• 1
  • 2
2009-02-28, 10:50
Medlem
klybans avatar
Man tvättar kolet tycker låter som en bättre beskrivning.
Jag kör vattenkokaren och häller över kokhett vatten, låter det sätta sig lite och häller av så mycket det går utan att kolet hamnar i slasken.
Gör om detta 2ggr till.
Nu är det hyfsat rent.

Har börjat att avsluta med kallt rinnande vatten lite lätt, då försvinner det finare dammet.

Och det där röret var lite tokigt TS
Större rör betyder inte att det måste gå i högre hastighet, det får man reglera med någon anordning.
Citera
2012-04-05, 15:32
Medlem
Ja hallå!
Först gången jag kokade fick jag ut 82%, tyckte jag att var riktigt ok Sen spädde jag ut skiten till about 45% o renade med kolet. Angående reningen så kokade jag kolet en gång, skar bottnet av en 1,5liters colaflaska o la i kolet. Körde genom spriten en gång där o vips hade man 40% sprit som smakar bättre än vår vanliga Koskenkorva här i finland
Citera
2012-04-05, 22:09
Medlem
dom gångerna jag har renat sprit har jag bara lagt kolet i i en glasslåda och tvättat av de i ljummet vatten tills vattnet inte blir svart, sen har jag hällt över de i en avkapad 1,5l flaska och blandat ut spriten till 45-50 % och renat 2-3 gånger och den spriten har blivit bra
Citera
2025-07-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofi
Glöm heller inte att rengöra kolet genom att skölja det i varmvatten och sedan låta det stå i varmvatten över natten.
Hur många gånger kan man rengöra kolet? Torkar man kolet innan man använder det igen?
Citera
2025-07-15, 13:59
Medlem
Astrobiologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallymackan
Hur många gånger kan man rengöra kolet? Torkar man kolet innan man använder det igen?

Du kan återanvända kolet hur många gånger som helst. Rekommenderar att lägga det använda kolet i en djup ugnsform och köra på 200 grader tills det blivit helt torrt (och inte luktar illa längre). Se till att röra om eftersom ytskiktet torkar först. All finkel (och etanol och vatten) har då ångat bort och kolet kan återanvändas. Om du sen blöter kolet före eller efter du häller det i röret är en smaksak, finns för- och nackdelar med båda sätten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in