Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-03, 20:16
  #1
Medlem
Fry^s avatar
Nu börjar det närma sig universitet för min del med stora steg och det är dags för mig att lämna boet.
Har kollat runt lite på alternativ när det gäller olika typer av boende. Finns olika typer men något som jag skulle vilja veta lite mer om är korridorsrum.

Som jag har förstått det har man det mesta som man har i en vanlig lägenhet fast man delar på kök med dom andra i korridoren.
Min brorsa som gick maskinteknik för några år sen hade det tydligen jobbigt där, han bytte ganska snart. Han tyckte det var dåligt skött/slarvigt/äckligt.
Lite sådana tankar som går i huvudet på en nu. Men samtidigt så är det många som säger att det kan vara kul och att det beror helt och hållet på vilka man hamnar hos. Säger sig självt.

Syftet med den här tråden är att jag skulle vilja veta lite om era erfarenheter runt korridorsrum. Är det för det mesta välskött eller blir det lätt lite slarvigt?

Sen för att göra tråden lite rolig så kan ni väl passa på och berätta om gamla roliga minnen från den tiden, kanske körde något roligt practical joke på någon? Vill ha lite för framtida bruk nämligen.
Citera
2009-03-03, 20:24
  #2
Medlem
tigertompas avatar
Det beror helt och hållet på var man hamnar och i vilken korridorr. Välskött kan det vara, lika så skitigt. Det beror lite på hur länge saker och ting har funnits också i staden.

Personligen både jag i en korridorr första året, vilket var helt okej, eftersom man då knyt nya kontakter i staden. Dessutom kände man aldrig sig ensam det här året. Men efter ett år så började jag tröttna, eftersom man aldrig fick ha något riktigt privatliv och inte kunde bjuda hem folk som man hade lärt känna. Därför blir mitt råd följande:

Om man är helt ny första året, så tycker jag man kan välja korridorr. Sedan efter ett år leta egen lägenhet med ett eget kök. Eftersom man då får köket som man exakt vill ha det och har man en egen lägenhet, så kan man bjuda hem vänner och sådant. Det blir ganska tufft att bjuda hem vänner om man bara har 18kvm som rum
Citera
2009-03-03, 20:31
  #3
Medlem
Marxamas avatar
Det bor både vettigt folk och riktiga idioter i korridorer. Tyvärr är det idioterna som syns och hörs mest. Om det rekommenderas eller inte beror mest på hurdan du är som person: gillar du att festa mycket så lär du gilla det.
(se'n är det för övrigt många korridorer där man har en liten kokvrå på sitt rum, vilket duger till rätt mycket)
Citera
2009-03-03, 21:09
  #4
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har bott i korridorsrum där man delade på städrum (ett förråd med diverse städprylar), tvättstuga och allrum/kök. Duschar fanns i korridoren. Det var vidrigt. Folk hängde tamponger i taklampan, det var nån som lämnade kvar sin avföring regelbundet i en av duscharna (i minst ett halvår), tvättstugan var en ständig katastrof, och folk struntade i sin disk. Man fick dessutom inte behålla sin mat i kyl och frys. Det enda positiva var sällskapet, även om folk ständigt flyttade in/ut, så det var aldrig samma personer som bodde där. Fast ibland ville man vara få ha ett privatliv, och lugn och ro. Men det var ofta vrål, skrik och hög musik..

Nä, jag kommer aldrig mer bo i ett korridorsrum.
__________________
Senast redigerad av Spyrran 2009-03-03 kl. 21:23.
Citera
2009-03-03, 21:32
  #5
Medlem
paints avatar
Kommer man som ny till en studentstad så kan det lätt bli lite ensamt i en lägenhet, speciellt om man inte går något program eller liknande. Jag tycker du skall satsa på ett korridorrum.
Känner du att du är en udda-typ så är detta kanske inte det bästa dock. Man kan säkerligen bli lite utstött om man hamnar på fel boende och själv inte är den mest sociala personen. Då är det kanske bättre med enskilt boende. Du bör tänka på att vissa universitetsstäder (Lund) har hårt tryck på bostadsmarknaden så där får man gilla läget och ta det som erbjuds.
Citera
2009-03-03, 21:45
  #6
Medlem
belaruss avatar
Korridorstrivsel är väldigt beroende på korridorsgrannar. Hamnar man med vettigt folk är det bättre än att bo själv men som du förstår är det helt godtyckligt. Jag har i min tredje korridor äntligen hamnat med vanliga människor som man kan föra en dialog med. Trots att jag skulle kunna byta up mig till eget väljer jag därför att stanna.

Min kompis hade maximal otur vad gäller korridorer och hamnade i en korridor där ett rum huserade 3-4 indier (det gick inte att hålla dem isär). Riskokarna tog upp hela köket och spisen var på dygnet runt. Asiater har en helt annan kultur vid matbordet och det är kutym att lägga sådär tre timamr om dagen på att laga mat tillsammans som en social aktivitet. Skulle man som vanlig svensson fräsa lite pyttipanna gjorde man bäst i att ställa klockan på natten om man ville ha en platta för sig själv.

En annan var med om en lite lustig händelse. En snubbe från nån öststat flyttade in och överöste honom med frågor om allting från tvätt till bättre boendealternativ, mataffärer, kollektivtrafik etc. (vi snackar korsförhör). Hjälpsamt som polarn var svarade han tålmodigt på alla frågor. Sen nästa dag står öststatskillen och bara glor med mördarblick när polarn kommer hem. Sen räcker han fram handen och hälsar, som om han aldrig sett polarn för. Sjukt creepy situation tydligen. Sen visar det sig att det var en enäggstvilling som just anlänt och skulle dela de 13 m2 med sin bror, så han hade verklgien aldrig sett min kompis förr.

Nu låter det som att bara utbytessudenter är problemet. Så är verkliegn itne fallet. De allra största drägen är svenskar. Jag hade bl.a. en tjock äcklig tjej som gick och hostade på allt hon kom åt i köket under några månader. Det var psykiskt mycket tärande.
Citera
2009-03-03, 21:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Folk hängde tamponger i taklampan, det var nån som lämnade kvar sin avföring regelbundet i en av duscharna (i minst ett halvår), tvättstugan var en ständig katastrof, och folk struntade i sin disk. Man fick dessutom inte behålla sin mat i kyl och frys...

... ofta vrål, skrik och hög musik...



Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det enda positiva var sällskapet

Jag får inte det där att gå ihop
Citera
2009-03-03, 21:53
  #8
Medlem
Fry^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag får inte det där att gå ihop

Haha klockrent. xD
Citera
2009-03-03, 22:31
  #9
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag får inte det där att gå ihop

Tja, om man bortser från folks dåliga vanor, samt skrik och vrål så var det inte så hemskt att umgås med dem När det gäller musiken, så ar det bara när man behövde studera som det störde. Men jag brukade gå till biblioteket, eller försökte stå ut med det. Vissa kvällar var det bara kul att lyssna på musiken. Jag brukade för övrigt alltid tvätta och duscha i en annan korridor, där man slapp besväret.
Citera
2009-03-03, 23:00
  #10
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag har mestadels positiva minnen från min korridorstid (det är klart, ett och annat äckligt kök har man väl sett, men så är det här i livet). Vi hade lite av en regel i min korridor att disk som lämnades framme ställdes ut på balkongen. Det var faktiskt ett ganska bra system.

Att bo i korridor är lite av ett test av psyket. Alla måste hjälpas åt, men också ha tålamod med folks vanor och ovanor. Detta gäller i synnerhet om man bor med utbytesstudenter. Exempelvis det som nämndes ovan med asiater i flera timmar lagar mat tillsammans som en social aktivitet.
Citera
2009-03-03, 23:43
  #11
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag har mestadels positiva minnen från min korridorstid (det är klart, ett och annat äckligt kök har man väl sett, men så är det här i livet). Vi hade lite av en regel i min korridor att disk som lämnades framme ställdes ut på balkongen. Det var faktiskt ett ganska bra system.

Att bo i korridor är lite av ett test av psyket. Alla måste hjälpas åt, men också ha tålamod med folks vanor och ovanor. Detta gäller i synnerhet om man bor med utbytesstudenter. Exempelvis det som nämndes ovan med asiater i flera timmar lagar mat tillsammans som en social aktivitet.

Det är lustigt det där, hade även jag en hög asiater som gärna lagade mat ihop och ofta.

OnT: Korridor kan vara väldigt kul och vara rent odrägligt. Allt beror på vilka krav och förväntningar du har samt vilka personer du drar i lotteriet med korridorskamrater. Kan bli helvete, kan bli paradis, jag önskar dig lycka till.
Citera
2009-03-04, 02:08
  #12
Medlem
Korridorsboende är skitkul, BEROENDE på vilka man bor med, det är A och O. Det FUNKAR inte att vara; TOKPEDANt, OTREVLIG, OSOCIAL och alla sådana mindre trevliga egenskaper. Bodde 2 år i egen lya, sedan ett halvår i en korridor och det andra halvåret i en annan korridor. Första korridoren var ALLA inkl jag tokstökerister så det funkade finemang, mycket fester, sociala kvällar...sista tiden flyttade en SUPERPEDANT slyna in och satte skräck på alla, det funkar ABSOLUT inte med superpedantiska människor som inte tål slafs och stök, för det slutar bara med att denne kontrollpedanten får ta och städa rubbet och ni anar hur det skapar problem Andra korren, var lika socialt, dock mer rent och hyfs, dock så är alla indirekt grisar ändå bara ingen som vill erkänna det...

Det är tokenkelt att få 100 + nya vänner och bekanta, var liberal, visa lagom med respekt, snacka med alla, städa undan efter dig...så kommer det att gå finemang! Föredrar att bo i korre framför egen lgh, iallafall i perioder not for rest of my life direkt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback