2009-03-15, 14:38
Moderator
-Info-s avatar
Flashback på den tiden innan de började använda moderatorer var stundtals helt omöjlig att diskutera i. I synnerhet när man diskuterade invandringspolitik, nazism, vänsterextremism och annat som väckte starka känslor hos folk.

Många var inte ute efter att debattera utan de var enbart ute efter att sabotera debatten. Förstöra för debattmotståndaren. Så om någon bemödade sig att skriva ett seriöst inlägg så kunde han som svar få 100 inlägg med rent svammel i syfte att döda tråden. Och även många trådstarter var rent svammel i syfte att flytta ned seriösa trådar till "bortom horisonten" så att folk inte såg dem.

Ja, så här kunde det se ut förr i tiden när invandring skulle diskuteras:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=54567
https://www.flashback.org/showthread.php?t=54474

Även idag kanske vissa försöker löjla sig, men skillnaden är att en sådan tråd låses fort idag och sådana användare stängs av ganska fort också. Så var inte fallet förr. De kunde härja fritt. I tråd efter tråd.

Så det är bättre idag än förr. Utan tvekan. Mycket bättre.
Citera
2009-03-15, 18:30
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Flashback är bara ett trött gammalt forum med mods som hoppar av och på i takt med tros/kalsongbyte.
Medlemmarnas (en stor del) ända mål är att få tillträde till Laidback.

Om FB ska överleva så behövs det en extrem uppstädning i blandannat diverse underforum och att skaffa fram mods som Verkligen vill moderera. Och inte göra det pga status.
Sen vill jag se KFK användas oftare, för det är extremt mycket dynga som skrivs som gör att forumet är som det är idag.....
Jag tror att du har en övertro på moderatorernas del i hur flashback utvecklas... Moderatorerna som grupp har aldrig orsakat ett forums död eller födelse. Det finns alltid ett behov (eller brist av detsamma) från användarna som mättas. Det är inte moderatorernas idé om familjeforum och andra icke-flashbackiga underforum, det är att användarna faktiskt vill ha dessa forum. Att skriva ett inlägg som du nyss gjort är bara fegt och oansvarstagande. Du måste förstå att flashback styrs utifrån sina användare, inte tvärt om.
Citera
2009-03-15, 19:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Även idag kanske vissa försöker löjla sig, men skillnaden är att en sådan tråd låses fort idag och sådana användare stängs av ganska fort också. Så var inte fallet förr. De kunde härja fritt. I tråd efter tråd.

Så det är bättre idag än förr. Utan tvekan. Mycket bättre.
Man saknar sällan saker som var dåliga, utan det är guldkornen man lägger på minnet. Det gör t ex att folk i alla tider har sagt att det var bättre förr och att dagens ungdom är hemskare än förr, även om det sällan ligger så mycket sanning bakom. Det jag kan tänka mig är en rimlig förklaring är att förr när användarna var få och inläggen inte kom i samma tempo som nu så utmärkte en riktigt bra skribent sig på ett sätt som inte går nu. Kan man läsa allt som skrivs på bara en halvtimme så är oddsen rätt bra att man råkar läsa ett lysande inlägg inom ett ämne man normalt inte är intresserad av. Idag hinner ingen läsa allt som skrivs här, och därför missar man mycket. Med ökat antal medlemmar så blir forumet per definition med mainstream och antalet kassa inlägg ökar. Däremot är jag långt ifrån övertygad om att andelen kassa inlägg ökar. Det vi moderatorer kan göra är att snabbt hitta och få stopp på de kassa trådarna och inläggen för att på så sätt få upp andelen vettiga inlägg. Lyckas vi med det ökar sannolikheten för att just det inlägg en användare väljer att kolla på faktiskt säger något vettigt.
Citera
2009-03-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
LB är vad Infaust90 beskriver och jag håller med till 100%, trams hör inte hemma på ett seriöst forum.
Med andra ord FB är inget seriöst forum när det tillåter trams i den kalibern LB bjuder på.
Tragiskt att se 18+? tramsa runt i dagis sandlådan.

Laidback är en liten del av forumet, och vill du hålla en seriös ton så besök den inte då.

Palla med folk som klagar på laidback, det är där man håller allt snack som inte passar i övrigt. Att kommentera olika användare och fördriva tid. Alla Irl-möten ( som är uppskattade) startas i laidback, och det finns trådar för trams, och råd.Bildtråden, och informations-trådar, där man får reda på mer med personerna man har diskuterat med.

Flashback är det mest diversa svenska forumet jag vet.
Citera
2009-03-15, 22:47
Medlem
Ballfagers avatar
Lustigt att jag läste denna tråd just nu då jag nyligen postade en inlägg om detta: https://www.flashback.org/showthread.php?p=15617818#post15617818

Flashback stod tveklöst på sin höjdpunkt kring 2002. Därefter började intelligens- och humorbefriade "30-någonting" kärringar av bägge könen bli moderatorer och forumet förföll.

Tjusningen med flashback då var att man fick informationen man sökte efter (sidor där man kunde beställa droger, vem kändisen är som gripits m.m.) OCH forumet samtidigt var underhållande.

Nu är de mest en massa tråkmånsar som lipar efter trådlåsning och moderatorsingrepp, när någon är fräck nog att störa dem när de utbyter tips för att laga den perfekta köttgrytan.
Citera
2009-03-16, 15:01
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiotvå
Det har blivit alldeles för mycket onödiga kategorier i forumet. Sportforumet svämmar över av "tipstrådar" där det i stort sett går ut på att gissa vilka som vinner, exempelvis, kvällens match mellan Mora och Almtuna. Vad kan någon ha för intresse av såna trådar?

Finns skräckexempel på medlemmar som nästan enbart postar i såna trådar. Kul, kul.

I och med det tror jag att folk registrerar sig enbart för att snacka hockeytips eller pokerhänder, när dessa sedan upptäcker resten av FB, då spårar det ur.

(min markering)

Detta är enligt mig det största problemet på FB senaste och kommande åren. Från början registrerade man sig på FB för att man ville prata droger/sex/pengar/brott/olagligheter/udda tankar mm, för att sedan ibland skriva något på "underforum" som data/film/barn&familj/hemelektronik osv.

Nu är det tvärtom. Moralkärringar som egentligen hatar FB och den öppna syn på yttrandefrihet vi står för blir medlemmar. Tanterna googlar efter lite IT-support, mattips, speltips, film och hittar dessa som jag anser vara "underforum". Registrerar sig, väntar en tid och skriver något om t.ex Filmer. Sen en dag hittar dom dödsknarkforumet och pedofilerna. Då jävlar skall det skrikas ut moralkakor till höger och vänster som förstår debatten när Caine777 ville prata om pedofiler.

Jag anser att moralsnack skall direkt utan varning genera tillsägelse. (om det inte passar i tråden)
Citera
2009-03-16, 16:30
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Cannabis-forumet och UE har i mitt tycker sjunkit i kvalité det senaste året, samtidigt som andra delar förbättrats avsevärt.

Självklart saknar man tiden då Underground fortfarande existerade men det är överkomligt.

Varfor tog man bort undergound egentligen?
Citera
2009-03-16, 16:36
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
(min markering)

Detta är enligt mig det största problemet på FB senaste och kommande åren. Från början registrerade man sig på FB för att man ville prata droger/sex/pengar/brott/olagligheter/udda tankar mm, för att sedan ibland skriva något på "underforum" som data/film/barn&familj/hemelektronik osv.

Nu är det tvärtom. Moralkärringar som egentligen hatar FB och den öppna syn på yttrandefrihet vi står för blir medlemmar. Tanterna googlar efter lite IT-support, mattips, speltips, film och hittar dessa som jag anser vara "underforum". Registrerar sig, väntar en tid och skriver något om t.ex Filmer. Sen en dag hittar dom dödsknarkforumet och pedofilerna. Då jävlar skall det skrikas ut moralkakor till höger och vänster som förstår debatten när Caine777 ville prata om pedofiler.

Jag anser att moralsnack skall direkt utan varning genera tillsägelse. (om det inte passar i tråden)

Jag förstår inte varför detta skulle vara ett jätteproblem.

Jag som inte alls vill snacka om droger eller mat väljer ju helt enkelt att inte gå in i dom delarna. Likadant som dom som skriver där kanske inte alls tycker det är kul att snacka om hockey kan göra.

Att forumet har många områden och inriktningar ser jag som en styrka och inte som en svaghet.

När det sen gäller moral så håller jag med dig till viss grad. Den som blir medlem på flashback ska känna till vad som tillåts och varför. Ifall man inte tål att se en person diskutera ämnen som nazism, fildelning eller pedofili utan att få slaganfall kanske ska fundera över ifall dom verkligen vill ta del av dom delarna av forumet istället.
Citera
2009-03-16, 17:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag förstår inte varför detta skulle vara ett jätteproblem.

Jag som inte alls vill snacka om droger eller mat väljer ju helt enkelt att inte gå in i dom delarna. Likadant som dom som skriver där kanske inte alls tycker det är kul att snacka om hockey kan göra.

Att forumet har många områden och inriktningar ser jag som en styrka och inte som en svaghet.

När det sen gäller moral så håller jag med dig till viss grad. Den som blir medlem på flashback ska känna till vad som tillåts och varför. Ifall man inte tål att se en person diskutera ämnen som nazism, fildelning eller pedofili utan att få slaganfall kanske ska fundera över ifall dom verkligen vill ta del av dom delarna av forumet istället.
Om inte moralaspekten efterfrågas i rubrikstarten eller är relevant för diskussionen så är det OT och då ska det rapporteras till moderatorerna i forumet. Alla ska ha rätt att fråga om hur man gör för att undvika upptäckt när man är otrogen, hur man blir av med stöldskyddet på en bilstereo, hur man gör för att gömma sin unge från mamman eller be om hjälp att spionera på sin lillebrors MSN-konto utan att få en moralpredikan.
Citera
2009-03-16, 17:29
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Om inte moralaspekten efterfrågas i rubrikstarten eller är relevant för diskussionen så är det OT och då ska det rapporteras till moderatorerna i forumet. Alla ska ha rätt att fråga om hur man gör för att undvika upptäckt när man är otrogen, hur man blir av med stöldskyddet på en bilstereo, hur man gör för att gömma sin unge från mamman eller be om hjälp att spionera på sin lillebrors MSN-konto utan att få en moralpredikan.

Absolut, nu menade jag mer ifall man går in i ett forum som heter Alternativa sexualiteter eller Pedofili och hebefili för att sen bli förvånad över att det diskuteras just sådant därinne.
Citera
2009-03-16, 18:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Absolut, nu menade jag mer ifall man går in i ett forum som heter Alternativa sexualiteter eller Pedofili och hebefili för att sen bli förvånad över att det diskuteras just sådant därinne.
Precis. Vill man diskutera ifall det är bra eller dåligt att tända på unga tjejer så kan man antingen ta det i någon av de trådar som redan finns i ämnet, eller så startar man en ny. Att gå in i befintliga trådar och inte göra annat än predika moral är däremot inte okej.
Citera
2009-03-16, 18:26
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Precis. Vill man diskutera ifall det är bra eller dåligt att tända på unga tjejer så kan man antingen ta det i någon av de trådar som redan finns i ämnet, eller så startar man en ny. Att gå in i befintliga trådar och inte göra annat än predika moral är däremot inte okej.

Det håller jag absolut med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in