Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Så du bor med en massa nordeuropeer?
Jag bor tillsammans med en kines, har en väldigt god vän som jag umgås med nästan hela tiden som bor typ 100 m bort, han är polack. I övrigt ser jag fler mörkhyade och personer med slöja än vita när jag går till affären. Så nej, jag bor inte med nordeuropéer. Hur passar min verklighet ihop med din föreställning om verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Sådana här poster får mig att undra om du är över 18 år. Är du det? Det går inte att trolla fram välstånd bara genom att kräva det. Den nuvarande trenden är mot bibehållet högt skattetryck och en nattväktarstat med mellanskillnaden dumpad i försäkringskassan. Till slut kommer det att finnas så många blattar i Sverige att alla former av bidrag inte kommer att utgöra mer än existensminimum, samtidigt som basala offentliga verksamheter som vårdskolaomsorg har blivit så nerskurna att man måste betala för dem två gånger om - först via skatten och sen via något privat arrangemang. Skattetrycket kommer förstås att vara på dagens nivå eller tom högre då blattarna kommer att konsekvent rösta för det parti som lovar att ge dem mest pengar. Det är nämligen vad de har gjort hittils.
Enda sättet att få ihop någon form av personligt välstånd kommer att vara att jobba svart. Svenne som jobbar på scania eller valsverket kommer inte att ha en suck att göra så, men muhammed som har ena foten i försäkringskassan och andra på den svarta arbetsmarknaden kommer att klara sig finfint.
Jag är 19, fyller 20 i maj. Om du tror att min ringa ålder ger dig mer rätt så är det ditt problem.
Jag tycker finanskrisen och alla stimulanspaket som poppat upp är bra exempel på hur mycket pengar det finns i kassan. Varför har man inte skjutit in mer pengar i offentlig sektor de senaste tio åren? Varför är utgiftstaket så lågt? Sen har du och jag helt olika uppfattningar av invandrare, du verkar tro att de kommer hit för att leva på bidrag och aldrig lyfta ett finger, jag tror att de flesta som kommer hit egentligen vill arbeta men får inte chansen. Om man för en politik för allmän välfärd och därmed skapar arbetstillfällen så kommer även invandrare att börja jobba och därmed minskar statens utgifter i form av bidrag.
Ja, har man ett fast jobb på Scania så har man väl troligtvis ganska hög lön, varför skulle man vilja/behöva jobba svart? Dessutom stiger lönerna i takt med priserna. Förstår inte vart du får föreställningen om att svenskar inte kan jobba svart.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är bra att vi är överens om att varifrån i världen de kommer påverkar deras beteende och brottslighet här i Sverige. Däremot hur mycket som beror på enskilda upplevelser från krig mm och hur mycket som beror på deras kultur och andra faktorer i hemlandet är svårt att säga. Finns väl ingen riktig statistik här att titta på så man kan bara spekulera.
Däremot är det så att väldigt många som kommer hit inte kommer från krigsområden, eller har liknande umbäranden. Och ytterst få har ju fått sina "familjer mördade". Väldigt många av de som kommer hit är ju bara ute efter att höja sin och sin familjs levnadstandard. Som tex denne kurd som mördade sin egen dotter:
Citat:
Han berättar att i mitten på 90-talet så började Agids familj tala om att lämna Irak.
- Mina bröder Dakhaz och Rezkar bodde redan i Sverige när vi bestämde oss.
- Jag och min hustru tyckte att vi skulle kunna ge våra barn en bättre framtid i Sverige. Dom kunde få bättre utbildning och arbete än vad dom skulle kunna få i Irak.
Agid köpte ett polskt pass och åkte in i Turkiet och fortsatte med flyg via Ryssland till Sverige.
- På morgonen kördes jag av polisen från Arlanda till en flyktingförläggning i Upplands Väsby. Efter några månader kom fru Fatima och alla åtta barnen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article169439.ab
Vi behöver inte gå in på själva mordet, men i hans berättelse kan man i alla se ett ganska vanligt skäl till varför många vill komma till Sverige. De vill helt enkelt ge sig och sin familj en "bättre framtid".
Men varför vissa invandrargrupper begår betydligt fler brott än andra är egentligen inte det mest intressanta i sammanhanget utan det intressanta är hur man kan åtgärda detta. Kan man hitta en metod som får dom lika laglydiga i Sverige som tex svenskar och östasiater vore det ju väldigt bra, men hittills har ju ingen lyckats komma på hur det skulle gå till. Det enda man vet 100% säkert är att om man stoppar eller stryper kraftigt invandringen från dessa regioner så stoppar/dämpar man utvecklingen. Det är i alla fall en metod som garanterat fungerar.
Att vara så här generös mot folk från dessa områden har ett högt pris. Ett pris som svenskar får betala dagligen. Tex genom att bli rånade, våldtagna och ibland även mördade. Är det rimligt att svenskar ska offras för att vi ska vara så överdrivet generösa mot andra?
Som du själv säger, finns ingen bra statistik därmed drunknar ju ditt påstående om att det är ytterst få som fått sina familjer mördade. Man kan som sagt inte konstatera någonting endast spekulera, men jag finner det väldigt troligt att det är många som varit med om hemskheter.
Tror precis som du, de flesta som flyttar hit gör det för att kunna ge sig själva och sina familjer en bättre framtid, tror att de vill arbeta och göra rätt för sig men att det i många fall är något som blir fel när de kommer hit. Som sagt, jag tror att om man driver en politik med målet full sysselsättning så kommer väldigt många sociala problem minska i omfattning. Hellre det än att vi stänger porten.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De flesta som skriver här är emot dagens invandringspolitik, på olika sätt, och att de tycker att det han gjorde är dumt o underligt är väl helt logiskt. Dock det är väl få i denna tråd som begärt att han ska bli en inbiten "rasist" utan det hade väl räckt om han gjort ingenting. Och helst erkänt (i alla fall inför sig själv) att han gjort en felbedömning. Det är ju ändå föräldrars ansvar att försöka lära barnen hur livet fungerar. Men visst, ibland kan man göra misstag, men då ska man inte agera som om det var motsatsen som skedde.
I övrigt så kan man förstås önska att det fanns fler politiska korrekta motdebattörer här, som argumenterade emot. Verkar vara tunt med det just nu här på I&I, men de brukar väl komma i vågor. Eller så har så många omvänt sig till vår linje att de politiska korrekta på Internet helt enkelt börjar ta slut...
Jo, det är just bristen på motdebattörer som gör de flesta trådar här på I&I ointressanta. Personligen har jag länge inte tagit debatten då jag inte orkade och trodde det skulle vara lönlöst. Nu är jag lite mer öppensinnad och tycker det är askul att föra en konstruktiv debatt med trevliga människor som dig, även om vi har helt olika synsätt.