• 1
  • 2
2009-03-03, 14:04
Medlem
Som topic lyder; jag har fått tag på ett bar mittbitar (fint cylinderformade och så) av kalvfilé (8-12mån). Nu är frågan vad jag ska göra av dem? Kom att tänka på piccata med risotto eller kalv i marsalasås, men de känns lite... uttjatade.

Köttet är riktigt ljust (svårt att skilja från fläskkött sett till färgen), så något nötköttsrecept är nog inte aktuellt.

Så, kom med tips på recept eller tillagningsmetoder! Bild utlovas när allt är klart.
Citera
2009-03-03, 14:09
Medlem
Rhynns avatar
Bah det är ju skälvklart att du ska göra den smaskiga rätten kalvfile oscar!
Citera
2009-03-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Bah det är ju skälvklart att du ska göra den smaskiga rätten kalvfile oscar!

Med hummer, bea och vit sparris right? Som en flådig surf'n'turf?

Kanske det, kruxet är väl bara det att hummer är dyrt för en student. Vad ska man ha som tillbehör till filé oscar (namnet ger mig lite rysningar pga att gatukök kallar sin jävla ytterlårslövbiff med räksallad för filé oscar)? Får ju inte paja utseendet av Oscar IIs monogram.
Citera
2009-03-03, 14:19
Medlem
Rhynns avatar
Aja kör en annan variant med hemmagjord bea och salta o peppra köttet sedan bryn bara köttet hastigt och sedan kör färdigt i ugnen till en rosa färg. Servera med smörsteka sparris och stekt potatis
Citera
2009-03-03, 17:16
Bannlyst
Om det är riktigt fina bitar skulle jag troligen bara marinera dem lite och grilla dem, eller alternativt bara steka dem rätt upp och ner och satsa på tillbehören istället. Kanske en schysst svamprisotto, eller en potatisterrin med en trevlig portvinssås till?
Råstekt potatis är en annan höjdare som inte kostar skjortan!
Citera
2009-03-03, 18:56
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Med hummer, bea och vit sparris right? Som en flådig surf'n'turf?

Kanske det, kruxet är väl bara det att hummer är dyrt för en student. Vad ska man ha som tillbehör till filé oscar (namnet ger mig lite rysningar pga att gatukök kallar sin jävla ytterlårslövbiff med räksallad för filé oscar)? Får ju inte paja utseendet av Oscar IIs monogram.
Det ska vara choronsås istället för ren beasås.

EDIT: Och tryffel också, tydligen. Det visste jag inte. Ingen billig rätt det där

http://recept.nu/1.5815/pelle_johans...kalvfile_oscar
Senast redigerad av Bengrot 2009-03-03 kl. 18:58. Anledning: Tillägg
Citera
2009-03-03, 22:22
Medlem
Harry_Hallers avatar
Stek snabbt som tournedo och bränn av den lite i cognac. Blir god smak på det fina köttet samtidigt som du kan göra en skysås genom att tillsätta lite kalvfond och grädde.
Citera
2009-03-03, 23:16
Medlem
Riddarens avatar
Vitello Tonnato! Jag kan bjuda på ett recept från "Restaurangen" om du är sugen.
Citera
2009-03-03, 23:37
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Vitello Tonnato! Jag kan bjuda på ett recept från "Restaurangen" om du är sugen.

Det är jävligt gott med VT med jag måste säga att det känns mer som en sommarrätt än något man käkar i Mars. Men hey, låt mig inte stoppa dig.
Citera
2009-03-04, 00:33
Medlem
Riddarens avatar
TS! Jag gjorde bort mig. Jag tänkte inte på att det fortfarande är vinter. Du behöver rejält med fett nu för att du ska klara dig ända fram till sommaren. Koka köttet i gröt och ister för guds skull! Se också till att ransonera med veden. Tar den slut kommer lillan att frysa ihjäl!
Citera
2009-03-04, 02:54
Medlem
stenbits avatar
Rejält med fett???

Jag brukar alltid vara ytterst generös med "såsen" när jag gör VT, så det ser jag inte som något problem...

Min favorit är att ta en längskluven baguette och lassa på brutalt mycket med VT direkt på brödet. Locket (andra halvan) brukar jag spara och ha som "botten" till nästa macka när jag orkar klämma ner den med. Jag ber er att testa om ni inte har gjort det innan
Citera
2009-03-04, 03:17
Medlem
askbollens avatar
Jag ska erkänna att trots att jag är nyfiken har jag aldrig testat Vitello Tonnato mycket tack vare att jag ytterst sällan kommit över kalvstek och de gånger jag fått tag på det har kalv och burktonfisk känts som en suspekt kombination. Är inte kalvfile i denna rätt lite overkill, stek är väl det som traditionellt används?

Själv skulle jag nog låta filén tala för sig själv i det här fallet. Några trevliga tillbehör, kanske riven parmesan, spröda, blancherade grönsaker och/eller en schysst risotto eller kokt potatis. Tryffel känns inte helt tokigt heller i sammanhanget. Ett så mört och fint kött bör i varje stå i centrum och inte överröstas med tunga såser och tillbehör.
Senast redigerad av askbollen 2009-03-04 kl. 03:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in