2012-12-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
/FORTS

Del 2

Tingsrätten använder alltså inte denna typ argument eller något samplingsfel som möjlig förklaring till mätvärdena kring 2000 mikrogram/gram eller ens de minimivärden vi får om vi först delar med 4 för att nå ner till Mörlands teoretiska minimidos om 125 mg (500 mikrogram/gram) och sedan med 5,26 (maximalt spädningsfel (500 / 5,26 = 95 mikrogram/gram). Oavsett hur man hade vridit och vänt på det hela hade det nämligen varit svårt att med någon slags påhittad Åsa-Nisse-vetenskap komma ner till de 15 mikrogram/gram som rättens oberoende expert Mörland hävdade att eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentaldoser kan ha gett upphov till. Så därför fick man som sagt köra med en fräckis och låtsas som att finska RMV mätte på ett ospätt prov.

Ta istället och beta av de vittnesmål som entydigt visar att det hände något oegentligt på salen innan flickan avled, PCuri.

Jag lovar dgi, det går fort. Det finns nämligen inga sådana vittnesmål. Tillsammans med Mörlands redogörelse är det alltså helt förenligt med att någon gett läkemedlet långt efter (c:30 min) efter det att flickan dött och alltså långt efter det att vårdpersonalen lämnat salen.
Citera
2012-12-18, 00:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Del 1

Tar och betar av några fler inlägg.

Öh, ljuger jag om att Salme, 93, inte ville törsta ihjäl?

Du har inte tidigare värjt dig mot påståendet att du skulle vara utbildad läkare.

När det gäller läkaren som diskuteras i den här tråden så pekar jag på att det argument tingsrätten använde sig av för att fria henne är en riktig fräckis. Man låtsades som att finska RMV fick ett ospätt prov. Om man i stället bemödat sig om att räkna på ett maximalt, teoretiskt spädningsfel såO hade man som sagt kommit fram till att detta var max 5,26 ggr. Och detta räcker inte. Så därför valde man fräckisen. Det var också väldigt nära att ingen upptäckt denna fräckis ens i denna Flashback-tråd. Ute i stora media har jag inte sett ett knyst nämnas om det här. Så på så vis kan man väl säga att fräckisen lyckades.

Sedan, i den här tråden, lägger skribenter som mace2442 och Clodius till en massa ytterligare fräckisar som inte tingsrätten använt sig av, som t ex ”blodpuddnings”-argumentet (som t o m Bustopher tillbakavisat) och Clodius blajande om ”hydrofoba ämnen” och liknande.

Det låter ju onekligen i förstone imponerande när du talar ”hydrofoba ämnen” och liknande. Men jag har redan tidigare påpekat att inte ens tingsrätten använt sig av de här argumenten. Och du har själv också påpekat att du inte ens har någon naturvetenskaplig utbildning. Ändå skall du som något slags Åsa-Nisse-snille vara kapabel att bryta ny mark på det naturvetenskapliga området. Men jag skall ändå försöka göra några uttydningar av vad du verkar mena och svara på detta.

När det gäller det du kallar ”samplingsproblemet” antar jag att din synpunkt är att man tog prover på fel ställen i babyliket. Svenska RMV har påpekat att man tog prover på flera olika ställen i nedre delen av kroppens venösa system. Rättens oberoende expert Mörland och svenska RMV verkar ense om att provet är representativt för det venösa systemet i underkroppen. En del av det sammanlagda provet späddes hos svenska RMV 10 ggr. En del av detta spädda prov skickades till finska RMV, som var ackrediterat för fastställande av tiopentalhalter. De kom fram till en halt om ungefär 2000 mikrogram/gram precis som svenska RMV gjort med en annan metod. Försvarets inhyrda expert Olof Beck har pekat på vad han anser är en rad formella brister hos svenska RMV som tingsrättsdomen noggrant redogör för. Att avfärda provresultatet hos finska RMV skulle dock vara knepigt med detta som grund eftersom det enda eventuella fel svenska RMV:s hantering kan ha gett är en felspädning av det prov som delar av skickades till finska RMV. Så det man då fick göra när man skrev domen var som sagt att göra en fräckis och låtsas som att finska RMV fick ett ospätt prov. Det maximala, teoretiska spädningsfelet om 5,26 ggr hade nämligen inte räckt.

När det gäller de ”hydrofoba ämnena” skulle detta genom något slags trolleri som du inte förklarar (eller presenterar några länkar till) på något fantastiskt sätt ha kunnat mångfaldiga, tidigare eventuella, ej journalförda tiopentaldoser så att man skulle ha kunnat få mätvärden på runt 2000 mikrogram/gram. Av tidigare skriverier i tråden har jag förstått att du menar att tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentaldoser på något sätt skulle ha koncentrerats i kroppsfettet. Dock väldigt selektivt. För med en jämn fördelning av tiopentalet i kroppsfettet skulle nämligen koncentrationerna bli lägre eftersom kroppen högst sannolikt innehöll mer fett än blod. Och förutom att tiopentalet skulle ha koncentrerats väldigt selektivt på vissa ställen skulle man dessutom genom någon slags otrolig slump ha tagit proverna precis just på dessa ställen! Sedan skall man dessutom ha fått med en väldig massa fett i proven. Det säger sig ju självt att sannolikheten för denna typ av förklaring inte framstår som speciellt hög. Speciellt med tanke på den otroliga anrikning av tiopental som då måste ha skett på vissa ställen i fettet. Det man möjligen kan använda fettkontaminationsteorin till är att förklara väldigt låga tiopentalhalter om det gått lång tid sedan tiopentalinjektionen och man vill kunna förklara väldigt låga tiopentalhalter i ett prov. Jag har heller inte sett att vare sig tingsrätten eller försvarets experter gjort gällande att man kan förklara halter typ 95 mikrogram/gram eller högre med fettkontamination. Jag ser inte ens att man explicit gjort detta för 15 mikrogram/gram.

FORTS NEDAN

Att PCuri nu i brist på argument börjar kalla mig för Åsa Nisse skall man nog tolka som ett tecken på desperation, och att han innerst inne börjar förstå att hans korståg vilar på lösan sand. Vidare verkar det som om han tror att jag på något sätt hittat på termen hydrofoba ämnen. Så är det naturligtvis inte, och jag råder honom att goggla termen. Hydrofob är alltså det gängse vetenskapliga ordet för fettälskande, att ett ämne söker sig till opolära ämnen som fett snarare än till polära dito som vatten. Thiopental är ett sådant ämne, och detta i samverkan med komplexa reaktioner under nedbrutningen av kroppen skulle kunna förklara varför ett prov från en lårven inte är representativt. Provtagningen var därför helt otilräckig. Detta har jag förklarat flera gånger ovan, och den intresserade kan söka uppåt i tråden. Det är i sig riktigt att domen focuserade på brister i själva analysen, och de räckte för frikännande dom. Men det utesluter inte svagheter i andra länkar i beviskedjan, även om det alltså inte var nödvändigt att ta upp detta i domen.

Slutligen hånar PCuri mig för att jag saknar formell naturvetenskaplig utbildning. Detta är dock ingenting jag skäms för. Tvärt om är jag stolt över att på egen hand lyckats lära mig grunderna. Det var länge sedan jag förlorade den blinda vördnaden för auktoriteter och jag försöker alltid förstå olika experters resonomang. ibland är de grundare än man skulle önska. Därför retar jag mig på den blinda auktoritetstro som debatörer som Eloge (evangelium enligt Mörnland.)och PCuri visat i denna tråd.
Citera
2012-12-20, 22:49
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ta istället och beta av de vittnesmål som entydigt visar att det hände något oegentligt på salen innan flickan avled, PCuri.

Jag lovar dgi, det går fort. Det finns nämligen inga sådana vittnesmål. Tillsammans med Mörlands redogörelse är det alltså helt förenligt med att någon gett läkemedlet långt efter (c:30 min) efter det att flickan dött och alltså långt efter det att vårdpersonalen lämnat salen.
Men frågan är då vem och varför någon skulle gjort denna mystiska injektion i det döda barnet. Jag kan inte se någon annan anledning än ett försök att sätta dit läkaren eller sjukvården. Nej, jag tror mer på fel under provberedningen/analysen eller någon reaktion under nedbrytningen av kroppen.
Citera
2012-12-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men frågan är då vem och varför någon skulle gjort denna mystiska injektion i det döda barnet. Jag kan inte se någon annan anledning än ett försök att sätta dit läkaren eller sjukvården. Nej, jag tror mer på fel under provberedningen/analysen eller någon reaktion under nedbrytningen av kroppen.

Nej jag vet inte heller vem som skulle ha gjort det eller när det skedde. Det är ju alldeles för sent att utröna det nu, så här långt efteråt.

Däremot har jag inte sett några bevis på att det är uteslutet. Därmed kan man inte, utan rimligt tvivel, påstå att det är just den tidigare åtalade läkaren som injicerat läkemedel i patienten.
Citera
2012-12-22, 16:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Nej jag vet inte heller vem som skulle ha gjort det eller när det skedde. Det är ju alldeles för sent att utröna det nu, så här långt efteråt.

Däremot har jag inte sett några bevis på att det är uteslutet. Därmed kan man inte, utan rimligt tvivel, påstå att det är just den tidigare åtalade läkaren som injicerat läkemedel i patienten.
Du har ju naturligtvis rätt i att ett sådant scenario inte kan uteslutas, och detta är ju en illustration på hur svag åklagarens indicikedja var. Labanalysen kan betvivlas, men även om vi godtar den så skulle bevisnignen fall p.g.a. samplingsproblemet (som jag focserat mig på). Även om vi godtar labanalys och ignorerar samplingsproblemet, så finns det ändå ingenting som binder läkaren vid flickans död, eftersom en thiopentalinjektion kunde gjorts av någon annan, som du är inne på. (Åklagerens fixering vid att läkaren trott sig ha destruerat thiopental har inget som helst bevisvärde.) Egentlgien är det bara en sak vi kan vara halt säkra på och det är att det INTE gått till enligt åklagarens gärningsbeskriving.
Citera
2012-12-24, 01:59
Medlem
Citat:

Citat:

[- - -]

Del 1

https://www.flashback.org/sp40782468

Del 2

https://www.flashback.org/sp40782493

Mitt intryck är att inte en enda läkare som postat inlägg i denna tråd ansett att den här läkaren borde fällas. Läkarna som ville törsta ihjäl Salme, 93, tyckte säkert att det var bra med en friande dom i det fall som diskuteras i denna tråd:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab

Så babyn skulle alltså ha blivit vit i ansiktet och dött under ett ”kurrprov” och inte när man tryckt i babyn tillräckligt med tiopental? Ha! Jag citerar för tydlighetens skull ett inlägg du tidigare skrivit i frågan:

https://www.flashback.org/sp40198560

Hävdade förresten den åtalade läkaren själv att babyn dog under ett ”kurrprov”?

Här är också ett inlägg av letsdoit med vittnesuppgifterna från polisförhören:

https://www.flashback.org/sp31601859

Den som undrar om det behövs någon slags extra vetenskap för att fastställa att det maximala, teoretiska spädningsfelet skulle vara 5,26 ggr kan ju titta på vad jag skrev i det här inlägget:

https://www.flashback.org/sp40566275

I tingsrättsdomen uttalar sig varken domstolens ledamöter eller något försvarsvittne om något maximalt spädningsfel. Man aktar sig noga för detta. Och det är ju förståeligt. Bättre då att köra med en fräckis, låtsas som att provet finska RMV mätte på var ospätt och i alla fall inte låtsas om något maximalt spädningsfel om 5,26 ggr. För då får man nämligen inte ihop ekvationen.

Blodpudingsargumentet har Bustopher, som faktiskt velat fria läkaren, kommenterat här:

https://www.flashback.org/sp40455630

Sammanfattningsvis kan man väl säga att försvarets inhyrda vittne Olof Beck, liksom Bustopher, anfört en massa formella invändningar mot svenska RMV:s mätprocedurer. Att rikta liknande kritik mot finska RMV som var ackrediterat för att även fastställa halter av tiopental skulle sannolikt vara knepigt att få trovärdighet på och skulle sannolikt också vara svårt att använda juridiskt. Så det man då fick göra var att inrikta sig på den enda osäkerhetsfaktor som stod utom finska RMV:s kontroll, nämligen den spädning svenska RMV hade gjort på det prov som delar av hamnade hos finska RMV. Det man då alltså gjorde i domen var att låtsas som att finska RMV fick ett ospätt prov och – implicit – ge intrycket av att det fanns ett typ oändligt möjligt spädningsfel. Men om man nu skulle ta spädningsfelsteorierna på allvar och titta på vad vi får för maximalt, teoretiskt spädningsfel så landar vi på 5,26 ggr. Och det räcker inte. Därför valde man i stället fräckisen. Och det var nära att ingen i den här tråden upptäckt detta. Mig veterligen har heller ingen utanför denna tråd uppmärksammat detta. Så på så vis har väl tyvärr den här fräckisen funkat. Rättsligt har den definitivt gjort detta.

Sluta upp med de här dumheterna. Det finns inga samstämmiga vittnesmål om att ett stort antal sprutor getts i anslutning till att flickan avlider.

Naturligtvis dog flickan efter kurrprovet (eller injektionen vilket det nu var) men ingen har ju kunnat precisera tiden och det vet du!

Nej, men det verkar ju finnas två vittnen, CB och MB, som i polisförhören uppger att babyn fick någon slags injektion i samband med döden. Signaturen letsdoit har som sagt i detta inlägg tråd återgivit vad CB oc MB sade i polisförhören:

Däremot verkar de inte tala om ett ”stort antal sprutor” utan om en spruta. Man verkar heller inte i domen påstå att en spruta inte skulle räcka för att komma upp i de tiopental-koncentrationer rättens oberoende expert Mörland pratar om (alltså minst motsvarande 2,857 g för en vuxen man). Den grund på vilken man friar läkaren i domen är som jag påpekat ett möjligt, hiskeligt, antytt spädningsfel hos svenska RMV för det provmaterial som skickades till finska RMV. Jag har ju också om och om igen påpekat att detta var en riktig fräckis eftersom det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Och 5,26 ggr hade inte räckt på långa vägar för att komma ner till de ca 15 mg som rättens oberoende expert Mörland maximalt anser kunna förklaras av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner som man i efterhand kommit på att man gett. Med spädningsfelet 5,26 ggr kommer man bara ner till 95 mg. (Mörland uppgav att den snedfördelning av tiopentalet man skulle kunna ha fått genom en koncentration till det venösa systemet i underkroppen maximalt skulle kunna överdriva den uppmätta tiopentalhalten 4 ggr. Delar vi sedan också med 5,26 får vi (2000 / 4)/ 5,26 = 95 mikrogram/gram. Och det räcker alltså inte. Därför fick man göra en fräckis och låtsas som att det inte fanns något maximalt spädningsfel.

Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och Pcuri fortsätter med samma gamla lögner.

Att han tycker att det är märkvärdigt att någon ska frias när det inte finns bevisning som visar på skuld säger mer om hans egen sjuka världsbild än något annat. I PCuris värld är man skyldig och därmed punkt. Bevis och så vidare är helt onödigt.

Att han sen fortsätter hänvisa till ett felaktigt påstående gång efter gång efter gång gör det inte mera rätt den här gången heller. Rätt blir det när man bevisar det utifrån medecinska fakta. Något PCuri aldrig någonsin har varit i närheten av.

I domen konstaterar man att analysarbetet är så dåligt att det inte uppfyller kravet på bevismatrial. Därmed ska åtalet ogillas vilket också sker.

De formella fel Pcuri försöker bagatellisera är hela den grund som ligger till botten för att ett analysresultat från RMV ska kunna tas mer seriöst än PCuri:s eget svammlande.
Vi ska ju inte heller glömma att RMV fann så alvarliga brister att de omdelbart inledde ett åtgärdsprogram för att rätta till dem. Dvs det rör sig inte om rimligt tvivel på att RMV har brister utan det rör sig om underteckande beslut från RMV:s generaldirektör som slår fast att man har brister.

Sen fortsätter PCuri att hävda att han har bevisat ett spädningsfel vilket han itne alls har gjort. Det finns inte minsta lilla vetenskapligt stöd för han svammel. Att han sen fortfarande har så stora kunskapsbrister i organisk kemi att han inte ens begriper det. Ja det är mer ett personligt problem.

Sen kan vi ju notera att han återigen valde att undvika att svara på de frågor där han sa emot sig själv.

Var det nu ett prov som var koncentrerat till enbart vener i underkroppen eller var det utspätt?
Oavsett vilket så är det alltså inte representativt för flickan och ska även därför underkännas som bevis.

Sen kan vi återigen konstatera att PCuri tom motbevisar sig själv.
Enligt det vitnessmål han åberopar så ska vi alltså enbart behöva hantera delar av volymen från en spruta som dessutom ska vara klar i färgen. Sprutan är knappast större än 5 ml på en neodentalavdelning. Hela sprutan ska inte förbrukas enligt vittnessmålet och delar av injektionen kommer att hamna i andra delar av kroppen. Därmed kan vi utgå från att vi på max 3 ml ska ge dos som ska ge upphov till en analys på 2000 mikrogram/gram blod och det utan att vätskan blir gulfärgad.

Tiopental i brukslösning är gulfärgad. I det här fallet ska vi alltså få till något som är gulare än pissgult om det ens går att lösa en sådan koncentration. Sen ska det alltså passera en utbildad sjuksköterska utan att hon reagerar.

Jag har svarat på det där med den gulfärgade lösningen den 1 nov i år (2012):

https://www.flashback.org/sp40127045

I ovannämnda inlägg kommer också letsdoit med några klargöranden beträffande storleken på sprutan. En spruta som är 10 cm eller kortare verkar alltså vara fullt tillräcklig för att innehålla tillräckligt med tiopental

Varken färgen på sprutan eller storleken på sprutan verkar vara det som tingsrätten skjuter in sig på i den friande domen.

Det man anför, eller den bild man målar upp som skälen för att fria, är en massa formella fel som svenska RMV skall ha gjort enligt försvarets inhyrda vittne Olof Beck (denna uppradning av formella fel påminner litet om din utläggning ovan). Trots dessa formella fel resulterade dock svenska RMV:s mätningar i ungefär samma mätvärde som hos finska RMV med en annan metod, d v s en tiopentalhalt om 2000 mikrogram/gram. Finska RMV:s mätresultat nämns mer liksom i förbigående i domen. Jag antar att skälet till detta är att de formella brister som anförts mot svenska RMV blir rätt irrelevanta om ett för tiopentalkvantifiering ackrediterat labb (finska RMV) kommer fram till samma mätvärde som svenska RMV. Om man ändå vill få med de formella bristerna hos svenska RMV för att liksom ordentligt förmedla känslan av ett osäkert labbresultat till läsare som inte närmare reflekterar över det faktum att Olof Becks anförda synpunkter bara gäller svenska RMV och inte finska RMV så blir lösningen att mer liksom i förbigående nämna finska RMV:s mätvärde. Det enda formella fel hos svenska RMV som skulle kunna ge utslag hos finska RMV när det gäller deras mätresultat är som sagt den spädning om 10 ggr svenska RMV gjorde innan delar av provmaterialet skickades till finska RMV. ”Tyvärr” gav dock denna spädning, som sagt ett maximalt, teoretiskt spädningsfel om 5,26 ggr, vilket jag bl a redogjort för här:

Så därför fick man göra en fräckis med en luddig formulering där man liksom låtsades att provet var ospätt och att spädningsfelet skulle kunna vara hiskeligt. Ett maximalt spädningsfel om 5,26 ggr hade nämligen inte räckt för att komma ner till den tiopentalhalt om ca 15 mg som rättens oberoende expert Mörland ansåg var den maximala tiopentalhalt som skulle ha kunnat orsakas av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner som man i efterhand kommit på att man gett.
Citera
2012-12-24, 07:49
Medlem
Citat:
Nej, men det verkar ju finnas två vittnen, CB och MB, som i polisförhören uppger att babyn fick någon slags injektion i samband med döden. Signaturen letsdoit har som sagt i detta inlägg tråd återgivit vad CB oc MB sade i polisförhören:

Däremot verkar de inte tala om ett ”stort antal sprutor” utan om en spruta. Man verkar heller inte i domen påstå att en spruta inte skulle räcka för att komma upp i de tiopental-koncentrationer rättens oberoende expert Mörland pratar om (alltså minst motsvarande 2,857 g för en vuxen man). Den grund på vilken man friar läkaren i domen är som jag påpekat ett möjligt, hiskeligt, antytt spädningsfel hos svenska RMV för det provmaterial som skickades till finska RMV. Jag har ju också om och om igen påpekat att detta var en riktig fräckis eftersom det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Och 5,26 ggr hade inte räckt på långa vägar för att komma ner till de ca 15 mg som rättens oberoende expert Mörland maximalt anser kunna förklaras av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner som man i efterhand kommit på att man gett. Med spädningsfelet 5,26 ggr kommer man bara ner till 95 mg. (Mörland uppgav att den snedfördelning av tiopentalet man skulle kunna ha fått genom en koncentration till det venösa systemet i underkroppen maximalt skulle kunna överdriva den uppmätta tiopentalhalten 4 ggr. Delar vi sedan också med 5,26 får vi (2000 / 4)/ 5,26 = 95 mikrogram/gram. Och det räcker alltså inte. Därför fick man göra en fräckis och låtsas som att det inte fanns något maximalt spädningsfel.

I ovannämnda inlägg kommer också letsdoit med några klargöranden beträffande storleken på sprutan. En spruta som är 10 cm eller kortare verkar alltså vara fullt tillräcklig för att innehålla tillräckligt med tiopental

Varken färgen på sprutan eller storleken på sprutan verkar vara det som tingsrätten skjuter in sig på i den friande domen.

Det man anför, eller den bild man målar upp som skälen för att fria, är en massa formella fel som svenska RMV skall ha gjort enligt försvarets inhyrda vittne Olof Beck (denna uppradning av formella fel påminner litet om din utläggning ovan). Trots dessa formella fel resulterade dock svenska RMV:s mätningar i ungefär samma mätvärde som hos finska RMV med en annan metod, d v s en tiopentalhalt om 2000 mikrogram/gram. Finska RMV:s mätresultat nämns mer liksom i förbigående i domen. Jag antar att skälet till detta är att de formella brister som anförts mot svenska RMV blir rätt irrelevanta om ett för tiopentalkvantifiering ackrediterat labb (finska RMV) kommer fram till samma mätvärde som svenska RMV. Om man ändå vill få med de formella bristerna hos svenska RMV för att liksom ordentligt förmedla känslan av ett osäkert labbresultat till läsare som inte närmare reflekterar över det faktum att Olof Becks anförda synpunkter bara gäller svenska RMV och inte finska RMV så blir lösningen att mer liksom i förbigående nämna finska RMV:s mätvärde. Det enda formella fel hos svenska RMV som skulle kunna ge utslag hos finska RMV när det gäller deras mätresultat är som sagt den spädning om 10 ggr svenska RMV gjorde innan delar av provmaterialet skickades till finska RMV. ”Tyvärr” gav dock denna spädning, som sagt ett maximalt, teoretiskt spädningsfel om 5,26 ggr, vilket jag bl a redogjort för här:

Så därför fick man göra en fräckis med en luddig formulering där man liksom låtsades att provet var ospätt och att spädningsfelet skulle kunna vara hiskeligt. Ett maximalt spädningsfel om 5,26 ggr hade nämligen inte räckt för att komma ner till den tiopentalhalt om ca 15 mg som rättens oberoende expert Mörland ansåg var den maximala tiopentalhalt som skulle ha kunnat orsakas av eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner som man i efterhand kommit på att man gett.

Så du tror på allvar att man kan lösa den enorma mängd tiopental det är fråga om, i 2-3 ml spädning?

Det är helt uteslutet. Det skulle krävas fler injektioner för detta.

Dessutom finns ju inga samstämmiga vittnesmål om injektioner i anslutning till att flicka avlider. De vittnesmål du hänvisar till pratar ju om många (upp till 30) minuter, mellan injektion och dödsögonblicket.
Citera
2012-12-24, 22:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Noterar att du helt har ignorerat alla argument jag presenterat mot ditt luftslottsbygge. Fegt av dig...
Citera
2012-12-27, 15:04
Medlem
Och en traktor.

PCuri fortsätter med samma lögner igen.

Nej han har inte bevisat något spädningsfel den här gången heller utan han fortsätter hänvisa till sina egna fantasier.

Återigen så kräver ett Bevis att man kan härleda det till fakta och vetenskap. Inte till Pcuri:s förvirrade hjärna.

Något han sen visar igen med att påstå att en 10 cm lång spruta räcker.
centimeter är ett längdmått och säger inget som helst om volym och det är volymer man injecerar.
en 10 ml spruta hade utlöst reaktioner på vårdpersonalen.

Och nej, Pcuri har inte visat något som talar om en gulfärgad spruta utan han försöker desperat slingra sig från ett vitnessmål som visar att det med största sannolikhet rör sig om saltlösning.
Återigen så är det ju så att det är den anklagande dvs PCuri som ska kunna visa att det var tiopental i sprutan.

Sen noterar vi återigen att vi inte får något svar från PCuri på om han anser att tiopentalet var koncentrerat till den venösa systemet eller om det var utspätt i fettet.
Frågan är intresant då han oavsett vilket argumenterar emot sig själv igen.

Och sen var det dags för ett försök att föringa RMV:s brister igen. Detta då trots att både Möreland och RMV:s GD stödjer Becks påpekanden.

Sen ljuger PCuri så det stänker om det när han hävdar att Becks, Möreland och den interna revisionens kritik inte är relevant för den finska analysen.
Den finska analysen är gjord på spädning från RMV.
Samma spädning som kallades icke Önskvärd av Möreland. Som enligt Beck är en allvarlig risk och som samtliga kunniga i denna tråd har sett som rättsosäker.

Finska RMV har inte använt någon egen metod heller utan man är helt beroende av leveransen från SVenska RMV för sin analys och så länge den blodpuddingen är så dålig att den inte duger som bevis så duger inte heller den finska analysen (idag heller).

Därmed kan vi konstatera att PCuri enbart har återupprepat sina sen tidigare överbevisade lögner (Igen)
Citera
2012-12-31, 01:47
Medlem
Del 1

Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Citat:

Öh, ljuger jag om att Salme, 93, inte ville törsta ihjäl?

Du har inte tidigare värjt dig mot påståendet att du skulle vara utbildad läkare.

När det gäller läkaren som diskuteras i den här tråden så pekar jag på att det argument tingsrätten använde sig av för att fria henne är en riktig fräckis. Man låtsades som att finska RMV fick ett ospätt prov. Om man i stället bemödat sig om att räkna på ett maximalt, teoretiskt spädningsfel så hade man som sagt kommit fram till att detta var max 5,26 ggr. Och detta räcker inte. Så därför valde man fräckisen. Det var också väldigt nära att ingen upptäckt denna fräckis ens i denna Flashback-tråd. Ute i stora media har jag inte sett ett knyst nämnas om det här. Så på så vis kan man väl säga att fräckisen lyckades.

Sedan, i den här tråden, lägger skribenter som mace2442 och Clodius till en massa ytterligare fräckisar som inte tingsrätten använt sig av, som t ex ”blodpuddnings”-argumentet (som t o m Bustopher tillbakavisat) och Clodius blajande om ”hydrofoba ämnen” och liknande.
...

Angående Salme har du källan en artikel i Aftonbladet där bara en part kommer till tals. Som jag tidigare nämnt finns det människor som vid sina sinnens fulla bruk väljer att dö på detta vis. Anhöriga kan ha olika uppfattning om valet.

I övrigt har jag ett flertal gånger svarat just dig att jag inte är läkare. (Hade du läst innantil så hade du även sett det tidigare.) Ditt sätt att hantera detta visar väl din nivå.

När det gäller domen är den mycket klar och tydlig. Om du inte ids läsa boken som ger dig en del kött på benen (även om också Mörland där givetvis tolkats av författaren) läs åtminstone den. Du ser tydligt att mätningen inte kan användas för att visa att ett brott med tillräcklig säkerhet begåtts. Sedan har vi alla andra delar som hade behövt hålla för en fällande dom mot läkaren men det är en längre historia.

På dig låter det nästan som om Salme själv ville dö genom att törsta ihjäl. (Jag rekommenderar läsarna att själva läsa den här artikeln i Aftonbladet om Salme, 93):

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab

Signaturen nono2:s ifrågasättande av om Salme ville leva är intressant med tanke på att det numera räcker att två läkare intygar att en patient vill dö för att det skall vara lagligt att stänga av all livsuppehållande behandling.

När det gäller domen så kan man väl sammanfatta den med följande:

1. Man redogör för den kritik som försvarets inhyrda vittne Olof Beck anför mot de labbrutiner man haft hos svenska RMV.

2. Man tar Olof Becks kritik på stort allvar trots att finska RMV kom fram till ungefär samma mätvärde för tiopentalet.

3. Man nämner det faktum att finska RMV (som var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter) kom fram till ungefär samma mätvärde som svenska RMV mer i förbigående. Men ägnar väldigt mycket utrymme åt svenska RMV:s mätvärde trots att svenska RMV:s mätvärde borde vara mindre intressant än finska RMV:s mätvärde eftersom svenska RMV bara var ackrediterat för att fastställa förekomst av tiopental. Anledningen till att man gör på det här viset och vill hålla fokus på den svenska mätningen i stället för på den finska verkar vara att man vill skapa en helhetsbild av så mycket osäkerhet som möjlighet.

4. Man verkar ha valt sina ord rätt väl när man avfärdar finska RMV:s mätvärde (ungefär samma som svenska RMV:s mätvärde) med att det eventuellt kan ha varit fråga om något slags mätfel. Man verkar ha filat rätt länge på en formulering som, om fräckisen att man låtsades att finska RMV mätte på ett ospätt prov upptäckts, inte skulle kunna leda till att man själv råkade illa ut p g a alltför tydligt ljug. Därför nämner man inte explicit i det här sammanhanget att finska RMV mätte på ett prov som var spätt 10 ggr även om detta faktiskt framgår på ett annat ställe i domen. Man verkar ha velat ha möjligheten att i efterhand kunna säga att ”oj, jag klantade mig och tänkte inte på att provet finska RMV mätte på var spätt 10 ggr”. Jag köper dock inte att man var så pass korkad. Den här problematiken bör rimligen vara förklaringen till den här relativt breda formuleringen (där man undviker att nämna att finska RMV mätte på ett prov som var spätt 10 ggr varför det förväntade mätresultatet var att man skulle hamna under utskriftsgränsen 10 µg/g för fenobarbitalet): ”Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10µg/g blod.” Hela stycket från sid 17-18 i domen:

”Fenobarbital är en substans som ges mot kramper och Linnéa fick läkemedel innehållande den substansen, fram till den 17 september. Fenobarbitalhalten i hennes blod mättes kontinuerligt ända fram till på morgonen den 20 september. Koncentrationen av fenobarbital uppmättes vid analysen av det utspädda provet till 22µg/g blod, vilket var i god överensstämmelse med koncentrationen i det outspädda provet som uppgick till 19 µg/g blod och även i paritet med det värde som uppmättes i Linnéas blodplasma på morgonen den 20 september. Denna överensstämmelse mellan det outspädda och det utspädda provet talar naturligtvis för att resultatet av analysen av det utspädda provet är riktigt även när det gäller tiopentalet. Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10µg/g blod. Denna skillnad ger enligt tingsrättens mening anledning att ifrågasätta hur representativt den uppmätta koncentrationen av fenobarbital verkligen var i det utspädda provet i förhållande till det outspädda. Detta innebär i sin tur att provresultatet i fråga om fenobarbital inte kan tas till intäkt för att koncentrationen av tiopental varit representativ i det utspädda provet i förhållande till det outspädda.”

Delar man 19 µg/g med spädningsfaktorn 10 så får man 19 /10 = 1,9 µg/g vilket är klart under utskriftsgränsen 10 µg/g. Mätresultatet för fenobarbital i Finland var alltså det förväntade. Det framgår också på sid 16 i domen att den som författade domen inte var omedveten om att finska RMV mätte på spätt blod:

”En ytterligare analys med likalydande resultat har sedermera gjorts vid RMV, även denna gång med användande av det utspädda blodet. Man har även begärt hjälp av ett laboratorium i Finland. Även den finska analysen gjordes dock på en del av det utspädda blodet. Analysen i fråga visade en koncentration av tiopental som var väl i överensstämmelse med Gunilla Thelanders resultat.”

Resultatet blev dock en till synes tydlig och vederhäftig dom, även om den inte var det. Det var också nära att den här spädningsbluffen inte uppmärksammades alls. Det tog faktiskt ett bra tag innan polletten trillade ner för mig själv när det gällde den här bluffen. Man tror inte att en svensk domstol kan vara så j-a fräck. Jag tror att de flesta, som sannolikt är mer okritiska och mindre misstänksamma mot svenska domstolar än mig, måste läsa mina synpunkter och domen flera gångar för att verkligen kunna ta till sig att en svensk domstol kan bluffa på det här viset.

Och kan en svensk domstol bluffa så kan nono2, NurseRatched, mace2442, Clodius m fl också göra det.
Citera
2012-12-31, 01:48
Medlem
/FORTS

Del 2

Citat:
Och Pcuri fortsätter med sina gamla vanliga lögner. Lite i still med "och en traktor..."

Precis som vanligt klarar han inte att prestera en enda rad fakta eller vetenskap utan det är enbart hans egen förvirrade världsbild som gäller.

Pcuri har aldrig någonsin bevisat något spädningsfel och kommer aldrig att göra det helller. Det kräver nämligen vetenskap och bevis och inte hemsnickrade fantasier men i PCuris värld så är man skyldig så länge han anser det.

Även denna gång vägrar han att svara på om blodet var koncentrerat eller utspätt i flickans kropp.
Faktum är och förblir att hn inte kan säga ett dugg om vilken koncentration som fanns i flickans blod eller vilken dos flickan hade fått.

Han försöker också förneka resultatet av den revision RMV gjorde av sin egen verksamhet och där man fann så grova fel att man omedelbart inledde åtgärdsprogram.

Sen har han inte heller begript vad bushtopper skrev den här gången heller (Pcuri har ju aldrig begript vad han läser så varför skulle ha göra det nu?)

Är det någon som ligger på Åsa-nisse nivå så är det just PCuri som ligger hemma på soffan och fantiserar istället för att ens gå och slå upp en gymnasiebok i organisk kemi så att han kanske kan lära sig lite om kolväten och kväve.

Sen för att återigen förklara fakta för en idiot som inte vill inse så säger domen säger att ett värde på 2000 mikrogram/gram blod är så orimligt att redan det är skäl för att underkänna arbetet. När det samtidigt finns stora brister i analysen så är det mer än nog för att det hela ska underkännas som bevis och det skedde också.

Finländarna har inte fått något matrila för en oberoende analys den här gången heller utan man fick blodpudding från RMV. Risken för att den ska vara fel är överhängande vilket är ett av skälen till att Beck kritiserade det och Möreland kalade hanteringen oönskad. Tom Pcuri själv som tog fram det citatet (naturligtvis utan att begripa vad han läste eller han själv visade att Möreland stödde Becks kritik).

Sen är det som vanligt att när PCuri blir överbevisad på ett område då går han tillbaka till andra gamla argument och hoppas att världen ska ha glömt att han har överbevisats även där.

Några av de vanligaste av PCuris fantasier är:
Överdos av morfin. Det finns ingen sådan och kommer aldrig att finnas någon heller. En överdos kan nämligen enbart uppstå om patienten själv tar läkemedlet (fysiskt omöjligt i detta fall) eller om man ger mer av ett medel än vad läkaren ordinerar.
Det finns inga maxvärden utan det är behandlande läkare som avgör vad som krävs. Om sen journalen inte är uppdaterad spelar ingen roll då det itne är den som avgör vad som ska ges.

Enligt PCuri ska den dödande dosen av tiopental ha givits i en spruta. Det innebär att man ska ha fått in den dos som motsvarar 2000 mikrogram/gram blod i ca 2.5-3 ml klar lösning. Redan i brukslösning är tiopental gul.

Jag har väl redan svarat på de grejer mace2442 anför i det här inlägget. Signaturen mace2442 brukar ju köra ungefär samma grejer om och om igen utan att mer preciserat redogöra vad som är fel i mina inlägg. H*n håller sig på ett mer generellt, svepande plan. Ni kan ju läsa mina inlägg ovan och se vad det eventuellt är jag inte svarat tidigare på.

Frågan är väl också hur relevant mace 2442:s inlägg av den här typen är. Tingsrätten har ju i sin dom avgränsat vad det är för skäl man anfört för att fria. Och det är ju att man tagit fasta på vad försvarets inhyrda vittne Olof Beck anfört som formella brister i RMV:s förfaranden. Man anser därför att svenska RMV:s mätvärde för tiopental om 2000 mikrogram/gram är för osäkert. Att finska RMV kom fram till samma mätvärde i sin analys med en annan metod avfärdar man med att eftersom man hamnade under utskriftsgränsen för fenobarbitalhalten (som skulle bekräfta att inget spädningsfel skett). Jag har dock senast i mitt inlägg för en vecka sedan, 24 dec, och i ett inlägg jag där länkar till, https://www.flashback.org/sp40566275 , påpekat att avfärdandet av finska RMV:s resultat med fenobarbitalargumentet var en riktig fräckis eftersom det förväntade resultatet var att man skulle hamna under utskriftsgränsen för fenobarbitalet. Och skulle man ändå ta argumentet möjlig felspädning i den större skalan på allvar så kan vi som sagt konstatera att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Och ett spädningsfel om ”bara” 5,26 ggr ”räcker” som sagt inte. Därför fick man som sagt göra en ”fräckis”.

Uträkningen av detta spädningsfel har jag otvivelaktigt redogjort för ovan (sammanfattning: fenobarbitalhalt 19 mikrogram/gram / spädning 10 ggr = 1,9 mikrogram/gram; utskriftsgräns 10 mikrogram/gram ger maximalt spädningsfel 10 / 1,9 ≈ 5,26 ggr).

Så det är alltså inte jag som försöker bevisa något spädningsfel, som mace2442 förvirrat hävdar. Jag tror överhuvudtaget inte att det varit fråga om något (större) spädningsfel. Jag tror att RMV klarar sådana standardgrejer. Inte heller rättens oberoende expert Mörland verkar tro på en sådan förklaring. Men OM det nu skulle vara fråga om ett spädningsfel så kan alltså mätvärdet för tiopental alltså maximalt, teoretiskt ha överdrivits 5,26 ggr.

Måste också än en gång påpeka att t o m Bustopher avfärdat mace 2442:s prat om ”blodpudding” (d v s att slaktblodet man spädde med skulle ha varit kontaminerat) här:

Citat:

Citat:
/FORTS

Del 2

Tingsrätten använder alltså inte denna typ argument eller något samplingsfel som möjlig förklaring till mätvärdena kring 2000 mikrogram/gram eller ens de minimivärden vi får om vi först delar med 4 för att nå ner till Mörlands teoretiska minimidos om 125 mg (500 mikrogram/gram) och sedan med 5,26 (maximalt spädningsfel (500 / 5,26 = 95 mikrogram/gram). Oavsett hur man hade vridit och vänt på det hela hade det nämligen varit svårt att med någon slags påhittad Åsa-Nisse-vetenskap komma ner till de 15 mikrogram/gram som rättens oberoende expert Mörland hävdade att eventuella, tidigare EJ JOURNALFÖRDA tiopentaldoser kan ha gett upphov till. Så därför fick man som sagt köra med en fräckis och låtsas som att finska RMV mätte på ett ospätt prov.

Alltså, tingsrätten anför inga sådana argument i sin dom. Inte heller verkar försvaret, att döma av domen, ha anfört några sådana argument.

Det Mörland säger är att merparten av tiopentalet, teoretiskt sett, kan ha sprutats in efter döden. (Hjärtat kunde fortsätta slå sporadiskt några enstaka slag en halvtimme efter döden på fångar i USA som avrättats med tiopentaldoser på 2-5 g.) Åtalet justerades av denna anledning till att även gälla försök till dråp. Om man inte nådde dödlig dos förrän efter döden dog alltså babyn inte av en olaglig dos tiopental. Då skulle alltså morfinöverdosen i stället kunna vara dödsorsaken. Och denna var svårare att knyta till någon bestämd person (läkaren hade påstått att hon kasserat allt tiopental som fanns på sjuksalen, någon motsvarande bevisning fanns inte beträffande morfinet). Och då skulle det rent tekniskt juridiskt kunna vara fråga om ett försök till dråp i stället för dråp. Själv tror jag dock inte ett ögonblick på denna teoretiska möjlighet. Jag tror inte att läkaren skulle ha suttit där typ 10 min tills hjärnan var död och sprutat in tiopentalet jättelångsamt även efter att hjärtat stannat och babyn blivit vit i ansiktet. Dessutom uppgav som sagt två vittnen i polisförhören att de sett något sprutas in i babyn precis i samband med döden.

-------------------------------

Jag svarar också på ett senare inlägg av mace2442 (det finns att alltså en lucka mellan svaren ovan som jag betade av och det inlägg jag svarar på nedan).

Citat:

[- - -]

Och sen var det dags för ett försök att föringa RMV:s brister igen. Detta då trots att både Möreland och RMV:s GD stödjer Becks påpekanden.

[- - -]

Det är riktigt att RMV efter Olof Becks kritik granskade sina egna rutiner och det är riktigt att Mörland i och för sig höll med Beck om att RMV kunde ha haft bättre rutiner än man hade. I domen refererar man dock också Mörland enligt följande:

”Han anser RMV:s resultat till stora delar vara acceptabla. De ämnen som man fann i blodprovet fanns i Linnéas kropp. Kvantiteten är något (min kursivering) mer osäker än vanligt, då analysmaterialet har varit litet och eftersom koncentrationsbedömningarna är behäftade med osäkerhet. Substanserna är dock konfirmerade av ett finskt laboratorium, som använder andra metoder.”

Och RMV:s generaldirektör skrev så här på SvD Brännpunkt 11 november 2011:

”Efter Astrid Lindgren-domen har Rättsmedicinalverket kraftigt ifrågasatts. Men kritiken är felaktig. Domstolen har inte uttalat att RMV gjort fel och vår egen genomgång visar att det omstridda analyssvaret var riktigt, skriver RMV:s generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.

[- - -]

En analys av provet utfördes även på ett laboratorium i Helsingfors som påvisade samma resultat. En av Rättsliga rådet tillsatt expert från Norge (Mörland, min anm) som granskat allt underlag, inklusive försvarets invändningar, har kommit till samma slutsats.”

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kritiken-mot-rmv-ar-felaktig_6626538.svd
Citera
2013-01-01, 18:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
/FORTS

Del 2

Jag har väl redan svarat på de grejer mace2442 anför i det här inlägget. Signaturen mace2442 brukar ju köra ungefär samma grejer om och om igen utan att mer preciserat redogöra vad som är fel i mina inlägg. H*n håller sig på ett mer generellt, svepande plan. Ni kan ju läsa mina inlägg ovan och se vad det eventuellt är jag inte svarat tidigare på.

Frågan är väl också hur relevant mace 2442:s inlägg av den här typen är. Tingsrätten har ju i sin dom avgränsat vad det är för skäl man anfört för att fria. Och det är ju att man tagit fasta på vad försvarets inhyrda vittne Olof Beck anfört som formella brister i RMV:s förfaranden. Man anser därför att svenska RMV:s mätvärde för tiopental om 2000 mikrogram/gram är för osäkert. Att finska RMV kom fram till samma mätvärde i sin analys med en annan metod avfärdar man med att eftersom man hamnade under utskriftsgränsen för fenobarbitalhalten (som skulle bekräfta att inget spädningsfel skett). Jag har dock senast i mitt inlägg för en vecka sedan, 24 dec, och i ett inlägg jag där länkar till, https://www.flashback.org/sp40566275 , påpekat att avfärdandet av finska RMV:s resultat med fenobarbitalargumentet var en riktig fräckis eftersom det förväntade resultatet var att man skulle hamna under utskriftsgränsen för fenobarbitalet. Och skulle man ändå ta argumentet möjlig felspädning i den större skalan på allvar så kan vi som sagt konstatera att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Och ett spädningsfel om ”bara” 5,26 ggr ”räcker” som sagt inte. Därför fick man som sagt göra en ”fräckis”.

Uträkningen av detta spädningsfel har jag otvivelaktigt redogjort för ovan (sammanfattning: fenobarbitalhalt 19 mikrogram/gram / spädning 10 ggr = 1,9 mikrogram/gram; utskriftsgräns 10 mikrogram/gram ger maximalt spädningsfel 10 / 1,9 ≈ 5,26 ggr).

Så det är alltså inte jag som försöker bevisa något spädningsfel, som mace2442 förvirrat hävdar. Jag tror överhuvudtaget inte att det varit fråga om något (större) spädningsfel. Jag tror att RMV klarar sådana standardgrejer. Inte heller rättens oberoende expert Mörland verkar tro på en sådan förklaring. Men OM det nu skulle vara fråga om ett spädningsfel så kan alltså mätvärdet för tiopental alltså maximalt, teoretiskt ha överdrivits 5,26 ggr.

Måste också än en gång påpeka att t o m Bustopher avfärdat mace 2442:s prat om ”blodpudding” (d v s att slaktblodet man spädde med skulle ha varit kontaminerat) här:

Alltså, tingsrätten anför inga sådana argument i sin dom. Inte heller verkar försvaret, att döma av domen, ha anfört några sådana argument.

Det Mörland säger är att merparten av tiopentalet, teoretiskt sett, kan ha sprutats in efter döden. (Hjärtat kunde fortsätta slå sporadiskt några enstaka slag en halvtimme efter döden på fångar i USA som avrättats med tiopentaldoser på 2-5 g.) Åtalet justerades av denna anledning till att även gälla försök till dråp. Om man inte nådde dödlig dos förrän efter döden dog alltså babyn inte av en olaglig dos tiopental. Då skulle alltså morfinöverdosen i stället kunna vara dödsorsaken. Och denna var svårare att knyta till någon bestämd person (läkaren hade påstått att hon kasserat allt tiopental som fanns på sjuksalen, någon motsvarande bevisning fanns inte beträffande morfinet). Och då skulle det rent tekniskt juridiskt kunna vara fråga om ett försök till dråp i stället för dråp. Själv tror jag dock inte ett ögonblick på denna teoretiska möjlighet. Jag tror inte att läkaren skulle ha suttit där typ 10 min tills hjärnan var död och sprutat in tiopentalet jättelångsamt även efter att hjärtat stannat och babyn blivit vit i ansiktet. Dessutom uppgav som sagt två vittnen i polisförhören att de sett något sprutas in i babyn precis i samband med döden.

-------------------------------

Jag svarar också på ett senare inlägg av mace2442 (det finns att alltså en lucka mellan svaren ovan som jag betade av och det inlägg jag svarar på nedan).

Det är riktigt att RMV efter Olof Becks kritik granskade sina egna rutiner och det är riktigt att Mörland i och för sig höll med Beck om att RMV kunde ha haft bättre rutiner än man hade. I domen refererar man dock också Mörland enligt följande:

”Han anser RMV:s resultat till stora delar vara acceptabla. De ämnen som man fann i blodprovet fanns i Linnéas kropp. Kvantiteten är något (min kursivering) mer osäker än vanligt, då analysmaterialet har varit litet och eftersom koncentrationsbedömningarna är behäftade med osäkerhet. Substanserna är dock konfirmerade av ett finskt laboratorium, som använder andra metoder.”

Och RMV:s generaldirektör skrev så här på SvD Brännpunkt 11 november 2011:

”Efter Astrid Lindgren-domen har Rättsmedicinalverket kraftigt ifrågasatts. Men kritiken är felaktig. Domstolen har inte uttalat att RMV gjort fel och vår egen genomgång visar att det omstridda analyssvaret var riktigt, skriver RMV:s generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.

[- - -]

En analys av provet utfördes även på ett laboratorium i Helsingfors som påvisade samma resultat. En av Rättsliga rådet tillsatt expert från Norge (Mörland, min anm) som granskat allt underlag, inklusive försvarets invändningar, har kommit till samma slutsats.”

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kritiken-mot-rmv-ar-felaktig_6626538.svd

Jag tänkte inte gå igenom PCuris sakargumentationn, då det gjorts upprepade gånger tidigare i tråden vilket lett till avvisande av hans argumentationskedja. PCuri struntar ju som bekant i bemöta sakskäl, vilket gör det meningslöst att argumentera med honom. Men det förekommer faktiskt ett vinkling i detta inlägg som verkar ny - PCuri använder sig tydligen av domen för att sumera försvarets argumentation - så kan man ju naturligtvis inte göra; domens argumentation för att ogilla åtalet är baserat på underkännandet av analysen - ett steg i beviskedjan. PCuri försöker argumentera för att detta på någon sätt skulle innebära att övriga länkar i beviskedjan mot läkaren skulle vara solida, och att försvaret skulle hålliga med om detta - så är det naturligtvis inte. För domen räcker det att EN länk i beviskedjan har visat sig vara svag för att hela bevisningen skall falla samman. Emellertid var flera andra länkar ytterst svaga (samplingsproblemet, bindande av GM till det eventuella brottet o.s.v.), och försvaret är naturligtvis medvetna om detta.

Jag har inget hopp om att PCuri skall ta sig till detta, då han hittills vägrat att lyssna på argument i sin stalkerartade förföljelse av en förmodligen helt oskyldig läkare; jag skriver detta påpekande med tanke på nytillkomna läsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in