2011-12-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Välkommen till verkligheten V.
Bra att det kommer fram hur vårt pajas rättsystem fungerar. Tragiskt att det måste till en välutbildad person med kontakter för att det ska uppmärksammas. Det ett sjukligt system vi har.

Nu behöver vi inte utveckla det här till någon polishatartråd men om hon tror att det där är något så är det tur för henne att hon inte tillhör polisens vanliga klientel.
Det är snarare så att hon behandlades ovanligt milt just bara för att hon tillhör samhällets övre skikt. Historierna är många från samhällets utstötta om betydligt brutalare behandling än vad hon beskriver att hon fick uppleva.
Citera
2011-12-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/omskakande-lasning

Att döma av DN:s artikel verkar det som om den åtalade läkaren behandlats ungefär som andra personer misstänkta för mord eller dråp, fast snarast aningen mjukare.

DN och läkarna i tråden verkar tycka att detta är fel.

Till skillnad från när det gäller DN:s kampanjande när det gäller tingsrättsdomen så tror jag dock inte att DN:s skriverier kommer att innebära några repressalier mot polis och åklagare. För om det blev det skulle nog målet komma upp i hovrätten så småningom och då skulle det bli en friande dom som bekräftade att polis och åklagare inte varit överentusiastiska vilket skulle kunna stärka polis och åklagare (eller så blir det en prejudicerande fällande dom som även Hells Angels och Bandidos skulle kunna hänvisa till, vilket "samhället" inte skulle acceptera).

Däremot tror jag att DN:s markering i det här fallet kommer att skrämma polis och åklagare att ta i nya, liknande fall. Det kommer alltså att upplevas som än mer fritt fram att avliva patienter i framtiden. Man konsoliderar alltså vad som tidigare upplevts som litet nervöst och som främst äldre sjuksköterskor som har nära till pensionen vågat sig på.
Senast redigerad av PCuri 2011-12-23 kl. 22:02.
Citera
2011-12-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumble-bee

[- - -]

3) Hos Justitiekanslern (JK) finns anmälningar som avser granskning av det aktuella fallet. Jag välkomnar om JK beslutar sig för att granska om några fel har begåtts av åklagare eller av någon annan aktör i ärendet. Jag tycker att det är lämpligare att en sådan granskning görs av JK såsom oberoende myndighet än att den sker inom ramen för min egen tillsynsverksamhet.

[- - -]

Jag tror inte att man från åklageriets sida är ett dugg rädd för att torska dit för något. Det torde inte höra till vanligheterna att man dubbelkollar labbresultat med ett utländskt labb. Inte heller att man utser en oberoende expert efter försvarets gnyende. Och än ovanligare är väl att det blir friande dom om både det svenska och det utländska labbet säger att man har värden som visar att brott begåtts och den oberoende experten säger detsamma. Och ännu mer ovanligt är väl att det inte blir någon vända i hovrätten när RMV, ett utländskt labb och rättens oberonde expert ger utsagor som talar för fällande dom. Och fullständigt unikt i Dagens Nyheters historia är väl att man kräver att åklagarna skall åtalas för "olaga åtal" (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det juridiska begreppet "obefogat åtal").
Citera
2011-12-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Att döma av DN:s artikel verkar det som om den åtalade läkaren behandlats ungefär som andra personer misstänkta för mord eller dråp, fast snarast aningen mjukare.
[...]

Ja, och det är ju definitivt inte något som hedrar det svenska rättsväsendet. Det är inte polisens eller åklagarens sak att förnedra, straffa eller tortera misstänkta personer. Betänk dessutom att oskuldspresumtionen gäller d.v.s. att en misstänkt ska antas vara oskyldig till dess motsatsen bevisats.
Citera
2011-12-24, 00:08
Medlem
Jag orkar inte läsa alla 1343 sidorna, vad heter den bittra kärringen?
Citera
2011-12-24, 00:28
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Och fullständigt unikt i Dagens Nyheters historia är väl att man kräver att åklagarna skall åtalas för "olaga åtal" (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det juridiska begreppet "obefogat åtal").

Tips:

Om du slutar läsa DN och Hanne Kjöller kommer du förmodligen att må mycket, mycket bättre!

Så, lägg undan DN nu och ha en Bra Jul istället!
Citera
2011-12-24, 00:33
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaDHeLmEt
https://www.flashback.org/sp21809959
I länk finns namnet. Hade hon inte stönat så om hur utsatt hon blivit så hade jag inte lämnat det. Hon har klarat sig ofattbart bra jämfört med andra men fattar inte det.

Inte alla går ifrån ett dåd som är rättsmedicinskt och polisiärt uppklarat.
Citera
2011-12-24, 00:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Ja, och det är ju definitivt inte något som hedrar det svenska rättsväsendet. Det är inte polisens eller åklagarens sak att förnedra, straffa eller tortera misstänkta personer. Betänk dessutom att oskuldspresumtionen gäller d.v.s. att en misstänkt ska antas vara oskyldig till dess motsatsen bevisats.
Det är viktigt att det finns inget som tyder på att hon blivit det mista sämre behandlad än någon annan människa.

Lustigt är att i läkartidningens artikel finns inte ett ord om den beryktade sputtningen. Varför kom inte höjdpunkten på klagan fram i den framträdande klagoartiklen?

För övrigt så kunde gott Mats Alm få beskriva sin tid i häktet. Han kan säkert också påpeka något vi kan lyfta fram i den offentliga debatten och förbättra.
Citera
2011-12-24, 01:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaDHeLmEt

Jag gisar att du syftar på Elisabeth Brandt, den osannolikt inkompetenta åklagaren som helt i onödan drog igång denna cirkus som kostad oss skattebetalare många sköna miljoner och orsakat stort lidande hos en sannolikt helt oskyldig läkare - som domstolen mycket riktigt konstaterade så finns det ingen som helst hållbar bevisning mot henne, vilket även Brandts efterträdare höll med om, då han avstod från att överklaga domen.
Citera
2011-12-24, 01:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
https://www.flashback.org/sp21809959
I länk finns namnet. Hade hon inte stönat så om hur utsatt hon blivit så hade jag inte lämnat det. Hon har klarat sig ofattbart bra jämfört med andra men fattar inte det.

Inte alla går ifrån ett dåd som är rättsmedicinskt och polisiärt uppklarat.
Det är nog inte många som håller med om sista meningen. Hela bevskedjan har blivit desavoerad, och inte ens åklagaren verkar håla med dig eftersm domen inte överklagades.
Citera
2011-12-24, 03:00
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är nog inte många som håller med om sista meningen. Hela bevskedjan har blivit desavoerad, och inte ens åklagaren verkar håla med dig eftersm domen inte överklagades.
Jag vet inte riktigt vad du försöker stava till men normalt sett hade det inte varit något tjafs om ett utlåtande från en expertmyndighet.

Rätt eller fel så slapp läkaren ur garnet av ren populism. Både i hur domen var skriven och i hur domaren försäkte skapa extra poäng i pressframträdande visade sig det. En domstol skall enbart gå efter vad som framkommer i rätten men denna domare kunde inte få nog av att styra och påverka den offentliga debatten.

Det är en skam för kåren hur hon uppträdde, men det lär hon komma undan med.
Citera
2011-12-24, 08:45
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/omskakande-lasning
Vi är på flashback och ändå har ingen poängterat den minsta gemensamma nämnaren mellan DN och läkarkåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in