• 1
  • 2
2009-03-03, 16:43
Medlem
Green-manalishs avatar
Finns en del intressanta teorier från österrikiskt håll. Världen är inte svart och vit där ikke-konsumtion är sparande osv. Artikeln är från Mises.org och det säger väl det mesta för den insatte.

Jag tycker det är jäkligt intressant läsning i tider som dessa med stimulanspaket och krav på sådana till höger och vänster. Vad tror flashbackfolket om det här? Skulle vara intressant med lite åsikter kring artikeln?

Orkar verkligen inte sammanfatta, men något i stil med att stimulanspaket endast leder till ändlösa rader av konsumtion utan att fylla igen problemet till krisen från första början, kapitalbrist.

http://mises.org/story/3353 (en del att läsa).
Citera
2009-03-03, 16:57
Medlem
Veyrons avatar
Har inte läst artikeln, men värt att notera är att 30-talsdepressionen inte vände på allvar förrän en stor mängd av skulderna från 20-talets excesser hade betalats av. Denna gången gör man tvärtom och försöker öka tillväxttakten på skuldberget i stället för att "få igång" ekonomin. Hur det slutar är ju inte så svårt att räkna ut.
Senast redigerad av Veyron 2009-03-03 kl. 16:59.
Citera
2009-03-03, 17:55
Medlem
Sparande=Investeringar, all produktion som inte går till offentlig eller privatkonsumtion måste utgöra inventarie- eller kapitalinvesteringar. Att spara, öka sin konsumtion i framtiden genom att avstå idag, kan bara uppstå genom att producera saker som inte konsumeras idag men kan användas för konsumtion i framtiden. Att spara sig ur krisen är således att investera sig ur krisen.

Vad beror investeringar på: Förväntad framtida konsumtionsefterfrågan samt realräntan.

Sannolikheten att det råder kapitalbrist torde vara obefintlig givet hur oerhört billigt man kan köpa realkapital på börsen och att existerande fabriker står stilla. Tobins q.

Vad som behövs är således högre framtida förväntad konsumtion eller lägre realränta.
Senast redigerad av C-O.M 2009-03-03 kl. 17:58.
Citera
2009-03-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Har inte läst artikeln, men värt att notera är att 30-talsdepressionen inte vände på allvar förrän en stor mängd av skulderna från 20-talets excesser hade betalats av. Denna gången gör man tvärtom och försöker öka tillväxttakten på skuldberget i stället för att "få igång" ekonomin. Hur det slutar är ju inte så svårt att räkna ut.

Den här gången tror jag inte det kommer att räcka att bara betala tillbaka nominella skulder, företagen lär behöva betala tillbaka allt kapital de är skyldiga aktieägarna också innan tillväxten skjuter fart mot nya höjder. *Ironi*
Senast redigerad av C-O.M 2009-03-03 kl. 18:10.
Citera
2009-03-03, 20:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Om du menar "The New Deal" så lyckades Roosevelt få igång USA genom att staten underbalanserade budgeten och pumpade in pengar i byggprojekt. Tyvärr har vår egen Alliansen en tro på motsatsen, att man kan svälta landet ut krisen.
Citera
2009-03-03, 20:51
Medlem
B2Bombarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om du menar "The New Deal" så lyckades Roosevelt få igång USA genom att staten underbalanserade budgeten och pumpade in pengar i byggprojekt. Tyvärr har vår egen Alliansen en tro på motsatsen, att man kan svälta landet ut krisen.

Få igång och få igång. Tog väl tio år att ta sig ur depressionen och egentligen slutade den väl inte förren andra världskriget bröt ut. Och på den tiden hade USA handelsöverskott med omvärlden.
Citera
2009-03-04, 00:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Sparande=Investeringar, all produktion som inte går till offentlig eller privatkonsumtion måste utgöra inventarie- eller kapitalinvesteringar. Att spara, öka sin konsumtion i framtiden genom att avstå idag, kan bara uppstå genom att producera saker som inte konsumeras idag men kan användas för konsumtion i framtiden. Att spara sig ur krisen är således att investera sig ur krisen.

Vad beror investeringar på: Förväntad framtida konsumtionsefterfrågan samt realräntan.

Sannolikheten att det råder kapitalbrist torde vara obefintlig givet hur oerhört billigt man kan köpa realkapital på börsen och att existerande fabriker står stilla. Tobins q.

Vad som behövs är således högre framtida förväntad konsumtion eller lägre realränta.
C-O.M rabblar i vanlig ordning ur läroböckerna.
Citera
2009-03-04, 14:41
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:

Vad jag läst så är väl "new deals" påverkan ganska omtvistad. Alliansen för en bra politik, vad menar du att de ska göra? Om de drar igång en massa stora stimulanspaket så leder det till inflation och de som har jobb har därmed fått det sämre ställt. Onödigt att höja priser i en lågkonjuktur?

Om du läser artikeln jag länkade till kanske du får lite nya synvinklar på det hela.

Grejen är att jag funderar på att skriva c-uppsats kring ämnet stimulanspaket så det skulle vara intressant att höra lite kring vad folk tycker i frågan.
Citera
2009-03-04, 19:23
Medlem
Nu bodde det 130 miljoner i USA under 1930-talet, idag 305 miljoner, fler som skall dela på samma jordklot.
Svårt att göra paralleller helt enkelt.
Citera
2009-03-04, 19:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
Vad jag läst så är väl "new deals" påverkan ganska omtvistad. Alliansen för en bra politik, vad menar du att de ska göra? Om de drar igång en massa stora stimulanspaket så leder det till inflation och de som har jobb har därmed fått det sämre ställt. Onödigt att höja priser i en lågkonjuktur?

Om du läser artikeln jag länkade till kanske du får lite nya synvinklar på det hela.

Grejen är att jag funderar på att skriva c-uppsats kring ämnet stimulanspaket så det skulle vara intressant att höra lite kring vad folk tycker i frågan.
Det leder ju ofelbart fram till frågan om inflation: är det bra eller dåligt? Motsatsen, deflation, är en katastrof för ett land. Det är alla överens om. En viss inflation kan vara positivt, fast den tanken är helt emot gällande dogmer. Inflation är positivt för konsumtionen, "köp idag för imorgon är det dyrare". Vi hade hög inflation under -70 och -80talen, och då gick Sveriges ekonomi riktigt bra. Så inflationsdrivande stimulanspaket kan vara en väg ur krisen.
Citera
2009-03-04, 20:01
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Det leder ju ofelbart fram till frågan om inflation: är det bra eller dåligt? Motsatsen, deflation, är en katastrof för ett land. Det är alla överens om. En viss inflation kan vara positivt, fast den tanken är helt emot gällande dogmer. Inflation är positivt för konsumtionen, "köp idag för imorgon är det dyrare". Vi hade hög inflation under -70 och -80talen, och då gick Sveriges ekonomi riktigt bra. Så inflationsdrivande stimulanspaket kan vara en väg ur krisen.
Orkar inte svara på det där så jag nöjer mig med en
Citera
2009-03-04, 22:31
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:

Vad vi först och främst måste tänka på är att det inte finns något bevis för att stimulanspaket fungerar. God keynesian som du verkar vara lär du bli svår att omvända, men det måste vara svårt att hylla något som inte verkar fungera. Så vitt jag vet kan möjligen ett stimulanspaket med avsett för utbudssidan fungera, det är lite det här jag ämnar "forska" kring. Här pratar vi väl främst om att underlätta anställningar osv, de alliansen gör.

Sedan är det väldigt oklart för mig hur inflation kan vara bra i lågkonjuktur? Om en av Metalls arbetare nu tvingas gå ner i lön pga lågkonjuktur kan det knappast vara bra om ytterligare käkas upp av inflationen. Att en viss inflation kan vara ok har väl snarare att göra med tekniska framsteg.

Fattar ärligt talat inte vad du menar med att inflation är bra för konsumtion, vänder du inte lite på orsak-verkan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in