Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-01, 23:19
  #1
Medlem
d00rkeys avatar
Jag brukar lira lite schack mot vänner och bekanta när tillfälle ges, vilket dessvärre inte är alltför ofta. Men schack i sig är ju jäkligt kul och (om man frågar mig) det ultimata brädspelet! Den enda nackdelen skulle väl kunna vara att man, normalt sett, bara spelar en mot en så det är ju inte något så där överväldans socialt spel.

Nåväl. Jag är bara en glad amatör. Tränar inte i någon klubb eller så och ranking vet jag knappt vad det är.. Något som jag dock tycker är rätt kul är att (försöka) lösa schackproblem, men ibland snubblar man över vissa sådana som, när man kommer på lösningen eller ger upp och kollar facit, bara gör att man börjar undra hur pass dum man är egentligen? Exempel på en sådan ges här nedan... Och nu tycker jag det skulle vara kul att se hur pass snabbt ni övriga FB-forumanvändare lyckas.

Schackproblem(ett) - Medium (tror jag?):

Ställning på brädet, med Forsyth-Edwards-notation (alt. länk):

5kt1/bb2l3/3S2b1/5d2/4t1l1/1D2b1s1/BLB3B1/4K2T
(fast här beskrivet med svenska bokstäver istället för engelska)

Vit drar för vinst på två drag!

Detta problem gick jag själv bet på rätt rejält, måste jag erkänna..
Och därför vore det kul att se hur snabbt ni andra lyckas! (Givetvis kan ni använda er av fusk. Det går ju inte att kontrollera i alla fall.. Men "kuligast" blir det hela när ni/du verkligen försöker gnugga geniknöl.)


Tanken är att vi i denna tråden ska erbjuda varandra diverse schackproblem (lätta, medium eller svåra) och med tiden även själva presentera lösningarna om ingen lyckas lösa dem! Dessutom kan vi ju diskutera hur man bör tänka, tips och tricks och annat intressant rörande just schackproblem.

OBS! Tänk på att helst använda Spoiler-tagg när ni skriver ner lösningar! Som här nedan..

Now! Go solve the problem!
__________________
Senast redigerad av d00rkey 2009-03-01 kl. 23:24.
Citera
2009-03-01, 23:47
  #2
Medlem
d00rkeys avatar
Hur kul och/eller nyttigt tycker ni att det är med just schackproblem förresten??
Citera
2009-03-02, 00:11
  #3
Medlem
Germanias avatar
__________________
Senast redigerad av Germania 2009-03-02 kl. 00:26.
Citera
2009-03-02, 00:25
  #4
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
eftersom svart hotar matt så måste exemplet bjuda på avärjande av det i första draget eller att man själv schackar, testning av schackingsalternativen ger [... spoiler? ..] om jag inte är alltför trött
Tjena'!

Skulle du vilja editera och sätta dragen i spoilertagg..


Lyckades du utan fusk? (Snabbt var det i alla fall.)


Edit: Kanon! .. Fler kan ju vilja försöka (hoppas jag).
__________________
Senast redigerad av d00rkey 2009-03-02 kl. 00:30.
Citera
2009-03-02, 00:33
  #5
Medlem
Germanias avatar
ja, utan fusk. men då har jag ju spelat i klubb även om det var som junior och jag jag la ner det för en 17 år sen.
Citera
2009-03-02, 00:37
  #6
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
ja, utan fusk. men då har jag ju spelat i klubb även om det var som junior och jag jag la ner det för en 17 år sen.
Jepp.. Svarts dam var ju klart frestande, men den försvann rätt fort ur min tankeverksamhet eftersom det inte ledde till matt på två..


Förresten: Du vet ingen bra sida på nätet där man kan sätta upp ett schackbräde med olika ställningar, som man sen kan ta en dump på?? Så man inte blir "tvungen" att använda Forsyth-notation?


Edit: Jag hittade en sida (länk dit) där man kan placera pjäserna och få en bild, som den här med problemets ställning i trådstarten! Så nu behöver ni inte studera in er så mycket på Forsyth-Edwardsnotation... Om ni inte vill..
__________________
Senast redigerad av d00rkey 2009-03-02 kl. 01:24.
Citera
2009-03-02, 01:52
  #7
Medlem
d00rkeys avatar
En klassiker

Ett litet klassiskt schackproblem (på lätt till medium-nivå) är som följer:
Brädet med Forsyth-Edwardsnotation:
1T6/1B2k3/8/8/8/8/6K1/1t6 - (se en grafisk representation här)

Vit drar för tornvinst, och därmed seger!
Sug på den ett tag!
Citera
2009-03-02, 02:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ett litet klassiskt schackproblem (på lätt till medium-nivå) är som följer:
Brädet med Forsyth-Edwardsnotation:
1T6/1B2k3/8/8/8/8/6K1/1t6 - (se en grafisk representation här)

Vit drar för tornvinst, och därmed seger!
Sug på den ett tag!

Jag skulle spela följande drag:


Det förra problemet slet jag mitt hår över ett gott tag. Därefter upptäckte jag att jag hade ställt upp pjäserna fel. Efter att jag hade ställt en vit istället för en svart springare på d6 blev problemet väsentligt enklare. Jag är inte van vid det här sättet att anteckna var pjäserna står.

Lägg gärna upp fler problem.
__________________
Senast redigerad av Groffe 2009-03-02 kl. 02:36.
Citera
2009-03-02, 10:21
  #9
Medlem
Har ingen större koll på schacksidor men spelar själv på gameknot o där finns det en hel del schackproblem som du kan sitta o klura på
Citera
2009-03-02, 10:26
  #10
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Jag skulle spela följande drag:


Det förra problemet slet jag mitt hår över ett gott tag. Därefter upptäckte jag att jag hade ställt upp pjäserna fel. Efter att jag hade ställt en vit istället för en svart springare på d6 blev problemet väsentligt enklare. Jag är inte van vid det här sättet att anteckna var pjäserna står.

Lägg gärna upp fler problem.
Kul (?? .. bu-hu, eftersom jag själv hade sådana problem med det första problemet) att ni lyckas så pass snabbt.

Vad det gäller Forsyth-Edwardsnotationen så tycker jag att den är rätt lätt att sätta upp efter, fast man får ju hålla tungan rätt i munnen och vara lite nogrann. Men.. som du/ni kan se i inlägg nr 6 ovan så hittade jag en bra sida där man kan sätta upp ett bräde som man sen tar skärmdump på.. Hädanefter ska jag försöka ha båda systemen, för några fler schackproblem lär det komma från mig i alla fall.
Citera
2009-03-02, 10:31
  #11
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuggan13
Har ingen större koll på schacksidor men spelar själv på gameknot o där finns det en hel del schackproblem som du kan sitta o klura på
Det finns nog en jäkla massa schackproblem på nätet om man söker runt ett tag. (Googla, vet ja'!) Jag har sett en del men inte så mycket ändå eftersom jag inte sökt så mycket.

Det första problemet jag presenterade var inte från nätet utan från ett annat ställe. Jag presenterade det här eftersom jag själv gick bet så kapitalt på det, så pass att jag nästan började undra om någon mänsklig varelse över huvud taget skulle kunna lösa det..

Det andra är dock (som sagt) en klassiker. Jag har sett det tidigare på nätet, men gjorde uppställningen helt och hållet efter "eget huvud".
Citera
2009-03-02, 11:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Kul (?? .. bu-hu, eftersom jag själv hade sådana problem med det första problemet) att ni lyckas så pass snabbt.

Vad det gäller Forsyth-Edwardsnotationen så tycker jag att den är rätt lätt att sätta upp efter, fast man får ju hålla tungan rätt i munnen och vara lite nogrann. Men.. som du/ni kan se i inlägg nr 6 ovan så hittade jag en bra sida där man kan sätta upp ett bräde som man sen tar skärmdump på.. Hädanefter ska jag försöka ha båda systemen, för några fler schackproblem lär det komma från mig i alla fall.

Jag tyckte faktiskt båda de problem som vi sett hittills var väldigt lätta. Här kommer ett som är litet klurigare, men fortfarande ganska enkelt:

2t3k1/6b1/b6b/2Ss1d1B/1b1DlB2/5b2/BBBT4/1KT5

Svart är vid draget. Vad bör han spela? Observera att det inte är frågan om något dramatiskt mattfyrverkeri. Det finns dock en enkel kombination som leder till att svart vinner material.

Doorkey: kanske kan du lägga upp ställningen grafiskt? Jag begriper inte hur man gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback