Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Nja, detta beror ju helt på vilken syn på allt man har, som objektivist (dvs en form av materialist) så tror jag att (jaha, detta låter ju idiotiskt men jag kommer inte på hur jag ska formulera mig) materian existerar oberoende av observationer och dyl.
Om det ändå gick att bevisa, så skulle jag gärna hålla med dig.
Citat:
Du verkar vara mer inne på en idealistiskt synsätt på världen. Dvs att allt är en ide alt en illusion. Är det inte jobbigt att gå genom livet och anse att ditt hus försvinner om du glömmer det när du jobbar? eller kör du på "gud tänker på världen"-metoden?
Huset försvinner inte bara för att jag slutar kolla på det. Det finns ju Många fler observatörer på denna planet, det är inte bara människor utan djur, insekter ja allt som känner av världen vi lever i. Sen så behöver det inte betyda att universum försvinner ifall allt liv försvinner, för det kan ju finnas en storobservatör som jag nämnde tidigare.
Iofs så kan jag kan jag omöjligt bevisa att det finns fler observatörer än mig, men vi kör på det här spåret så det inte blir allt för invecklat.
Citat:
Som jag ser det är det rimligast att anta att det vi förnimmer existerar, att orsak och verkan "fungerar" och det på att empirin tyder på detta.
Som du säkert märkt så är att anta och att veta två vitt skilda saker i min värld.