordinationer och sjuksköterskekollegor att signera administreringar. Det är gravt felaktigt!

Men som sagt, för just detta fall är det inget som stärker PCuris hållning.

Apropå att ignorera fåkunniga debattörer har du en poäng; Tyvärr är det väl så att betydligt fler läser tråden än vi som skriver i den. Därav kan den fåkunnige läsaren få uppfattningen att PCuris svammel kan ha en bäring på skuldfråga,

Enbart av denna anledning bemöter jag uppenbara felaktigheter från det hållet.
Citera
2013-05-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm.... Ligger någonting i det, men det finns en annan sida också; PCuri visar upp ett stalkerbeteende gentemot den frikända läkaren, och försöker utmåla det som om hon i själva verket var skyldig - som om domstolen i sin frikännande dom skulle ha gett efter för påtryckningar från dagens nyheter (sic!). Flashback forum är sökbart på Google, och jag tycker därför att det är viktigt att PCuris grundlösa beskyllningar inte får stå oemotsagda; gör de det skulle det kunna framstå som om det faktiskt låg något i hans argument. Jag tror också att exempelvis Nurse Ratched har en liknande inställning. Om jag agerar rätt vet jag inte...

Ang. det (av mig) fetade: Just så är det, min gode Clodius.
Citera
2013-05-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej om jag gav sken av att jag menade något annat än det du skriver i detta inlägg så har jag uttryckt mig dumt.

Naturligtvis är det oförsvarligt att läkarkollegor glömmer att dokumentera ordinationer och sjuksköterskekollegor att signera administreringar. Det är gravt felaktigt!

Men som sagt, för just detta fall är det inget som stärker PCuris hållning.

Apropå att ignorera fåkunniga debattörer har du en poäng; Tyvärr är det väl så att betydligt fler läser tråden än vi som skriver i den. Därav kan den fåkunnige läsaren få uppfattningen att PCuris svammel kan ha en bäring på skuldfråga,

Nu är vi överens. Skönt!
Det har aldrig funnits ett case eftersom barnsjukhuset Astrid Lindgren inte har någon ordning på läkarna och deras journalföring. Trots detta vidhåller PCuri ändå alla möjliga konstiga, hemmasnickrade och felaktiga argument som han tvångsmässigt måste dela med sig av.
Ni som besvarar och orkar bemöta honom är hedersvärda altruister!
Citera
2013-05-12, 10:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Flashback forum är sökbart på Google, och jag tycker därför att det är viktigt att PCuris grundlösa beskyllningar inte får stå oemotsagda; gör de det skulle det kunna framstå som om det faktiskt låg något i hans argument. Jag tror också att exempelvis Nurse Ratched har en liknande inställning. Om jag agerar rätt vet jag inte...

Citat:

Jag tror att vi är många som uppskattar att ni och många med er tagit er tid att skriva långa och initierade inlägg i detta ämne. Att ni orkat bemöta sådana som PCuri gång på gång. Jag tror att det är oerhört viktigt att falska fakta och förvrängda verklighetsbeskrivningar inte får stå oemotsagda, och jag är glad att ni bemött dem i detta ämne.
Citera
2013-05-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror att vi är många som uppskattar att ni och många med er tagit er tid att skriva långa och initierade inlägg i detta ämne. Att ni orkat bemöta sådana som PCuri gång på gång. Jag tror att det är oerhört viktigt att falska fakta och förvrängda verklighetsbeskrivningar inte får stå oemotsagda, och jag är glad att ni bemött dem i detta ämne.

Det är Bustopher och sleepydoc3 som ska ha största äran av detta. De två har verkligen fått rätsida på alla konstigheter vad gäller fysiologi och analysteknik.

De fick till och med mig att tänka om i detaljer. (Även om jag varit övertygad om att läkaren var oskyldig hela tiden.)
Citera
2013-05-12, 22:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

---
Måste också kommentera Clodius inlägg:

1) Visst hade det varit bra med fler prov. Provtagningen verkar dock ha skett enligt praxis. Mörland har också tagit med i beräkningen att provet kanske inte var representativt för hela hjärt-/kärlsystemet och därför angivit en möjlig nedprutning om 4 ggr.

2) Ingen verkar ha gjort gällande att det finns provsvar e dyl som indikerar svår organsvikt när de eventuella, ”lagliga” (EJ JOURNALFÖRDA) injektionerna gavs.

3) Läkaren sade att hon hade destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen.

4) Två vittnen uppgav i polisförhören att babyn dött i samband med någon slags injektion.

---.

OK

1) Det är faktiskt ingenting helt unikt att en analys kan ge märkliga svar, och då är det rimliga att man bekräftar svaret genom att ta ett nytt prov. I det här fallet kan man - som gåtts igenom flera gånger tidigare i tråden - inte utesluta att thiopental kan redistruberats genom absorption, och lösliggörande genom bildning av tvålliknande substanser genom nedbrytning av fettet. Därför måste man analysera flera prover om man skall kunna få ett trovärdigt resultat.
2) Flickan var i mycket dålig kondition, och såvitt jag förstår hade det varit märkligt om hon inte haft organsvikt. Detta har bland annat bekräftats av Hamilkar, som såvitt jag vet har läkarexamen. Såvit jag vet finns inga studier på hur thiopental metaboliseras i patienter som denna.
3) och...? För det första är det bara i din fantasi som läkaren har gjort ett tvärsäkert uttalande om att hon distirbuerat thiopentalen i salen. Hon sa bara att detta var normal rutin, och att hon trodde att hon hade gjort det. (Ingenting märkligt med detta - det hade gått lång tid mellan händelserna och att hon förhörts.) För det andra saknar detta helt bevisvärde; det finns faktiskt mer thiopental i universum än det som låg i sprutorna. Finns alltså ingenting som binder läkaren vid någon thiopentalinjektion.
4) Vittnesmålen vid rättegången indikerar att flickan dog en ganska lång tid efter den sista flushningen, och det stämmer bra överens med vad föräldrarna vittnade i förhören, och de borde minnas bäst. Det är alltså omöjligt att det kan ha gått till som i åklagarens gärningsbeskrivning, vilket åklagarna insett i det att de inte överklagade domen.

Sluta upp med din förföljelse över en trolige helt oskyldig läkare. Då du vid det här laget bör agera mot bättre vetande är det närmast ett illvilligt agerande.

Svar:

1. Ingenstans i domen står det att fett lagrat i tiopental kan ha gett upphov till de mätvärden svenska och finska RMV mätt upp. Ingen verkar heller påstå att provet innehöll påtagliga mängder fett. Prov tagna i en lårven (som i detta fall) lär visst f ö löpa mindre risk för fettkontamination enligt vittnesuppgifter i domen, och inte tvärtom. Sedan borde inte fettkontamination leda till högre tiopentalhalt jämfört med ursprungligen i blodet eftersom babyn innehöll mer fett än blod. Även om allt tiopental hamnat i fettet skulle ett prov med 100 % fett då ha en lägre tiopentalhalt än blodet precis efter injektionen. Det är antagligen därför man inte använt sig av detta argument som förklaring av svenska och finska RMV:s mätvärde om 2000 mikrogram/gram. Jag tvivlar också på att fettkontamination skulle kunna förklara de 15 mikrogram/gram som rättens oberoende expert Mörland maximalt anser kunna förklaras av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner. Mörland verkar ha räknat på hur mycket tiopental som maximalt kunnat finnas kvar i kroppen från eventuella, tidigare ej journalförda injektioner och sedan, generöst nog, gjort antagandet att allt detta tiopental skulle ha funnits i blodet. Möjligen skulle man i denna sistnämnda kontext kunna säga att eventuell kontamination av fett gör det något mindre osannolikt att man skulle kunna komma upp till 15 mikrogram/gram p g a tidigare, eventuella ej journalförda tiopentalinjektioner. Jag noterar vidare att ingen heller verkar ha anklagat Mörland för att ha glömt ta hänsyn till eventuella effekter av fettkontamination.

2. Alltså, förutom att hjärnan till 80 % var borta har jag inte sett några uppgifter i domen på att inre organ inte fungerade någorlunda hyfsat när man plockade ut babyn ur respiratorn.

3. Tidigare i tråden verkar inte ens läkargänget ha protesterat mot uppgiften att läkaren sade att hon var säker på att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. När det gäller den tiopentalhalt 500 mg-sprutan på sjuksalen skulle ha kunnat ge babyn så är det ganska lätt att räkna på detta. Vi antar att de ca 2,5 dl blod som fanns i babyn vägde 250 g. 500 mg tiopental = 500 000 mikrogram. 500 000 mikrogram/gram tiopental / 250 g blod = tiopentalhalten 2000 mikrogram/gram i blodet. Detta skulle för en vuxen, 80 kg man motsvara en dos på 11,428 g. Detta förefaller som litet mycket, om än inte omöjligt, eftersom amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick max 5 g. I och för sig verkar 5 g inte vara någon slags maxdos p g a att hjärtat slutat slå under pågående injektion e dyl. Men mellan tummen och pekfingret förefaller väl 11,428 g som aningen mycket kanske. I polisförhören uppger dock ett av de två vittnen som sett en injektion i samband med döden att inte hela innehållet i sprutan sprutades in i babyn. Rättens oberoende expert Mörland uppger också att en injektion på bara en fjärdedel av 500 mg (125 mg) teoretiskt hade kunnat räcka för att ge upphov till mätvärdet 2000 mikrogram/gram eftersom merparten av tiopentalet kan ha koncentrerats till det venösa systemet i underkroppen där provmaterialet togs. I så fall skulle given dos ha motsvarat 11,428 / 4 = 2,857 g. Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. De som fick 2-3 g fick även hjärtstoppande medel. Gränsen för s k terapeutisk (laglig) dos i sjukvården är 0,5 g (500 mg) för en vuxen man.

4. Det fanns två vittnen (släktingar till babyn) som i polisförhören sade att babyn dog i samband med en injektion. I tingsrätten ändrade de sig och var mer svävande och menade att den sista injektionen kan ha getts långt tidigare. Antagligen ändrade man sig eftersom föräldrarna verkar ha frågat om babyn inte kunde ”få något mer”. Enligt vittnesuppgifterna sade också läkaren att babyn eventuellt skulle kunna dö av injektionen. Min gissning är att föräldrarna och släktingarna var rädda för att föräldrarna skulle kunna bli fällda för något slags anstiftansbrott om läkaren blev fälld. Därför justerade släktingarna sina vittnesmål i tingsrätten jämfört med polisförhören. Jag tycker dock att det verkar väldigt osannolikt att föräldrarna skulle ha bett läkaren ta kål på deras baby eftersom de varit så pass motspänstiga med att gå med på att ta ut babyn ur respiratorn. Enligt TV 4-dokumentären om fallet skall ju pappan t o m ha blivit så arg under övertalningsförsöken att han lämnat rummet. Hans reaktion kan antagligen åtminstone delvis förklaras av att han vuxit upp med en svårt hjärnskadad bror och varit medlem av en familj där man tagit bördan att ta hand om ett mentalt svårt handikappat barn. Ur etisk synvinkel måste jag nog säga att det var kärnfriskt virke i den här pappan. Jag tror inte att alla människor funkar på det här viset. Men med tanke på hur tingsrätten resonerat i det här fallet (och andra domstolar ett annat fall jag debatterat flitigt här på Flashback) fanns förstås en liten risk att föräldrarna skulle kunna anklagas för något slags anstiftansbrott. Så min indignation över att släktingarna vek ner sig i tingsrätten är väl väldigt måttlig. De flesta hade väl gjort likadant, antar jag. Men det var väldigt synd att föräldrarna frågat läkaren om babyn inte kunde få något mer. Om de inte hade gjort det och släktingarna inte vikit ner sig i tingsrätten hade det varit litet svårare att skriva ihop en friande dom som lät trovärdig.
Citera
2013-05-12, 22:10
Medlem
Citat:

Citat:

Del 2

/FORTS

I domen refereras också docenten och överläkaren Lena Hellström-Westas när det gäller ett fall där ett barn fick en 10 ggr för hög dos tiopental (detta bör då rimligen ha motsvarat en dos om 2-5 g för en vuxen man eftersom vanliga, terapeutiska doser verkar vara av storleksordningen 0,2-0,5 g) :

”Även Lena Hellström-Westas har uttalat sig i fråga om halveringstiden för tiopental. Hon har anfört att det endast i begränsad omfattning är undersökt hur länge tiopental stannar kvar i kroppen samt hänvisat till en artikel. I artikeln i fråga redogörs för ett fall där ett barn fick en 10 ggr för hög dos tiopental, vilket medförde att barnet sov i två till tre dygn. Koncentrationen av tiopental mättes vid flera tillfällen, senast 72 timmar efter det att dosen hade getts och det kunde då konstateras att koncentrationen ännu var mycket hög, närmast oförändrad, vilket tyder på en lång halveringstid i just det specifika fallet.”

Ovanstående skulle kanske också kunna användas som argument för att den hjärnskadade babyn skulle ha kunnat ha relativt mycket tiopental kvar i blodet från eventuella, tidigare ej journalförda injektioner. Haken med ett sådant resonemang är dock att ingen verkar påstå att provsvar indikerar att babyn hade påtagligt nedsatt lever- och njurfunktion vilket krävs för att injektioner av normal storlek skall stanna kvar någon längre tid i blodet. Ingen påstår i domen att babyn hade påtagligt nedsatt funktion för inre organ när babyn eventuellt skulle ha fått ej journalförda tiopentalinjektioner. (Det som brukar drabba påtagligt förtidigt födda barn är väl f ö mest synfel och lättare begåvningshandikapp.)

En annan sak man bör komma ihåg är att Mörland när det gäller den möjliga tiopentalhalt som teoretiskt skulle ha kunnat orsakas av eventuella, ej journalförda tiopentalinjektioner verkar gå efter den mängd tiopental som teoretiskt skulle kunna finnas kvar i kroppen snarare än hur mycket som brukar finnas kvar i blodet. Så Mörlands siffra 15 mikrogram/gram bör väl snarast betraktas som någon slags teoretisk maximalsiffra som är ganska generös mot läkaren. Mörland var också generös mot läkaren när han sade att babyn teoretiskt kan ha dött av morfinöverdosen eller att merparten av tiopentalet kan ha sprutats in efter döden. Åklagaren kompletterade därför med den alternativa brottsrubriceringen försök till dråp. Därför tycker jag alltså att både Mörland och åklagarna intagit en tämligen generös hållning visavi den åtalade läkaren. Men det räckte tydligen inte. Hon skulle frikännas helt. Dessutom ger man sig på RMV och åklagarna trots att de bara verkar ha skött sitt jobb. RMV fick sitt mätvärde bekräftat från finska RMV. Påstår man att svenska RMV slarvat med spädningen av det provmaterial som skickades till finska RMV tycker jag också att det är orimligt att man inte låtsas om det maximala, teoretiska spädningsfelet 5,26 ggr. Men jag förstår att man inte gör det eftersom detta sätter fingret på det faktum att man även med maximalt, teoretiskt spädningsfel inte kommer ner till 15 mikrogram/gram utan bara 95 mikrogram/gram.

Måste också kommentera Clodius inlägg:

1) Visst hade det varit bra med fler prov. Provtagningen verkar dock ha skett enligt praxis. Mörland har också tagit med i beräkningen att provet kanske inte var representativt för hela hjärt-/kärlsystemet och därför angivit en möjlig nedprutning om 4 ggr.

2) Ingen verkar ha gjort gällande att det finns provsvar e dyl som indikerar svår organsvikt när de eventuella, ”lagliga” (EJ JOURNALFÖRDA) injektionerna gavs.

3) Läkaren sade att hon hade destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen.

4) Två vittnen uppgav i polisförhören att babyn dött i samband med någon slags injektion.

Måste också kommentera MusterMarks upprördhet när det gäller läkarlönefrågan. Svenska läkare har generellt lägre lön än sina kollegor i Västeuropa och USA. Skatterna är också högre. Vill man slippa att läkare far till Norge måste man pröjsa tillräckligt. Jag har tidigare påpekat att man kanske skulle kunna plocka bort värnskatten för just läkare men införa en hårdare kontrollapparat som gjorde det lättare att förlora läkarlegitimationen. Adekvata resurser för att kunna ta tillräckliga etiska hänsyn behövs naturligtvis också för att ekvationen skall gå ihop. Vill man ha etisk sjukvård finns det en prislapp för detta.

Gallimatias som vanligt. Du läser ju data i fallet som fan läser bibeln.

Kort om Lena Hellström-Vestas; Det gällde ju ett barn med en intakt lever. Obduktionen visade ju att denna flickan hade en leverstas. Då kan man ju inte jämföra dessa data.

Tänkte du inte på det PCuri?

Sedan två av punkterna (de enda som är värda att bemöta.)

1) NEJ! Provet togs inte alls enligt praxis. Praxis kan aldrig göras mot gällande regler och dessa regler föreskriver minst 10 ml.

4) Det skedde saker som misstogs för injektioner men som helt klart är att det rörde sig om kurrprov och spolningar av infarten.

Dessutom glömmer du att Mörland höll öppet för att tiopental getts efter döden inträtt.

Betmöt detta istället för att skriva en massa irrelevant smörja om att kollegor till den åtalade glömt journalföra tiopentalinjektioner mm. mm. mm. dumheter.

Med leverstas menas ungefär att du har koagulerat blod på ett eller flera ställen i levern. Det finns också kronisk och icke kronisk leverstas. Leverstas kan t ex orsakas av att hjärtverksamheten håller på att ge upp. Akut, högersidigt hjärtsvikt anges som en vanlig orsak till leverstas. Eftersom babyn enligt uppgift inte skall haft några påtagliga problem av den typen i respiratorn samt klarat sig fint merparten av tiden (fram tills dess dränet från skallen – antagligen som väntat – korkade igen) så tycker jag inte att det verkar rimligt att en dåligt fungerande lever skulle ha kunnat orsaka att eventuella, tidigare tiopentalinjektioner utsöndrats väldigt påtagligt mycket saktare än i normala fall. Njurarna verkade också ha funkat och utsöndrat urin. Därigenom borde tiopental ha utsöndrats i vanlig ordning. Jag tycker också att det vore anmärkningsvärt om rättens oberoende expert Mörland glömt ta hänsyn till att levern eventuellt haft nedsatt kapacitet en längre tid. Ingen verkar heller ha anklagat honom för att ha glömt att ta hänsyn till en sådan faktor.

Sedan också några kommentarer till de punkter du hade synpunkter på:

1) Praxis är tydligen enligt vittnesuppgifterna i domen att man helst tar blod ur lårven i stället för hjärtblod. Det gjorde man. Praxis är också att man försöker få ut 10 ml. Men om du har en baby som väger 3,5 kg är detta antagligen inte så lätt (3 ml motsvarar ungefär 1,2 % av den totala blodvolymen i babyn). Antar att det var därför man förklarade att man var rätt nöjd med att få ut 3 ml ur babyn. Rättens oberoende expert Mörland verkar heller inte ha haft någon avgörande kritik att rikta mot att provet var på 3 ml i stället för 10 ml. Enligt domen anser han att osäkerheten om mätvärdet är något mer osäker än normalt p g a detta. Inte att osäkerheten är påtagligt mer osäker e dyl. Detta verkar väl mellan tummen och pekfingret också vara en relativt rimlig slutsats.

4) Läkaren själv säger att infarten spolades en massa gånger kvällen babyn dog. Tydligen var man väldigt noga med detta. Jag är inte förvånad över att hon hävdar något dylikt i stället för att t ex bekräfta vittnesuppgifterna i polisförhören om att hon sagt att babyn skulle få en injektion babyn eventuellt skulle kunna dö av (men inte helt säkert) innan hon fick en injektion hon dog av.

Inläggen du svarade på:

https://www.flashback.org/sp43352931 (del 1)

https://www.flashback.org/sp43353077 (del 2)
Citera
2013-05-12, 22:30
Medlem
Citat:
Med leverstas menas ungefär att du har koagulerat blod på ett eller flera ställen i levern. Det finns också kronisk och icke kronisk leverstas. Leverstas kan t ex orsakas av att hjärtverksamheten håller på att ge upp. Akut, högersidigt hjärtsvikt anges som en vanlig orsak till leverstas. Eftersom babyn enligt uppgift inte skall haft några påtagliga problem av den typen i respiratorn samt klarat sig fint merparten av tiden (fram tills dess dränet från skallen – antagligen som väntat – korkade igen) så tycker jag inte att det verkar rimligt att en dåligt fungerande lever skulle ha kunnat orsaka att eventuella, tidigare tiopentalinjektioner utsöndrats väldigt påtagligt mycket saktare än i normala fall. Njurarna verkade också ha funkat och utsöndrat urin. Därigenom borde tiopental ha utsöndrats i vanlig ordning. Jag tycker också att det vore anmärkningsvärt om rättens oberoende expert Mörland glömt ta hänsyn till att levern eventuellt haft nedsatt kapacitet en längre tid. Ingen verkar heller ha anklagat honom för att ha glömt att ta hänsyn till en sådan faktor.

Sedan också några kommentarer till de punkter du hade synpunkter på:

1) Praxis är tydligen enligt vittnesuppgifterna i domen att man helst tar blod ur lårven i stället för hjärtblod. Det gjorde man. Praxis är också att man försöker få ut 10 ml. Men om du har en baby som väger 3,5 kg är detta antagligen inte så lätt (3 ml motsvarar ungefär 1,2 % av den totala blodvolymen i babyn). Antar att det var därför man förklarade att man var rätt nöjd med att få ut 3 ml ur babyn. Rättens oberoende expert Mörland verkar heller inte ha haft någon avgörande kritik att rikta mot att provet var på 3 ml i stället för 10 ml. Enligt domen anser han att osäkerheten om mätvärdet är något mer osäker än normalt p g a detta. Inte att osäkerheten är påtagligt mer osäker e dyl. Detta verkar väl mellan tummen och pekfingret också vara en relativt rimlig slutsats.

4) Läkaren själv säger att infarten spolades en massa gånger kvällen babyn dog. Tydligen var man väldigt noga med detta. Jag är inte förvånad över att hon hävdar något dylikt i stället för att t ex bekräfta vittnesuppgifterna i polisförhören om att hon sagt att babyn skulle få en injektion babyn eventuellt skulle kunna dö av (men inte helt säkert) innan hon fick en injektion hon dog av.

Inläggen du svarade på:

https://www.flashback.org/sp43352931 (del 1)

https://www.flashback.org/sp43353077 (del 2)

Till att börja med så utsöndras inte tiopental i urin . . . leverstasen gör att tiopentalet inte metaboliseras, i levern, som i det exempel du gav. Fattar du nu då?

Sedan undviker du det faktum att Mörland höll öppet för att tiopentalet getts efter döden.

Att infarten spolats och att man misstar kurrprov för injektioner gör inte att någon injektion all, kan bevisas.
Citera
2013-05-12, 23:30
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Svar:

1. Ingenstans i domen står det att fett lagrat i tiopental kan ha gett upphov till de mätvärden svenska och finska RMV mätt upp. Ingen verkar heller påstå att provet innehöll påtagliga mängder fett. Prov tagna i en lårven (som i detta fall) lär visst f ö löpa mindre risk för fettkontamination enligt vittnesuppgifter i domen, och inte tvärtom. Sedan borde inte fettkontamination leda till högre tiopentalhalt jämfört med ursprungligen i blodet eftersom babyn innehöll mer fett än blod. Även om allt tiopental hamnat i fettet skulle ett prov med 100 % fett då ha en lägre tiopentalhalt än blodet precis efter injektionen. Det är antagligen därför man inte använt sig av detta argument som förklaring av svenska och finska RMV:s mätvärde om 2000 mikrogram/gram. Jag tvivlar också på att fettkontamination skulle kunna förklara de 15 mikrogram/gram som rättens oberoende expert Mörland maximalt anser kunna förklaras av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner. Mörland verkar ha räknat på hur mycket tiopental som maximalt kunnat finnas kvar i kroppen från eventuella, tidigare ej journalförda injektioner och sedan, generöst nog, gjort antagandet att allt detta tiopental skulle ha funnits i blodet. Möjligen skulle man i denna sistnämnda kontext kunna säga att eventuell kontamination av fett gör det något mindre osannolikt att man skulle kunna komma upp till 15 mikrogram/gram p g a tidigare, eventuella ej journalförda tiopentalinjektioner. Jag noterar vidare att ingen heller verkar ha anklagat Mörland för att ha glömt ta hänsyn till eventuella effekter av fettkontamination.

2. Alltså, förutom att hjärnan till 80 % var borta har jag inte sett några uppgifter i domen på att inre organ inte fungerade någorlunda hyfsat när man plockade ut babyn ur respiratorn.

3. Tidigare i tråden verkar inte ens läkargänget ha protesterat mot uppgiften att läkaren sade att hon var säker på att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. När det gäller den tiopentalhalt 500 mg-sprutan på sjuksalen skulle ha kunnat ge babyn så är det ganska lätt att räkna på detta. Vi antar att de ca 2,5 dl blod som fanns i babyn vägde 250 g. 500 mg tiopental = 500 000 mikrogram. 500 000 mikrogram/gram tiopental / 250 g blod = tiopentalhalten 2000 mikrogram/gram i blodet. Detta skulle för en vuxen, 80 kg man motsvara en dos på 11,428 g. Detta förefaller som litet mycket, om än inte omöjligt, eftersom amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick max 5 g. I och för sig verkar 5 g inte vara någon slags maxdos p g a att hjärtat slutat slå under pågående injektion e dyl. Men mellan tummen och pekfingret förefaller väl 11,428 g som aningen mycket kanske. I polisförhören uppger dock ett av de två vittnen som sett en injektion i samband med döden att inte hela innehållet i sprutan sprutades in i babyn. Rättens oberoende expert Mörland uppger också att en injektion på bara en fjärdedel av 500 mg (125 mg) teoretiskt hade kunnat räcka för att ge upphov till mätvärdet 2000 mikrogram/gram eftersom merparten av tiopentalet kan ha koncentrerats till det venösa systemet i underkroppen där provmaterialet togs. I så fall skulle given dos ha motsvarat 11,428 / 4 = 2,857 g. Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. De som fick 2-3 g fick även hjärtstoppande medel. Gränsen för s k terapeutisk (laglig) dos i sjukvården är 0,5 g (500 mg) för en vuxen man.

4. Det fanns två vittnen (släktingar till babyn) som i polisförhören sade att babyn dog i samband med en injektion. I tingsrätten ändrade de sig och var mer svävande och menade att den sista injektionen kan ha getts långt tidigare. Antagligen ändrade man sig eftersom föräldrarna verkar ha frågat om babyn inte kunde ”få något mer”. Enligt vittnesuppgifterna sade också läkaren att babyn eventuellt skulle kunna dö av injektionen. Min gissning är att föräldrarna och släktingarna var rädda för att föräldrarna skulle kunna bli fällda för något slags anstiftansbrott om läkaren blev fälld. Därför justerade släktingarna sina vittnesmål i tingsrätten jämfört med polisförhören. Jag tycker dock att det verkar väldigt osannolikt att föräldrarna skulle ha bett läkaren ta kål på deras baby eftersom de varit så pass motspänstiga med att gå med på att ta ut babyn ur respiratorn. Enligt TV 4-dokumentären om fallet skall ju pappan t o m ha blivit så arg under övertalningsförsöken att han lämnat rummet. Hans reaktion kan antagligen åtminstone delvis förklaras av att han vuxit upp med en svårt hjärnskadad bror och varit medlem av en familj där man tagit bördan att ta hand om ett mentalt svårt handikappat barn. Ur etisk synvinkel måste jag nog säga att det var kärnfriskt virke i den här pappan. Jag tror inte att alla människor funkar på det här viset. Men med tanke på hur tingsrätten resonerat i det här fallet (och andra domstolar ett annat fall jag debatterat flitigt här på Flashback) fanns förstås en liten risk att föräldrarna skulle kunna anklagas för något slags anstiftansbrott. Så min indignation över att släktingarna vek ner sig i tingsrätten är väl väldigt måttlig. De flesta hade väl gjort likadant, antar jag. Men det var väldigt synd att föräldrarna frågat läkaren om babyn inte kunde få något mer. Om de inte hade gjort det och släktingarna inte vikit ner sig i tingsrätten hade det varit litet svårare att skriva ihop en friande dom som lät trovärdig.

bara som hastigast....

1) Det finns ingen anledninga tt tro att thiopentalet fördelas jämnt i fettvävnaden. Kroppsfett är ju som bekant fast och inte flytande. Detta är diskuterat flera gågner i detalj uppåt i tråden. Därmed faller PCuris resonemang. Det fanns ingen anledning att ta upp detta i domen eftersom man redan konstaterat att själva analysen inte var tillförlitlig.
2) Multiorgansvikt är normalt när en patient håller på att dö. Bevisbördan att metabilismen på detta för tidigt födda och mycket sjuka barn fungerar som en vuxen faller på åklagarsidan.
3)Jag vet inte vilka "läkargänget" är, men Ego trodde faktiskt på uppgiften att svaranden tvärsäkert sagt att hon destruerat thiopentalet, men så läste jag vad hon faktiskt sagt, och det var ganska svävande. Inte för att det spelar någon roll. Det finns mer thiopental i universum än det som låg i sprutorna!
4) Imponerande konspirationsteori, men föräldrarna som borde minnas bäst vittnar om att flickan INTE dog under någon injektion.

Så trotts en imponerande ordväv, så faller PCuris argumentation samman som ett korthus. Sluta upp med ditt stalkerbeteende - kanske behöver du professionell vård.
Citera
2013-05-14, 20:40
Medlem
Citat:
Nä, när svenska RMV och finska RMV (som är ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter) med olika metoder kommer fram till samma resultat, 2000 mikrogram/gram tiopental, måste stor osäkerhet råda. Speciellt när rättens oberoende expert Mörland hävdar att babyn fått en överdos tiopental och när expertvittnena Rune Dahlqvist och Krister Nilsson tycker att detta verkar vara det mest troliga.

Och återigen så väljer PCuri att ljuga istället för att försöka debatera utifrån fakta.
Man har inte använt någon annan metod idag heller utan man har analyserat samma blodpudding.
Just den blodpudding som har underkänts som bevis.

Sen Kan PCuri ljuga så mycket han vill om spädningsfel för oavsett hur många gånger man än upprepar en lögn så blir det inte sant för det.

Vad som däremot är sant är att Jörg Möreland sa:
Det kan inte utifrån analysresultaten fastslås att det har förelegat en dödlig tiopentalkoncentration i barnets blod innan det dog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in