2012-09-26, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Att ni bara orkar argumentera med PCuri! Själv gav jag upp för längesen, det är ingen idé. PCuri fattar inte ett smack.

Nja orkar och orkar. . . . .. . jag skriver mest för att nytillkomna läsare av tråden inte ska få för sig att PCuri har minsta rätt, i de saker h*n tar upp i sina "walls of text" . . . .

EDIT: naturligtvis har jag samma inställning som Clodius, här ovan, också!
Senast redigerad av NurseRatched 2012-09-26 kl. 06:24.
Citera
2012-09-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
PCuri försöker med sin ordmassa och sina blå dunster utmåla det som om frikännandet var någonslags rättsskandal, och att mord på sjuka är mer eller mindre regel inom sjukvården.Det skall han inte få lyckas med - inte på FB iallafall. Dessutom känner jag personligen att man inte skall oemotsagd få smutskasta en förmodligen helt oskyldig läkare på det sätt som görs.

Hear, Hear
Citera
2012-09-26, 19:30
Medlem
Spy-Xs avatar
Fallen Mats Alm och Viveka Linden är två svagheter eller två styrkor för rättsväsendet beroende på hur man vill se det.
Citera
2012-09-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså; Du har sakfel på flera ställen i denna ASCII-porr och jag tänker inte ta en runda till med att rätta dem.

Endast det allra sista (av mig fetade) stycket vill jag behandla: Det spelar egentligen ingen roll hur du räknar på spädningen eftersom ingen vet hur de gjorde. Detta tillsammans med den tveksamma (läs: otroligt usla) provtagningen, gör att inte heller den finska analysen är värd papperet det var skrivet på. Bustopher har flera gånger försökt förklara detta för dig.

Hade detta varit en framkomlig väg för åklagarsidan hade naturligtvis P C överklagat den friande domen. Det inser var och en som satt sig in det minsta i fallet.

Lyd ett gott råd: Lägg ner, PCuri!!! Du är nog den ende i hela landet som fortfarande tror att läkaren gjorde fel den där kvällen.

Provtagningen verkar ha följt de vanliga rutinerna. Materialet till provet samlades också in på olika ställen. I domen skjuter man inte in sig på provtagningen som något speciellt problem. Hade man gjort detta hade nog en prejudicerande dom kunnat ställa till en hel del problem om man velat fälla folk i andra rättsfall. Så det man använde för att underkänna resultatet hos det för kvantifiering av tiopental godkända labbet i Finland blev då möjligt spädningsfel, vilket jag utförligt diskuterat om och om igen månad ut och månad in, senast här:

https://www.flashback.org/sp39480674

https://www.flashback.org/sp39480690

Anledningen till att åklagaren inte överklagade tror jag var hotelserna på ledarplats i landets största dagstidning DN om åtal för ”olaga åtal” (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av brottsrubriceringen obefogat åtal). Jag tror att Peter Claesson tänkte så här: ”Om man kan skriva i ihop en så här pass fräck friande dom så vete sjutton vad rättssystemet kan svälja nästa gång, så det är nog bäst att passa sig.”

Notera också att det finns möjligheter för den som har gott om pengar att driva enskilt åtal. (En del gör också detta utan att ha gott om pengar, som t ex föräldrarna i Johan Asplund-fallet.) Om Läkarförbundet sponsrat läkaren eller om hon själv lagt undan tillräckligt med pengar för att driva ett enskilt åtal så fanns ju den teoretiska möjligheten att en domare typ den i babydråpsfallet och nämndemännen som också ville fria läkaren skulle kunna fälla Peter Claesson för obefogat åtal. Peter Claesson insåg sannolikt att varken domaren eller Dagens Nyheters Hanne Kjöller trodde att läkaren var juridiskt oskyldig. Domaren var alltså beredd att skriva en medvetet juridiskt felaktig dom och DN:s Hanne Kjöller var alltså beredd att medvetet kräva åtal för ”olaga åtal” mot en åklagare hon visste var oskyldig. Detta tror jag skrämde Peter Claesson. Jag är inte säker på att jag själv hade tordats överklaga om jag varit åklagare. Hade jag haft nära till pensionen hade jag nog överklagat, men inte annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det här är rätt otroligt. Spelar du enfaldig eller är du verkligen korkad på riktigt? Jag har testat på min mellanstadiedotter och hon har inga som helst problem att följa det resonemang som tydligen går dig helt förbi. Jag tar det helt kort igen (för utförlig beskrivning av mekanismen är det bara att söka uppåt i tråden - det har gåtts igenom ett halvdussin gånger.)
Kroppsfettet är olösligt, fast, och kan alltså snarare liknas vid ett smörblock än med en flaska olja. Hydorfobt tiopental som tillförs smörblocket kommer därför inte att distribueras jämnt i smöret. (alla som bakat känner till detta). Tiopentalet kommer att ligga ytligt. Bryts sedan fettet ner (vilket sker efter döden) kan resultatet bli mycket komplicerat; thiopental kan falla ut i form av mikrokristaller. Fettet kan omvanldas till tvålartade substanser, som skulle kunna bära mikrokristaller. Vätskecirkulationen i kroppen har naturligtvis upphört. Det bildas barriärer i kroppen som förhindrar diffusion mellan olika delar av kroppen, och det är därför snarare förväntat än motsatsen att olika ämnen inte fördelas jämnt i likvätskan. Därför bör man ta flera olika prover från olika delar av kroppen för kemisk analys. Kallas för samplingsproblemet. Därför, även om proverna skulle innehålla thiopental är det med den metod som använts omöjligt att med säkerhet bestämma koncentrationen.

Din förföjelse och ditt förtal blir mer och mer patetiskt.

Ja, det där lät ju elegant, speciellt med tanke på att Clodius själv uppger att han är lekman.

Jag noterar dock att tingsrätten inte använt sig av din argumentation för att fria läkaren. Det man satsade på var i stället det möjliga spädningsfelet (man skarvade där rejält i resonemangen, vilket jag pekat på ovan).

Tycker också att, om det finns någon slags poäng i ditt resonemang om kristaller, att det faktum att man tog blodproven på flera olika ställen borde reducera detta problem, i den mån det nu fanns. Noterar också att provtagningspersonalen inte såg några kristaller. Fanns det då några kristaller så borde ha varit rätt små, vilket minskar risken för snedvridning av resultatet. Ju större kristall, desto större risk för påverkan på provsvaret, men desto mindre sannolikhet för att den skulle vara oupptäckt och överhuvudtaget förekomma. Ju mindre kristall, desto mindre sannolikhet för upptäckt, men desto mindre sannolikhet för snedvridning av resultatet eftersom ett större antal kristaller äger större chans att fördela sig jämnt i kroppen och provtagningsvolymen. Så jag förstår att tingsrätten inte använde sig av detta eventuellt möjliga argument.

Jag gjorde f ö en enklare matematisk sannolikhetsberäkning tidigare i tråden på det här med kristallerna. Fick inget mothugg i form av en alternativ sannolikhetsberäkning.

Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nä PCuri. Du har inte visat någon överdos alls.
Uppmätt dos var inte på något sätt tio gånger given dos. Enda sättet att få till det är ett ordentligt mätfel. Iofs är väl inte det orimligt med tanke på RMV:s brister.

Det enda du har visat är att det finns en brist i journalföringen. Det är behandlande läkare som avgör vad som är medicinskt motiverad dos.

Sen visar du återigen att du tydligen inte klarar att förstå svenska. Varken Krister Nilsson eller Rune Dahlqvist har på något sätt godtagit något som helst mätvärde från RMV. De har svarat på vad som krävs för att få till en sådan dos, inte om flickan hade den.

Den senare frågan har domstolen som sagt hanterat i sitt konstaterande att det är så osanolikt att mätvärdet bör ses som felaktigt redan där.

Sen var det dags för dig att återvända till Livets ord igen då dä du återigen ägnar dig åt tro. Kravet här är fortfarande bortom allt rimligt tvivel.

Summerar man så har du inte heller idag kunnat visa något som helst stöd för dina lögner och du har fortfarande en läsförståelse som ligger på max mellanstadienivå

Enligt journalföringen har man hållit sig till rätt normala morfindoser. Den uppmätta morfinhalten i blodet var dock konstigt nog 10 ggr så hög. Är inte detta väldigt konstigt? Eller är det någon slags kristaller som spökar här också?!

Rättens oberoende expert Mörland sade att babyn lika gärna kan ha dött av morfinet som av tiopentalet (läkaren var dock bara åtalad för tiopentalet som var lättare att knyta till läkaren eftersom hon sagt att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen).

Hur sannolikt är det att man skulle ha mätt fel på något sätt BÅDE när det gäller tiopental och morfin?

Krister Nilsson och Rune Dahlqvist har sagt att de tyckte att det verkade mest sannolikt att babyn avled av tiopentalet. Om det nu vore så att de hyste allvarlig misstro när det gällde svenska och finska RMV:s förmåga att fastställa tiopentalhalter i blod så är det min gissning att man vädrat sådana misstankar i samband med sina utlåtanden. Jag noterar i detta sammanhang att ingen, inte ens försvarets inhyrde expert Olof Beck, vädrat något misstroende mot det ackrediterade finska labbets förmåga att fastställa tiopentalhalter i provet. Inte heller gör man det i domen. Det man i domen gör är att gå på den enda möjligheten att realistiskt, juridiskt ifrågasätta resultatet från finska RMV, nämligen att det skulle ha kunnat bli något slags spädningsfel i Sverige. Och här skarvar man också väldigt friskt i sin motivering. Man struntar i att det förväntade resultatet var att man för fenobarbitalhalten skulle hamna under utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram och att det maximala spädningsfelet blev 5,26 ggr (se förklaring i länkade inlägg ovan).

När det gäller religionsbiten har jag svarat tidigare. Jag är med i Svenska Kyrkan men definierar mig inte som kristen. Däremot kan man väl säga att jag tillhör kristendomens supporterklubb. Jag tror att det finns klara fördelar med att det finns människor som tror att man kan hamna i helvetet om man avlivar folk. Detta torde ha en viss brottspreventiv effekt. Minskningen av andelen troende torde, som jag påpekat ovan, öka behovet av en bättre kontrollapparat (som t ex kunde inkludera obligatorisk provtagning på avlidna, kanske en motsvarighet till PKU-registret för nyfödda).

Att det verkar finnas behov av en bättre kontrollapparat verkar också framgå av ett inslag i Uppdrag Granskning 26 sep 2012. Här är en Aftonbladet-länk angående detta reportage:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article15509352.ab

Det som det verkar ha handlat om är att man struntat i och ej journalfört förlossningsskador för att snygga till statistiken. Syftet verkar ha varit att ligga bättre till vid löneförhandlingar samt (i Västra Götaland) se till att den egna kliniken fick bonuspengar p g a bra statistiksiffror när det gäller förlossningsskador.

Det här är ytterligare ett exempel på att det behövs en bättre kontrollapparat. Mer pengar till vården behövs nog, men jag tycker man bör komplettera detta med en bättre kontrollapparat.
Citera
2012-09-27, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Provtagningen verkar ha följt de vanliga rutinerna. Materialet till provet samlades också in på olika ställen. I domen skjuter man inte in sig på provtagningen som något speciellt problem. Hade man gjort detta hade nog en prejudicerande dom kunnat ställa till en hel del problem om man velat fälla folk i andra rättsfall. Så det man använde för att underkänna resultatet hos det för kvantifiering av tiopental godkända labbet i Finland blev då möjligt spädningsfel, vilket jag utförligt diskuterat om och om igen månad ut och månad in, senast här:

Anledningen till att åklagaren inte överklagade tror jag var hotelserna på ledarplats i landets största dagstidning DN om åtal för ”olaga åtal” (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av brottsrubriceringen obefogat åtal). Jag tror att Peter Claesson tänkte så här: ”Om man kan skriva i ihop en så här pass fräck friande dom så vete sjutton vad rättssystemet kan svälja nästa gång, så det är nog bäst att passa sig.”

Notera också att det finns möjligheter för den som har gott om pengar att driva enskilt åtal. (En del gör också detta utan att ha gott om pengar, som t ex föräldrarna i Johan Asplund-fallet.) Om Läkarförbundet sponsrat läkaren eller om hon själv lagt undan tillräckligt med pengar för att driva ett enskilt åtal så fanns ju den teoretiska möjligheten att en domare typ den i babydråpsfallet och nämndemännen som också ville fria läkaren skulle kunna fälla Peter Claesson för obefogat åtal. Peter Claesson insåg sannolikt att varken domaren eller Dagens Nyheters Hanne Kjöller trodde att läkaren var juridiskt oskyldig. Domaren var alltså beredd att skriva en medvetet juridiskt felaktig dom och DN:s Hanne Kjöller var alltså beredd att medvetet kräva åtal för ”olaga åtal” mot en åklagare hon visste var oskyldig. Detta tror jag skrämde Peter Claesson. Jag är inte säker på att jag själv hade tordats överklaga om jag varit åklagare. Hade jag haft nära till pensionen hade jag nog överklagat, men inte annars.

Ja, det där lät ju elegant, speciellt med tanke på att Clodius själv uppger att han är lekman.

Jag noterar dock att tingsrätten inte använt sig av din argumentation för att fria läkaren. Det man satsade på var i stället det möjliga spädningsfelet (man skarvade där rejält i resonemangen, vilket jag pekat på ovan).

Tycker också att, om det finns någon slags poäng i ditt resonemang om kristaller, att det faktum att man tog blodproven på flera olika ställen borde reducera detta problem, i den mån det nu fanns. Noterar också att provtagningspersonalen inte såg några kristaller. Fanns det då några kristaller så borde ha varit rätt små, vilket minskar risken för snedvridning av resultatet. Ju större kristall, desto större risk för påverkan på provsvaret, men desto mindre sannolikhet för att den skulle vara oupptäckt och överhuvudtaget förekomma. Ju mindre kristall, desto mindre sannolikhet för upptäckt, men desto mindre sannolikhet för snedvridning av resultatet eftersom ett större antal kristaller äger större chans att fördela sig jämnt i kroppen och provtagningsvolymen. Så jag förstår att tingsrätten inte använde sig av detta eventuellt möjliga argument.

Jag gjorde f ö en enklare matematisk sannolikhetsberäkning tidigare i tråden på det här med kristallerna. Fick inget mothugg i form av en alternativ sannolikhetsberäkning.

Enligt journalföringen har man hållit sig till rätt normala morfindoser. Den uppmätta morfinhalten i blodet var dock konstigt nog 10 ggr så hög. Är inte detta väldigt konstigt? Eller är det någon slags kristaller som spökar här också?!

Rättens oberoende expert Mörland sade att babyn lika gärna kan ha dött av morfinet som av tiopentalet (läkaren var dock bara åtalad för tiopentalet som var lättare att knyta till läkaren eftersom hon sagt att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen).

Hur sannolikt är det att man skulle ha mätt fel på något sätt BÅDE när det gäller tiopental och morfin?

Krister Nilsson och Rune Dahlqvist har sagt att de tyckte att det verkade mest sannolikt att babyn avled av tiopentalet. Om det nu vore så att de hyste allvarlig misstro när det gällde svenska och finska RMV:s förmåga att fastställa tiopentalhalter i blod så är det min gissning att man vädrat sådana misstankar i samband med sina utlåtanden. Jag noterar i detta sammanhang att ingen, inte ens försvarets inhyrde expert Olof Beck, vädrat något misstroende mot det ackrediterade finska labbets förmåga att fastställa tiopentalhalter i provet. Inte heller gör man det i domen. Det man i domen gör är att gå på den enda möjligheten att realistiskt, juridiskt ifrågasätta resultatet från finska RMV, nämligen att det skulle ha kunnat bli något slags spädningsfel i Sverige. Och här skarvar man också väldigt friskt i sin motivering. Man struntar i att det förväntade resultatet var att man för fenobarbitalhalten skulle hamna under utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram och att det maximala spädningsfelet blev 5,26 ggr (se förklaring i länkade inlägg ovan).

När det gäller religionsbiten har jag svarat tidigare. Jag är med i Svenska Kyrkan men definierar mig inte som kristen. Däremot kan man väl säga att jag tillhör kristendomens supporterklubb. Jag tror att det finns klara fördelar med att det finns människor som tror att man kan hamna i helvetet om man avlivar folk. Detta torde ha en viss brottspreventiv effekt. Minskningen av andelen troende torde, som jag påpekat ovan, öka behovet av en bättre kontrollapparat (som t ex kunde inkludera obligatorisk provtagning på avlidna, kanske en motsvarighet till PKU-registret för nyfödda).

Att det verkar finnas behov av en bättre kontrollapparat verkar också framgå av ett inslag i Uppdrag Granskning 26 sep 2012. Här är en Aftonbladet-länk angående detta reportage:

Det som det verkar ha handlat om är att man struntat i och ej journalfört förlossningsskador för att snygga till statistiken. Syftet verkar ha varit att ligga bättre till vid löneförhandlingar samt (i Västra Götaland) se till att den egna kliniken fick bonuspengar p g a bra statistiksiffror när det gäller förlossningsskador.

Det här är ytterligare ett exempel på att det behövs en bättre kontrollapparat. Mer pengar till vården behövs nog, men jag tycker man bör komplettera detta med en bättre kontrollapparat.

Nej. Det duger inte att provet "verkar" vara taget korrekt! Till att börja med borde man ha dragit örona åt sig när man tänker å att kroppen var stadd i förruttnelse. Sedan togs provet genom att "massera" insidan av låret för att få ut en liten, liten mängd blod ur v. femoralis. Den lilla, lilla mängden "blod" är naturligtvis inte representativt för hela blodvolymen medan flickan levde. (Detta har vi alla försökt förklara för er andra som inte fattar att det här inte är så solklart som det verkar när man läser åklagarens otroligt okunniga påståenden. Att det dessutom fanns visköst blod i hjärtat enligt obduktionsprotokollet, gör förfarandet än mer märkligt. Ansvaret för alltihop detta är egentligen Petras!!!)

Redan den första länken i hela processen är alltså så svag att det borde slutat där!

Att det sedan klantades med grisblod (för att man inte orkade/hade kompetensen att kalibrera om kromatografen) är bara lök på laxen och visst är det det domen skjuter in sig på men det beror ju på att en av de allra mest kunniga försvarsexperterna är en tung auktoritet på just anlysförfaranden. (Att det var svårt att få en expert på rättsmedicin att redogöra för P R-As misstag var nog svårt, den gången).

Nej det där övertygar
Citera
2012-09-27, 07:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Bara två snabba kommentarer:

PCuri har i några inlägg försökt misstänkliggöra mig på något sätt i det att jag tidigare deklarerat att jag är lekman, så läsarna får ursäkta mig om jag utvecklar detta en smula. Ja, jag saknar all eftergymnasial utbildning i naturvetenskap och teknik, men jag har i min civila gärning arbetat som skribent och utredare i politiska och ekonomiska frågor, och med tiden gled det över mot en del populärvetenskap både när det gäller teknik och vetenskap. Sedan några år har jag hamnat i den märkliga situationen att jag är en slags rådgivare och idegivare till några teknikförskare. Formell utbildning är inte allt, jag har lärt mig att man kommer långt med sunt förnuft. Varför detta skulle misstänkliggöra mig förstår jag inte.

On topic. Personalen såg inga mikrokristaller???? har du överhuvudtaget sett hur ett blodprov ser ut? Dessutom kan kristaller lösas upp under provprerparering. Att proer togs från flera pubkter på låret och sedan blandades ökar snarast risken för en kontamination av det slag jag dikterar.

Jag kan natuligtvis inte veta att det är exakt så här det gått till, men systemet är mycket komplicerat. Min poäng är att det finns stora felkällor vid provtagningen, och att därför en ordentlig provtagning måste göras om man skall kunna säga att barnet avlidit av thiopentalförgiftning
Citera
2012-09-27, 10:27
Medlem
Citat:

...

...

Jag skulle inte vilja höra din bibeltolkning...

Saken är ju den att det fanns så många problem med RMVs jobb att det räckte med att använda ett för att rimligt tvivel skulle finnas om att ett brott begåtts. (Därmed var det extra intressant att den som polis och åklagare pekat ut som misstänkt ändå fick en extra upprättelse i domen. Det var helt tydligt i förhandlingen att ingen särskild person kunde utpekas. PR-As rättsintyg kan inte få passera så obemärkt som nu.)

Det är helt uppenbart att du inte följde förhandlingen särskilt noga. Skicka efter inspelningarna så inser du att du i princip talar osanning. KN uttryckte sig definitivt inte som du påstår. RD var mer svävande på målet men som du säkert minns gjorde han en halv pudel redan före rättegången.

Lite intressant kan KNs yttrande redan före Mörlands rapport vara (viss då uppmärksammad problematik alltså ej invägd).
Citat:
Således kan den enda säkra slutsatsen bli att det blod om analyserats innehöll en mycket hög koncentration av tiopental.
...
Det är för mig svårt att förstå hur en tillförsel av mer än 20 ml tiopental skulle kunna ske utan att personal eller andra närvarande i vårdrummet skulle ha reagerat.
...
Volym och dos ter sig därtill för varje med drogen tiopental förtrogen person orimligt - och onödigt - stor även för en aktiv åtgärd avsedd att i en slutfas påverka förloppet.
...
Det är min uppfattning att man måste värdera alternativa förklaringar till den uppmätta mycket höga blodkoncentrationen av tiopental:...
(KNs understrykning)
Citera
2012-09-27, 10:36
Medlem
Side 1442 / # 17293

Hej Rappen_Skralla

Godt att se dig tillbaka igen.

Och särskilt tage fat i Kejserens nya klädar när man själv kan se Kejserens nakna rumpa.

Jag har läst på i tråden emellanåt för liksom att hänga med i debattens gång.

Det har varit trevligt att se att det finns många som kan se Kejserens nakna rumpa.

Där finns en del fakta i denna sak men det har varit mest innbillninger som Petra Råhsten Ahlen, polis åklagar samt sakkunniga har framfört som bevis.

Tag t.ex. åklagen om morfinet.

Denne passus från Krister Nilssons utlåtande til SOS, sidan 6 överst:

"Den för intensivårdsavdelningen väl etablerade rutinen innebar vård på enskilt rum,
anhöriga närvarande och ansvarig intensivvårdslakare närvarande. En kontinuerlig
infusion av morfin (20 mikrogram/kg timme) användes för att försäkra flickan
smärtfrihet och sedation. Respiratorn stängs av och flickan extuberas kl. 16.45. Efter
ett initialt saturations- och pulsfall hämtar sig flickan. Under nästan fem timmar
registreras i övervakningssystemet och/eller beskrivs I daganteckning oregelbunden
egenandning växlande saturation och pulsfrekvens. Redogörelserna från flera personer
ar överensstämmande.
Övervakningsutrustningen kopplas i steg bort - pulsoximetnn
efter omkring 1 V2 timme och EKG registreringen efter ytterligare 2½ timmar såvitt
bedämbart av den elektroniska övervakningskurvan.
Ansvarig läkare anger att all hjärtverksamhet upphört efter ytterligare ca 1 1/4 timme,
tiden anges ti II 22.02 d. v.s. drygt 5 timmar efter det att respiratorbehand lingen
avslutats."

är uomtvisteligt bevis för att flickan omöjligt kan ha varit morfin-överdoserat eftersom hun enligt registrerings-systemet och flera vitnen har egen-andning.

Detta är fakta och ergo måste åklagen vara innbillning vad morfinet gäller.

Det finns vetenskabliga dokumentationer / beskrivningar om detta helt tillbaka till den amerikanske
borgarkrig.

Och då kan man jo börja fundera över hur mycket mera som är innbillning.

Hela rundan runt provtagningen viser jo på mycket mera.

Ingen tar resultatet 2 milligram thio / ml blod och räknar på konsekvenserne av detta fynd vad gällar fördelings-volumina, total-mängd till följd, fett-fördelnings koefficienter, biologiske membraner nerbrytne efter dödens innträdande etc.etc..

Ingen verkar ha funderet över fyndet från RMV, mikroskopi visar på stasad lever.

De sakkunnige kan inte ens de mest basale kunskaber om fördelnings-volumina och räknar på blod-volum där de skulle räkna på ECV i levandes liv och på hela TV (vattenfas) efter döden.

Jo denna sak är innbillning från ända til annan.

Jag tröttnade på att präsentera fakta med vetenskablige referencer i tråden då jag upptäckte att där var många som hellere villa tro på fiktion men kanske jag skulle vakna lite till igen.

För denna rätts-sak är så skandalös att den borde ha föranlediget att flere poliser samt rättsmediciner åklagare skulle ha varit bakom galler i mycket lång tid.

Bevisföringen från rättsmedicineren i en sådan sak som denna åklaga kunde ha varit hur lätt som helst egentligen.

Provtagning höger förmak, aa. pulmonalis, vv. pulmonalis, aorta, vv. femoralis v. cava om det var möjligt vilket jag inte kan se det inte skulle vara.

Då ville man med tämligen stor säkerhet veta vilken väg injektionen hadde tagit och därmed om personen varit vid liv eller ej.

Nu bliver det flera års innbillningar af så-kallat sakkunniga personer och rena rama helvetet för personen åklagat.

Tro mig jag har provat.

Nå. Jag vill ut och njute av mit otium med hårdt fysiskt arbete.

Kom ihåg. Man kan innbilla sig allt. Men allt är inte som man innbillar sig.

Sleepydoc3
Citera
2012-09-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
Side 1442 / # 17293

Hej Rappen_Skralla

Godt att se dig tillbaka igen.

Och särskilt tage fat i Kejserens nya klädar när man själv kan se Kejserens nakna rumpa.

Jag har läst på i tråden emellanåt för liksom att hänga med i debattens gång.

Det har varit trevligt att se att det finns många som kan se Kejserens nakna rumpa.

Där finns en del fakta i denna sak men det har varit mest innbillninger som Petra Råhsten Ahlen, polis åklagar samt sakkunniga har framfört som bevis.

Tag t.ex. åklagen om morfinet.

Denne passus från Krister Nilssons utlåtande til SOS, sidan 6 överst:

"Den för intensivårdsavdelningen väl etablerade rutinen innebar vård på enskilt rum,
anhöriga närvarande och ansvarig intensivvårdslakare närvarande. En kontinuerlig
infusion av morfin (20 mikrogram/kg timme) användes för att försäkra flickan
smärtfrihet och sedation. Respiratorn stängs av och flickan extuberas kl. 16.45. Efter
ett initialt saturations- och pulsfall hämtar sig flickan. Under nästan fem timmar
registreras i övervakningssystemet och/eller beskrivs I daganteckning oregelbunden
egenandning växlande saturation och pulsfrekvens. Redogörelserna från flera personer
ar överensstämmande.
Övervakningsutrustningen kopplas i steg bort - pulsoximetnn
efter omkring 1 V2 timme och EKG registreringen efter ytterligare 2½ timmar såvitt
bedämbart av den elektroniska övervakningskurvan.
Ansvarig läkare anger att all hjärtverksamhet upphört efter ytterligare ca 1 1/4 timme,
tiden anges ti II 22.02 d. v.s. drygt 5 timmar efter det att respiratorbehand lingen
avslutats."

är uomtvisteligt bevis för att flickan omöjligt kan ha varit morfin-överdoserat eftersom hun enligt registrerings-systemet och flera vitnen har egen-andning.

Detta är fakta och ergo måste åklagen vara innbillning vad morfinet gäller.

Det finns vetenskabliga dokumentationer / beskrivningar om detta helt tillbaka till den amerikanske
borgarkrig.

Och då kan man jo börja fundera över hur mycket mera som är innbillning.

Hela rundan runt provtagningen viser jo på mycket mera.

Ingen tar resultatet 2 milligram thio / ml blod och räknar på konsekvenserne av detta fynd vad gällar fördelings-volumina, total-mängd till följd, fett-fördelnings koefficienter, biologiske membraner nerbrytne efter dödens innträdande etc.etc..

Ingen verkar ha funderet över fyndet från RMV, mikroskopi visar på stasad lever.

De sakkunnige kan inte ens de mest basale kunskaber om fördelnings-volumina och räknar på blod-volum där de skulle räkna på ECV i levandes liv och på hela TV (vattenfas) efter döden.

Jo denna sak är innbillning från ända til annan.

Jag tröttnade på att präsentera fakta med vetenskablige referencer i tråden då jag upptäckte att där var många som hellere villa tro på fiktion men kanske jag skulle vakna lite till igen.

För denna rätts-sak är så skandalös att den borde ha föranlediget att flere poliser samt rättsmediciner åklagare skulle ha varit bakom galler i mycket lång tid.

Bevisföringen från rättsmedicineren i en sådan sak som denna åklaga kunde ha varit hur lätt som helst egentligen.

Provtagning höger förmak, aa. pulmonalis, vv. pulmonalis, aorta, vv. femoralis v. cava om det var möjligt vilket jag inte kan se det inte skulle vara.

Då ville man med tämligen stor säkerhet veta vilken väg injektionen hadde tagit och därmed om personen varit vid liv eller ej.

Nu bliver det flera års innbillningar af så-kallat sakkunniga personer och rena rama helvetet för personen åklagat.

Tro mig jag har provat.

Nå. Jag vill ut och njute av mit otium med hårdt fysiskt arbete.

Kom ihåg. Man kan innbilla sig allt. Men allt är inte som man innbillar sig.

Sleepydoc3

Kul att se dig också, doktorn

I sak: Andningsdepression har varit uppe i samband med morfinterapien som flickan genomgick. 20 mg/h/kg kroppsvikt är väl ingen anmärkningsvärt hög dos men vid leverstas kan naturligtvis läkemedlet ansamlas i kroppen.

Till alla andra som läser tråden: Det är en myt att döende patienters andning deprimeras av morfin; Tvärtom: Erfarenheter från palliativ vård säger närmast at andningen stärks av morfinterapin! Allt enligt en annan dansk doktor jag pratat med de senaste veckorna, specialist i palliativ medicin. (Visserligen i ett helt annat ärende men ändå . .. )

Så till PCuri och andra virrhjärnor : Morfinspåret är dött!
Senast redigerad av NurseRatched 2012-09-27 kl. 12:05.
Citera
2012-09-28, 21:37
Medlem
Judge Joseph Dredd is a fictional character.
Dredd is an American law enforcement officer in a violent city of the future where uniformed Judges combine the powers of police, judge, jury and executioner.
Dredd and his fellow Judges are empowered to arrest, sentence, and even execute criminals on the spot.

Ung mand på motorcykel utan skylt bak. Aktuelt fall i Sverige. Se polisens egen video.

Inte att undra på att polisers blir nack-skotts avrättade. Malexander.

Så käre Rappen_Skrallen. Utan att vilje kritisere. Kan vi föra diskussionen utan kritik, spydigheter föragt etc..

Lite sarkasme och ironi är nog på sin plats ibland. Inte för inget att jag är dansk/svensk.

Bara hålla os till fakta.

Morfin spåret är dött! Det har aldrig existerat! För enbart detta borde åklagern hamna bakom galler!

Jag kännar ochså till åtskilliga innläg som bringar mitt piss i kok.

Men jag avstår från ovanstående kritik, spydigheter föragt etc. i hoppat att vi inte bidrar tilll att framkalla et Judge Dredd_samhälle dit vi hastigt är på väg.

Jag skal förklara.

Clodius har fremkommit med åtskilliga skärpte betraktningar. Hatten av i respekt!

Men även om Pcuri bringar mitt piss i kok ofte fremförar han/hon ofte inte ignorerbare synspunkter.

Men han får sgu pust och stön så ofte att han borde uppsöka en läkare!

Men problemet med Pcuri är att han inte verkar skilje mellan fakta och fiktion.

Men även hatten av i respekt för Pcuri.

Jag är ledsen för att jag inte var ansvarig läkare då Pcuris anhöriga led.
För då tror jag inte att Pcuri hadde haft den hållning han har i dag.

Jag har inte som tidigare läkare kun lovord at fremföre om hälsosystemet trots jag är inte så negativ häller som Pcuri.
Jag hoppas jag kan få en vettig dialog igång runt detta med PCuri. Utan fiktion.
Han/hon är i alla fall välkommen att kontakte mig.

Han fremförar några verkligen mycket interessante vinklingar på problemställningar, verkligen vettige betraktningar, bl. a. den med Finske RMV contra Svenska RMV.
Men implikation, konsekvens kan jag inte se av den anledning att föruttsättningen kontroll och dokumentation är mycket tvivelaktig.
Som Mace 2442 mycket riktigt fremförar.

Mikro kristaller desutom.

Hans resonemang runt detta är verkligen vettiga.

Men sök och du ska hitta står det i Bibeln.

Men som jag har sagt i över trettio år. Sökar du inte hittar du heller inte.

Så skillnaden mellan fakta och fiktion i frågan mikro-kristaller är!

Har man tittat. Mikro-kristaller skal förmodligen ses i Mikro_skop!

Och har man inte dokumenterat tittat i mikroskop är resten innbillning!

Ytterligare kanske et rimligt tvivel!

Som närmast resten av bevisen i denna sak.
Inte bara rimligt tvivel men även flera horrible tvivel alla baserade på rene rama innbillningar.

Lever-stas?

Jag skulle gärna vilja läsa journalen.
Särskilt klinisk kemiska värden. Fanns tecken på leverstas på et iövrigt friskt barn.

Något som förbryllar mig oerhört! 20110426LINNEA_Obduktions_Utlåtande_KOMPLET

" MAKROSKOPISK:

Lever-vävnaden har ordinär blodfyllnad, ordinärt tecknad snitt-yta och är utan härdformiga forändringar.

MIKROSKOPISK:

Levern: Snitt från levern färgat i HE visar stasad men for övrigt ordinär lobulär vävnad utan tecken på steatos ( fett-inlagring i levern)."

Makroskopien stämmar inte överens med klinikken och klinisk kemiskt ( klin. kem. är hypotetiskt men jag ser inte någon innvändning mot dettta ) samt mikroskopien.

Och var finns mikroskopien av gallgångs-systemet! Eksisterar inte!

Varför skulde et iövrigt friskt barn utan tecken till hjärtsvikt ( backward failure ) leversvikt iövrigt ( åter hypotetiskt av samme anledning ) utvisa tecken på leverstas / eller gallgångs-stas vilket inte är beskrivit utförligt under mikroskopi.

Och gör barnet det även klinisk kemiskt?

Då jag var student för bort i mot 40 år sedan läste jag om backward failure av hjärtet och leverstas.

Då gick jag ner till slakteren och köpte en gris-lever och satte vena hepatica, som mynnar i vena cava närmast direkt, på vattenkranen för att se vad som hände !

Och levern vidgades väl närmast till det dubbla vid mycket lite flöde på kranen.

Sen smakade den desutom mycket bättre efteråt. Faktiskt rekommenderat i gamla kokebökar.

Så utan mindsta tvekan kan levern stasas bakifrån! Backward failure som även kan uppstå akut!

Så frågan, som vill förbliva hypotetisk tills försök är utfört, är om en injektion av thiopenthal före under eller efter döden kan åstadkomma mikroskopisk stas-förändringer i levern.

Min hypotetiske övertygning är att så länga det existerar cirkulation och därmed positive tryck den vanliga vägen, alltså liv, vill en injektion inte kunde åstadkomma et baklänges flöde in i levern.

I alla fall inte till att efter döden kunna visa sådanne mikroskopiske fynd.

( Apropos: " Alla diskussionerne runt injektion före, under och / eller efter döden som förefallar mig tämligen platta och ofunderade enligt ovan" , enbart teoretiske hypoteser utan några funderinger).

Därför bliver min konklusion fortsat klinkande klar.

Denna injektion kan kun ha funnits sted efter dödens innträdande.

Och som anhörig som inte önskar att se sitt barn lida i döden villa jag efter dagars observation av NaCl-spolning av den venösa innfarten, ta Thio-sprutan och sen fylla på med NaCl i sprutan så det inte var öppenbart att Thiopenthalet hadde sprutats in.

Och hadde jag som ansvarig läkare observerat det, vilket vore tvekasamt att jag hadde, skulde jag med näb och klor forsvara dom anhöriga tills det yttersta.

Så man kan innbilla sig allt. Mne allt är inte som man innbillar sig.

Men iblandt får man Nobel-priset for sina innbillningar!

Sleepydoc3
Citera
2012-09-29, 02:32
Medlem
Och PCuri fortsätter att visa en hjärnkapacitet som snart understigen tom den döda flickans.

Att man har en annan koncentration i blod än vad som står i journal är inte konstigt alls. Det är faktiskt tom ett krav för att ett journalfel ska föreligga.

Att PCuri inte klarar att lägga ihop 1+1 är ju välkänt sen tidigare men låt oss nu njuta av hans senaste demonstration av det. Han anser att det är orimligt att man kan ha fått fel mätvärden av flera ämnen.
Det är inte bara sanolikt, det är tom garanterat vid ett spädningsfel.

Sen vart det underkänt i läsförståelsen igen för PCuri.
Det finns ingen expert som har sagt att hon har dött av Tiopental överhuvudtaget. Experterna har utalat sig om vad konsekvenserna skulle vara om hon hade haft en hög dos i kroppen och hur sanolikt det är att hon verkligen hade den dosen.

Dvs samma dos som tingrätten totalt underkänner då det inte finns ett enda bevis för den.

Och sen var det återigen dags att ljuga om det finska labet som fortfarande inte har fått något blod att anlysera.
Citera
2012-09-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
Judge Joseph Dredd is a fictional character.
Dredd is an American law enforcement officer in a violent city of the future where uniformed Judges combine the powers of police, judge, jury and executioner.
Dredd and his fellow Judges are empowered to arrest, sentence, and even execute criminals on the spot.

Ung mand på motorcykel utan skylt bak. Aktuelt fall i Sverige. Se polisens egen video.

Inte att undra på att polisers blir nack-skotts avrättade. Malexander.

Så käre Rappen_Skrallen. Utan att vilje kritisere. Kan vi föra diskussionen utan kritik, spydigheter föragt etc..

Lite sarkasme och ironi är nog på sin plats ibland. Inte för inget att jag är dansk/svensk.

Bara hålla os till fakta.

Morfin spåret är dött! Det har aldrig existerat! För enbart detta borde åklagern hamna bakom galler!

Jag kännar ochså till åtskilliga innläg som bringar mitt piss i kok.

Men jag avstår från ovanstående kritik, spydigheter föragt etc. i hoppat att vi inte bidrar tilll att framkalla et Judge Dredd_samhälle dit vi hastigt är på väg.

Jag skal förklara.

Clodius har fremkommit med åtskilliga skärpte betraktningar. Hatten av i respekt!

Men även om Pcuri bringar mitt piss i kok ofte fremförar han/hon ofte inte ignorerbare synspunkter.

Men han får sgu pust och stön så ofte att han borde uppsöka en läkare!

Men problemet med Pcuri är att han inte verkar skilje mellan fakta och fiktion.

Men även hatten av i respekt för Pcuri.

Jag är ledsen för att jag inte var ansvarig läkare då Pcuris anhöriga led.
För då tror jag inte att Pcuri hadde haft den hållning han har i dag.

Jag har inte som tidigare läkare kun lovord at fremföre om hälsosystemet trots jag är inte så negativ häller som Pcuri.
Jag hoppas jag kan få en vettig dialog igång runt detta med PCuri. Utan fiktion.
Han/hon är i alla fall välkommen att kontakte mig.

Han fremförar några verkligen mycket interessante vinklingar på problemställningar, verkligen vettige betraktningar, bl. a. den med Finske RMV contra Svenska RMV.
Men implikation, konsekvens kan jag inte se av den anledning att föruttsättningen kontroll och dokumentation är mycket tvivelaktig.
Som Mace 2442 mycket riktigt fremförar.

Mikro kristaller desutom.

Hans resonemang runt detta är verkligen vettiga.

Men sök och du ska hitta står det i Bibeln.

Men som jag har sagt i över trettio år. Sökar du inte hittar du heller inte.

Så skillnaden mellan fakta och fiktion i frågan mikro-kristaller är!

Har man tittat. Mikro-kristaller skal förmodligen ses i Mikro_skop!

Och har man inte dokumenterat tittat i mikroskop är resten innbillning!

Ytterligare kanske et rimligt tvivel!

Som närmast resten av bevisen i denna sak.
Inte bara rimligt tvivel men även flera horrible tvivel alla baserade på rene rama innbillningar.

Lever-stas?

Jag skulle gärna vilja läsa journalen.
Särskilt klinisk kemiska värden. Fanns tecken på leverstas på et iövrigt friskt barn.

Något som förbryllar mig oerhört! 20110426LINNEA_Obduktions_Utlåtande_KOMPLET

" MAKROSKOPISK:

Lever-vävnaden har ordinär blodfyllnad, ordinärt tecknad snitt-yta och är utan härdformiga forändringar.

MIKROSKOPISK:

Levern: Snitt från levern färgat i HE visar stasad men for övrigt ordinär lobulär vävnad utan tecken på steatos ( fett-inlagring i levern)."

Makroskopien stämmar inte överens med klinikken och klinisk kemiskt ( klin. kem. är hypotetiskt men jag ser inte någon innvändning mot dettta ) samt mikroskopien.

Och var finns mikroskopien av gallgångs-systemet! Eksisterar inte!

Varför skulde et iövrigt friskt barn utan tecken till hjärtsvikt ( backward failure ) leversvikt iövrigt ( åter hypotetiskt av samme anledning ) utvisa tecken på leverstas / eller gallgångs-stas vilket inte är beskrivit utförligt under mikroskopi.

Och gör barnet det även klinisk kemiskt?

Då jag var student för bort i mot 40 år sedan läste jag om backward failure av hjärtet och leverstas.

Då gick jag ner till slakteren och köpte en gris-lever och satte vena hepatica, som mynnar i vena cava närmast direkt, på vattenkranen för att se vad som hände !

Och levern vidgades väl närmast till det dubbla vid mycket lite flöde på kranen.

Sen smakade den desutom mycket bättre efteråt. Faktiskt rekommenderat i gamla kokebökar.

Så utan mindsta tvekan kan levern stasas bakifrån! Backward failure som även kan uppstå akut!

Så frågan, som vill förbliva hypotetisk tills försök är utfört, är om en injektion av thiopenthal före under eller efter döden kan åstadkomma mikroskopisk stas-förändringer i levern.

Min hypotetiske övertygning är att så länga det existerar cirkulation och därmed positive tryck den vanliga vägen, alltså liv, vill en injektion inte kunde åstadkomma et baklänges flöde in i levern.

I alla fall inte till att efter döden kunna visa sådanne mikroskopiske fynd.

( Apropos: " Alla diskussionerne runt injektion före, under och / eller efter döden som förefallar mig tämligen platta och ofunderade enligt ovan" , enbart teoretiske hypoteser utan några funderinger).

Därför bliver min konklusion fortsat klinkande klar.

Denna injektion kan kun ha funnits sted efter dödens innträdande.

Och som anhörig som inte önskar att se sitt barn lida i döden villa jag efter dagars observation av NaCl-spolning av den venösa innfarten, ta Thio-sprutan och sen fylla på med NaCl i sprutan så det inte var öppenbart att Thiopenthalet hadde sprutats in.

Och hadde jag som ansvarig läkare observerat det, vilket vore tvekasamt att jag hadde, skulde jag med näb och klor forsvara dom anhöriga tills det yttersta.

Så man kan innbilla sig allt. Mne allt är inte som man innbillar sig.

Men iblandt får man Nobel-priset for sina innbillningar!

Sleepydoc3

Jag borde naturligtvis riktat mig direkt till PCuri och berättat om myten med andningsdepression (vilket du ju bekräftade med bättre emfas än jag kunde i mitt inlägg).

Jag ber om ursäkt för att det verkade som jag kritiserade dig - Jag ville bara hålla med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in