/FORTS
Del 2
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och Pcuri fortsätter med sina gamla vanliga lögner. Lite i still med "och en traktor..."
Precis som vanligt klarar han inte att prestera en enda rad fakta eller vetenskap utan det är enbart hans egen förvirrade världsbild som gäller.
Pcuri har aldrig någonsin bevisat något spädningsfel och kommer aldrig att göra det helller. Det kräver nämligen vetenskap och bevis och inte hemsnickrade fantasier men i PCuris värld så är man skyldig så länge han anser det.
Även denna gång vägrar han att svara på om blodet var koncentrerat eller utspätt i flickans kropp.
Faktum är och förblir att hn inte kan säga ett dugg om vilken koncentration som fanns i flickans blod eller vilken dos flickan hade fått.
Han försöker också förneka resultatet av den revision RMV gjorde av sin egen verksamhet och där man fann så grova fel att man omedelbart inledde åtgärdsprogram.
Sen har han inte heller begript vad bushtopper skrev den här gången heller (Pcuri har ju aldrig begript vad han läser så varför skulle ha göra det nu?)
Är det någon som ligger på Åsa-nisse nivå så är det just PCuri som ligger hemma på soffan och fantiserar istället för att ens gå och slå upp en gymnasiebok i organisk kemi så att han kanske kan lära sig lite om kolväten och kväve.
Sen för att återigen förklara fakta för en idiot som inte vill inse så säger domen säger att ett värde på 2000 mikrogram/gram blod är så orimligt att redan det är skäl för att underkänna arbetet. När det samtidigt finns stora brister i analysen så är det mer än nog för att det hela ska underkännas som bevis och det skedde också.
Finländarna har inte fått något matrila för en oberoende analys den här gången heller utan man fick blodpudding från RMV. Risken för att den ska vara fel är överhängande vilket är ett av skälen till att Beck kritiserade det och Möreland kalade hanteringen oönskad. Tom Pcuri själv som tog fram det citatet (naturligtvis utan att begripa vad han läste eller han själv visade att Möreland stödde Becks kritik).
Sen är det som vanligt att när PCuri blir överbevisad på ett område då går han tillbaka till andra gamla argument och hoppas att världen ska ha glömt att han har överbevisats även där.
Några av de vanligaste av PCuris fantasier är:
Överdos av morfin. Det finns ingen sådan och kommer aldrig att finnas någon heller. En överdos kan nämligen enbart uppstå om patienten själv tar läkemedlet (fysiskt omöjligt i detta fall) eller om man ger mer av ett medel än vad läkaren ordinerar.
Det finns inga maxvärden utan det är behandlande läkare som avgör vad som krävs. Om sen journalen inte är uppdaterad spelar ingen roll då det itne är den som avgör vad som ska ges.
Enligt PCuri ska den dödande dosen av tiopental ha givits i en spruta. Det innebär att man ska ha fått in den dos som motsvarar 2000 mikrogram/gram blod i ca 2.5-3 ml klar lösning. Redan i brukslösning är tiopental gul.
Jag har väl redan svarat på de grejer mace2442 anför i det här inlägget. Signaturen mace2442 brukar ju köra ungefär samma grejer om och om igen utan att mer preciserat redogöra vad som är fel i mina inlägg. H*n håller sig på ett mer generellt, svepande plan. Ni kan ju läsa mina inlägg ovan och se vad det eventuellt är jag inte svarat tidigare på.
Frågan är väl också hur relevant mace 2442:s inlägg av den här typen är. Tingsrätten har ju i sin dom avgränsat vad det är för skäl man anfört för att fria. Och det är ju att man tagit fasta på vad försvarets inhyrda vittne Olof Beck anfört som formella brister i RMV:s förfaranden. Man anser därför att svenska RMV:s mätvärde för tiopental om 2000 mikrogram/gram är för osäkert. Att finska RMV kom fram till samma mätvärde i sin analys med en annan metod avfärdar man med att eftersom man hamnade under utskriftsgränsen för fenobarbitalhalten (som skulle bekräfta att inget spädningsfel skett). Jag har dock senast i mitt inlägg för en vecka sedan, 24 dec, och i ett inlägg jag där länkar till,
https://www.flashback.org/sp40566275 , påpekat att avfärdandet av finska RMV:s resultat med fenobarbitalargumentet var en riktig fräckis eftersom det förväntade resultatet var att man skulle hamna under utskriftsgränsen för fenobarbitalet. Och skulle man ändå ta argumentet möjlig felspädning i den större skalan på allvar så kan vi som sagt konstatera att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Och ett spädningsfel om ”bara” 5,26 ggr ”räcker” som sagt inte. Därför fick man som sagt göra en ”fräckis”.
Uträkningen av detta spädningsfel har jag otvivelaktigt redogjort för ovan (sammanfattning: fenobarbitalhalt 19 mikrogram/gram / spädning 10 ggr = 1,9 mikrogram/gram; utskriftsgräns 10 mikrogram/gram ger maximalt spädningsfel 10 / 1,9 ≈ 5,26 ggr).
Så det är alltså inte jag som försöker bevisa något spädningsfel, som mace2442 förvirrat hävdar. Jag tror överhuvudtaget inte att det varit fråga om något (större) spädningsfel. Jag tror att RMV klarar sådana standardgrejer. Inte heller rättens oberoende expert Mörland verkar tro på en sådan förklaring. Men OM det nu skulle vara fråga om ett spädningsfel så kan alltså mätvärdet för tiopental alltså maximalt, teoretiskt ha överdrivits 5,26 ggr.
Måste också än en gång påpeka att t o m Bustopher avfärdat mace 2442:s prat om ”blodpudding” (d v s att slaktblodet man spädde med skulle ha varit kontaminerat) här:
https://www.flashback.org/sp40455630
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
/FORTS
Del 2
Tingsrätten använder alltså inte denna typ argument eller något samplingsfel som möjlig förklaring till mätvärdena kring 2000 mikrogram/gram eller ens de minimivärden vi får om vi först delar med 4 för att nå ner till Mörlands teoretiska minimidos om 125 mg (500 mikrogram/gram) och sedan med 5,26 (maximalt spädningsfel (500 / 5,26 = 95 mikrogram/gram). Oavsett hur man hade vridit och vänt på det hela hade det nämligen varit svårt att med någon slags påhittad Åsa-Nisse-vetenskap komma ner till de 15 mikrogram/gram som rättens oberoende expert Mörland hävdade att eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA

tiopentaldoser kan ha gett upphov till. Så därför fick man som sagt köra med en fräckis och låtsas som att finska RMV mätte på ett ospätt prov.
Ta istället och beta av de vittnesmål som entydigt visar att det hände något oegentligt på salen innan flickan avled, PCuri.
Jag lovar dgi, det går fort. Det finns nämligen inga sådana vittnesmål. Tillsammans med Mörlands redogörelse är det alltså helt förenligt med att någon gett läkemedlet långt efter (c:30 min) efter det att flickan dött och alltså långt efter det att vårdpersonalen lämnat salen.
Alltså, tingsrätten anför inga sådana argument i sin dom. Inte heller verkar försvaret, att döma av domen, ha anfört några sådana argument.
Det Mörland säger är att merparten av tiopentalet, teoretiskt sett, kan ha sprutats in efter döden. (Hjärtat kunde fortsätta slå sporadiskt några enstaka slag en halvtimme efter döden på fångar i USA som avrättats med tiopentaldoser på 2-5 g.) Åtalet justerades av denna anledning till att även gälla försök till dråp. Om man inte nådde dödlig dos förrän efter döden dog alltså babyn inte av en olaglig dos tiopental. Då skulle alltså morfinöverdosen i stället kunna vara dödsorsaken. Och denna var svårare att knyta till någon bestämd person (läkaren hade påstått att hon kasserat allt tiopental som fanns på sjuksalen, någon motsvarande bevisning fanns inte beträffande morfinet). Och då skulle det rent tekniskt juridiskt kunna vara fråga om ett försök till dråp i stället för dråp. Själv tror jag dock inte ett ögonblick på denna teoretiska möjlighet. Jag tror inte att läkaren skulle ha suttit där typ 10 min tills hjärnan var död och sprutat in tiopentalet jättelångsamt även efter att hjärtat stannat och babyn blivit vit i ansiktet. Dessutom uppgav som sagt två vittnen i polisförhören att de sett något sprutas in i babyn precis i samband med döden.
-------------------------------
Jag svarar också på ett senare inlägg av mace2442 (det finns att alltså en lucka mellan svaren ovan som jag betade av och det inlägg jag svarar på nedan).
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
[- - -]
Och sen var det dags för ett försök att föringa RMV:s brister igen. Detta då trots att både Möreland och RMV:s GD stödjer Becks påpekanden.
[- - -]
Det är riktigt att RMV efter Olof Becks kritik granskade sina egna rutiner och det är riktigt att Mörland i och för sig höll med Beck om att RMV kunde ha haft bättre rutiner än man hade. I domen refererar man dock också Mörland enligt följande:
”Han anser RMV:s resultat till stora delar vara acceptabla. De ämnen som man fann i blodprovet fanns i Linnéas kropp. Kvantiteten är något (min kursivering) mer osäker än vanligt, då analysmaterialet har varit litet och eftersom koncentrationsbedömningarna är behäftade med osäkerhet. Substanserna är dock konfirmerade av ett finskt laboratorium, som använder andra metoder.”
Och RMV:s generaldirektör skrev så här på SvD Brännpunkt 11 november 2011:
”Efter Astrid Lindgren-domen har Rättsmedicinalverket kraftigt ifrågasatts. Men kritiken är felaktig. Domstolen har inte uttalat att RMV gjort fel och vår egen genomgång visar att det omstridda analyssvaret var riktigt, skriver RMV:s generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.
[- - -]
En analys av provet utfördes även på ett laboratorium i Helsingfors som påvisade samma resultat. En av Rättsliga rådet tillsatt expert från Norge (Mörland, min anm) som granskat allt underlag, inklusive försvarets invändningar, har kommit till samma slutsats.”
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kritiken-mot-rmv-ar-felaktig_6626538.svd