Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-01, 23:19
  #1
Medlem
d00rkeys avatar
Jag brukar lira lite schack mot vänner och bekanta när tillfälle ges, vilket dessvärre inte är alltför ofta. Men schack i sig är ju jäkligt kul och (om man frågar mig) det ultimata brädspelet! Den enda nackdelen skulle väl kunna vara att man, normalt sett, bara spelar en mot en så det är ju inte något så där överväldans socialt spel.

Nåväl. Jag är bara en glad amatör. Tränar inte i någon klubb eller så och ranking vet jag knappt vad det är.. Något som jag dock tycker är rätt kul är att (försöka) lösa schackproblem, men ibland snubblar man över vissa sådana som, när man kommer på lösningen eller ger upp och kollar facit, bara gör att man börjar undra hur pass dum man är egentligen? Exempel på en sådan ges här nedan... Och nu tycker jag det skulle vara kul att se hur pass snabbt ni övriga FB-forumanvändare lyckas.

Schackproblem(ett) - Medium (tror jag?):

Ställning på brädet, med Forsyth-Edwards-notation (alt. länk):

5kt1/bb2l3/3S2b1/5d2/4t1l1/1D2b1s1/BLB3B1/4K2T
(fast här beskrivet med svenska bokstäver istället för engelska)

Vit drar för vinst på två drag!

Detta problem gick jag själv bet på rätt rejält, måste jag erkänna..
Och därför vore det kul att se hur snabbt ni andra lyckas! (Givetvis kan ni använda er av fusk. Det går ju inte att kontrollera i alla fall.. Men "kuligast" blir det hela när ni/du verkligen försöker gnugga geniknöl.)


Tanken är att vi i denna tråden ska erbjuda varandra diverse schackproblem (lätta, medium eller svåra) och med tiden även själva presentera lösningarna om ingen lyckas lösa dem! Dessutom kan vi ju diskutera hur man bör tänka, tips och tricks och annat intressant rörande just schackproblem.

OBS! Tänk på att helst använda Spoiler-tagg när ni skriver ner lösningar! Som här nedan..

Now! Go solve the problem!
__________________
Senast redigerad av d00rkey 2009-03-01 kl. 23:24.
Citera
2009-03-01, 23:47
  #2
Medlem
d00rkeys avatar