Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Koncentrationen av tiopental indikerar x ggr viss dos av preparatet (låt vara att det i efterhand kan vara svårt att uppskatta mängden). - Huruvida tiopentaltillförsel har ingått i respiratorbehandlingen resp. vilka journalrutiner som tillämpats är f.n. något oklart. – Desto klarare framstår det att en sköterska feldoserat så att det lilla barnet åsamkats hjärnblödning samt att den för stunden tyste chefläkaren haft svårigheter att tolka journaler och decimaler (rättsläkaren också?). - Ingenting säger emellertid att den exceptionellt höga koncentrationen av tiopental har tillförts vid ett och samma tillfälle – bara att den tillförts och återfunnits vid obduktionen. Att döma av tillgänglig information ska ingen i vårdteamet ha injicierat tiopental i barnet. - En undersköterska har suttit i förhör men har efter vad jag förstått inte bidragit med något som försvagat misstankarna mot läkaren; ”sannolika skäl” kvarstår – och vi har ännu inte fått ta del av hela förundersökningen. – Betr. ”1000 gånger större än den vanliga [dosen]” så säger obducenten att man hittat 1000 ggr mer än ”vad som ses vid ordinär användning och som ligger långt över de nivåer som man kan se vid dödliga förgiftningar med preparatet.” Betr. morfinhalterna ligger även dessa inom ”de nivåer som man kan se vid dödliga förgiftningar med preparatet”.
Avsaknaden av journalanteckningar som svarar upp mot obduktionsresultatet är ett indicium på att allt inte står rätt till - i vart fall inte ur juridisk synvinkel.
Avsaknaden av journalanteckningar som svarar upp mot obduktionsresultatet är ett indicium på att allt inte står rätt till - i vart fall inte ur juridisk synvinkel.
Uppfattar jag det hela rätt om jag uppfattar det som att du går på åklagarens linje, med den skillnaden att du inte som henne tror att "mordet" skett med en enda överdosering?
Är det inte det hon bygger hela anhållandet på? Rätta mig om jag har fel, tack.