Citat:
Du måste nu förstå (på riktigt!) att det är precis så det skall fungera. Kan inte åklagaren VISA brott, bortom rimligt tvivel så är det inte meningen att någon skall fällas.
Nu är det inte så att det som framlagts i fallet pekar på att det är precis så här allt skall gå till, långt ifrån. Men att det skett något brottsligt kan man inte på något sätt styrka.
Vittnesmålen från rummet pekar inte på något som utan tvekan är brottsligt, analysernas kvalitet är ifrågasatt, innebörden av analysresultatet är svårbedömd. Svaga, men inte otänkbara, förklaringar har visats på en springande fråga: var kommer tiopentalet ifrån? Då kan inte en rättsstat döma till ansvar.
Ursprungligen postat av Bergakungen
Citat:
Jag tycker inte att den friande domen verkar grunda sig på en ovanligt samvetsgrann värdering av försvarets motargument. Det man ansträngt sig för att åstadkomma verkar snarare ha varit att med språkliga medel, medvetna misstolkningar (tänker här främst på tolkningen av avsaknaden av fenobarbitalhalt i finska RMV:s provsvar) och ett selektivt urval av information få RMV:s, finska RMV:s och Mörlands slutsatser att framstå som så osäkra som möjligt.
Ursprungligen postat av PCuri
Jag tycker inte att den friande domen verkar grunda sig på en ovanligt samvetsgrann värdering av försvarets motargument. Det man ansträngt sig för att åstadkomma verkar snarare ha varit att med språkliga medel, medvetna misstolkningar (tänker här främst på tolkningen av avsaknaden av fenobarbitalhalt i finska RMV:s provsvar) och ett selektivt urval av information få RMV:s, finska RMV:s och Mörlands slutsatser att framstå som så osäkra som möjligt.
Du måste nu förstå (på riktigt!) att det är precis så det skall fungera. Kan inte åklagaren VISA brott, bortom rimligt tvivel så är det inte meningen att någon skall fällas.
Nu är det inte så att det som framlagts i fallet pekar på att det är precis så här allt skall gå till, långt ifrån. Men att det skett något brottsligt kan man inte på något sätt styrka.
Vittnesmålen från rummet pekar inte på något som utan tvekan är brottsligt, analysernas kvalitet är ifrågasatt, innebörden av analysresultatet är svårbedömd. Svaga, men inte otänkbara, förklaringar har visats på en springande fråga: var kommer tiopentalet ifrån? Då kan inte en rättsstat döma till ansvar.
Pudelns kärna är väl hur stor man anser risken vara för att den eventuella (ej journalförda) lilla tiopentalinjektionen dagen innan babyn dog kan ha orsakat mätvärdet i fråga. Det är inte bara RMV och rättens oberoende expert Mörland som tycker risken för detta förefaller väldigt liten. I TV 4:s Kalla fakta (som tyvärr inte sändes innan domen fallit och innan överklagandetiden gått ut) kommenterade överläkaren Krister Nilsson frågeställningen om mätvärdet kunde ha uppkommit genom normala sjukvårdsinsatser med "inte i min värld".
Det intryck jag har av sannolikheten för något sådant är något typ 0,0001 % sannolikhet. Däremot kan jag väl hålla med om att morfinöverdosen också kan ha bidragit till babyns död. (Hmm, jättekonstigt att man mätt upp BÅDE en massiv morfinöverdos och en massiv tiopentalöverdos men att det ändå låter det på de flesta som vill fria som om inget olagligt skett.)
I domen låter det som om sannolikheten är ungefär 50/50, typ.
Läser man vad f d sjuksköterskan Hanne Kjöller skrev på DN:s ledarsida framstår sannolikheten för att mätvärdet inte orsakats av en massiv överdos i samband med döden som något typ 90 % och att åklagarna därför bör åtalas för "olaga åtal" (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal).
Noterar också att tingsrätten självsäkert slår fast att det inte alls går att avgöra om babyns stora hjärnblödning berodde på den massiva natriumöverdosen eller inte, trots att detta egentligen inte har med den här domen att göra. Det finns en tydlig tendens i domen att man anstränger sig till det yttersta inför en bredare allmänhet för att måla upp bilden av klinik som inte gjort några fel som med någorlunda säkerhet kan bevisas.
Det skulle också vara intressant att få belyst av några proffs var man brukar lägga ribban när det gäller den tekniska bevisningen. Själv skulle jag bli förvånad om det inte är fråga om rekord när det gäller var man lagt ribban i detta fall. Jag misstänker också att anledningen till att man lagt ribban så pass högt i detta fall beror på följande faktorer som sannolikt inte finns i de flesta andra fall:
• Ett medialt tryck där landets största dagstidning DN kräver att åklagarna åtals för ”olaga åtal”.
• De politiska konsekvenserna av en fällande dom, nämligen att man skulle ha behövt skjuta till några miljarder extra för vården av svårt sjuka och döende patienter som man idag snarast som regel brukar behandla med änglamakerimetoder.
• Att det sannolikt bland vanligt folk är en ganska utbredd uppfattning att det inte är någon vits att hålla liv i en baby med 80 % av hjärnan borta och att ”det är bara att bunta ihop dom och slå ihjäl dom”. Att folk heller inte funderar över vilka gränsdragningsproblem en sådan policy ger bidrar väl också till attityderna hos en bredare allmänhet.
• Att de anhöriga inte var speciellt intresserade av att fälla läkaren utan mer verkade tycka synd om henne. De verkar ha varit mer intresserade av någon slags rättsliga påföljder för sjuksköterskan som gav natriumöverdosen som sannolikt orsakade hjärnblödningen.
• Att den åtalade läkaren lyckades få tag i experter, främst då Olof Beck, som var beredda att ställa upp och vittna till hennes fördel. Jag vet inte om knarkr-Leffe som experimenterat med att koka ihop någon drog-cocktail på spisen som han testat på kollegan knarkar-Pluffe med olyckligt resultat hade lyckats greja fram den typen av vittnen. Resurser och engagemang hos försvararen är väl i sådana här fall sannolikt en fördel. Kommer här också osökt att tänka på den mordåtalade multimiljonären Bertil Fors som lyckades bli friad genom att hyra in en egen fingeravtrycksexpert.
Med facit i hand undrar jag om det ur min synpunkt sett var bra att det här fallet gick till domstol. Jag hoppas att den friande domen inte gör att sjukvårdspersonal nu tänker att man kan komma undan med nästan vad som helst. Tyvärr tror jag dock att det finns en betydande sådan risk. Sådana faktorer spökade också länge i huvudet på mig när jag beslutade anmäla en felbehandling av en anhörig. Det som fick mig att till slut ändå anmäla var en koll med en jurist om jag riskerade att åka dit för förtal p g a en anmälan. Han uppskattade, med de filer jag hade på mina hårddiskar, risken för en fällning till något typ 1 på 1000. Men han höll med mig om att resultatet av min anmälan riskerade att bli att sjukvårdspersonalen snarast skulle bli mer oförsiktig och djärvare, speciellt om det blev mediauppmärksamhet. Så en anmälan skulle väl då för mig då snarast vara en egoistisk handling för att sova bättre om natten, om man vill spetsa till det. Men om antalet anmälningar ökar för mycket så blir det kanske svårt att sopa under mattan att vi har ett etiskt problem i svensk sjukvård.