Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Ursprungligen postat av PCuri
Det var väl knepigt att få fram så mycket mer än 3 ml. Och det var väl inte storleken på blodprovet som rätten anförde som skäl för att underkänna de resultat svenska och finska RMV kommit fram till. Och det tror jag du vet. Men om man riktar sig en bredare publik så är det väl kanske smart att använda sig av ett sådant till synes lättförståeligt argument.
Det tingsrätten främst formellt anförde var väl att finska RMV:s mätning av fenobarbitalhalten inte tillräckligt säkert skall ha ansetts ha säkerställt att det inte var fråga om ett spädningsfel. Eftersom finska RMV inte redovisade någon fenobarbitalhalt så skall detta enligt tingsrätten ha pekat åt ett annat håll än att svenska RMV mätt rätt och att finska RMV:s mätningar av tiopentalhalten inte var resultatet av ett spädningsfel. Vad man dock inte nämner är att med den spädning man gjort så var den förväntade fenobarbitalhalten under 10 mikrogram/gram, vilket också mätresultatet bekräftar eftersom utskriftsgränsen var 10 mikrogram/gram och ingen halt för fenobarbital redovisades.
Man bör också komma ihåg att ju lägre fenobarbitalhalt som var fallet i det prov man mätte på, desto mer underdriven (i stället för överdriven) skulle tiopentalhalten i provet hos finska RMV ha varit. Ju mer man späder desto lägre blir fenobarbitalhalten. Och ju mer man späder desto lägre blir också tiopentalhalten. Så om man spätt för mycket blir alltså tiopentalhalten missvisande låg.
Den fenobarbitalhalt man rimligen borde ha fått fram med den spädning man gjort borde ha varit av storleksordningen 2 mikrogram/gram. Så det finns alltså ett intervall inom vilket man skulle ha kunnat späda för litet utan att mätapparaturen avslöjat detta. Utskriftsgränsen var ju 10 mikrogram/gram. Så mätapparaturen hade ju inte avslöjat en fenobarbitalhalt om, låt säga, 9,99 mikrogram/gram. Det finns alltså ett intervall mellan 2 och 9,99[...] mikrogram/gram där en alltför liten spädning kan ha gett ett överdrivet högt tiopentalvärde för hos finska RMV. Notera dock att den övre gränsen för detta fel blir maximalt ca 5 ggr uppmätt halt, alltså 9,99/2 ≈ 5 ggr.
Så den tiopentalhalt om ca 2000 mikrogram/gram som finska (och svenska) RMV kom fram till skulle med en maximal felspädning om 5 ggr alltså bli minst 2000/5 = 400 mikrogram/gram.
Och hur stor dos tiopental måste då 400 mikrogram/gram minst motsvara?
Jag får väl lov att återupprepa ett gammalt räkneexempel (har kört ungefär samma variant flera gånger tidigare):
Babyn hade ca 0,25 liter blod i sig. Om vi avrundar massan för 1 liter blod till 1000 g så blir massan för babyns blod 0,25 kg = 250 g.
Tiopentalhalten 400 μg/g ger för 250 g blod 400 μg/g x 250 g = 100 000 μg = 100 mg tiopental totalt i babyns blod.
Babyn vägde 3,5 kg. En vuxen man väger 80 kg. Den skalfaktor man får blir alltså 80/3,5 ≈ 22,86.
100 mg i en 3,5 kg baby motsvarar alltså 1000 mg x 22,86 ≈ = 2286 mg. Du är alltså även med maximalt spädningsfel klart inne på olagligt territorium.
Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2000-5000 mg tiopental. Vid eutanasikliniker (där folk låter sig avlivas frivilligt) används 1000 mg. Maximal dos inom sjukvården (terapeutisk dos) är 500 mg.
Nu vet jag inte hur många poäng du har i farmakologi (jag har i både farmakologi och klinisk farmakologi, för den intresserade) men ditt räkneexempel är fel.
Jag har därför några frågor eftersom du anser dig veta så mycket.
Varför är distributionsvolymen 250 ml?
Har du fortfarande inte förstått att "olaglig dos" inte är ett korrekt juridiskt eller medicinskt begrepp? Läkemedel förskrivs regelbundet utanför rekommenderade doser.
Varför gör du konstant en oärlig jämförelse mellan vuxnas och barns doser när barn kräver högre doser thiopental än vuxna, eller vet du kanske inte det?
Hur påverkar teofyllin halten thiopental som krävs?
Din siffra 250 ml måste syfta på blodvolymen i babyn som även läkargänget i tråden verkar använda sig av. Fast det låter onekligen väldigt vederhäftigt och imponerande när du talar om "distributionsvolym". Men visst, åklagarsidans experter antar ju att att tiopentalet koncentrerades till venerna i kroppens nedre del (varför uppmätt dos av det skälet av dessa anses vara överdriven).
Men även om du reducerar uppmätt dos maximalt till något typ till en tredjedel så hamnar du ändå över en s k terapeutisk ("laglig") dos. Och du hamnar definitivt över vad som skulle kunna tänkas ha uppmätts p g a tidigare smådoser som diverse sjuksköterskor i efterhand påstår sig komma på att babyn fått (trots att dessa naturligtvis inte journalförts

). När Krister Nilsson från Drottning Silvias Barnsjukhus i programmet tillfrågades om någon tidigare smådos hade kunnat ge de uppmätta värdena så svarade han "inte i min värld".
När det gäller doseringen av tiopental till bebisar så var det ju intressant att få veta att de kräver högre doser än vuxna. Frågan är hur mycket högre. Men i vilket fall som helst har inget tiopental ALLS ha journalförts. Man skall alltså flera gånger ha stoppat i babyn långt över rekommenderad maxdos utan att journalföra detta. Väldigt märkligt i så fall.
För nytillkomna läsare kan jag väl också upplysa om att jag själv inte tillfört tråden några nya saker egentligen utom någon mer populärvetenskaplig artikel jag hittat i The Lancet. Jag har använt mig av material som läkargänget, Bustopher och letsdoit postat i tråden och sedan lyft fram och diskuterat vissa aspekter som jag funnit anmärkningsvärda. Resultatet har oftast blivit jag fått någon slags ordbajssvar där man svängt sig med facktermer och liknande för att blanda bort korten men samtidigt ge ett trovärdigt intryck.
Om jag skulle rekommendera nytillkomna läsare att läsa någon debattörs inlägg i tråden så skulle jag rekommendera letsdoits inlägg. De innehåller ofta väldigt mycket fakta. Det var dock ett tag sedan letsdoit postade något i tråden. Tror man får gå tillbaka till oktober 2011 för att hitta något.