2009-03-01, 11:50
  #73
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Visst, fin statistik, men det finns ändå andra förklaringar på problemet, t ex brister i välfärdssystemet. Hela trådens utgångspunkt är att SW är dum i huvudet för att han inte är rasist, vilket gör det hela till ett bra exempel på hur I&I inte är mer än ett stort grupprunk för landets sverigedemokrater.
Vad kan dessa brister i välfärdssystemet bero på? mer cash till blatteprojektet så slipper vi problemen är en skön teori, blir ju dock lite moment 22 över det hela.
2009-03-01, 12:00
  #74
Medlem
m4ver1cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Vad kan dessa brister i välfärdssystemet bero på? mer cash till blatteprojektet så slipper vi problemen är en skön teori, blir ju dock lite moment 22 över det hela.

Eller så beror de snarare på att man inte har gett mer cash till "blatteprojektet". Sedan 80-talet har det gjorts enorma nedskärningar i den offentliga sektorn och nya görs hela tiden.
2009-03-01, 12:10
  #75
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Eller så beror de snarare på att man inte har gett mer cash till "blatteprojektet". Sedan 80-talet har det gjorts enorma nedskärningar i den offentliga sektorn och nya görs hela tiden.
Tror du verkligen att Sverige skulle haft (bättre) välfärd om man satsat ytterliggare miljarder årligen på blattarna
2009-03-01, 12:13
  #76
Medlem
Lumens avatar
Det räcker inte med att bara satsa pengar, de måste satsas på rätt sätt.
2009-03-01, 12:18
  #77
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Eller så beror de snarare på att man inte har gett mer cash till "blatteprojektet". Sedan 80-talet har det gjorts enorma nedskärningar i den offentliga sektorn och nya görs hela tiden.

Kan du nämna något land som har satsat mer på blatteprojekt och lyckats bättre?
2009-03-01, 12:22
  #78
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Visst, fin statistik, men det finns ändå andra förklaringar på problemet, t ex brister i välfärdssystemet.

Det där är något förlegat vänstertänkande. Det har redan bevisats av BRÅ att även om man tar hänsyn till socioekonomisk status och andra inhemska faktrorer så kvarstår det stora skillnader i brottslighet mellan olika grupper av invandrare. Läs gärna denna artikel av Mauricio Rojas:

Citat:
Förhållandena i Sverige kan inte förklara skillnaderna mellan olika invandrargrupper. På onsdag presenterar Brottsförebyggande rådet rapporten "Brott bland svenskar och invandrare". Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent. Men samtidigt som invandrare från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar gör invandrare från andra länder det i mycket stor omfattning. Det är bara olikheterna i invandrarnas sociokulturella arv som kan ge en tillfredsställande förklaring till skillnaderna i brottsbelastning mellan olika invandrargrupper.

http://www.dn.se/opinion/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet-1.421859

Varifrån de kommer påverkar alltså också. Vissa invandrargrupper begår helt enkelt mer brott än andra.


Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Hela trådens utgångspunkt är att SW är dum i huvudet för att han inte är rasist, vilket gör det hela till ett bra exempel på hur I&I inte är mer än ett stort grupprunk för landets sverigedemokrater.

Trådens utgångspunkt är inte att han ska bli en rasist (vad det nu innebär idag, definitionerna är många), men att han borde vaknat upp och insett att de hade fel. Och därfefter skulle han gjort antingen ingenting och ångrat sitt misstag eller alternativt startat en kampanj mot invandring från regioner (tex Afrika) som skapar hög brottslighet i Sverige. Men istället gjorde han något mycket ologiskt. Han började arbeta, i alla fall indirekt, för fortsatt hög invandring från dessa regioner så att ännu fler människor kan drabbas. Helt ologiskt.
2009-03-01, 12:23
  #79
Medlem
m4ver1cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Tror du verkligen att Sverige skulle haft (bättre) välfärd om man satsat ytterliggare miljarder årligen på blattarna

Du missförstår mig. Jag hävdade att det finns andra förklaringar på problemen, t ex brister i välfärdssamhället. Jag menar att man sedan 80-talet skurit ner miljarder på välfärd, t ex inom sjukvården. Jag menar inte att man ska skjuta in miljarder på en minoritet, snarare att man behöver en stor allmän upprustning av den offentliga sektorn=mer jobb, bättre sjukvård, skola och omsorg, mer pengar i löntagarnas fickor, spinn på ekonomin=jävligt mycket bättre välfärd.
2009-03-01, 12:30
  #80
Medlem
ambisckos avatar
felpost
2009-03-01, 12:34
  #81
Medlem
m4ver1cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där är något förlegat vänstertänkande. Det har redan bevisats av BRÅ att även om man tar hänsyn till socioekonomisk status och andra inhemska faktrorer så kvarstår det stora skillnader i brottslighet mellan olika grupper av invandrare. Läs gärna denna artikel av Mauricio Rojas:

Varifrån de kommer påverkar alltså också. Vissa invandrargrupper begår helt enkelt mer brott än andra.

Det är klart att vart de kommer ifrån har inverkan på deras beteende, vilken typ av människa skulle du vara om du växt upp i en krigsregion och fått hela din familj mördad? Det säger sig självt att asylsökande flyktingar har väldigt mycket psykiskt bagage med sig, men om man satsar mer på välfärden kan man hjälpa en betydligt större del av flyktingarna. Inte alls förlegat utan mer rätt nu än någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Trådens utgångspunkt är inte att han ska bli en rasist (vad det nu innebär idag, definitionerna är många), men att han borde vaknat upp och insett att de hade fel. Och därfefter skulle han gjort antingen ingenting och ångrat sitt misstag eller alternativt startat en kampanj mot invandring från regioner (tex Afrika) som skapar hög brottslighet i Sverige. Men istället gjorde han något mycket ologiskt. Han började arbeta, i alla fall indirekt, för fortsatt hög invandring från dessa regioner så att ännu fler människor kan drabbas. Helt ologiskt.

Verkar som om syftet blev väldigt feltolkat eftersom diskussionen till större del har varit ett grupprunk.
2009-03-01, 12:51
  #82
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumen
Det räcker inte med att bara satsa pengar, de måste satsas på rätt sätt.

Som vad då, med tanke på hur utvecklingen är idag?
2009-03-01, 15:21
  #83
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Det är klart att vart de kommer ifrån har inverkan på deras beteende

Det är bra att vi är överens om att varifrån i världen de kommer påverkar deras beteende och brottslighet här i Sverige. Däremot hur mycket som beror på enskilda upplevelser från krig mm och hur mycket som beror på deras kultur och andra faktorer i hemlandet är svårt att säga. Finns väl ingen riktig statistik här att titta på så man kan bara spekulera.

Däremot är det så att väldigt många som kommer hit inte kommer från krigsområden, eller har liknande umbäranden. Och ytterst få har ju fått sina "familjer mördade". Väldigt många av de som kommer hit är ju bara ute efter att höja sin och sin familjs levnadstandard. Som tex denne kurd som mördade sin egen dotter:

Citat:
Han berättar att i mitten på 90-talet så började Agids familj tala om att lämna Irak.
- Mina bröder Dakhaz och Rezkar bodde redan i Sverige när vi bestämde oss.
- Jag och min hustru tyckte att vi skulle kunna ge våra barn en bättre framtid i Sverige. Dom kunde få bättre utbildning och arbete än vad dom skulle kunna få i Irak.
Agid köpte ett polskt pass och åkte in i Turkiet och fortsatte med flyg via Ryssland till Sverige.
- På morgonen kördes jag av polisen från Arlanda till en flyktingförläggning i Upplands Väsby. Efter några månader kom fru Fatima och alla åtta barnen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article169439.ab

Vi behöver inte gå in på själva mordet, men i hans berättelse kan man i alla se ett ganska vanligt skäl till varför många vill komma till Sverige. De vill helt enkelt ge sig och sin familj en "bättre framtid".

Men varför vissa invandrargrupper begår betydligt fler brott än andra är egentligen inte det mest intressanta i sammanhanget utan det intressanta är hur man kan åtgärda detta. Kan man hitta en metod som får dom lika laglydiga i Sverige som tex svenskar och östasiater vore det ju väldigt bra, men hittills har ju ingen lyckats komma på hur det skulle gå till. Det enda man vet 100% säkert är att om man stoppar eller stryper kraftigt invandringen från dessa regioner så stoppar/dämpar man utvecklingen. Det är i alla fall en metod som garanterat fungerar.

Att vara så här generös mot folk från dessa områden har ett högt pris. Ett pris som svenskar får betala dagligen. Tex genom att bli rånade, våldtagna och ibland även mördade. Är det rimligt att svenskar ska offras för att vi ska vara så överdrivet generösa mot andra?


Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Verkar som om syftet blev väldigt feltolkat eftersom diskussionen till större del har varit ett grupprunk.

De flesta som skriver här är emot dagens invandringspolitik, på olika sätt, och att de tycker att det han gjorde är dumt o underligt är väl helt logiskt. Dock det är väl få i denna tråd som begärt att han ska bli en inbiten "rasist" utan det hade väl räckt om han gjort ingenting. Och helst erkänt (i alla fall inför sig själv) att han gjort en felbedömning. Det är ju ändå föräldrars ansvar att försöka lära barnen hur livet fungerar. Men visst, ibland kan man göra misstag, men då ska man inte agera som om det var motsatsen som skedde.

I övrigt så kan man förstås önska att det fanns fler politiska korrekta motdebattörer här, som argumenterade emot. Verkar vara tunt med det just nu här på I&I, men de brukar väl komma i vågor. Eller så har så många omvänt sig till vår linje att de politiska korrekta på Internet helt enkelt börjar ta slut...
__________________
Senast redigerad av -Info- 2009-03-01 kl. 15:23.
2009-03-01, 15:49
  #84
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

I övrigt så kan man förstås önska att det fanns fler politiska korrekta motdebattörer här, som argumenterade emot. Verkar vara tunt med det just nu här på I&I, men de brukar väl komma i vågor. Eller så har så många omvänt sig till vår linje att de politiska korrekta på Internet helt enkelt börjar ta slut...

tror på den, har märkt att många användare som bjöd motstånd för en 3-4 år sedan när jag hängde här har bytt ståndpunkt idag när jag börjat hänga här mkt igen.
Det blir så när debatten tillåts vara fri, den ena sidan har bevis den andra drömmar om hur det skulle kunna vara, trots att det inte blivit så nånstans. DÅ vinner ngn sida till sist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in