• 1
  • 2
2009-02-27, 01:14
Medlem
Byggde för ett tag sedan en spiralbrännare och fick ut sprit på ~90%.
Testade en shot utan att rena och det är inget jag gör om.
När jag renade det blev det mycket bättre men är fortfarande långt ifrån
fri från mäsksmaken. Fortfarande lukt och smak kvar som förstör spriten.
visst går den att dricka, men det är inget man njuter av.
Jag renade den genom att fylla en orange vägpinne (sådana för plogbilen) fullt med pgw's egna aktiva kol. Kaffefilter tejpat runt botten och en dunk med tratt under.
Röret stod helt vertikalt när jag hällde spriten igenom två gånger.
Varför smakar den fortfarande skit? Är det skillnad på olika märken när man väljer kol?
Har försökt att läsa mig till och det är så jag förstått att man ska göra, men ändå blev det inte bra. Jag tycker det finns för lite information om just reningen utav spriten. Hur man bränner den finns det gott om, men inte hur man får skiten drickbar
Så, ni som får ut himmelsk sprit som är mycket bättre än bolagsspriten, hur gör ni?

EDIT: Vill bara varna er andra förstagångsbryggare att INTE hälla i det överblivna kolet i dunken med sprit i tron om att det går att filtrera bort. Gjorde det misstaget och det gick varken med kaffe- eller damsugarfilter. Lösningen var ett låta spriten stå något dygn tills kolet lagt sig på botten, och sedan med en hävert få ut den klara spriten som man gör med vin.
Förlåt om jag är oklar, men jag är salongsberusad på min sprit, därav att jag tar upp att den smakar skit och hur jag ska göra nästa omgång bättre.
Senast redigerad av _qvintuz 2009-02-27 kl. 01:31.
Citera
2009-02-27, 01:30
Medlem
gsonjuniors avatar
Är du SPRITT språngande galen!?
Citera
2009-02-27, 01:32
Medlem
haha nejdå, märkte det precis med.
Citera
2009-02-27, 01:34
Medlem
stenhords avatar
Kanske ska ta ett grövre rör och ha mer kol. Dessutom tycker jag det låter konstigt att det smakar mäsk om spriten... Finkel olja borde vara mer logiskt
Citera
2009-02-27, 01:41
Medlem
Grövre rör borde ju bara leda till att det går snabbare?
Finkelolja kanske är ett bättre ord, mäsk har faktiskt bättre smak än spriten.
Skit smakar det iallfall. Påminner lite om rutten oboy.
Citera
2009-02-27, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _qvintuz
Grövre rör borde ju bara leda till att det går snabbare?
Finkelolja kanske är ett bättre ord, mäsk har faktiskt bättre smak än spriten.
Skit smakar det iallfall. Påminner lite om rutten oboy.

Självklart behöver du ett rör som är grövre!!! Köper du vanliga lösa påsar med kol så ska du kunna hälla i hela påsen så gott som. Rörets dimension bör vara som ett dammsugarrör ungefär! tänk på att späda ut spriten till cirka 45 procent innan du börjar rena pga av kolet inte funkar om du håller i för stark orenad sprit från början! Ja lovar att du kommer att få jättegod sprit om du gör på detta sätt!
Citera
2009-02-27, 08:44
Medlem
Man kan inte rena 90%sprit i aktivt kol. Du måste spä ut det till max 45% om du vill kunna rena det.
Citera
2009-02-27, 12:37
Medlem
Röret ska vara MINST 38mm annars blir det väggeffekt och spriten blir inte ren alls.
Mitt tips är att köapa ett 2meters långt 40mm diameter PP Plast rör på biltema.
Går på 59kr.
Och rena ca 1liter per H. Då blir de fint ska du se
Citera
2009-02-27, 16:33
Medlem
Okej ska se om jag hittar grövre rör och komma ihåg att blanda ut innan rening till nästa sats. Tack för alla svaren
Citera
2009-02-27, 17:17
Medlem
Cofis avatar
Glöm heller inte att rengöra kolet genom att skölja det i varmvatten och sedan låta det stå i varmvatten över natten.
Citera
2009-02-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofi
Glöm heller inte att rengöra kolet genom att skölja det i varmvatten och sedan låta det stå i varmvatten över natten.
Ska man inte bara koka det i en kastrull? Sen ''skumma'' av det precis som man gör när man kokar sylt, så man får bort småpartiklarna så inte spriten blir grå.
Alltså man kokar bara för att bubblorna ska föra upp dammet med sig upp till ytan då, det funkar ju att skölja med men inte lika bra.

Så gör iaf jag och det är så jag uppfattar att man ska göra.
Citera
2009-02-28, 09:55
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Ska man inte bara koka det i en kastrull? Sen ''skumma'' av det precis som man gör när man kokar sylt, så man får bort småpartiklarna så inte spriten blir grå.
Alltså man kokar bara för att bubblorna ska föra upp dammet med sig upp till ytan då, det funkar ju att skölja med men inte lika bra.

Så gör iaf jag och det är så jag uppfattar att man ska göra.

Man kan koka kolet, men jag tror inte att det är någon bra metod (om det nu inte är svarta fläckar runt spisplattan man är ute efter). Däremot är det helt rätt att man ska förbereda kolet grundligt. Reningseffekten blir då mycket bättre, vilket resulterar i mycket renare sprit.

Här har TS (och alla andra) en utförlig kolningsguide. Det var väl det som efterfrågades?
http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/u...Aktivt_kol.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in